UPM irtisanoo 3000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turandot
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
H.R. sanoi:
No uskottavahan se on kun noin kovat faktat pöytään lyöt. Suomalaisen paperikoneen tuotto on puolet saksalaisesta, koska suomessa on puolet enemmän paperimiehiä koneen ympärillä rentoutumassa.

Ostan tämän karvoineen ja nahkoineen, ilman Deividiä

...ja tähän loppuun :piis:
Eipä mennyt näköjään vieläkään perille. Kyse ei ole paperikoneen tuotosta! Tässä puhutaan paperimiehen työn tuottavuudesta.

Faktat esitettiin merkittävempien tahojen puolesta lakon aikana.

H.R. sanoi:
Tähän linkkiin voi myös tutustua rauhassa. Ei Suomessa duunarit mitään ökyporvareita eurooppalaisella tasolla ole. Kyseessä on Kemianliiton sivut, mutta samassa tutkimuksessa ovat olleet myös paperi- ja energia-ala:
http://www.kemianliitto.fi/kiteet_lehti/reaktio_5_25_4_2003_eurotes.shtml

Mikähän mahtoi olla herran pointti? Samasta työttömyysongelmastahan suuri osa muistakin Euroopan maista kärsii. Se kilpailu on tulossa ihan muualta.

jambo sanoi:
Vois melkein pistää tonne vituttaa osiolle mutta laitan asiaa koskien tänne. Mua harmittää/vituttaa kaikkien irtisanottavien puolesta vaikken ole alaan mitenkään kytköksissä. Siinä menee monelta perheeltä elämä uusiksi. Puhumattakaan niistä vaikutuksista kun verotulot pienenee kunnissa, liikeyrityksiin ei duunarit kanna rahaa jne. Kaikki kärsii, paitsi ne vitun osakkeenomistajat :curs: .
Olisit vaan laittanu vitutus-ketjuun.

Mou sanoi:
Mikähän mahtoi olla herran pointti? Samasta työttömyysongelmastahan suuri osa muistakin Euroopan maista kärsii. Se kilpailu on tulossa ihan muualta.

Se vain, että ei se työn hinnasta ole kiinni, vaan aivan muista tekijöistä, kun tuotantopaikkakunnilla tehdään järjestelyjä. Työn teettäminen ei ole sen kalliimpaa (Euroopan mittakaavassa) Suomessa, kuin muuallakaan. Lisäksi tarkkoja palkkatilastoja ei ole saatavissa oikeastaan kuin pohjoismaista, joten yleisesti ottaenkin vertailu on vaikeaa (joskin ei mahdotonta).

NHB:lle: jätetään se paperikone pois ja tuotto on tasan 0. Olen samaa mieltä siitä, että sittenhän siinä ei tarvita yhtään duunaria -> tuotto aina miinus merkkistä.
...no niin, huono provo. Asiaan...
En tunne tuota tilastoa johon viittaat, joten linkitätkö sen vaikka tänne. Itse olen lueskellut työn kokonaiskustannuksista ja tuottavuudesta jonkin verran, joten ehkä tämäkin avartaa tajuntaani.

Sitouttaminen

Minulle ei tule mieleen kuin yksi ase eli sitouttaminen , jota työnantajatkin niin mielellään toitottavat: Laajemmin ajatellen tämä sitoutuminen esim EU:n tasolla voisi merkitä mm: seuraavaa:

Kansalaisuus ei olisi itsestään selvyys, vaan riippuisi siitä mitä omistaa kussakin maassa. Esim EU kansalaisen tulisi sijoittaa tietty määrä EU:n alueella hallittavaan omaisuuteen, jos jotain sijoittaa. Jos sijoittaja ei täytä vähimmäisvelvoitettaan seuraisi kansalaisuuden menetys.

Nythän on niin että sijoittaja voi laittaa rahansa minne haluaa, mutta voi samalla nauttia "kasvattajavaltion" järjestämästä infrastruktuurista koko elinikänsä. Tämän ei tulisi olla itsestäänselvyys. Laki ei koskisi tietenkään mitään muuta kuin sijoittamista.

Itse en näe mitään muuta ratkaisua ongelmaan, sanotaan ettei rahalla ole isänmaata, näin ei tarvitsisi olla.

H.R. sanoi:
NHB:lle: jätetään se paperikone pois ja tuotto on tasan 0. Olen samaa mieltä siitä, että sittenhän siinä ei tarvita yhtään duunaria -> tuotto aina miinus merkkistä.
...no niin, huono provo. Asiaan...
En tunne tuota tilastoa johon viittaat, joten linkitätkö sen vaikka tänne. Itse olen lueskellut työn kokonaiskustannuksista ja tuottavuudesta jonkin verran, joten ehkä tämäkin avartaa tajuntaani.
No ei kai tämä voi olla nyt näin vaikeaa ymmärtää. Siis paperimiesten palkat per tuotettu paperitonni. Se on vain yksi tuosta koko tehtaan tuottavuudesta, mutta kun ero on noin järkyttävän suuri, niin tuo alkaa näkymään jo kokonaisuudessakin. Ja tuossa isossa kokonaisuudessa on jo prosenttikin paljon.

Googleta, lue lakon aikaan ilmestyneitä julkaisuja tai vaikka kahlaa läpi pakkotoiston pitkä ketju lakosta. Ei pitäisi olla vaikeuksia löytää tietoa aiheesta, siksi paljon tuostakin on kirjoitettu.

Timpza sanoi:
Ilman parempaa tietoa oletan paperikoneen tarvitsevan olla huollossa/alasajettuna 5% ajasta. Tällöin, kun tuloksen nollaamiseen menee 90%, jää voittojen takomiseen 5%. Tämä 5% huoltoon on tarkoituksella arvioitu yläkanttiin; suhdeluku tuolla alempana postissani ainoastaan kasvaa, mikäli tämä 5% muuttuu pienemmäksi..

Mikäli siis huollettaisiin koneet vuorotellen, vain 5% koneista olisi SAMAAN AIKAAN huollossa. Vertailun vuoksi, mikäli kaikki koneet huollettaisiin samaan aikaan jouluna(!), 100% koneista olisi tällöin huollossa ja tarvittaisiin 100/5 = 20 kertaa enemmän huoltoporukkaa. Noh, epäilemättä huolto on ulkoistettu, eli maksetaan vain tehdystä työstä; tosin siitäkin jouluna vähintään 2x enemmän.

Mutta onko varmaa, että riittävän ammattitaitoista porukkaa edes löytyy riittävästi huoltamaan kaikki koneet samaan aikaan? Ei huoltofirmatkaan mitaan automaatteja ole, mitkä synnyttää ja syö paperikonehuoltajia tarpeen mukaan. Noilla yllä esitetyillä luvuilla tulisi olla olemassa 20 kertaa enemmän huoltomiehiä verrattuna vaihtoehtoiseen tilanteeseen. Ja mitäs nämä (ammattitaitoiset) huoltomiehet lopun vuotta tekevät, noin kärjistetysti, kun kaikki koneet huollettiin jo jouluna? Ja miten käy sen ammattitaidon? Eiköhän kuitenkin olisi fiksumpaa, että huollot rytmitettäisiin siten, että sillä pienemmällä huoltoporukalla olisi tasaisesti töitä.
Aika huonoa bisnestä huoltofirmalla jos kaikki työ olisi vain jouluna. Ehkäpä paperiliitto toivoo että koneet huoltaa Joulupukki että isi saa kännätä pyhät.

irtisanomisia lisää, ja seurauksia

Tänään uutisoitiin, että koko metsäala tulee irtisanomaan paljon väkeä lähivuosina. Ei taida metallialan 15 000 paikkaa riittää kaikille irtisanotuille. Monella perheellä on muutto edessä, uudelleen kouluttautumiset ym. Jos miettii, kuinka melkeinpä viikottaisia nämä 500-usean tuhannen irtisanomiset ovat viimeisen parin vuoden aikana olleet, niin luku nousee varmasti huimaksi. Huonoimmassa asemassa ovat tietysti yli 45-vuotiaat irtisanotut, joita eivät yritykset halua työllistää vaikka uudelleenkouluttautuisivatkin. Tästä seuraa lisää alkoholisoitumista ja mielenterveysongelmia, varsinkin kun kyseessä on teollisuuden miesvaltaiset alat (vaikka kyllähän naisetkin on kuromassa kiinni miehiä viinankäytössä). Nykyisin arvioidaan, että noin 25% suomalaisista miehistä on alkoholin suurkuluttajia (= terveyshaittakäyttöä) - mitä se tuleekaan olemaan lähivuosina kun irtisanomiset purevat. Valtava teveydenhoitokustannusten nousu siis tiedossa ja veronmaksajat vaan vähenee. Ja tietysti myös sosiaalikustannusten, koska viinan liikakäytön haitat ei ole pelkästään yksilöä koskevat.

uga sanoi:
On ikävää, ettet ymmärtänyt, että ymmärsin oikein hyvin. Helmiä sioille, sanotaan.

:offtopic: Ziisus mikä intensiteetti ja paatos Uga:n tilityksessä IsoDinolle. Oletko taannut IsoDinon lainan ja IsoDino on sen jälkeen kadonnut Bahamalle naisesi kanssa muistaen kuitenkin sitä ennen polttaa talosi, leikata salikorttisi ja pölliä prodepurkkisi vai mistä moinen viha?

Muutenkin täällä tuntuu osa jengistä kähisevän ihan tosissaan.

DayOne sanoi:
Liittojen on helppo meuhkata ja leikkiä mafiaa, kun suurin osa ihmisistä ei ymmärrä miten maailma pelaa. Se ei pelaa niiden uskomusten varassa jossa Heinäluoma selittää kuinka täällä on annettu ihan helvetin hyvät mahdollisuudet menestyksekkääseen yrittämiseen.

Yllä boldattuna se, mikä on kaikkien ongelmien äiti tässäkin asiassa. On valitettavaa, että vähemmistö Suomenkin populaatiosta tuntee ne maailman nykyiset pelisäännöt ja näiden seuraukset.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
NHB sanoi:
No ei kai tämä voi olla nyt näin vaikeaa ymmärtää. Siis paperimiesten palkat per tuotettu paperitonni. Se on vain yksi tuosta koko tehtaan tuottavuudesta, mutta kun ero on noin järkyttävän suuri, niin tuo alkaa näkymään jo kokonaisuudessakin. Ja tuossa isossa kokonaisuudessa on jo prosenttikin paljon.

Tämä nyt ei suoranaisesti liity tuohon Myllykosken erikoistapaukseen, mutta mielenkiintoisia tilastoja kuitenkin. Erityisesti kiinnittäisin huomiota sellu- ja paperiteollisuuden palkkoihin tuottavuuteen verrattuna Suomessa ja Saksassa. Vaikka viimeisin data onkin vuodelta 2001, eivät lukemat ole merkittävästi muuttuneet viimeisen viiden vuoden aikana.

Kakku sanoi:
Mitkä voitot, tehtailla on mennyt viimeset 10v päin persettä?:lol2: Tuli tuossa mieleen, että ainakin johtotasolla on oltu hereillä tupo-kierroksilla, Stora Enson hallituksen puheenjohtajalla on n.20000e kokouspalkkio ja jäsenistöllä vain 8000e.:(
Näin on, hiton isomahaset possut on jatkuvasti työsulussa, että sais nostettua kokouspalkkioitaan. Ihan vaan, kun naapurifirmassa ne on vielä korkeemmat. Näissä irtisanomisissakin on nyt pelkästään kysymys siitä, että saadaan kapitalisteille lisää kahvia + viinereitä hallituksen kokouksiin sekä terävämpää boolia pikkujouluihin. Vittu, kyllä jotkut sitten kehtaa!

Ja täälläkin joku isän bemarilla ajeleva kokoomus-noobie kehtas väittää, että palkoista olis muka turha kitista. On kuulemma ammatinvalintakysymyksiä. Pah!
M___M sanoi:
EDIT: Jostain palkoista on muutenkin ihan turha vinkua, elämä on valintoja ja monella rutisijalla on ollut itselläkin mahdollisuus hakeutua sinne "ylipalkattujen paperimiesten" joukkoon.

training_addict sanoi:
Ja täälläkin joku isän bemarilla ajeleva kokoomus-noobie kehtas väittää, että palkoista olis muka turha kitista. On kuulemma ammatinvalintakysymyksiä. Pah!

Haista nyt jo vittu. Ihan tiedoks sulle että ei ole koskaan ollut isän bemaria tai mitään muutakaan isiliisinkiä perseen alla, eikä tule. Putkiasentajan pojan on turha tollasia lahjuksia porukoilta odotella vaan ne romut on ihan itse tienattava.

Ja kyllä se vaan niin on että se on ihan turha vinkua omista tuloistaan, jos ei ole valmis mitään tekemään niitä parantaakseen. Se on joko ammatinvalinta kysymys tai sitten on hakeutunu sellaseen duuniin jossa ei alunperin pitäny palkkaa niin tärkeänä.

Ja muuten, olen ihan perse-aukinen opiskelijan retku joka on tehny kesähessuna hommia paperitehtaalla, ja silti en ole kahdehtimassa kenenkään ansioita.

:david: :david:

M____M sanoi:
Haista nyt jo vittu. Ihan tiedoks sulle että ei ole koskaan ollut isän bemaria tai mitään muutakaan isiliisinkiä perseen alla, eikä tule. Putkiasentajan pojan on turha tollasia lahjuksia porukoilta odotella vaan ne romut on ihan itse tienattava.
:lol2: Mun olis varmaan pitäny lisätä jotain hymiöitä tohon aikasempaan postiin...

Selvennys: En siis oleta, että ukollas oli bimmeriä tai olisit muutenkaan syntyny hopealusikka perseessä.
M___M sanoi:
Ja kyllä se vaan niin on että se on ihan turha vinkua omista tuloistaan, jos ei ole valmis mitään tekemään niitä parantaakseen. Se on joko ammatinvalinta kysymys tai sitten on hakeutunu sellaseen duuniin jossa ei alunperin pitäny palkkaa niin tärkeänä.
Oon sun kanssa samaa mieltä. Mä nyt törkeesti hyväkskäytin sun lausuntoja selventääkseen, vaan miten paperimiehet yleensä on ensimmäisenä vittuilemassa, että se on esim. hoitoalan oma vika kun eivät voi/pysty/kykene neuvottelemaan itselleen parempia palkkoja/ehtoja ym.

Ja samat einsteinit kummastelee, kun johtoporras tekee isompaa tiliä kun ne rulla-apinat siellä tehtaalla. Joku on "ehkä" saattanut huomatakin, että mua "pikkasen" vituttaa kaikki tälläset muna-kana yksinkertaistamiset, että kun toisaalta yhtiö hakee 200miljoonan säästöjä, mutta samalla maksaa osinkoja 400miljoonaa ja johtajat vetää 20 000€ kokouspalkkioita, niin se on niiiiiiiin väärin ja epäoikeudenmukasta ja "missä on yhteiskunnallinen vastuu". ym. tuubaa.

edit: tulee mieleen yks yritys, joka ei pyri vastaan muuttuviin ympäristöolosuhteisiin ja parantaan rakenteellisia ongelmiaan ajoissa, vaikka kilpailu jatkuvasti kiristyy. se on tää Suomi Oy Ab ja se ei mun mielestä pidä tarpeeks huolta sen osakkeenomistajien(kansalaisten) eduista pitkällä tähtäimellä, vaan siinä yrityksessä useimmat päätökset tehdään työntekijöiden ehdoilla, kauaskantoisella TUPO-tähtäimellä niin, että kahvitauoilla olis vielä vähän aikaa mukavaa ja poliitikkojen ei tarvis kantaa vastuuta niistä vaikeista päätöksistä, jotka tässä yrityksessä lykätään siihen päivään, kun kassavirta ja kirstut lopullisesti tyrehtyy. mikä siis suurimman kansanosan ja Heinäluoman ymmärryksen mukaan on "oikein".

Voiskohan tää irtisanomisjuttu jotenkin liittyä siihen paperimiesten lakkoon? Johtoporras maksaa potut pottuina.

:(

NHB sanoi:

Googleta, lue lakon aikaan ilmestyneitä julkaisuja tai vaikka kahlaa läpi pakkotoiston pitkä ketju lakosta. Ei pitäisi olla vaikeuksia löytää tietoa aiheesta, siksi paljon tuostakin on kirjoitettu.

Nyt löytyi, jos tarkoitit tuota Myllykoski-casea? Tosin en löytänyt Myllykosken sivuiltakaan site-tietoja, mikä on tuotantopaikkakunnilla oleva varsinainen käyttöorganisaatio ja onko mukana myynti/kunnossapito/muita organisaatioita ja mm. minkälainen energialaitos näitä tehtaita syöttää (onko Myllykoskella oma voimalaitos, entäs Langilla)?? Myöskään seisokeista/suurkorjauksista ja investoinneista ei tarkempaa tähän hätään löytynyt.

Lang Papier tehnyt 537.000 tonnia 527 henkilöllä ja Myllykoski Paper Oy 502.000 tonnia 791 henkilöllä. Tuotteet tosin poikkeavat toisistaan ja Myllykoski Paperilla tehty 68.000 tonnia vähemmän paperia kuin olisi kapasiteettia (Langilla vastaava luku 23.000 tonnia), markkinatilanne? Paikkakuntakohtaiset euromääräiset tuloksetkin näkyvät vain kokonaistuloksena, joten vaikea vertailla varsinaista tulosta.

Palkkakulutkin on suhteutettu suoraan yhtiön tulokseen, mutta tieto mm. seisokeista avaisi hieman tuotakin lukua.

Muut eivät sitten laittaneetkaan tällaisia tuotantopaikkakuntakohtaisia vertailuja kuin Myllykoski.

Nätti PowerPoint, mutta pitemmälle meneviin johtopäätöksiin tarvitsisi hieman lisävalaistusta mm. tuloksesta.
Sakut vei tonnia/työntekijä skaban 1-0 :kippis1:

training_addict sanoi:
:lol2: Mun olis varmaan pitäny lisätä jotain hymiöitä tohon aikasempaan postiin...

Selvennys: En siis oleta, että ukollas oli bimmeriä tai olisit muutenkaan syntyny hopealusikka perseessä.

Juuh, ei tässä vielä päreitä poltettu, hyppäs vaan vähän silmille tuo isän bemari heitto tuolta :D

training_addict sanoi:
Oon sun kanssa samaa mieltä. Mä nyt törkeesti hyväkskäytin sun lausuntoja selventääkseen, vaan miten paperimiehet yleensä on ensimmäisenä vittuilemassa, että se on esim. hoitoalan oma vika kun eivät voi/pysty/kykene neuvottelemaan itselleen parempia palkkoja/ehtoja ym.

Väärinhän se on noin sanoa, mutta olen sitä mieltä että paperimiehillä on alan korkean kannattavuuden takia paremmat mahdollisuudet vinkua niiitä tuloja kuin esim. hoitoalalla josta tulee vain kuluja. Enkä nyt vähättele heidän tekemää työtänsä joka on IMO paljon tärkeämpää kuin rullien potkiminen.

training_addict sanoi:
Ja samat einsteinit kummastelee, kun johtoporras tekee isompaa tiliä kun ne rulla-apinat siellä tehtaalla. Joku on "ehkä" saattanut huomatakin, että mua "pikkasen" vituttaa kaikki tälläset muna-kana yleistykset, että kun toisaalta yhtiö hakee 200miljoonan säästöjä, mutta samalla maksaa osinkoja 400miljoonaa ja johtajat vetää 20 000€ kokouspalkkioita, niin se on niiiiiiiin väärin ja epäoikeudenmukasta ja "missä on yhteiskunnallinen vastuu". ym. tuubaa.

Noin se vaan on mennyt ja tulee menemäänkin.. Sikariporras nostaa aina isompia tilejä ja ne revitään duunarin persenahasta. :rolleyes:

Mä vaan koitin ilmaista mielipiteeni siitä että ainakin tässä maassa suurimmalla osalla on ollut jossain vaiheessa elämäänsä mahdollisuus vaikuttaa tulevaan ammattinsa ja koulutuksensa tasoon, ja mikäli on omiin ansioihinsa tyytymätön pitää sitä ehkä pyrkiä parantamaan suuntautumalla muualle sen sijaan että käyttää energiansa kadehtimiseen. :piis:

hieman :offtopic: mutta niin totta:

Asa "a.k.a" avain varotti tästä asiasta jo vuonna 2000 biisissä "ysist viiteen".

Tuli vaan jotenkin mieleen..jääny soimaan toi päähän.

On kyllä osuvat sanat siinä kipaleessa tähän puuteollisuuden tilanteeseen..

timse sanoi:
Voiskohan tää irtisanomisjuttu jotenkin liittyä siihen paperimiesten lakkoon?
Se oli työsulku!!! :D

timse sanoi:
Johtoporras maksaa potut pottuina.
Eipä nyt ihan suoraan. Johtoporsas pyrkii yleensä tekemään rationaalisia päätöksiä, eikä tunteellisia.

training_addict sanoi:
Näin on, hiton isomahaset possut on jatkuvasti työsulussa, että sais nostettua kokouspalkkioitaan. Ihan vaan, kun naapurifirmassa ne on vielä korkeemmat. Näissä irtisanomisissakin on nyt pelkästään kysymys siitä, että saadaan kapitalisteille lisää kahvia + viinereitä hallituksen kokouksiin sekä terävämpää boolia pikkujouluihin. Vittu, kyllä jotkut sitten kehtaa!
C00l, sä sentäs noteerasit ton:D

Back
Ylös Bottom