Unihalvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja subotai
  • Aloitettu Aloitettu
Nää on jälkikäteen siistejä kokemuksia, mutta se itse unihalvaus ja sen jälkee kun oot heränny siitä on ihan perseestä.

Oon miettiny et miks meikällä ei näy mitää tummia hahmoja koskaa kuulen vaan ääniä. No mut ei kyllä oikeesti oo hauska kokemus vaikka mielenkiintoista lukea näitä ja kuulostaa muutenki jännältä.

Mikä se selitys siihen oli että miks ihminen kokee unihalvauksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kai se liittyy siihen, että ihminen herää siitä syvimmästä univaiheesta nopeasti jolloin aivot on vielä ''unessa'' tai jotain. Muistaakseni liittyi tuohon.

Elämäni tähän mennessä ainoa unihalvauksen tapainen ilmiö tapahtu pari viikkoa sitten. Heräsin ikään kuin jostain unesta ja makoilin selälläni sängyssä, kunnes yhtäkkiä alkaa kutittaan naamaa ihan kunnolla. En pysy liikuttamaan käsiä, ja sitten alkaa sumenemaan silmissä ja kutina muuttuu kivuksi ja tuntuu kun joku liikkuis naaman päällä. Sitten herään siihen kun hakkaan itseeni naamaan :D oli naama kipea loppupäivän

Oma unihalvaus oli kyllä pelottavin kokemus minkä muistan, lähinnä sellaista sokeaa kauhua mitä ikinä ollut. Ylös sitä itsekin vaan yritti päästä että sais vedettyä mörköä pataan, onneksi heräsin ennen kun se tuli iholle. :D

Elämäni tähän mennessä ainoa unihalvauksen tapainen ilmiö tapahtu pari viikkoa sitten. Heräsin ikään kuin jostain unesta ja makoilin selälläni sängyssä, kunnes yhtäkkiä alkaa kutittaan naamaa ihan kunnolla. En pysy liikuttamaan käsiä, ja sitten alkaa sumenemaan silmissä ja kutina muuttuu kivuksi ja tuntuu kun joku liikkuis naaman päällä. Sitten herään siihen kun hakkaan itseeni naamaan :D oli naama kipea loppupäivän

Nyt repesin! :D

Mulla ei oo vielä kertaakaan unihalvauksessa möröt yrittäneet käydä päälle, aina olleet kyllä läsnä, joko seisseet ovensuussa tai sit jos oon nukkunut naama seinään päin niin olen tuntenut että joku liikkuu huoneessa, muutaman kerran noita on tullut ja aina sitä toivoo ettei tulis enää :D

Itsellä ollut tasan 1 kerran unihalvaus, toivotttavasti ei ikinä enää. :D Omassa sängyssä paikallaan, ei pysty liikkumaan yhtään, joku kuristaa kaulasta kovaa niin että henkeä ahdistaa, sitten siihen oman naaman yläpuolelle tulee semmonen musta, nahkainen, nyrkkeilysäkin pohjaa muistuttava kettingistä roikkuva örmy millä on saatanan isot ja terävät hampaat ja ilkeä naama, vähän niinkun liisa ihmemaassa kissan kasvot saatanan riivaamana ja paiseruttoon tms sairastuneena :p Ei nukuttanu enää tuona yönä :D

Aikoinaan kun olin intissä ja yöllä päivystäjänä käytävällä valvomassa iski moinen halvaus.
Ei jaksanut ikinä moisessa hommassa valvoa vaan oli pöydällä herätyskello soimassa ennen vuoron vaihtoa, koska jos
esim vartiopäällikkö tuli paikalle tarkastamaan, ääneen ja kolinaan rappusista kyllä heräsi.

No kerran sitten nukuin pöydän ääressä ja kuulin lähestyviä askeleita. Heräsin, mutta enpä pystynyt liikuttamaan itseäni.
Oli aika jännä tunne kun kauheella yrityksellä sai vähän yhtä sormea korkeintaan liikutettua kankeesti ja kokoajan pelko persiissä kun askeleet läheni.
Lopulta kun kankesin itseni ylös ei käytävässä ketään ollutkaan...

Toinen vähän sairaampi tapaus oli kun olin viettämässä kotona kesäloman jälkeisenä sunnuntai-maanantai yön liskodiskoa viikon dokailujen jäljiltä.
Uni ei tullut mitenkään ja pyörisin vaan sängyssä. Yhtäkkiä kämpän alakerrasta vilkkui outoa valoa ja kuului epämääräistä ähinää.
Nousin sitten sängystä ja menin alas katsomaan mitä tapahtuu; valo oli hävinnyt ja huomasin eteisessä pari mustaa hahmoa jotka minut huomattuaan juoksivat kohti ja kävivät kimppuun raapimaan ns. freddy kruger tyyppisillä kynsillä.
Seuraavaksi havahtusin yläkerrasta sängystä ja kaikki olikin unta.
Hauskaa vaan koska en tuntenut nukahtaneeni missään vaiheessa vaan todellisuus vaan vaihtui yhtäkkiä uneksi. Eipä tullut paljoa loppuyönä nukuttua tuon episodin jälkeen... :wall:

Tämä tapahtui joskus teini-ikäisenä, kun tuli valvottua vähän enemmän ja katseltua kauhuleffoja...Heräsin siis siihen, että makaan selälläni enkä voi liikkua. Huoneessani oli silloin valkoiset läpinäkyvät verhot sängyn päädyssä. Verhojen takana seisoi joku valkoinen hahmo, jonka naama oli mustan sutun peitossa, ihan kun olisi kynällä piirretty. Näin myös ilmassa jotain ihme viivoja ja "kuva" ikäänkuin tärisi... Tajusin kyllä, että kyseessä on unihalvaus mutta ei se siinä tilanteessa ihan kamalasti auttanut...Heräsin siitä aika nopsaa, kun keskityin käsien liikuttamiseen. Otin muuten ne verhot pois heti seuraavana päivänä...
Pari kertaa on käynyt ja joka kerran jälkeen olen kyllä nukahtanut, mutta saanut heti perään uuden unihalvauksen vähän lievempänä versiona..:D En nuku enää ikinä selälläni tai kasvot seinään päin, koska silloin käy ihan varmasti näin..

Kerran on ollut ja vielä päikkäreillä.

Moten helvetissä päivänvalossakin se oli niin pelottava hetki, en edes halua tietää millanen se on yöllä..

image.jpg

en edes halua tietää millanen se on yöllä..

Mieti kun heräät keskellä yötä, kuulet kuinka ovi avautuu ja joku kävelee viereen ja kuuluu toiseen korvaan erittäin raskasta hengitystä joka kovenee ja kovenee, makaat naama tyynyssä kiinni, etkä pysty liikkumaan... :D

Helvetin perse viime yönä oli menoa taas. Yksiön nurkasta lähti hahmo tulemaan kohti eikä mitään kyenny tekemään. Hetken aikaa tuli lausuttua jo isä meidän rukousta ja pyydeltyä ateismia anteeks mut sit selkeni sen verran ajatus että silmät kiinni ja odottelua että havahtuu.
Jännä että joka kerta oon ollut selälläni kun näitä on tullu. En enää koskaan nuku selälläni. Saatana

En ole koskaan kokenut unihalvausta, vaikka oon muuten ollut aina kova uneksimaan, kävelemään ja puhumaan unissaan ja sekoilemaan muutenkin heti nukahdettua jos vähän on mennyt ylirasituksen puolelle.

Mietin vaan että kun unihalvauksessa tulee "ultimaattinen kauhukohtaus" niin miksi hahmot lähes kaikilla on sellaisia epäselviä. Oon käsittänyt että mm. kauhuleffoissa olevat lapsipahikset on kaikkein pahimpia "henkisen trauman aiheuttajia" kun pieni lapsi on yleensä ns. läpeensä hyvä ja se pahuus sitten tekee siitä aikuisia zombeja isomman kontrastin. Näkeekö kukaan teistä selviä lapsipahiksia?

OT.
Pahimmat unet mitä mulla on olleet, on sellaisia jossa ammun tai käsin/kättä pidemmällä hakkaan lapsen hengiltä. Uni on toistunut usein lähes samanlaisena ja on helkkarin ahdistava kun siinä tajuaa mitä on tullut tehtyä ja se ahdistus iskee todellisena päälle unen aikana. Ja näitä on ollut vasta sen jälkeen kun esikoinen syntyi. Kai se on sitä että unessa ihminen käsittelee joskus äärimmäisen stressaavia asioita.

Oon nyt viimeisen vuoden aikana about joka yö nähnyt unta ja muistan aamulla jotain todella pientä filmii. Joskus unihalvauksenkin jos toisenkin kokenut hyvin epämiellyttävää, miekalla lävistetty vatsasta sit myös näitä ammutuksi joutumisia siinä tajuu täysin mitä tapahtuu ja jotenkin sen ikäänkuin tuntis iha friikkii.. déjà vu:ita kohtaa kanssa iha perkeleesti.

Jännä että joka kerta oon ollut selälläni kun näitä on tullu. En enää koskaan nuku selälläni. Saatana

Sama kävi itselläni, en juuri ikinä nuku selälläni mutta silloin kun unihalvaus iski niin nukuin selkäkipujen takia selälläni. Joskus luin jonkun artikkelinkin asiasta, siinä sanottiin että yleisempää just selällään nukkujilla.

Ite kun joskus aikoinaan harrastin lucid unia niin siihen aikaan tuli parikin unihalvausta, koskaan eivät olleet kauhean pelottavia, ekalla kerralla meni todella nopeasti ohi kun nukahdin uudestaan.

Toisella kerralla olinkin selälleen, ja pystyin kontrolloimaan omia silmiäni, mutta silloinkaan se ei ollut yhtään pelottavaa, tunsin (tai luulin)
että minun oikealla puolella lattialla olisi ollut joku, aluksi luulin että siellä joku random, mutta sitten jotenki tuli semmonen kuva että oma isoveli siellä vaan. Sitten jälleen rauhallisesti nukahdin uudestaan.

Itsellä sellaisia, että juuri kun on nukahtamassa, niin ovi tempaistaan auki ja joku huutaa aivan tajuttoman kovaa ja juoksee pitkin huonetta, askeleet vaan kopisee ja nämä ovat ihan todellisen kuuloisia. Tosiaan ei pysty liikkumaan, eikä heräämään heti, menee ehkä 5sec kun herää. Vittumainen alkaa nukkumaan uudestaan, kun ne tulee ns. sarjoina meikäläiselle:)
Sen sarjan saa sillai loppuun, ettei pelkää sitä, antaa sen huutaa ja juosta, mutta kun tiedostaa ettei ole totta, niin menee ohi.

Ei helvetti nää kokemukset kuulostaa pelottavilta :wtf:. Tää on nyt ehkä snadisti offtopiccia ehkä. Sori siitä. Mut mä luin just vanhaa Tiede-lehteä, jossa oli artikkeli selkounesta ja se alkoi kiinnostamaan. Eli lyhyesti tietää olevansa unessa ja voi hallita tapahtumia. Joskus vahingossa näitä tapahtunutkin, mutta mulle oli aivan uutta, että harjoittelun kautta selkounia voi nähdä halutessaan. Mutta nyt netin syövereistä luin, että selkouni saattaa aiheuttaa myös unihalvauksen. Onko kellään tästä omia kokemuksia tai tietoa?

Kyllä pystyy :). Täällä (Selkouni ? Wikipedia) esim. selostetaan tekniikoita ja tuossa WILD-tekniikan kohdalla mainitaan, että "WILD-tekniikassa vaarana voi olla unihalvaus, jolloin ihminen ei itse voi liikkua, mutta silti näkee hallusinaatioita, jotka usein voivat olla ahdistavia tai pelottavia."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom