Urheilutaustan vaikutus kehitykseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja setae
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

setae

VIP
Ikä
45
Kaupunki
Singapore
Tein sen asian, mistä rangaistuksena on häpeäpaaluun joutuminen: jätin jalat treenaamatta salilla koko kesän ajaksi. Syynä tähän oli liikarasituksen välttäminen, sillä pyöräilin lähes jokainen päivä, noin 1700 kilometriä yhteensä. Enkä oikein osaa ajaa kuin sillä yhdellä tapaa, niin kovaa kuin kulkupeli suostuu liikkumaan.

No, tänään oli sitten ensimmäinen jalkatreeni toukokuun jälkeen. Aloittelin siinä varovasti ja ihmettelin kun rauta tuntui kevyeltä (vaikka on dietti päällä). Suureksi yllätyksekseni treenin päätyttyä jouduin toteamaan tehneeni jokaikisessä liikkeessä uudet ennätykseni. Olin tehnyt samoilla painoilla aiemminkin sarjoja, mutta huomattavasti nyt tehtyjä lyhyempiä. Nastaa :)

Tätä sitten pohdiskelin, ja tuli mieleeni ainakin Hulkki; miehellähän on pitkä tausta koripalloilusta, eli kovaa liikuntaa on harrastettu ennen painoharjoittelun aloitusta. Ja mitä nyt on lukenut, niin kyllä taitaa ihan kiitettävästi rautaa treeneissä liikkua?

Kuinkas teillä muilla, monellako on pidempää urheilutaustaa takanaan ennen painoharjoittelun aloitusta, ja miten on kehitys edennyt? Liikkuuko rautaa enemmän kuin keskivertopertillä ilman urheilupohjaa, vai ollaanko samoissa lukemissa?

Joskus kun alottelin, tein penkkisarjaa heti 35kgllä. En tiedä paljonko yleensä tytöt tykkää tehä, kun tytöt ei yleensä näy penkkiä tekevätn :D Käsipainot oli kans isommat, ja kyykkykin varmaan. Luultavasti näillä luistelijanjaloilla ;) Mutta mä oon kyllä sitä mieltä, että urheilutausta vaikuttaa. Kaveri on uimari ja ziisus sillä on habaa, tosin saliakin on tehty uinnin ohessa enkä mä paljon sitä oo jäljessä, hauis on kuulemma jo isompi. :hyper:
Toisaalta jos on joku pitkänmatkan maratoonari, niin ei varmaan kulje painot yhtä isoissa määrissä..

Ajoin lähinnä takaa ajatusteoreemaani siitä, että varsinkin sarjakestävyys on luultavasti urheilutaustaa omaavilla peruspenttejä kovemmalla tasolla. Sarjakestävyys sitten taas mahdollistaa nopeampaa kehitystä, kun lihas saa kovempaa kasvuärsykettä pidempien sarjojen johdosta - vaikka hermotus ei riitä kuin tiettyyn painovastukseen, sarjakestävyys mahdollistaa sen saman rautamäärän nostamisen sitten useampaan otteeseen. Eli maratoonarikin varmaankin pääsisi suht hyvään kehitykseen mukaan, mikäli vaihtaisi lajiaan.

Tietysti jos sitä maratoonia on juossut koko ikänsä, ja vasta vanhemmilla päivillä alkaa punttia heiluttamaan, nopeiden ja hitaiden lihassolujen suhde ei varmaankaan ole parhaimmillaan lihaskasvuun apuja antamaan. Mutta juuri joukkuelajit, pyöräily, keskipitkän matkan juokseminen, uinti jne, vaikuttaisivat kovasti lajeilta jotka taustaltaan tukisivat myös painoharjoittelua?

Yleisesti uskon, että oli se liikuntamuoto historiassa mikä tahansa, on siitä ainakin jonkinasteista hyötyä kehityksen kannalta. Oma liikunta kun oli muotoa sohvaperuna, niin kyllä sitä saa vääntää aika julmetulla kiukulla, että pysyisi edes kavereiden perässä kehityksessä.

setae sanoi:
tuli mieleeni ainakin Hulkki; miehellähän on pitkä tausta koripalloilusta, eli kovaa liikuntaa on harrastettu ennen painoharjoittelun aloitusta. Ja mitä nyt on lukenut, niin kyllä taitaa ihan kiitettävästi rautaa treeneissä liikkua?
Selvennetään nyt, että koripallon lisäksi kilpailin yleisurheilussa ikävuodet 9-15. Veikkaisin kuitenkin yleisurheilun olleen fyysisesti tietyllä tavalla paljon vaativampaa kuin koripallon.

Sinänsä en oikein osaa tuota urheilutaustan merkitystä arvioida, koska olen pienestä asti harrastanut urheilua muodossa tai toisessa satanen lasissa. Jos ihan lihasten kehityksen kannalta asiaa analysoidaan, eivät meikäläisen säälittävät reidet pahemmin puhu esim. yleisurheilutaustan ja kehonrakennuksen välisestä positiivisesta korrelaatiosta (kilpailin suurimmaksi osaksi pikajuoksu- ja hyppylajeissa, jotka siis ovat hyvinkin pitkälle jalkojen voimaa ja suorituskykyä vaativia lajeja). :rolleyes:

setae sanoi:
Tietysti jos sitä maratoonia on juossut koko ikänsä, ja vasta vanhemmilla päivillä alkaa punttia heiluttamaan, nopeiden ja hitaiden lihassolujen suhde ei varmaankaan ole parhaimmillaan lihaskasvuun apuja antamaan.

Olen antanut itseni ymmärtää ettei lihassolujen suhdetta pysty muuttamaan harjoittelulla?

Omasta mielestäni onnistunut bodaustyyppinen jalkatreeni "riippuu" voiman lisäksi melkein jopa enemmän hapenottokyvystä ja kestävyydestä (=maitohapon sietokyvystä).

Tämän mutuilun perusteella kestävyysurheilijalla olisi kieltämättä paremmat lähtökohdat jalkojen reenaamiseen.

14 vuotta futista alla + kaikkea muuta urheilua. Futista pelasin ihan tosissaan ja maajoukkueleireilläkin tuli käytyä. Tästä varmaan johtuu se, että kyykyssä painot on kohtuu suuret ja helposti sinne nousseet.

Bateman sanoi:
Olen antanut itseni ymmärtää ettei lihassolujen suhdetta pysty muuttamaan harjoittelulla?

No ei varsinaisesti, mutta niiden ominaisuuksia voi muuttaa (interconversion) aerobiseen tai anaerobiseen suuntaan.

Vaikuttaa ehdottomasti. Esim. moni ex- tai nykyinen muodostelma-/taitoluistelija on siinä kunnossa, että vuoden salitreeni, dieetti päälle ja lavalle. Myös voimistelu- tai yleisurheilutausta vaikuttaa tosi paljon.

Salomaa sanoi:
14 vuotta futista alla + kaikkea muuta urheilua. Futista pelasin ihan tosissaan ja maajoukkueleireilläkin tuli käytyä. Tästä varmaan johtuu se, että kyykyssä painot on kohtuu suuret ja helposti sinne nousseet.

Tämän voin allekirjoittaa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Bateman sanoi:

Omasta mielestäni onnistunut bodaustyyppinen jalkatreeni "riippuu" voiman lisäksi melkein jopa enemmän hapenottokyvystä ja kestävyydestä (=maitohapon sietokyvystä).

Tämän mutuilun perusteella kestävyysurheilijalla olisi kieltämättä paremmat lähtökohdat jalkojen reenaamiseen.

Kylläsitä lihassolujen suhdetta pystyy muuttamaan treenillä, mutta tiettävästi vain hitaampaan (kestävyyslajeille suotuisaan) suuntaan, ja se vaatii useamman vuoden melko antaumuksellista harjoittelua.

Itse olen harrastanut pyöräilyä (maantie/maasto) 18-vuotiaasta asti, sitä ennen olin ihan sohvaperuna. Sen verran tuntuu olleen siitä hyötyä että ilman että olin 2004 kesänä käynyt kertaakaan salilla, nostin elämässäni ekaa kertaa kokeillessani mave-ykkösenä melkein 2x omanpainon kun taas penkistä en vielä saa edes 1x omapainoa :nolo:

Arvelisin että melkeinpä mikä tahansa laji jossa treenataan fyysistä suorituskykyä eikä pelkkää taitoa on voimailussa eduksi verrattuna sellaiseen kaveriin joka on vaan pelannut pleikkaria leikkikouluikäisestä asti. Parhaita lajeja varmastikin sellaiset joissa vaaditaan voimaa ja nopeutta jaloista.

PS. Normi maantiepyöräilijät lienevät kyllä aika heikkoja, aerobinen kestävyys kun on tärkein ominaisuus 4-5 tunnin kisassa. Ratasprintterit sen sijaan ovat varsin vahvoja ja isojakin, monet n. 180cm/90kg ja kyykky selvästi päälle kahden markan. Tuossa pari brittiä esimerkiksi: http://www.communigate.co.uk/wilts/teamhummingbird/php2Y95A7

Rin Tin Tin sanoi:
PS. Normi maantiepyöräilijät lienevät kyllä aika heikkoja, aerobinen kestävyys kun on tärkein ominaisuus 4-5 tunnin kisassa.
No eipä siellä kintuissa hirveästi voima jyllää, mutta mietihän mikä hermotus siellä on valmiina, mikäli tuollainen maantiepyöräorava päättää vaihtaa lajia pyöräilystä kehonrakennukseen. :eek:

Itse ollut laiska paska nuorena, ja urheillut paskamaisen laiskasti. Kuitenkin tuli pumppailtua - yllättäen - hauista joskus muinoin kun ei muitakaan liikkeitä osannut, ja nykyään sen huomaa siinä että hauis kehittyy helposti ja on muita lihaksia edellä. Jalat tulee kakkosena, joskaan voimaa ei niinkään löydy, mutta massaa tulee koipiin helpommin (johtunee kamppailulajitreeneistä, yleisurheilutreenistä juniorina jne).

Hemmetisti tuntuu siis oma urheiluhistoria vaikuttavan tähän saliähkimistouhuun. Täytyy vaan kadehtia niitä jotka ovat urheilleet kunnolla pienestä pitäen.

Tomi sanoi:
No eipä siellä kintuissa hirveästi voima jyllää, mutta mietihän mikä hermotus siellä on valmiina, mikäli tuollainen maantiepyöräorava päättää vaihtaa lajia pyöräilystä kehonrakennukseen. :eek:
Jep. Maantiepyöräoravalla todella olisi eväät kehonrakennukseen. Ei pelkästään se hermotus vaan vähän muutakin:
- kyky treenata sairaan paljon 30-40 000 km vuodessa
- Hyvä kivunsieto, vedellään hapoilla pitkät ajat
- palautumiskyky ( kilpaillaan 21 päivää peräkkäin )
- Ja huippupyöräilijöille roinaaminenkin on ennestään tuttua

Pyöräilijällehän kaikki extra pihvi kropassa on haitta.

- Kaikki lihasmassa lisää hapen tarvetta, mikä vuoristo-osuuksilla
on iso tekijä.
- Valtavilla latseilla ilmanvastus kasvaa

Ehkä Lance ei siirrykkään eläkkeelle vaan näemme hänet lavalla.

Ite oon urheillu ihan älyttömästi nuorempana. Fudista, jääkiekkoa, hiihtoa ja juoksua.
Aloitin fudiksen jo 6-vuotiaana ja siitä lähtien oon harrastellu todella aktiivisesti, kotona tein "voimatreenejä" joskus jo alle 10-vuotiaana. Käytännössä siis punnerruksia, vatsoja ja pienillä painoilla hauiksia yms.

En tiedä onko ollut apua kehitykseen, ehkä. Jalat vaikuttaa mulla olevan muita lihasryhmiä paremmat ja niitä onkin eniten vuosien mittaan rasitettu.

Pari vuotta ennen kuin eksyin punttisalille, tuli harrastettua juoksua ihan tosissaan. Mielikuvissa oli joku maratoonin vetäminen jne. :) Tiedä sitten johtuiko tuosta parin vuoden pitkien lenkkien ja intervallien vedosta, mutta jalkoihin sain ja saan edelleenkin yllättävän nopeasti tulosta salilla.

Ois varmaan pitänyt pysyä juoksussa. Näemmä mua ei ole siunattu kehonrakentajalle/voimanostajalle sopivalla genetiikalla :rolleyes:

Eräs tuttu a-juniori kaveri joka tekee airobista noin 10 treeniä viikossa alkoi tehdä punttia ja muuta kesän aikana niin airobiset oli päällä ja proteiinit j massat että jaksaa treenata...no voimaa tuli aikasten hyvin ja kunto ei suuremmiten laskenut...pikkasen vajaita kyykyjä se teki sarjaa 200kg ja vetotuloset pukeilta sarjaa lähellä 200kg ja penat sielä 100kg tietämillä.

ilmeisesti jos kova kuntopohja alla niin se edistää tota voiman jalihan tuloa, muta jos oot rapakuntoinen niin saman aikaan kun alottaa tekemään vaikka 5 airobita viikossa ja 3 kertaa punttia niin on aivan solmussa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom