Univaikeudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
Olen jo pitkään kärsiny vaikeuksista saada unta iltaisin mikä taas johtaa ihan armottomaan väsymykseen päivisin. Päivät menee puoliksi unessa ja sitten iltaisin ei saa unta millään.

Onko mahdollista että tämä johtuu jonkin ravinteen puutostilasta? Tai keksittekö mitään muuta selitystä sille?

Ne tavallisimmat vinkit on kuultu jo eli oon yrittäny lukea ennen nukkumaan menoa jne. Ei oo auttanu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt saa hyvinvarustetuista luontaistuote kaupoista melatoniinia,3mg puolituntia ennen nukkumaan menoa ja tryptofaania väh 1200mg , kannattaa kokeilla ja jos ei viiden illan sisällä ala toimia niin nukahtamislääkettä ehdottomasti, univaje syö miestä ..

Kyllä minun mielestä pitäisi ensin selvittää syyt univaikeuksille ennenkuin rupee melatoniinia yms. vetämään.

Kyllä minun mielestä pitäisi ensin selvittää syyt univaikeuksille ennenkuin rupee melatoniinia yms. vetämään.

Tietysti näin, mutta melatoniinia voin suositella, ellei muuta ratkaisua näytä löytyvän. Itekkin käytän ja tuntuu toimivan. Ei pitäs olla mitään sivuvaikutuksia toisin kuin tavallisissa unilääkkeissä, sillä melatoniini on kehon oma hormoni.

Ne tavallisimmat vinkit = ?

Oletko esim koittanut rytmittää nukkumista? Ite ainakin sain univaikeudet kontrolliin kun löin herätyskellon joka aamu seittemäksi vaikka useimmiten on koulu vasta kymmenestä eteenpäin. Unenlaatu parani parissa päivässä huomattavasti, mutta se "syklin" eka päivä on vittumainen kun joutuu todennäköisesti tosi huonoilla yöunilla heräämään aikasin. Koita, et pety.

Niinkun jo aiemmin sanottiin, niin kartoita ne nukahtamista vaikeuttavat tekijät ja eliminoi ne pois ennekuin rupeat mitään ihmeempää muuta ratkaisua keksimään. Eli heti alkuun unirytmiä kuntoon ihan vaan valvomalla alkuun vaan vittumaisesti ne univajepäivät ilman päikkäreitä.

Ja sitten kattelet mitä kaikkea turhaa myrkkyä työnnät koneseesi ja eliminoit ne pois. Eli kahvi pois mieluusti kokonaan (joutunut itsekin tekemään tämän), tai sitten vaan alkupuolella päivää. Kone saattaa alkuun kakoa aika pahasti ilman tuota mustaa tervaa, mutta helpottaa ajastaan. Ja jos röökiä imeskelet, niin älä ainaskaan iltapuolella sitäkään kamalasti vetele, kiihdyttää keskushermostoa tuokin. Aina vaan parempi jos ilman läkkeitä selviää, mutta hae nukahtamislääkeressu jos rupeaa ihan tosissaan painamaan. Saapahan katkastua ainakin hetkeksi tuon kierteen.

Ja älä käytä viinaa nukahtamiseen, monesti vaan pahentaa ongelmaa pidemmällä ajanjaksolla.

Tsemiä:thumbs:, vittumainen vaiva, koettu ja nähty, kyllä siitä selviää...

Fyysisen liikarasituksen lisäksi myös henkinen liikarasitus aiheuttaa uni-ongelmia. Nämä kaksi yhdessä voivat ovat paha-yhdistelmä. Fyysisen liikarasituksen oireet on yleensä helppo tunnistaa. Ainakin jos on pitempään kokemusta lajista niin oireet tulevat useimmille helposti tunnistettaviksi. Kun orastavaan fyysiseen ylikunto tilaan lisätään pitkään jatkunut henkinen stressi saattavat oireet ilmetä äärimmäisen rankkoina ja vaikeasti tunnistettavina. Tämä siis omasta kokemuksesta. Oireet tietysti lääkitään tilanteen mukaan mutta ne tilanteeseen johtaneet perus-syyt on syytä selvittää sillä niin kuin varmasti tiedät ongelma on sen laatuinen mikä pitkittyessään vetää helposti maton isonkin miehen alta.

t.Oggi

Pienikin huoli tai stressi tekee itellä sen että menee sängyssä pyörimiseks, ja unet jää sinne 4-5 tuntiin. Kun taas rennolla fiiliksellä nukahdan kyllä helposti jos väsyttää. Yks mahdollisuus tämäkin..

Naista jos joskus saa, niin siihen kyllä nukahta kuin tukki. Itse en kyllä tämän varaan univaikeuksia laskisi.:david:

Ps. sori oli pakko

Mulla on ollu tollasta läpi koko elämän. Iltaisin ja öisin ei nukuta, mut sit päivällä kyllä. Tai yöllä mua rupee nukuttaa ehkä joskus kahden-kolmen jälkeen, päivällä tuntus parhaiten nukuttavan joskus klo 16-19 aikaan. Kaikki ei vaan oo samanlaisia, mä oon ollu tällänen pienestä asti. Välillä rytmi on pakko kääntää, mutta pirun vaikeaa se on. Aamuvuoroissa tulee nukuttua unet kahdessa osassa, yöllä pari tuntia ja päivällä 3-5 tuntiin. Kova treeni illalla kyllä takaa sen, ettei uni ihan heti tule.

Mulla on ollu tollasta läpi koko elämän. Iltaisin ja öisin ei nukuta, mut sit päivällä kyllä. Tai yöllä mua rupee nukuttaa ehkä joskus kahden-kolmen jälkeen, päivällä tuntus parhaiten nukuttavan joskus klo 16-19 aikaan. Kaikki ei vaan oo samanlaisia, mä oon ollu tällänen pienestä asti. Välillä rytmi on pakko kääntää, mutta pirun vaikeaa se on. Aamuvuoroissa tulee nukuttua unet kahdessa osassa, yöllä pari tuntia ja päivällä 3-5 tuntiin. Kova treeni illalla kyllä takaa sen, ettei uni ihan heti tule.
On muuten ihan totta. Siskoni on kanssa välillä ihan saatanan sekasin ton nukkumisen kanssa

Kahvia juon muutaman kupin aamulla mutta en muulloin ja tupakkaa ehkä kerran tai pari kuukaudessa.

Herätykset on viikolla tasasesti mutta viikonloppuna nukun pitkään juuri sen univajeen tasaamiseksi. Voisin tietysti kokeilla herätä aikasin viikonloppunakin ja jos ei se toimi niin sitten menen ostamaan sitä melatoniinia.

Kiitos tähänastisista vastauksista. :david:

Nyt saa hyvinvarustetuista luontaistuote kaupoista melatoniinia,3mg puolituntia ennen nukkumaan menoa ja tryptofaania väh 1200mg , kannattaa kokeilla ja jos ei viiden illan sisällä ala toimia niin nukahtamislääkettä ehdottomasti, univaje syö miestä ..

Toi on ihan hyvä kombo. Vielä kun heittää magnesiumsitraattia, sinkkiä ja b6-vitskuu päälle.

Tossa mun luontaistuotekaupan melatoniinissa on niasiiniakin 100mg per nappi (myös b6 ja mankku). Ilmeisesti auttaa jotenkin?

edit: niasiini on siis B3 vitamiinia..tai ainakin google näin väitti

Melatoniini luokitellaan lääkeaineeksi ja vaatii reseptin. Näin ainakin Yliopiston Apteekissa minulle kerrottiin.

Olen kärsinyt unettomuudesta ihan ipanasta asti ja kokeillut kaikki maailman unilääkkeet, nukahtamislääkkeet ja hoidot..ei auta ei.. unettomuus vei jo työkyvyn, sosiaalisen elämän. Jos nukku pahimmillaan noin 8h viikossa ei paljon jaksanut kulkea muuta kun tsompina ympäriinsä.. sitten sain sitä melatoniinihormonia ja klotriptyliä.. tää on ollut jotain ihan käsittämätöntä et n. 80% saan nykyään öistä nukuttua.. eli siinä on ainakin sit yks oljenkorsi!

Melatoniini luokitellaan lääkeaineeksi ja vaatii reseptin. Näin ainakin Yliopiston Apteekissa minulle kerrottiin.

Näin mäkin luulin, kunnes luontaistuotekaupassa tuli vastaan 1mg melatoniineja. Mutta jos mela toimii, nii kannattaa pyytää lääkäriltä resepti 3mg 100kpl melaan. Maksaa sen vajaa 16€.

Luontaistuotekaupoista voi löytää GABAa ja melatoniinia vaikka ne ovatkin suomessa "kielletty"/reseptillä. Eli hyshys, jotta pysyvät purkit hyllyssä.

Myös vahvat vitamiinivalmisteet luokitellaan lääkkeiksi ja niitä on joka puolella.

Nää suomen säännökset menee kyllä melekosen yli. Kohta laastaritkin on reseptillä.

Yuso? minkä nimisestä melatoniinihormonista sä puhut?
Mulla menee rahat tohon hormooniin, saanut sellasen reseptin missä 3mg tabl. 30kpl maksaa 20e.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom