Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Olen kokeillut jotain tuollaista (niitä löytyy aika monta ainakin Androidille). En huomannut mitään eroa normaaliin herätyskelloon verrattuna; paitsi että puhelin oli aamulla kuuma. Voi tosin olla että olin säätänyt herätysikkunan liian kapeaksi, vähän pakko koska sitä pelivaraa ei niin kauheasti ole useinkaan.

Yleensä arkipäivinä nukun semmoset 7-8 tuntia ja viikonloppuisin 9-10 tuntia ja hyvin noilla tunneilla jaksaa treenailla.

tulee nukuttua n 6-8 h . Jos saa nukuttu vain 6 h niin päivästä ei tule yleensä yhtään mitään, meinaa nukahtaa pystyyn. Ikää 19 v. Minulla ei vaikuta palautumiseen vaikka nukkuisin enemmän.

Olen tässä nyt huomannut viimeisen parin vuoden aikana samanlaisen trendin, eli joka jalkatreenin jälkeen on sama homma. Uni ei meinaa tulla millään ja kun nukahdan, heräilen yöllä ja usein vielä muutaman tunnin ennen herätystä, jolloin yöunet jää siihen kuuteen tuntiin. Tästä seuraa sitten aivan surkea päivä, töitä on vaikea saada aikaiseksi ja selkätreenit illalla ei mene täysillä.

Treenaan klo 4 iltapäivällä ja menen nukkumaan 10 aikoihin. Tämä on paras aika mulle treenata, koska olen saanut tarpeeksi töitä aikaiseksi päivällä mutta ei ole vielä liian myöhä ottaa pre-workout tuplaespressoa. Olen lukenut useilta foorumeilta että monilla on samaa ongelmaa ja jonkun lyhkäsen ketjun näin pakkarillakin, mutta en viitsinyt rueta 10 vuotta vanhaa ketjua rueta nostamaan. Mun Tiistain jalkatreenit (etureidet + pohkeet) ovat aika normaalit, esim kyykky 3 x 6, hack kyykky 3 x 8-10, reiden ojennukset 3 x 12-15 ja pohkeita vaihdellen 5 x 8-15.

Tähän ei enempää tutkimusta tarvita vahvistamaan, että jalkatreenit selvästi aiheuttavat tämän ongelman. Muina treenipäivinä ei ole samaa ongelmaa. Mutta löytyisikö kellään ratkaisua? Valerian root valmisteella ei mitään vaikutusta. Schiffin Melatonin Ultra (3mg + Theanine, GABA etc.) auttaa hieman nukahtamaan, mutta usein käy tällä niin että sitten herää 4-5 aamulla eikä saa sen jälkeen unta. Seuraavaksi tulee mieleen rauhoittavat esim. Xanax, mutta mielummin välttäisin tälläisia ja menisin luontaisvalmisteilla. Eräs yrtti saattaisi toimia, mutta ei ole vaihtoehtona täällä Aasian puolella jossa tällaisista saa 5 vuotta linnaa :P ideoita?

Varmaan otat kahvin myös ennen muita treenejä mutta jotenkin ei mene keho niin kierroksille kuin jalkojen jälkeen. Kokeile olla juomatta kahvia 12 jälkeen. Toiset on herkkiä kofeiinille ja itseltäni menisi pilalle yöunet oli treeniä tai ei.

Samaa ongelmaa ollut itsellä. Hitaasti vaikuttava mangnesium 400mg treenin jälkeen ja toinen 400mg ennen nukkumaanmenoa 5 mg hitaasti vaikuttavan melatoniinin kanssa on auttanut.

Varmaan otat kahvin myös ennen muita treenejä mutta jotenkin ei mene keho niin kierroksille kuin jalkojen jälkeen. Kokeile olla juomatta kahvia 12 jälkeen. Toiset on herkkiä kofeiinille ja itseltäni menisi pilalle yöunet oli treeniä tai ei.

Joo, kahvi menee aina ennen treenejä eikä vaikuta negatiivisesti nukahtamiseen jos juon sen tavalliseen aikaan 3:30. Jos mene 5-6 aikoihin, sitten häritsee jo nukahtamista jos on menossa nukkumaan 10-11 aikoihin. Kun jätän treenit myöhemmälle, jätän kahvit pois, mutta tällä ei ole vaikutusta jalkatreenien jälkeiseen unettomuuteen.

Samaa ongelmaa ollut itsellä. Hitaasti vaikuttava mangnesium 400mg treenin jälkeen ja toinen 400mg ennen nukkumaanmenoa 5 mg hitaasti vaikuttavan melatoniinin kanssa on auttanut.

Tämä kuulostaa hyvältä. Toi melatoniini selvästi toimii itsellä mutta siitä loppuu potku aikaisin aamuyöllä. Tollainen hitaasti imeytyvä voisi olla ratkaisu.

Sama homma itselläni, uni meinaa mennä sekaisin kovien treenien jälkeen. Varsinkin maastavedon kanssa saa olla tarkkana, jos haluaa nukkua seuraavana yönä. Sympaattinen hermosto käy kovilla kierroksilla ja kroppaa on vaikea saada rentoutumaan. Omalla kohdalla tähän ovat auttaneet palauttavat kävelylenkit, puolesta tunnista vajaaseen tuntiin rauhallista köpöttelyä luonnossa rauhoittaa kummasti. Hengitys- ja muista rentoumisharjoituksista on myös hyviä kokemuksia. Pääpointti on kuitenkin saada hermosto siirtymään enemmän toiminnasta kohti "rest & digest"-olotilaa.

en tiedä miten syöt illalla mutta itsellä kyseiseen vaivaan on auttanu iso annos hitaita hiilareita iltapalalla. ilman niitä treenipäivinä ei kyl tarvi nukkua hyvin :)

Apteekista pitkävaikutteisen melatoniinin (Circadin) ostoon tarvitsee kylläkin reseptin. En tiedä tarkemmin noista luontaistuotekauppojen pitkävaikutteisten melatoniinien sisällöstä, mutta eipä niiden sisältöä ainakaan juuri tutkita.

Itelläkin on ollut monesti samaa ongelmaa kovien jalkatreenien jälkeen vaikka treenaisi päivällä ja menee nukkumaan puolenyön jälkeen.En oo oikein ratkaisua vielä löytänyt.Hyvä thredi, oon ite laittanut välipäivän jalkatreenin jälkeen kun en muuta keksi.

Ootko miten pitänyt treenistä kevennyksiä? Jos et, aloittaisin ainakin viikon kevyemmällä jaksolla. Ja nautitko muuten kuin ennen treeniä kofeiinia? Mä tässä ihan hiljattain jätin kofeiinin kokonaan pois ainakin toistaiseksi, kun joka päivä väsytti ihan helvetisti huolimatta siitä kuinka paljon nukuin. Aamulla herääminenkin oli ihan helvetin vaikeaa. Ekat pari päivää lopettamisen jälkeen oli tuskaa, mutta nyt olo tuntuu jo paljon pirteämmältä. Mulla meni kofeiinia päivässä kahvin muodossa ainakin neljä isoa kuppia ja lisäksi aika usein energiajuomia... Kofun puoliintumisaika on kuitenkin muistaakseni jotain viisi tuntia, eli tollasen mainitsemasi tuplaespresson jälkeen sitä kofua on veressä vielä varmaan keskiyön tunneilla ja jopa sen jälkeenkin, jos tapana on nauttia kofeiinia pitkin päivää.

Tää vaikuttaa hyvältä. Pitää laittaa tilaukseen ja sitä magnesiumia kans.

Sama homma itselläni, uni meinaa mennä sekaisin kovien treenien jälkeen. Varsinkin maastavedon kanssa saa olla tarkkana, jos haluaa nukkua seuraavana yönä. Sympaattinen hermosto käy kovilla kierroksilla ja kroppaa on vaikea saada rentoutumaan. Omalla kohdalla tähän ovat auttaneet palauttavat kävelylenkit, puolesta tunnista vajaaseen tuntiin rauhallista köpöttelyä luonnossa rauhoittaa kummasti. Hengitys- ja muista rentoumisharjoituksista on myös hyviä kokemuksia. Pääpointti on kuitenkin saada hermosto siirtymään enemmän toiminnasta kohti "rest & digest"-olotilaa.

Mulla aikaisemmin auttoi höyrysauna ja uinti viileässä altaassa ennen nukkumaanmenoa. Harmi vaan kun nykyisessä kämpässä ei ole minkäänlaista saunaa.

en tiedä miten syöt illalla mutta itsellä kyseiseen vaivaan on auttanu iso annos hitaita hiilareita iltapalalla. ilman niitä treenipäivinä ei kyl tarvi nukkua hyvin :)

Palkkarina menee 30g hydrolysed whey, 10g glutamine, 30 g malto ja 30g dextro. Itaruoaksi menee esim kanaa 400g (raakapaino) + riisiä 120kg (kuivapaino).

Apteekista pitkävaikutteisen melatoniinin (Circadin) ostoon tarvitsee kylläkin reseptin. En tiedä tarkemmin noista luontaistuotekauppojen pitkävaikutteisten melatoniinien sisällöstä, mutta eipä niiden sisältöä ainakaan juuri tutkita.

Onneksi asun Thaimaassa.. täällä ei tarvita edes reseptilääkkeisiin reseptiä :P

Ootko miten pitänyt treenistä kevennyksiä? Jos et, aloittaisin ainakin viikon kevyemmällä jaksolla. Ja nautitko muuten kuin ennen treeniä kofeiinia? Mä tässä ihan hiljattain jätin kofeiinin kokonaan pois ainakin toistaiseksi, kun joka päivä väsytti ihan helvetisti huolimatta siitä kuinka paljon nukuin. Aamulla herääminenkin oli ihan helvetin vaikeaa. Ekat pari päivää lopettamisen jälkeen oli tuskaa, mutta nyt olo tuntuu jo paljon pirteämmältä. Mulla meni kofeiinia päivässä kahvin muodossa ainakin neljä isoa kuppia ja lisäksi aika usein energiajuomia... Kofun puoliintumisaika on kuitenkin muistaakseni jotain viisi tuntia, eli tollasen mainitsemasi tuplaespresson jälkeen sitä kofua on veressä vielä varmaan keskiyön tunneilla ja jopa sen jälkeenkin, jos tapana on nauttia kofeiinia pitkin päivää.

En oo pahemmin pitänyt kevennyksiä. Treenaan 5 päivää viikossa ja viikonloput täyslepoa. Juon kahvia tuplaespresson herätessä, lounaan jälkeen ja ennen treeniä (viimeiset pari vuotta). Mulla on muuten ollut ongelmana jatkuva väsymys viimeaikoina johon en ole myöskään löytänyt ratkaisua... johtuisikohan liiasta kahvinjuonnista.

Sä tarviit kevyen viikon vähintään joka neljäs viikko että keho saa hieman aikaa palautua. Sä ajat ittes ylikuntoon jos jatkat keventelemättä riippuen tietenkin treenien intensiteetistä ja volyymistä. Jos vedät lepposia reenejä niin ei niin tarkkaa.

Ite huomaan kahvin vaikutuksen uniin selvästi. Pidän pari kertaa vuodessa viikon kahvilakon ja silloin nukun heräilemättä joka yö. Kahvin kanssa pärjään parhaiten kun juon päiväkaffeet klo 12-13 välillä. Jos juon klo 17 aikoihin kahvia, niin takuulla heräilen yöllä. Kofeiinin kanssa voi kikkailla ostamalla prismasta kofeiinitonta kahvia ja pistää iltapäiväkahviin vaikka suurimmaks osaksi sitä ja hiukan tavallista kahvia.

Kannattaa kokeilla myös ennen nukkumaan menoa glysiiniä, se rauhoittaa hermostoa kivasti ja autaa syvempään uneen.

Mä koen että on apua sillä että pyrin jalkatreenin tekemään vapaapäivänä ja jo puolilta päivin. Käyn illalla myöhään pienellä kävelylenkillä. Se tuntuu vähän siihen jalkojen olotilaan vaikuttavan.

Todennäköisesti autonomisen hermoston parasympaattinen puoli ottanut liikaa iskua ja siihen pitää ottaa reeninkevennystä. Voit sen lisäksi koittaa jaotella koivet useammalle päivälle. Jos kuitenkin pidät ketarat omana päivänä, niin älä reenaa jalkapäivänä illasta enään mitään muuta ja ota aiemminkin mainittua palauttavaa kävelyä ja hengitysharjoituksia. Melatoniinit, magnesiumit yms yms auttaa mahdollisesti, mutta jos oire tosiaan esiintyy vain koipipäivinä, niin noista lähtisin. Magnesium kyllä auttaa myös hermostoon. Miten sykkeet sahaa reenin aikana ja loppupäivän aikana?

Sä tarviit kevyen viikon vähintään joka neljäs viikko että keho saa hieman aikaa palautua.
Voi elämä mitä höpöä. Kuten kaveri sanoi, tämä tapahtuu joka jalkatreenin jälkeen, jos kaveri olisi jossain mystisessä ylikunnossa, ei hän saisi nukuttua muidenkaan treenien jälkeen.

Ja kysyjälle, toi on hurjan yleistä, ettei kovien jalkatreenien jälkeen unet ole mitkään laadukkaat jos treeni on päivän loppupuolella. Sama tapahtuu monelle tankkauksen kanssa, eli unet on tosi levottomat.

Joo itselläkin on aina jäänyt hermosto kierroksille kovien jalkatreenien jälkeen ja unta on miltei mahdoton saada. Siksi treenaanki jalat mielellään aamuisin mikäli mahdollista. Sen jälkeen tulee yleensä 'kooma' ja loppupäivä menee sängyssä makoillessa.

Back
Ylös Bottom