Univaikeudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
Huh huh, että oli taas yö.. 12maissa nukkumaa ja tuntu että aina kun meinas nukahtaa, niin pumppu ois jättäny lyönnin välistä, vaikka oikeastihhan se muljahtaa jotenkin. Tämä aiheutti että, aina sillon säpsähtää pystyyn paniikissa ja keilailee taas mitä tapahtu. Vikan kerran katoin kelloo siinä 4maissa, onneks sitten alko edes saaha unta :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huh huh, että oli taas yö.. 12maissa nukkumaa ja tuntu että aina kun meinas nukahtaa, niin pumppu ois jättäny lyönnin välistä, vaikka oikeastihhan se muljahtaa jotenkin. Tämä aiheutti että, aina sillon säpsähtää pystyyn paniikissa ja keilailee taas mitä tapahtu. Vikan kerran katoin kelloo siinä 4maissa, onneks sitten alko edes saaha unta :curs:

Mitäs söit tai joit ennen sänkyyn menoa?

Katoitko leffaa tai tulitko myöhään salilta?

Yuso? minkä nimisestä melatoniinihormonista sä puhut?
Mulla menee rahat tohon hormooniin, saanut sellasen reseptin missä 3mg tabl. 30kpl maksaa 20e.

Täältä saa sikahalvalla, jos vain on esim. luottokortti. 180 kappaleen purkki 3 mg melatoniinia eikä maksa kuin 7 dollaria eli alle 5 euroa ja postikulut (4 taalaa eli alle 3 euroa) päälle. Olen saanut unirytmin tällä korjattua. Ei aiheutta pöhnäistä oloa kuten nukahtamislääkkeet.

Unenlaatua on parantanut myös Silence-vaahto, joka on vähentänyt kuorsaamista. Sitä ei tarvitse edes Jenkkilästä asti tilata, kun löytyy ainakin paikallisista apteekeista.

Pahoittelen tuotemainontaa, mutta meikäläisellä em. tuotteet ovat toimineet.

Ihan samanlaista vikaa täällä. Olen huomannut, että jos

a) ottaa vähänkään enemmän alkoholia, niin pari yötä on tällaista
b) päivän ruokailut jäävät huonoksi ja syö illalla liikaa, niin seuraava yö on tätä
c) jos treenaa AEROBISTA liian kovaa (siis ihan sen mitä ukosta irtoaa), niin tulee useamman päivän uneton retki
d) joku asia stressaa töissä/kotona/... niin se näkyy unen laadussa

Alkoholia ei juuri tule käytettyä enää, mutta nuo kolme viimeistä ovat aikalailla usein tapetilla. Muutenkin kun on aina ollut unettomuusvikaa, niin taidan koettaa tuota melaa, jos siitä olisi jotain apua... Ei se varmaan tilannetta heikennäkään.

Kyllä se syy on tiedossa.. Kääntyy pahasti tuohon kuningas alkoholin suuntaan, kun lauantaina lipes aika pahasti.. Eipä tässä voi kun iteseään syytää..

Sitten vielä tohon Bonkin c) kohtaan Pitää kyllä paikkaansa, kuten muutkin kohdat. Varsinkin jos illasta tekee ylipitkän aerobisen, niin turha on odottaa unta moneen tuntiin sen jälkeen. Eli oikeestaan kaikki syyt joko treenaamisella, ravinnolla, viinalla tai millä tahansa hommatut vaikuttaa uneen silloin kun keho on "rikki".

Olen jo pitkään kärsiny vaikeuksista saada unta iltaisin mikä taas johtaa ihan armottomaan väsymykseen päivisin. Päivät menee puoliksi unessa ja sitten iltaisin ei saa unta millään.

Onko mahdollista että tämä johtuu jonkin ravinteen puutostilasta? Tai keksittekö mitään muuta selitystä sille?

Ne tavallisimmat vinkit on kuultu jo eli oon yrittäny lukea ennen nukkumaan menoa jne. Ei oo auttanu.

Veikkaisin ylikuntoa (jos treenaat kovaa). Itellä ainakin huonu unentulo on aina merkki siitä, että tarvii muutaman ylimääräsen lepopäivän. Niiden jälkeen taas uni maistuu! :)

Pienikin huoli tai stressi tekee itellä sen että menee sängyssä pyörimiseks, ja unet jää sinne 4-5 tuntiin. Kun taas rennolla fiiliksellä nukahdan kyllä helposti jos väsyttää. Yks mahdollisuus tämäkin..
Mulla on aiva sama juttu juuri nyt.. kaikenlaista pyörii mielessä usein iltaisin ja stressiä on ollut, nukkuminen on sitte sen takia takkuillut pahasti. Nukahtamisvaikeuksia on ollut ja yöllä oon heräillyt aika usein :/

Voisin itse vahvistella tuota ykkössivun unirytmiä asiaa, eli minulla oli aikoinaan täysin unettomiakin öitä, mutta se vaan kummasti auttaa kun menee jokapäivi ~21:30 nukkumaan ja herää ~7 maissa aamulla.

Kyllä siihen tottuu, ja jos koettaa viikonloputkin tolla rytmillä jaksaa, niin aina parempi.

Jos käy vielä jotain koulua niin toi on ihan "must".

Kyllä alkaa mennä jo oudoks, päivällä ei väsytä, eikä oikeestaa vieläkään. Tunnin kokeilin sängyssä pyöriä mutta iha turhaan.. Jos tänä yönä nukuttaa, niin valvotaan sitten prkl huomisee.. Ja jos ei sittenkää, niin suoraan terkkarille kyselee että mikäs nyt mättää kun ei nukutta ollenkaa. Just kun meinaa nukahtaa, niin säpsähtää hereille. Oireet prikulleen samanlaiset kuten kuuluisalla suomi24.sen palstalla kirjoittaneilla: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8116468

Viikko ollu vielä nytten lepoo saliltakin, niin ei luulis mikää ylirasitus tilakaan olevan. Alkaa oikeesti pelottaa kohta, kun ei oo ikinä ollu tällästä. Ois jo niin ihana mennä ja vetää kunnon unoset :zzzz:

Editoidaan vielä kerran. Nyt pitää kyllä alottaa täydelline kofeiini-lakko, jos se auttas yhtään.

Mullakin on välillä vähäunisia öitä, nyt kaksi putkeen. Mielessä on kaiken näköistä mietittävää tällä hetkellä joten osittain epäilen stressiä. Joinakin päivinä taas syytän sitä, etten oo päivän aikana saanut itseäni kunnolla väsytettyä eli liikuntana kouluun siirtyminen ja takaisin. En tiedä, voisko tuo lepoviikko salilta ajaa samaa asiaa sulla?
Ja pyrin itse välttämään kahvin juomista klo17 jälkeen.

Muakaan ei pahammin kiinnostais enää nukkua vajaita unia, tässä ajattelin lakanat laittaa vaihtoon, siistata ja järjestellä huoneen (muutto edessä ja kaikki paikat ihan rempallaan) ja muistaessani tuulettaa huoneeseen raitista ilmaa ennen nukkumaan menoa. Jos ei muuta, niin onpahan nätimpi valvoa sitte ens yönä:jahas:

Kyllä alkaa mennä jo oudoks, päivällä ei väsytä, eikä oikeestaa vieläkään. Tunnin kokeilin sängyssä pyöriä mutta iha turhaan.. Jos tänä yönä nukuttaa, niin valvotaan sitten prkl huomisee.. Ja jos ei sittenkää, niin suoraan terkkarille kyselee että mikäs nyt mättää kun ei nukutta ollenkaa. Just kun meinaa nukahtaa, niin säpsähtää hereille. Oireet prikulleen samanlaiset kuten kuuluisalla suomi24.sen palstalla kirjoittaneilla: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8116468

Viikko ollu vielä nytten lepoo saliltakin, niin ei luulis mikää ylirasitus tilakaan olevan. Alkaa oikeesti pelottaa kohta, kun ei oo ikinä ollu tällästä. Ois jo niin ihana mennä ja vetää kunnon unoset :zzzz:

Editoidaan vielä kerran. Nyt pitää kyllä alottaa täydelline kofeiini-lakko, jos se auttas yhtään.

Viikko ei välttämättä riitä, jos ylirasitus on mennyt pitkälle. Älä ainakaan sinne salille mene ennenkuin uni maistuu.

Kuinka kauan sulle on ollut unettomuutta ? Yritä olla stressaamatta asiaa.

Vedä runsaasti ravintoa ja kevyttä aerobista.

Musta tuntuu, että on just sitä minkä suurin osa body-kansasta oppii aina kantapään kautta eli levon tarve. Treenataan liian kovaa liian pitkään. :)

Ajattelin kirjoittaa tähän threadiin, enkä avata omaa valitusketjua - toivottavasti joku huomaa mun postauksen ja osaa neuvoa.
Jo pidemmän aikaa mulla on ollut sellainen ongelma, että herään pari tuntia ennen kuin kello herättää ja mulla on huono olo.

Vaikea kuvailla oloa muuten, kuin että on paha olla - on vähän myrkytetty olo.. olen miettinyt, että voisko tämä johtua siitä, että
syön jotain proteiinipitoista illalla ja munaiset ei sitä jotenkin kestä?... nimittäin tänäänkin kun heräsin, niin join mukillisen vettä ja sitä
kautta tuo "paha olo" poistui 20 minuutissa tms.

Ärsyttää kun saan nykyään kerran kuussa ehkä sellaiset 8-10 tunnin yhtämittaiset unet ja jotta mulla olis hyvä olo, niin tarviin kunnollista unta
8 tuntia ja mieluummin kerran viikossa 9...tai jopa 10 tuntia. Sitten kun tulee nukuttua 5-7 tuntisia yöunia, niin on paha olo koko päivän ja normaalit
duunit tuntuu olevan kolme kertaa vaativampia kuin mitä ne on ja nukun päikkäreitä jotka taas sekoittaa mun unirytmin..

Jos joku osaa neuvoa tuohon pahaan oloon liittyen mihin herään, niin kiva.
Välillä myös panettaa ja herään siihen.. mutta luulen, että se ei liity nyt tähän, vaikka hanskaaminen tuntuu joskus myös auttavan aamuyöstä rentoutumaan.

Ehkä todennäköisempiä syitä yölliselle pahoinvoinnille voisi olla:

1) Yksinkertaisesti liian iso ja myöhäinen ateria illalla. Ruoansulatus on yöaikaan vähän pienemmillä kierroksilla. Kokeile aikaistaa päivän vikaa ateriaa vähintään tunnilla. Pienennä tarvittaessa myös annosta (mutta korvaa sitten päivän muilla aterioilla). Kevyt kävelylenkki aterian jälkeen parantaa ruoansulatusta.

2) Liian vähän nestettä illalla (ehkä jopa koko päivän aikana). Moni välttelee iltajuomista ettei yöllä tarvitse ravata WC:ssä - ja juominen kannattaa kyllä painottaa aamupäivään. Silti liian vähäinen neste iltasella ei ole hyvä juttu sekään.

Mulla on viimeisen kuukauden aikana ollut aika pahoja univaikeuksia ja mitä typerimmän syyn takia; en jaksa odottaa aamua! Mä yleensä edellisenä iltana käyn läpi seuraavan päivän ohjelman ja pakolliset jutut mitkä pitää hoitaa ja sitten edellisenä iltana en saa unta, koska en jaksa odottaa, että pääsen suorittamaan nämä mielessäni antamani tehtävät. Esimerkiksi eilen en saanut unta sen takia, koska en jaksanut odottaa aamua ja sitä, että saan vihdoin syödä leipää aamupalaksi(normaalisti en ole koskenutkaan sellasiin hiilarimössöihin). Ja toissailtana en saanut unta sen takia, koska tiesin, että mulla on aamulla pyykkivuoro ja musta on ihana pestä pyykkejä ja en vaan jaksanut odottaa, että pääsen pyykkiaskareiden pariin. Nyt en saa unta, koska odotan huomista taas niin innolla, koska näen pitkästä aikaa parhaita ystäviäni.

Tälläisestä ei varmaan pitäisi valittaa, koska olen vain liian innoissani kaikesta, jotta voisin nukkua. Mun elämässä menee tällä hetkellä huolestuttavan hyvin. Tätä on jatkunut jo kuukauden. Tää on kuitenkin työpäivinä joskus vähän ongelmallista, koska nukun öisin niin vähän ja sitten käyn ihan ylikierroksilla.

Tälläisestä ei varmaan pitäisi valittaa, koska olen vain liian innoissani kaikesta, jotta voisin nukkua. Mun elämässä menee tällä hetkellä huolestuttavan hyvin. Tätä on jatkunut jo kuukauden. Tää on kuitenkin työpäivinä joskus vähän ongelmallista, koska nukun öisin niin vähän ja sitten käyn ihan ylikierroksilla.

Ettei vaan olisi hypomaniaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom