Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Tuli virosta ostettua valeriana+minttu+melissa-pillereitä.Maksaa 1e/50 pilleriä, otetaan 2x2-3/pv, rauhoittaa todella hyvin ja auttaa nukahtamaan.
Seuraavalla kerralla pitää ostaa kunnolla noita mukaan, koska oikeasti toimii ja maksaa tosi vähän. (En kuitenkaan käytä joka päivä, vain silloin kun tiedän, että nukun 8-10h sijaan alle 8h)

Mulle lääkäri kirjoittaa aina Imovanea (Zopinoxia) jos oikeesti menee huonosti. Toimii just sen yhden levyllisen (10 tablettia) verran siihen, että nukahtaa. Joskus saanu yli 6h unta putkeen tolla mut kasvaa tolet ihan liian nopeasti ja herää jo parin tunnin unen jälkeen, johtunee siitä et on lyhytvaikutteinen. Kunnon krapulassa oon ottanut kerralla pahimmillaan parin tunnin sisään neljä noita ku ei meinaa potkia ja silti ei nukahtanut. Oon toki oppinut jo kantapään kautta sen, että dokaaminen on pahin virhe mitä voi tästä taudista kärsivä tehdä..

Mitään vahvempia nukahtamislääkkeitä en oo pyytänyt eikä lääkärikään suosittele. Mä jäisin varmasti niihin koukkuun, bentsoista kun tulee ihan miedoistakin mukava olo plus et tän ikäisenä Tenoxin popsiminen ois kyl omaan saappaaseen kusemista.

Mitä tulee noihin aamukoomiin yms ni jos oikeesti et nuku, ni et kyllä huomaa sitä että ootko aamulla vähän turtunut lääkkeen takia ku kaikki aamut menee enemmän tai vähemmän sumussa ja turtuneena. Eikä siis mitään masistelua, se nyt vaan on niin. Multa lääkärit aina ennen kyseli, että oonko masentunut, sitä en kyllä ole.

Mulla on ollut mirtazapinia isommalla ja pienemmällä annoskoolla, mä tykkään et pienempi auttaa enemmän.

Jossain vaiheessa mulla oli käytössä pienellä annoksella Doxal, mut sen käyttö loppu siihen, että se rupes vaikuttaa tasapainoaistiin. Kaaduin yöllä rappusissa parikin kertaa kiitos sen, yhet kännit vetäsin sen "hoitojakson" aikana kun sitä lääkettä söin ni muistoksi jäi vitun ruma kuuden tikin arpi polveen.

Melatoniinista en luovu vaikka aiheuttaisi katkonaisuutta uneen, auttaa kuitenkin niin paljon saavuttamaan sen "uni-tilan".

Somron kuulostaa hyvältä lääkkeeltä jos sitä pystyy käyttämään "yhtäjaksoisesti", ensi kerran kun iskee paskempi jakso ni täytyy pyytää lääkäriltä sitä.

Lisätään tähän nyt vielä se, että viimeisen kuuden kuukauden aikana oon syönyt tasan kymmenen bentsojohdannaista unilääkettä eli paremmin menee. Joskus vuos sit otin joka toinen yö nukahtamislääkkeen. Vastaanotollakaan en oo joutunu käymään kohta kahdeksaan kuukauteen.

Ite ainakin tykkäsin somnorista. Itekkin tullu koitettua vaikka mitä unilääkkeitä ja toi somnor on kyllä sellanen mitä voi suositella. Se on tosin ainut lääke millä mullakin on alkanu heittää päässä ja sen kanssa näkee aika vekkuleita unia jo ennen ku kerkee kunnolla edes nukahtaa, eli jos sellanen häiritsee niin en suosittele ja on muuten tullu vedettyä ihan jumalattomia määriä todella vahvoja kipulääkkeitä jne mut mikään muu ei oo laittanu päätä sekasin. Hyvin sillä kyllä nukkuu.

Ite ainakin tykkäsin somnorista. Itekkin tullu koitettua vaikka mitä unilääkkeitä ja toi somnor on kyllä sellanen mitä voi suositella. Se on tosin ainut lääke millä mullakin on alkanu heittää päässä ja sen kanssa näkee aika vekkuleita unia jo ennen ku kerkee kunnolla edes nukahtaa, eli jos sellanen häiritsee niin en suosittele ja on muuten tullu vedettyä ihan jumalattomia määriä todella vahvoja kipulääkkeitä jne mut mikään muu ei oo laittanu päätä sekasin. Hyvin sillä kyllä nukkuu.

Mä oon tota Somnoria vuosien varrella popsinut aika monta pakettia. Mulla riittää aina puolikas. Vielä jos optimoi ja ottaa puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin toimii erittäin hyvin. Nukahtaa kuin kytkimestä kääntäisi. Mulla taas se, että mä en näe yhtikäs minkäännäkösiä unia silloin kun otan nukahtamislääkkeen. Päästä tuon kanssa kyllä alkaa vippaamaan jos ei sinne nukkumaan mene.

Kävin kerran niin, että piti ottaa aamulla Heinix (antihistamiini kutinaan) ja otinkin vahingossa täyden Somnorin. Voi hitto että oli tunnin päästä mielenkiintoinen olo. Ihan kun ois ollut parin promillen päissään. Piti pikku torkut ottaa niin meni ohi. Sen jälkeen on katellut vähän tarkemmin että mitä sitä suuhunsa tunkee.

Mulla oli kans toi melatoniini respa (Yliopiston apteekin melatonin 3mg) ja se tuntu auttavan hieman unen saannissa. Noh... se purkki meni sitten jossain ajassa ja pitkään olin ilman univaikeuksia, mutta vähän aikaa sitten rupes taas tulemaan ja kävin uuestaan lekurissa hakemassa melatoniinia (circadin 2mg). No tämä uus lääke ei pelkästää ollu aivan paska lume-lääke, vaan makso myös 40€ 20kpl, kun taas YO apteekin melatoniini maksoi 15€ 100kpl. En sitte tiiä muista, mutta mulla ei ainakaa hirveesti näyttäny toi melatoniini auttavan (varsinkaan circadin).

iHerbistä saa pitkävaikutteista melatoniinia johonkin 4 euroon 100kpl 5mg. Ite oon menny l-tryptofaani + melatoniini -kombolla.

Ootteko muuten pohtineet että miksi pää käy niin kierroksilla ettei saa nukuttua. Ja voisko sille tehdä jotain muuta kuin ottaa lääkettä.

En lähde jeesusteleen. Mulle toimii rentoutusharjoitus. Sillä saan kierrokset alas ja se auttaa unen saannissa kuin roidit bodaria. Ei tää varmaan kaikille toimi. tää on unen saamista natuna.:puntti:

Jos ei nukuta niin aiheesta voi kattella videon, rentoutusharjoitus included
http://www.youtube.com/watch?v=3nwwKbM_vJc

Mulla oli kans toi melatoniini respa (Yliopiston apteekin melatonin 3mg) ja se tuntu auttavan hieman unen saannissa. Noh... se purkki meni sitten jossain ajassa ja pitkään olin ilman univaikeuksia, mutta vähän aikaa sitten rupes taas tulemaan ja kävin uuestaan lekurissa hakemassa melatoniinia (circadin 2mg). No tämä uus lääke ei pelkästää ollu aivan paska lume-lääke, vaan makso myös 40€ 20kpl, kun taas YO apteekin melatoniini maksoi 15€ 100kpl. En sitte tiiä muista, mutta mulla ei ainakaa hirveesti näyttäny toi melatoniini auttavan (varsinkaan circadin).

Mulle työterveyden lekuri sanoi ette melatoniini auta nuorehkolla ihmisellä yhtään mitään. Tiedä sitten...

Ootteko muuten pohtineet että miksi pää käy niin kierroksilla ettei saa nukuttua. Ja voisko sille tehdä jotain muuta kuin ottaa lääkettä.

En lähde jeesusteleen. Mulle toimii rentoutusharjoitus. Sillä saan kierrokset alas ja se auttaa unen saannissa kuin roidit bodaria. Ei tää varmaan kaikille toimi. tää on unen saamista natuna.:puntti:

Jos ei nukuta niin aiheesta voi kattella videon, rentoutusharjoitus included
http://www.youtube.com/watch?v=3nwwKbM_vJc

Niin, tätä on syytä pohtia. Mulla enemmänkin hommia sotkee vuorotyö ja ylipäätään se että herää aikasin ja ei tahdo päästä riittävän aikasin unille. Jos sitä ei ois lapsia ja perhettä ja muuta tekemistä kun vain pohtia elämä treenien kannalta optimiksi niin sitten varmaan ei ois tätäkään ongelmaa.

Uskaltaakohan tuolta iHerbistä tilailla melatoniinia?

Pidä se tilaus ale 43,5€, niin suurella todennäköisyydellä tulee läpi. Mä oon tilannu iHernistä 100-200 pakettia ja yksi on vain jäänyt tulliin. Sen paketin arvo oli jotain 70-80e. Siellä oli gabaa mukana, joten en ottanut tulliin mitään yhteyttä. Paketti lähti takaisin jenkkeihin ja sain rahat takaisin.

Lisäravinteiden alv on 13%, joten 77€ asti saisi tilata lisäravinteita ilman maksuja, mutta pidä se tilaus kuitenkin 23% alv:n (43,5€) mukaan, ettei tule ongelmia. Koska tullihan ei tiedä, että onko siellä iHerb-paketissa vain lisäravinteita, niin ne saattaa ottaa tsekkaukseen, jos tilaus on yli 43,5€.

iHerbistä saa pitkävaikutteista melatoniinia johonkin 4 euroon 100kpl 5mg. Ite oon menny l-tryptofaani + melatoniini -kombolla.

Viittitikö laittaa tarkemmin mitkä tuotteet tuolta iHerbistä on ne mitä oot käyttänyt? Laita vaikka privalla niin ei tuu linkkejä tänne. Tuolla on se miljoona tuotetta, vois itsekin tilata ja kokeilla kun ei ole hinnalla haukutut. Samalla ottas monivitamiinit, jäis silti vielä alle tuon 43,50

Tässä vihje kaikille yökusijoille: Älkää laittako valoja päälle. Kävelkää ihan pimeässä pöntölle, pisut istuen ja pönttöä vetämättä/käsiä pesemättä takaisin sänkyyn. Joskus tuntuu että ton voi tehdä unissaankin. Kaikki isompi läträys on riski ja uni ei välttämättä tule. Plussaa jos makkari on vessan vieressä.

Itse herään joka aamu 2h ennen kelloa kuselle ja tää resepti toimii.

Heh, on kyllä hirveitä hintoja melatoniinista. Itse olen tuonut jenkkireissuilta mm. 10mg melatoniinia, jotain gaba+melatoniini yms yhdistelmää, eikä mitään ongelmia tullissa. Ja hinnat muutaman euron luokkaa/purkki.

Tässä vihje kaikille yökusijoille: Älkää laittako valoja päälle. Kävelkää ihan pimeässä pöntölle, pisut istuen ja pönttöä vetämättä/käsiä pesemättä takaisin sänkyyn. Joskus tuntuu että ton voi tehdä unissaankin. Kaikki isompi läträys on riski ja uni ei välttämättä tule. Plussaa jos makkari on vessan vieressä.

Itse herään joka aamu 2h ennen kelloa kuselle ja tää resepti toimii.

Tää on ihan hyvä vinkki. Ite oon vaeltanu jo pidemmän aikaa ilman valoja vessaan. Saunan ikkunasta ja jostain lataushässäkästä tulee sen verran valoa, niin näkee kusta. Emäntä kyllä muistuttaa aamulla, jos on kuset pitkin seiniä :-D

Phenibut on kans ihan mielenkiintoinen aine. Itellä käytössä satunnaisesti (tota ei "saa" kyllä edes käyttää putkeen).

Mulla ny ei o itellä varsinaisesti mitään oikeita ongelmia nukkumisen kanssa.
Mut välillä kun on muutaman kuukauden ajan vetäny treeniä ni tulee jossain kohtaa piste minkä jälkeen tulee oikein helvetin levottomasti nukuttua. Viikon oikeesti löysä ja taas menee ihan uudella innolla kuukausia treenit ja nukkuu ku pikkune possu.

Heh, on kyllä hirveitä hintoja melatoniinista. Itse olen tuonut jenkkireissuilta mm. 10mg melatoniinia, jotain gaba+melatoniini yms yhdistelmää, eikä mitään ongelmia tullissa. Ja hinnat muutaman euron luokkaa/purkki.

Joo itekkin ihmettelin, mikä hintaero noiden kahen välillä. Lääkäri vielä sano, että tota YO-apteekin melaa ei enää valmistettais, ja kävin himassa YO:n sivuilla niin siellä se ainakin oli tuotelistassa. En tiiä kusettiko se lääkäri sitten, mutta niillähän on kait joku velvollisuus suositella niitä kalleimpia tuotteita...

Onko toi melatoniini nyt laitonta? Vähän ristiriitasta tietoa... Ite nukun ku tukki 6-9mg melatoniinia + 3kapselia ZMA:ta, kannattaako pitää taukoa ku kohta 9kk menty samalla kombolla ja varmaa 3-5pv yötä yhteensä tona aikana ilman?

Ite oon aina ollu aamuvirkku, varmaanki sellanen 6-7 tunnin yöunia vedelly aina. Pirteänä heränny aamulla ja aamupalakin menee heti suusta alas. Tosin nyt olen huomannut kun lapsia on tullut ja lapset ovat sen verran pieniä että illalla kun 20.00-20.30 jälkeen kun lapset on nukahtanu, en malta mennä nukkumaan ajoissa. Unet ovat monesti jotain 5 tunnin yöunia, joskus jopa lyhyempiä. Se on johtanut siihen että selkeästi olen huomannut salilla jaksamisen olevan raskaampaa ja palautuminen on heikentynyt huomattavasti. Ikääkin on tullut lisää etten kuitenkaan palaudu kuten parikymppisenä.

Back
Ylös Bottom