Unihalvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja subotai
  • Aloitettu Aloitettu
Intissä ollessa torkuin päivällä punkalla(ois pitänyt olla tetsaamassa tai jotain),alan kuulemaan askelia käytävästä ja jotenkin heit yhdistin, että sieltähän tulee Luutnantti xx tarkistamaan onko ketään tuvissa. Makasin alapunkassa ja ajattelin, että kiskaisen tosta itseni lattialle ja punkan alle piiloon. Mutta en saanut mitään osaa kropastani liikkumaan. Muistin lukeneeni unihalvauksista ja joku oli kehottanut keskittymään yhteen raajaan kerrallaan. Keskityin saamaan ukkovarpaan liikkumaan ja lopulta kun sain sen liikkumaan niin koko kroppa alkoi toimimaan. Nousin ylös ja eihän enään mitään askelia kuulunut..

Toinen kerta oli tämän jälkeen kotona. Olin herännyt aamu kolmelta heittämään yhden duunikeikan ja sain sen valmiiks joskus viideltä. Ajattelin sitten, että menen kotiin ottaan noin tunnin tirsat ennen kuin lähden varsinaisiin töihin. Jätin vielä valot päälle huoneeseen ja menin makoilemaan, jossain vaiheessa makaan selälläni ja näen auton ajavan talon toisella puolella, pysähtyvän ja autosta nousee henkilö. Henkilö lähtee kävelemään minua kohti(meidän välissä oli kolme seinää, mutta se ei tuntunut haittaavan), ja itse yritän nousta, mutta mikään raaja ei liiku. Siinä sitten vitun hädissäni riuhtoilen ja lopulta saan itseni ylös. Enään ei mitään henkilöä näkynyt ja tajusin tilanteen, mutta empä jäänyt enään kyllä torkkumaan..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen kokenut muutaman kerran unihalvauksen. Olen pudonnut "tyhjyyteen", ja muutaman sekunnin jälkeen olen saanut kehoni hallintaan. Pari kertaa on ollut myös sellaista, että tärisen kuin epilepsiakohtauksessa, ja samalla tuntuu kuin "joku" nostaisi lantiosta ilmaan. Ensimmäisen kerran kun tästä tokenin, niin olo oli kyllä että WTF..:wtf:

Kerran on tuokin tullut koettua. Vuosia sitten "heräsin" pedissäni ja en pystynyt liikkumaan. Kuulin äänen kuiskaavan nimeäni; aluksi hiljaa, mutta koventaen ääntään joka kerralla. Kestoa oli jokunen sekunti ja tunne oli erittäin pelottava. Vaikkain pelottava tunne, silti jälkeenpäin ajateltuna hyvin mielenkiintoinen

Ei jumankauta kun lukee näitä, ja äsken katoin matrixsin nin huomaa kyllä paljon yhtäläisyyksiä :D Ois kyllä siisti tuo kokea kerran, ei monesti välttämättä, luin jostain kun joku jannu kokee tuon saman jutun joka ilta, että voi tehä mitä vaan kehollaan vai mitehän se meni.

Mulla on itsellä tullut muutama unihalvaus jotka muistan selkeesti, mut tuntuu siltä et oon kokenu niitä jo muksuna. Muistan semmosen tilanteen kun heräsin about 6-vuotiaana omasta sängystä ja kasvot kohti tuolia jossa oli vaatteita. Pelkäsin aivan helvetisti jotakin, ja kun en itseäni kääntymään saanut niin suljin vaan silmät. Silloin se tuoli muuttukin joksikin eläimeksi joka tuijotti mua ahnaasti ja valmiina hyökkäämään. Pari kertaa avasin silmät todetakseni et tuolihan se vaan siinä, ja aina kun suljin silmät niin näin että se eläin oli tulossa lähemmäs. Mulle on tainnu iskeä nuo unihalvaukset yleensä sillon ku oon nukkunut selälläni, varmaan jääny traumat selällään nukkumisesta jo pienenä kun en oo ikinä tykänny/uskaltanu nukkuu selälläni. Väkisinkin pakko vetää mahalleen tai kyljelleen. :D

Oon aina pelännyt kaikkea "paranormaalia" ihan suunnattomasti ja nähny paljon painajaisia. Paranormal Activity 1:sessä on just sellasia asioita kuvattu mitä mä olen kokenut unihalvauksissa, joten se leffan katsomisen jälkeen jäi semmonen kauhu päälle etten nukkunut neljään yöhön kunnolla. Sit kerrankin kun sain unta niin eikös sieltä pamahtanu unihalvaus, jossa oli onneks kasvot päin seinää ni en nähny mitä tapahtu, mut kuulin selkeesti et jotain rapisi makuuhuoneen katossa ja sit sieltä putos jotain raskasta keskelle lattiaa. Sit se "jokin" liikku siellä makkarissa ja mä olin aivan paniikissa. Koitin vaan nukahtaa uudestaan ja toivoin ettei se huomais mua ja tappais. Ei olis tullut mieleenkään ruveta yrittää liikuttaa itseäni.

Yks pahimmista halvauksista tapahtu ku olin about 13-14v, nukuin sängyssä omassa huoneessa (selälläni, prkl). Koitin siinä liikuttaa itseäni mut enpä onnistunu, aattelin vaan et kai tää pian menee ohitse. Sit yhtäkkiä rupes tulee kylmä, ja alko puskemaan ahdistus päälle. Tiesin et joku on tulossa kohti, ja sit näin ku mun huoneen ovea avattiin. Sit iski se kuolemanpelko ja kauhu, mä olin aivan varma et nyt tuli loppu. Joku tummaan pukeutunu hahmo astu mun huoneeseen ja tuli hitaasti kohti. Tuntu etten olis saanu henkeä ja mietein et pitäiskö mun huutaa äitiä, koittaa pakoon vai pysyy paikallaan ja toivoo et se lähtee pois. Tajusin sit vaan etten kuitenkaan saa huudettua niin ummistin silmät ja odotin et kohtaus loppuu. Nukahdin sit uudestaan ja aamulla oli aika karmee fiilis.

Ja tää nyt ei liity uniin mut kovan migreenin takia mulla on ollu kans noita itsensätunnistamisongelmia. En muutenkaan nää kunnolla migreenissä ja yleensä mulle tulee verenkiertohäiriö jompaankumpaan käteen niin tuntuu siltä et se ois puudutettu tai halvaantunu, tuntoaisti ei siinä kädessä sit pelaa enkä tunnista sitä kättä omakseni. Ihan sairasta settiä. Valveunetkin on tuttuja sekä unissakävely sun muut unihäiriöt. Ja mulla on muutenkin tosi vilkas unimaailma, kaikki hienot seikkailu-unet on arkipäivää. On tää nukkuminen mielenkiintosta :D

Sain viime yönä unihalvauksen pitkästä aikaa. Olin aika väsynyt, en meinannu millään nukahtaa + kattelin X-Filesin jaksoja. Semmoinen musta "elävä" usvainen savu kietoutui ympärille kuin käärme konsanaan ja en ole ihan varma olenko vastaavan nähny True Bloodissa vai X-Filesissa. Noh, aikaisempiin halvauksiin aika kesy kauhukuva kuitenkin, mutta se mikä tällä kertaa oli erinlaista yritin huutaa täysillä tietoisesti jos se pätkäsis halvauksen poikki. Oli kätevän tuntoista huomata ettei mitään ääntä tuottavaa tapahtunut kehossa, tämän jälkeen keräsin lisää voimaa ja yritin saada jotain ääntä ulos täydellä voimalla niin, sen jälkeen meni filmi poikki.

Aiemmin halvauksien aikana on pelottanu paljon enemmän, nyt pääsi johonkin tajunnan tasolle, että uskalsi/pystyi tekemään jotain itse ohjattua, eikä antanut "kauhun" häiritä. Sai kokea selkeästi miltä tuntuu olla halvaantunut kehon sisällä, ilman suurempaa stressiä...aika siistiä väittäisin. :)

Mulla on kans näitä olu pari kertaa mut oon pistäny aina painajaisen piikkiin, kerran mm. näin ensin kauna-tyylistä painajaista jossa jäin jumiin saunaan ja siellä oli sitte ko.henkilö/hahmo seurana, sitte ku pääsin sieltä pois ni juoksin alakertaan (meidän talo on oikeasti vain yksikerroksinen) ja siellä istu kaikki perheenjäsenet sohvalla ja meidän vaihto-oppilas roikku hirtettynä ovenkarmista ja sen alapuolella virnuili vanha mummo pyörätuolissa. Kun heräsin, näin, että tuo sama vanha mummo seisoi makuuhuoneen ovella ja tuijotti suoraan silmiin, yritin huutaa ja potkia seinää jonka toisella puolella nukkuivat vanhempani, mutta mitään ei tapahtunut vaikka täyttä kurkkua yritin huutaa. Sit yhtäkkiä heräsin vielä kerran uudestaan tosta niin et se huuto-refleksi oli vieläkin päällä n.5s ajan mut mitään ei tapahtunut. Loppuyö menikin valot päällä pätkittäin nukkuessa. :D

Itsellä pienenä ollut noita. Aina saman kaavan mukaan. Näin jotain unta, missä kuolin ja aina lopuksi mut laskettiin veneellä ajelehtimaan. (Samaan tyyliin kun jossain niistä taru sormusten herrasta leffoissa tehtiin jollekkin tyypille.) No hetki kesti aina tajuta, että olen kuollut mutta silti pystyn ajattelemaan, sitten tuli aina mieleen, että pakko kokeilla liikuttaa jotain raajaa, että miltäköhän tuntuu kun olen kerran kuollut (siis vieläkin unessa). Tässä vaiheessa sitten aina heräsin hiljalleen, eli se unen "kuva" alkoi ikäänkuin feidaamaan pois ja tajusin etten A) Pysty liikkummaan B) Olen hereillä, nään sängyn äärirajat, oman huoneen katon jne. C) Tässä vaiheessa kun heräsin tuli tuntemus etten saanut henkeä. Tavallaan tuntui kuin olisi ollut kokoajan veden alla, eli tuli se happikadon tunne ja tuntui kun taju lähtisi aivan hetken päästä. Tätä jatkui kuitenkin... no paha mennä itse sanomaan, mutta niin että kaiken järjen mukaan olisi pitänyt monta kertaaa pyörtä jos en oikeasti olisi henkeä saanut. Käytännössähän se oli kidutusta. En pystynyt kuin makaamaan paikallani ja toivomaan että saisin henkeä(sen tunteen kun on pitkään pidättänyt hengitystä ja ottaa kunnolla ilmaa sisään).

Onko kyse unihalvauksesta jos ei näe mitään harhoja? Viime viikolla heräsin siihen etten pysty liikkumaan yhtään paitsi silmiä. Oli se vähän pelottavaa kun näki oman käden ja sormet ja yritti liikuttaa niitä mutta mitään ei tapahtunut. Ei auttanut kuin odottaa ja yrittää koko ajan, sitten meni ohi.

Heräsin aamulla käymään kusella, mutta menin vielä takaisin nukkumaan, koska aikaa oli ja väsytti. Heräsin uudelleen vatsallani ja tunsin, kun jokin ehkä kissan painoinen liikkui selkäni päällä. Tunsin kun adrenaliinit pomppasi sataan ja koko kroppa meni täyteen jännitystilaan ja ponkasin siitä ylös alta nanosekunnin. Tai olisin, jos jotakin olisi tapahtunut.

Yllättävää oli, että tajusin että tämä on samaa paskaa kuin joskus aikaisemminkin. Tuo olio(en siis nähnyt sitä, koska nukuin vatsallani) hävisi samantien, mutta en silti pystynyt liikkumaan. Tunsin vain kun kuola valui suusta :D Aikani siinä mietin, et kuinkahan kauan tätä voi kestää kun asento oli hemmetin huono ja hengittäminen oli hankalaa. Aikani siinä koitin "ponnistella", että saisin silmät auki ja kroppakin heräisi. No silmät rävähtivät auki tai ainakin luulen niin(vaikea sanoa, koska joskus silmät ovat kiinni vaikka näetkin ympärillesi kuin normaalisti), mutta en siltikään pystynyt liikkumaan. Nyt iski paniikki, koska aikasemmin en ole voinut avata silmiäni ilman, että herään "kokonaan". Näin vaan tyynyn ja osan tietokonepöydästä ja tunsin, että tukehdun. Kokonaisuudessaan tätä kesti varmaan minuutista kahteen.

Nuorempana olen saanut unihalvauksen noin viisi kertaa, missä tunnen olevani hereillä ja koitan avata silmäluomiani käsillä. Yleensä näen tämän tapahtuman vielä katonrajasta. Nuokin ovat olleet kohtuu pelottavia kokemuksia, mutta niissä en ole tuntenut sellaista pahan läsnäoloa. Ainoastaan kerran tuo "paha" on ollut läsnä hemmetin isona yökkösenä, vähän kuin mothman-leffasta se hahmo.

Voi olla että näitä on useampiakin sattunut, mutta olen vain laittanut normipainajaisten piikkiin.

Eikös täs ketjus juteltu joskus noista ruumiista irtaantumisista ja joistain unihalvauksista? Koin tänä aamu jonkin tuollaisen erikoisen tapahtuman, uni oli erikoinen, mutta erikoisemman siitä tekee vielä se että tiedostin näkeväni unta ja olin osaksi hereillä. Oli kyllä tosi vahva tuntuinen uni ja jos päällä olisi jokin sairaus, tai suurempi huoli jonkun terveydestä, voisi sen ehkä olla ottanut jotenkin yliluonnollisena tapahtumana.
Heräsin aamulla joskus viiden, kuuden välillä. Aivan liian aikaisin vapaapäiväksi. Selasin hetken nettiä ja menin sohvalle makaamaan.

Unessa siis olin vanhemman sukulaiseni kanssa istumassa jossain taukopaikalla Tampereen kupeessa, murhasaaren sillan vieressä. Tunnistin paikan ja sanoin ajaneeni tuon sillan yli. Niin olet ajanut, mutta huomasitko tuon, sanoi sukulaiseni ja osoitti siltaa. Silta oli vanha holvimallinen, jonka yhden kaaren välistä katsoessa näki saaren,jossa oli synkkä keskiaikainen linna.
Seuraavaksi olinkin linnassa ja siellä oli jonkun moottoripyöräkerhon bileet. Joimme olutta ja söimme valtavia kyljyksiä. Jossain vaiheessa tajusin näkeväni unta, ajattelin etten saa herätä vaan jospa ohjailisin unenkulkua. Mutta mikään ei mennyt oikein tahtomalla tavallani ja kaikki oli jotenkin kieroutunutta. Siinä oli jotain niin erikoista, että sain ajatuksen, että tämä uni täytyy muistaa ja yritin kirjoittaa mustekynällä käsivarteeni, muista tämä uni. Kirjoittamisesta ei tahtonut tulla mitään ja käsivarteni lihakset oli jostain syystä kutistuneet yhdestä kohtaa vallan pois. Sitten huomasin digikameran ja päätin ottaa kuvan nukkuvasta itsestäni. Vaikka kuinka yritin ottaa kuvan kasvoistani, jostain syystä se ei onnistunut millään. Kuvassa oli joku moottoripyörä jengiläinen, tai se oli tyhjä. Sitten yritin nähdä itseni peilistä ja tämäkään ei onnistunut millään, en nähnyt kasvojani. Ahdistus kasvoi ja päätin että nyt mun täytyy herätä. Hetken luulinkin olevani hereillä. Olin eukon ja lasten kanssa jossain synkällä kujalla, saattoi olla siellä linnan pihassa tai Jack the ripperin aikaisen Lontoon kadulla. Jokin oli aivan täisin vialla ja paniikin omaisesti hakkasin päätäni tiiliseinään nyt on pakko herätä. Sitten näin itseni makaamassa olohuoneen sohvalla, katselin itseäni yläpuolelta. Tai on väärin sanoa että olisin nähnyt, pikemmin aistin sohvan ja siinä makaavan kehoni. Oli kuin olisin ollut itse olohuone, tai koko kaikkeus. Sitten kännykän herätys kello soi ja jotenkin imeydyin kaikkialta takaisin ruumiiseeni.
Olin oikeasti hereillä ja aivan saakelin hölmistynyt. Aamulenkkikin meni ihan läskiks, kun ajatukset pyöri unessa. Ihmeelliset on nämä ihmisaivot.

Pari viikkoa sitten kävi tällänen:

Näin ensin kaikenlaisia sairaita unia, mm. olin jollain kierroksella vankilassa jossa yksi vanki juoksi mun luo ja alko tatuoimaan mun käteen jotain partakoneen terällä ja musteella, ja en päässyt siitä tilanteesta pois vaikka kuinka pistin vastaan. Sitte ku se sai hommansa valmiiks ni katkas mun käden ja heräsin jostain pimeestä kellarista jossa roikku ruumiita katossa ja joku jätkä selitti mulle että hän katkoo ihmisiltä raajoja ja laittaa niitä roikkumaan kun haluaa nähdä kuinka kauan ne selviää hengissä. Ton lisäks monia muita sekavia unia.
Sitten, tulee sellanen ihan normaali olo että pitää nousta kuselle, samalla kuulen askeleet huoneen oven ulkopuolelta ja jotenkin ajattelen, että täytyy esittää nukkuvaa. Sitte huomasin että en oikeesti pysty liikkumaan ja tuntu jo aivan ku olisin hereillä. Tota kesti joku 5-10s ennen kuin sain loppumaan sillä että aloin kovaan ääneen kuorsata, ja sitte heräsin oikeesti siihen että kuorsasin kovaan ääneen, noh ei tullu sitte nukuttua loppuyöhön :D

Jotain pari viikkoo sitten heräsi kun olin nukkunut molempien käsien päällä ja ne totaalisen puuduksissa. Hetken oli olo että mitä vittua, pitääkö mun herättää vaimo kääntämään mut kun ei meinannut päästä oikeasti yhtään mihinkään hetkeen. Kumpikaan käsi ei toiminut yhtään.

Jotain pari viikkoo sitten heräsi kun olin nukkunut molempien käsien päällä ja ne totaalisen puuduksissa. Hetken oli olo että mitä vittua, pitääkö mun herättää vaimo kääntämään mut kun ei meinannut päästä oikeasti yhtään mihinkään hetkeen. Kumpikaan käsi ei toiminut yhtään.

Joskus nukkunut yhden käden päällä ja aika outo olo kun käsi on kuin kuollutta lihaa kun sitä nostaa toisella kädellä. Minkäänlaista tuntoa ja kontrollia ei ole...

On kyllä hauska tunne ku käsi täysin veltto ja tunnoton. Mutta kukaan nukkunu pää sängynreunaa vasten niin että takaraivo/osa päästä ollut täysin tunnottomana? On kans hauska tunne.

Joskus nukkunut yhden käden päällä ja aika outo olo kun käsi on kuin kuollutta lihaa kun sitä nostaa toisella kädellä. Minkäänlaista tuntoa ja kontrollia ei ole...

Se on kiva tunne :p, ei oo ikin itellä ollu molemmat kädet.

Aika useasti itsellekkin tullut tämmönen unihalvaus, tuntuu tulevan samanlaisella kaavalla aina. Ensiki tulee kova humina ja sen jälkeen ilmestyykin iso varjomainen hahmo sängyn/sohvan viereen tuijottaa siinä ja hengittää raskaasti, todella ahdistava tunne kun ei voi liikkua tai huutaa. Ensimmäisellä kerralla kun tapahtui niin en ollut kuullutkaan näistä. "heräsin" sohvalla ja en voinut liikuttaa muuta kuin silmiä, kuulin kuitenkin telkkarin mikä oli päällä. Joku juoksi rappuset alakertaan ja samalla tuli tämä humina efekti, varjomainen hahmo seiso siinä sohvan vieressä. Joka kerta unihalvauksen aikana mulle tulee todella vahva kauhun tunnne, vaikka mulle ei niissä ole ikinä tehty mitään pahaa esim. puukotettu/kuristettu tms. jotenkin vaan se kauhu tulee ja tunnen jonkun pahan läsnäolon. Nykyään laitan silmät kiinni heti kun tulee toi humina ääni, tuntuu menevän nopeemmin ohi. Loppuyö meneekin näitten jälkeen todella mukavasti laittamalla jokaikinen valo päälle kämpästä ja telkkaria kattomalla :face:

Itekki koin joskus pari vuotta sitten unihalvauksen. Oli toivottavasti eka ja viiminen kerta :) Olin nukahtanut sohvalle ja heräsin siinä sitten selällään. Sivusilmällä huomasin ku vieressä seisoo tumma hahmo ja lähestyy mua käsillään ''luultavasti tulossa kuristamaan mua'' Koitin sätkiä ja huutaa täysiä, mutta mikään raaja totellut. Juuri kun tämä tumma hahmo pääsi kuristamaan mua niin sitten kaikki raajat toimikin ja säpsähin heti pystyyn. Hahmo katos juuri silloin kun nousin ylös. Loppuyö meni itelläkin valot päällä ja telkkua katellessa :D Ainakin mitä olen lukenut nii unihalvaus tulee yleensäkin sillon kun nukkuu selällään?!?! jännääjännää

Ainakin mitä olen lukenut nii unihalvaus tulee yleensäkin sillon kun nukkuu selällään?!?! jännääjännää
Ihme kun mulla ei ole useammin unihalvauksia. Ei tuu kuin pari mieleen. En pysty nukahtamaan selälläni, vaan aina on pakko olla mahallaan tai kyljellään, mutta unissani käännyn aina selälleni. Siitä asennosta herään joka ikinen kerta.

Itellä tota ehkä 2 kertaa kuussa. Tottunu on, mut ihan helvetin ahdistavaa kun tunnet olevas neliraaja halvaantunu ja alieni kuristaa eikä voi tehdä mitään. Pitää vaa keskittyä et saa huudettua itsensä hereille tai puoliso tökkii hereille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom