Univaikeudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
Te keillä melatoniini toimii niin osaisitteko suositella millaista annosta, oon täl hetkellä jenkeissä ja täältä saa walmartista 3mg ja 5mg tabuja niin mietin kumpia ostais. Tiedän kyllä, että omat univaikeudet johtuu koulustressistä niin se siitä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varsinkin jos illasta tekee ylipitkän aerobisen, niin turha on odottaa unta moneen tuntiin sen jälkeen.

Tein eilen illalla ennen nukkumaanmenoa ja postworkout-ruokaa (700g jauhelihaa, neljä paprikaa) semmosen noin 8min pitkän kahvakuulaintervallin. Ja raskaimmalla kuulalla mikä löytyy, ja sydän tako miljoonaa loppua kohti.

Tulos: Ei tarvinu kuin kallistua sänkyyn päin niin uni tuli. Jännä homma, kun aikasemmin on vastaavan suorituksen tehnyt ja vetänyt sitten palkkariksi lihaa ja jotain tuhtia hiilaria, niin sydän on takonu koko yön eikä oo saanu nukuttua. Jostain syystä yhistän hiilareidensyönnin yötä vasten unettomuuteen. Ainakin nyt mitä oon ollu vhhlla tän kuun, ei unettomuutta ole esiintynyt kuin juurikin niinä hiilaritankkauspäivinä, vaikka hiilarit ois syöty joskus iltapäivästä.

Tein eilen illalla ennen nukkumaanmenoa ja postworkout-ruokaa (700g jauhelihaa, neljä paprikaa) semmosen noin 8min pitkän kahvakuulaintervallin. Ja raskaimmalla kuulalla mikä löytyy, ja sydän tako miljoonaa loppua kohti.

Tulos: Ei tarvinu kuin kallistua sänkyyn päin niin uni tuli. Jännä homma, kun aikasemmin on vastaavan suorituksen tehnyt ja vetänyt sitten palkkariksi lihaa ja jotain tuhtia hiilaria, niin sydän on takonu koko yön eikä oo saanu nukuttua. Jostain syystä yhistän hiilareidensyönnin yötä vasten unettomuuteen. Ainakin nyt mitä oon ollu vhhlla tän kuun, ei unettomuutta ole esiintynyt kuin juurikin niinä hiilaritankkauspäivinä, vaikka hiilarit ois syöty joskus iltapäivästä.

Ihmiset ovat yksilöllisiä, mutta hiilarit vaikuttavat yleensä juurikin päinvastaisesti, mitä tuossa esität. Mm. dieettaaminen ja hiilareiden rajoittaminen vähentävät serotoniinin määrää aivoissa, mikä taasen vaikuttaa siihen, että voi esiintyä unettomuutta.

Lyle Macdonald kirjoittaa aiheesta: Carbohydrate intake and depression.

Nukahtamisvaikeuksista ja öisistä heräämisistä kärsivien kannattanee koettaa. Nostaa hiilarit sinne 350-500g päivä ja pudottelee proteiinit niin voi olla vaikuttaa positiivisesti nukkumiseen. Vastapainona sitten väsyttää koko ajan ja pakoputki huutaa.

Te keillä melatoniini toimii niin osaisitteko suositella millaista annosta, oon täl hetkellä jenkeissä ja täältä saa walmartista 3mg ja 5mg tabuja niin mietin kumpia ostais. Tiedän kyllä, että omat univaikeudet johtuu koulustressistä niin se siitä.

Mulla meni joskus noita 5mg nappeja parikin illassa :D Mut kandee kyllä noita vitosia ostaa. Pitäs toimia yks nappi ihan kivasti jos toimii. Jossain vaiheessa mulla oli kolmosia ja ne meni vähän överiks kun tuli otettua 4-5 kpl. Nykyään nukun onneksi ilman apuja, jostain kumman syystä.

Mulla on viimeisen kuukauden aikana ollut aika pahoja univaikeuksia ja mitä typerimmän syyn takia; en jaksa odottaa aamua! Mä yleensä edellisenä iltana käyn läpi seuraavan päivän ohjelman ja pakolliset jutut mitkä pitää hoitaa ja sitten edellisenä iltana en saa unta, koska en jaksa odottaa, että pääsen suorittamaan nämä mielessäni antamani tehtävät. Esimerkiksi eilen en saanut unta sen takia, koska en jaksanut odottaa aamua ja sitä, että saan vihdoin syödä leipää aamupalaksi(normaalisti en ole koskenutkaan sellasiin hiilarimössöihin). Ja toissailtana en saanut unta sen takia, koska tiesin, että mulla on aamulla pyykkivuoro ja musta on ihana pestä pyykkejä ja en vaan jaksanut odottaa, että pääsen pyykkiaskareiden pariin. Nyt en saa unta, koska odotan huomista taas niin innolla, koska näen pitkästä aikaa parhaita ystäviäni.

Tälläisestä ei varmaan pitäisi valittaa, koska olen vain liian innoissani kaikesta, jotta voisin nukkua. Mun elämässä menee tällä hetkellä huolestuttavan hyvin. Tätä on jatkunut jo kuukauden. Tää on kuitenkin työpäivinä joskus vähän ongelmallista, koska nukun öisin niin vähän ja sitten käyn ihan ylikierroksilla.
Aika terveen olosta toimintaa.. Ei toi nyt pelkkää "mulla menee niin hyvin" juttua ole vaan tuntuu just joltain hypomanialta :D Ei nyt kukaan normaali ihminen vaikka kuinka diggaisi pyykinpesusta, valvo yötä odottaessaan sitä..

Luontaistuotekaupasta kauranversouutetta. Sitä vihreän teen kanssa noin 15 tippaa ennen nukkumaanmenoa. On ainakin itseäni auttanut jonkinverran.

Nukkumaan kannattaa muutenkin mennä vasta kun oikeasti väsyttää. Itse olen monesti mennyt liian aikaisin sänkyyn ja pyörinytkin siellä sitten valveilla aamuun asti. Mutta televisiota ei kannata myöhään katsoa. Kannattaa mieluummin lukea jotakin (sopivan tylsää) kirjaa.

Sängyssä ei kannata vatvoa mitään työ-, parisuhde-, tai muitakaan tärkeitä asioita. Kaikki riidat ja muut selvittämättömät asiat kannattaa hoitaa kuntoon ennen nukkumaanmenoa. Kun silmät menevät kiinni, pää kannattaa nollata totaalisesti. Itse olen kehittänyt eräänlaisen tajunnanvirta-tekniikan pitämään murheet ja huolet pois mielestä. (Mutta sitä on vähän vaikea selittää tässä).

Itse vedän noin askillisen tupakkaa päivässä (painottuen iltaan) ja päälle vielä reilut kymmenen mukia mustaa kahvia (painottuen sekin iltaan). Monesti on kahvipannu porissut vielä kymmenenkin jälkeen illalla. En suosittele! Samaten jos huomaan, ettei uni tule yöllä heti, alan pakonomaisesti ramppaamaan yötupakilla puolen tunnin välein. En suosittele! Tupakka ja kahvi pois!

Eli lyhyesti voisi sanoa, että jos elintavat ovat terveelliset ja mielenlaatu tyyni, ei uniongelmiakaan pitäisi olla. Varsinkaan jos noudattaa edes jonkinlaista vuorokausirytmiä. Itsellä ainakin rytmi kääntyy viikonloppuna heti nurinpäin ja sunnuntain ja maanantain välinen yö onkin aina uneton.

Luontaistuotekaupasta kauranversouutetta. Sitä vihreän teen kanssa noin 15 tippaa ennen nukkumaanmenoa. On ainakin itseäni auttanut jonkinverran.

Nukkumaan kannattaa muutenkin mennä vasta kun oikeasti väsyttää. Itse olen monesti mennyt liian aikaisin sänkyyn ja pyörinytkin siellä sitten valveilla aamuun asti. Mutta televisiota ei kannata myöhään katsoa. Kannattaa mieluummin lukea jotakin (sopivan tylsää) kirjaa.

Sängyssä ei kannata vatvoa mitään työ-, parisuhde-, tai muitakaan tärkeitä asioita. Kaikki riidat ja muut selvittämättömät asiat kannattaa hoitaa kuntoon ennen nukkumaanmenoa. Kun silmät menevät kiinni, pää kannattaa nollata totaalisesti. Itse olen kehittänyt eräänlaisen tajunnanvirta-tekniikan pitämään murheet ja huolet pois mielestä. (Mutta sitä on vähän vaikea selittää tässä).

Itse vedän noin askillisen tupakkaa päivässä (painottuen iltaan) ja päälle vielä reilut kymmenen mukia mustaa kahvia (painottuen sekin iltaan). Monesti on kahvipannu porissut vielä kymmenenkin jälkeen illalla. En suosittele! Samaten jos huomaan, ettei uni tule yöllä heti, alan pakonomaisesti ramppaamaan yötupakilla puolen tunnin välein. En suosittele! Tupakka ja kahvi pois!

Eli lyhyesti voisi sanoa, että jos elintavat ovat terveelliset ja mielenlaatu tyyni, ei uniongelmiakaan pitäisi olla. Varsinkaan jos noudattaa edes jonkinlaista vuorokausirytmiä. Itsellä ainakin rytmi kääntyy viikonloppuna heti nurinpäin ja sunnuntain ja maanantain välinen yö onkin aina uneton.

Vihreässä teessähän on kofeiinia kuten kahvissakin?? Mieluummin kamomillateetä varmana kantsis suosia?

Itsellä oli sillon kun veti röökiä niin samat pakonomaiset tavat :D Itessään rööki vaan huonontaa unenlaatua ihan vitusti. Tohon loppuun vielä että kannattaakin yrittää pitää se rytmi samana viikonloppusin eli niin että herää aina suht samaan aikaan, toki jos tykkää ulkona käydä niin se on aika mahdotonta mutta noin muuten ainakin itseä helpottaa kun aina on kasilta ylös ja viimestään yheltätoista nukkumaan rytmi :)

Vihreässä teessähän on kofeiinia kuten kahvissakin?? Mieluummin kamomillateetä varmana kantsis suosia?

Itsellä oli sillon kun veti röökiä niin samat pakonomaiset tavat :D Itessään rööki vaan huonontaa unenlaatua ihan vitusti. Tohon loppuun vielä että kannattaakin yrittää pitää se rytmi samana viikonloppusin eli niin että herää aina suht samaan aikaan, toki jos tykkää ulkona käydä niin se on aika mahdotonta mutta noin muuten ainakin itseä helpottaa kun aina on kasilta ylös ja viimestään yheltätoista nukkumaan rytmi :)

Ei ole vihreässä teessä yhtä paljon kofeiinia kahviin verrattuna. Ei edes mustassa teessä ole kahviin verrattavissa olevia kofeiinimääriä.

Itse asiaan. Univaikeuksia ollut jo liian pitkään. Aluksi lääkkeenä oli melatoniini, 2mg depot ja sitten 3mg perustabletti. Kumpikin toimi aikansa. Sitten siirryttiin mirtatsapiiniin, joka ainakin näin vasta lääkekuurin aloittaneena saa aikamoisen tokkuran seuraavalle päivälle. Väsyttää aivan sairaan paljon. Toivottavasti menee tokkuraisuus ohi, ei tätä lääkettä muuten voi käyttää. Yöllä taisin nukkua kuitenkin hyvin.

Rupesin iltaisin napsimaan 5-htp valmistetta magnesiumin kera ja tunnin päästä illan elokuva rupeaa hämärtymään...ja aamulla virkeenä ylös.

Jos tekee töitä, niin unen laatu/määrä on huonoa.
Ihan sama nukunko 12h ennen klo 5 herätystä, olo on orjallinen ja tappava.

Sitten kun ei ole töitä, nukkuen vaikka 5h, luonnollisesti siis, ilman herätyskelloon kajahtamista, on olo pirteä.

Sitä on tullut tässä pohdittuakkin, että kuinka paljon pakkoheräämiset lyhentävät elinikää.
Se on tämä suurimman osan omaava oravanpyörän pelirytmi. It's only game.
Luonnollinen herääminen tapahtuu ilman mitään hilivempaimia, herätyksiä.

Suppea vastaus, mutta vastaus tämäkin.

Itellä kans vaikeeta nukahtaa ajoissa. Syön yleensä 0.5kg rahkaa jossa 2rkl rypsäriä ennen ku meen nukkuun, onko tossa mitää järkeä? Oman logiikan mukaan toimis hyvin lihasten kannalta, 50g hidasta protskua tasasesti yön ajaksi. Ainaki tuntuu, että lihakset palautuu nopeesti.

Toinen juttu on se, että unirytmi etenee itsestään, jos siis nukun ilman herätyskelloa. Esim menen nukkumaan klo 0:00, herään 11:00.. sitte seuraavana iltana nukahdanki vasta 1:00, ja herään 12:00 ja niin edespäin, kunnes rytmi on vituillaan ja sitte ku pitääki herätä seittemältä ei oo kiva ollenkaan. Tähän tietenki auttais se jos heräis kellon avulla aikasemmin joka aamu.

Offtopic: Mikä onkaan bodarille täydellinen tuntimäärä yöunta? Itse yritän nukkua sen 10h, mutta helposti tulee nukuttua 12h. Onko siitä haittaa?

Itellä kans vaikeeta nukahtaa ajoissa. Syön yleensä 0.5kg rahkaa jossa 2rkl rypsäriä ennen ku meen nukkuun, onko tossa mitää järkeä? Oman logiikan mukaan toimis hyvin lihasten kannalta, 50g hidasta protskua tasasesti yön ajaksi. Ainaki tuntuu, että lihakset palautuu nopeesti.

Toinen juttu on se, että unirytmi etenee itsestään, jos siis nukun ilman herätyskelloa. Esim menen nukkumaan klo 0:00, herään 11:00.. sitte seuraavana iltana nukahdanki vasta 1:00, ja herään 12:00 ja niin edespäin, kunnes rytmi on vituillaan ja sitte ku pitääki herätä seittemältä ei oo kiva ollenkaan. Tähän tietenki auttais se jos heräis kellon avulla aikasemmin joka aamu.

Offtopic: Mikä onkaan bodarille täydellinen tuntimäärä yöunta? Itse yritän nukkua sen 10h, mutta helposti tulee nukuttua 12h. Onko siitä haittaa?

Periaatteessa katabolia pahenee jos on liian kauan syömättä vaikka unessa se onkin pienempää kun kroppa on lepotilassa. Ei myöskään ole sydämelle hyväksi liian pitkät unet muistaakseni mutta se on vanhusten huoli ;) Ei ole sattumaa miksi monet sydärit tulee yöllä...

eiköhän se 9-10h ole "optimi" ihmiselle kuin ihmiselle.

Se että menetkö nukkumaan klo.3 vai klo.21 ja nukut 10h o putkeen on ISO merkitys. Eli se unen pituus ei aina ole se ratkaiseva kysmys vaan myös se milloin nukkuu. Myös ruokailut kannattaa jättää vähemmälle ennen unta: muistaakseni kasvuhormonin eritys on suurimmillaan 1h unen jälkeen ja tämä tuotanto häiriintyy jos verensokerit on liian korkealla.

Kannattaa lukea Taubesing kirja Lights Out - Sleep, Sugar and Survival.

eiköhän se 9-10h ole "optimi" ihmiselle kuin ihmiselle.

Se että menetkö nukkumaan klo.3 vai klo.21 ja nukut 10h o putkeen on ISO merkitys. Eli se unen pituus ei aina ole se ratkaiseva kysmys vaan myös se milloin nukkuu. Myös ruokailut kannattaa jättää vähemmälle ennen unta: muistaakseni kasvuhormonin eritys on suurimmillaan 1h unen jälkeen ja tämä tuotanto häiriintyy jos verensokerit on liian korkealla.

Kannattaa lukea Taubesing kirja Lights Out - Sleep, Sugar and Survival.

Uskaltaisin väittää, että tuo 10h on liikaa kelle tahansa. Tietysti tuo riippuu jokaisen tottumuksista ja kehon tarpeesta, mutta 8h vois olla lähempänä todellista tarvetta jos uni on sijotettu oikeeseen aikaan vuorokautta. Ja ennen nukkumaanmenoa kannattaa tosiaan välttää sokeria&hiilaria, mutta proteiinia ja rasvoja kannattaa ottaa koska lihakset tarvii proteiinia yölläkin ja rasva hidastaa sen imeytymistä eli proteiinia imeytyy tasasemmassa tahdissa läpi yön.

Toi unen yhtäjaksosuus ja laatu on myös tärkeetä, moni vähän bulkannut tai vaikka vaan lihaksikkaampi bodari nukkuu huonosti kuorsatessaan, itselläkin on etenkin massakaudella tämä ongelma. Suurempi ongelma taas on se että herään kuselle joku 5 kertaa yössä, nyt taas kun olen pitänyt pakkolepoa viikon niin ei ole ollut sitä ongelmaa ja on jäänyt vain pariin kertaan. Tossa 5 kerrassa tuntee jo heräilevänsä :(

Suurempi ongelma taas on se että herään kuselle joku 5 kertaa yössä,

Mikähän tossa on että herää kesken unen kusihätään? Mistä tuo juontaa?

Jotaki kuulin kerran kaveri kerto, että jos menee yöllä kuselle herättyään kusihätään niin sit herää aina kuselle.

Oon pari joskus, aika harvoin, heränny kusihätään mutta oon jatkanu unia.

Tuota kusiheräämistä näyttäs ainaki esiintyvän jonni verran.

Jotaki kuulin kerran kaveri kerto, että jos menee yöllä kuselle herättyään kusihätään niin sit herää aina kuselle.

Itellä on kanssa ongelmana tuo, että pitää herätä kuselle ja sen jälkeen alkaa päässä tuo "Pentiumi" pyörimään ja sitten valvotaankin aamuun astin:(
Tänäänkin heräsin 01:22 ja siinä tuli pari tuntia pyörittyä ja sittten nousin ,söin, luin lehden ja salille:rolleyes:
Nyt sitten pirteänä töissä:D
Pitäisi kai vähentää tuota juomista, kun tuo "säiliö" ei montaa litraa vedä tai sitten alkaa jo etunen vaivaamaan tällä ikää:jahas:
Tai sitten hommata tuollaiset, ettei tarvitse nousta kuselle:D
Tena-For-Men-pb.jpg

Mun kokemukseni on, että yöheräilyt liittyvät aineenvaihdunnan ongelmiin, käytännössä kaiketi useimmin kortisolitasojen korkeuteen/heilahteluihin. Tietysti jos juo illalla ennen nukkumaanmenoa kovin paljon, on silläkin vaikutusta, mutta periaatteessa sikeä uni tarkoittaa ettei yöllä tarvitse herätä vessakäynneille tai muillekaan tarpeille. Eli kannattaa arvioida ihan kokonaisvaltaisesti omaa terveydentilaa, stressiä, palautumista ja niin edelleen, jos yöheräilyjä tulee. Erityisen selkeä merkki korkeasta kortisolitasosta on, jos herääminen tulee välillä 2-4 ja on herätessään ihan pirteä, ts. uudelleen nukahtaminen on vaikeaa. Aamuviideltä pirteänä herääminen voi kerätä ihailua muttei todellakaan ole hyvä merkki, jos jatkuvasti unta tulee sen vuoksi alle 7 tuntia.

Unentarpeesta: 10 tuntia ei ole välttämättä ollenkaan liikaa, jos keho ja mieli ovat kovan rasituksen alla. Jos taustalla on sairastelua, pitkäaikaista stressiä ja ylirasitusta, keho ottaa tuon jossakin vaiheessa takaisin ja unet voivat olla tosi pitkiä. (Joskus oli se tutkimuskin, että yli 9 tunnin unet ovat yhteydessä sairasteluun ja terveysongelmiin - mä näkisin, että tämä johtuu lähinnä siitä, että sairaudet kuten masennus aiheuttavat sen suuren unentarpeen, ei toisin päin.) Omien kokemusten mukaan tuo tosin korjaantuu, kun "unikompensaatiolle" ei ole enää tarvetta. Sen jälkeen 7,5-9 tuntia pitäisi riittää ihan hyvin, yksilölliset erot tietysti huomioon ottaen. Joskus stressi-/palautumisongelmiin liittyy sekin, että nimenomaan aamun tuntien unet ovat erityisen hyödyllisiä, eli jos mahdollista, kannattaa yrittää nukkua seitsemän ja yhdeksän välillä. Mutta siis krooninen univelka ei mitenkään "häviä", kuten ihmiset kuvittelevat, vaan yleensä se maksetaan takaisin jossakin vaiheessa.

Kyllä se lienee mulla vilkas aineenvaihdunta ja 3-5 litraa vettä päivän aikana. Ja onhan sitä jollain bodareilla eturauhasvaivojakin ;) Asiaa tossa ylempänä kortisolitasoista, joskus kandee pysähtyä ja olla tekemättä mitään pari päivää, saattaa auttaa asiaan.

Uskaltaisin väittää, että tuo 10h on liikaa kelle tahansa. Tietysti tuo riippuu jokaisen tottumuksista ja kehon tarpeesta, mutta 8h vois olla lähempänä todellista tarvetta jos uni on sijotettu oikeeseen aikaan vuorokautta. Ja ennen nukkumaanmenoa kannattaa tosiaan välttää sokeria&hiilaria, mutta proteiinia ja rasvoja kannattaa ottaa koska lihakset tarvii proteiinia yölläkin ja rasva hidastaa sen imeytymistä eli proteiinia imeytyy tasasemmassa tahdissa läpi yön.

Jotkut ihmiset tarvitsevat vain enemmän unta, kuin toiset. Jotkut ovat entistä väsyneempiä liian pitkien yöunien jälkeen ja toiset taas entistä energisempiä. Ja riippuu tosiaan jos tuon 8h nukkuu joka päivä niin harvemmin tulee nukuttua mitään 10h unia. Jotkut toki nukkuvat erittäin pitkiä yöunia joka päivä, mutta itse saan kaikista virkeimmän olotilan jonkun 7 - 8h jälkeen, jos ei ole mitään univelkoja kertynyt.

Jos on töissä hirvee kiire ja ylitöitä tulee tehtyä vähän väliä ja salillekkin pitäisi keretä ja muukin elämä houkuttelee niin yöunet jäävät johonki 3 - 7h välille. Yleensä tälläisten viikkojen jälkeen vklp aikana tulee nukuttua välillä jopa yli 12h, jonka jälkeen olo on mitä mahtavin. Mutta jos ei minkäänlaisia univelkoja ole kertynyt ja menee aikasin nukkumaan vaikkapa perjantaina ja nukkuu niin myöhään, kun vain pystyy ja välttää aikasta heräämistä, niin herää aikalailla suht kohmeessa olotilassa ja vielä erittäin väsyneenä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom