Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Lifestä saa melatoniinia (1mg) Sininen Uni nimikkeellä. Samalla nimellä myydään myös tuotetta, jossa ei ole melatoniinia vaan valeriaanaa yms. 60kpl paketti maksaa ~20e. Mulla on auttanut jo 2-3mg annokset, mut en kärsikään kovin vakavista uniongelmista.

Lifestä saa melatoniinia (1mg) Sininen Uni nimikkeellä. Samalla nimellä myydään myös tuotetta, jossa ei ole melatoniinia vaan valeriaanaa yms. 60kpl paketti maksaa ~20e. Mulla on auttanut jo 2-3mg annokset, mut en kärsikään kovin vakavista uniongelmista.

Joo, ihann kallista. Mä en ainakaan tuosta veleriaanasta huomannut mitään hyötyä olevan. Joskus tuota paketin ostin ja söin. ois varmaan pitänyt ottaa paljon enempi kuin paketin kyljessä oli. Mutta sitten laskeskelin hintaa ja tulin siihen tulokseen että antaapi olla.

Minäkin tilasin teidän innoittamana iHerbistä melatoniinia 3mg (ja vitskuja samalla). Kerron sitten tuleeko perille ja toimiiko :)
(Mulla on kaikenlaisia unihäiriöitä joita on hoidettu kaikenlaisin lääkityksin.)

Edit: mullakaan ei valeriaana ja muut Suomesta saatavat itsehoitohömpötykset auta yhtään mitään. Jenkeissä saa ruokakaupasta sellaisia unilääkkeitä missä vaikuttava aine on doxylamine succinate, ne auttaa jonkun verran.

Jatkan vielä itse aiheeseen.
Unella ja unettomuudella on valtava merkitys hyvinvointiini, aivotyöni laatuun ja tietysti myös treeniin ja syömisiin. Kun olen nukkunut hyvin, jaksan syödä terveellisesti, ei tee mieli hiilarimättöä, jaksan urheilla ennen ja/tai jälkeen työpäivän... Ja taas unettomuuskausina mielessä pyörii vain ruoka ja erityisesti nopeat hiilarit, tekee mieli syödä koko ajan että pysyy edes jotenkuten hereillä, ja treenaaminen on vaikeampaa.

Olen ihan kateellinen niille jotka pystyvät nukkumaan. Unettomuus on veemäinen vaiva!

Osaako joku sanoa mistä johtuu, että herään aina n. 6:30-7:30 välillä. Ihan sama meninkö nukkumaan klo 10 vai 12 aina sama. En koe olevani erityisen stressaantunut tms. Todella vittumaista, kun koskaa ei voi valvoa pidempään ja jos menee myöhempään, niin aamulla väsyttää ja pääkipeä.

Osaako joku sanoa mistä johtuu, että herään aina n. 6:30-7:30 välillä. Ihan sama meninkö nukkumaan klo 10 vai 12 aina sama. En koe olevani erityisen stressaantunut tms. Todella vittumaista, kun koskaa ei voi valvoa pidempään ja jos menee myöhempään, niin aamulla väsyttää ja pääkipeä.

Jos kerran nukkumaanmenoajalla ei ole väliä tuolle heräämiselle, niin kyseessä jokin ulkopuolinen häiriö unelle? Auringonvalo? Naapuriasunnoissa alkaa olemaan tuohon aikaan aktiviteettia? Sitä voi olla vaikka tiettyjä ääniä, joihin herää unesta, mutta joihin ei kiinnitä huomiota hereillä ollessa, koska eivät ole kovin voimakkaita.

Jos kerran nukkumaanmenoajalla ei ole väliä tuolle heräämiselle, niin kyseessä jokin ulkopuolinen häiriö unelle? Auringonvalo? Naapuriasunnoissa alkaa olemaan tuohon aikaan aktiviteettia? Sitä voi olla vaikka tiettyjä ääniä, joihin herää unesta, mutta joihin ei kiinnitä huomiota hereillä ollessa, koska eivät ole kovin voimakkaita.

Pimennys verhot on hankittu, mutta ei auttanut. Asun omakotitalossa ja tämä tapahtuu siis muuallakin kuin kotona, joten en usko, että sekään on ratkaisu. :(

Välillä vaivaa aamu-unettomuus. Eli herää pari tuntia liian aikaisin. Unet jää johonkin 5-6 tuntiin kun tarvisin vähintään 7-8. No joskus meen tunnin päästä uudestaan nukkumaan jos ei tarvi lähteä mihinkään, muuten voi joutua iltapäivällä torkkuja jos tuota jatkuu useamman päivän. Kyllä vaikuttaa reeniin ja jaksamiseen. Tää ei johdu valosta tai melusta. Jos johtuis niin siihen ois saatavilla kaupasta silmälaput ja korvatulpat.

Onko muilla sitten samanlaisia ongelmia tai jopa keksinyt syypään niihin? Melkein kaikki on nyt kokeiltu, tässä alkaa epäillä kaikkea outoa, voisiko esim. Runsas proteiininen tai rasvainen ruokavalio olla syypä? Stressihän tälläistä vissiin usein aiheuttaa, mutta en koe olevani erityisen stressaantunut, mitä nyt normaalia stressiä joskus.

Kai tuo on perinnöllistä. Mutsi sanoi et se usein heräilee aamuyöllä eikä saa nukuttua johonkin tuntiin. Kai toi vaan pahenee kun tulee ikää lisää, mulla ei tota ollut nuorempana ollenkaan.

Kai tuo on perinnöllistä. Mutsi sanoi et se usein heräilee aamuyöllä eikä saa nukuttua johonkin tuntiin. Kai toi vaan pahenee kun tulee ikää lisää, mulla ei tota ollut nuorempana ollenkaan.

tääl tainnu olla aiemminki puhetta ihmisten "luonnollisesta" unirytmistä mitä tutkittu... jos muistan oikeein nii väitettiin et noin 500v sitten ilman keinovaloa jne, ihmiset nukku kaks 4h erää, joitten välis noin tunti pari. ja sillä mentiin mukavasti, tuo väli sit luettiin, käytiin naapurilla tai hempeiltiin jne.

nykyisistä uniongelmista osan väitettiin tulevan joidenki ihmisten taipumuksestä yhä tähän unirytmiin ja stressaavan siitä 1-2h uni katkoksesta ongelmana vaikkei sitä periaatteessa oo, ja se stressi pahentaa tilannetta... onko kukaan kokeillu noudattaa tuota? :D googlesta löytynee alkuperäset julkasut

edit. jos en oo ihan kujalla niin edelleenkin noita monen tunnin siestoja ison lounaan jälkeen vietetään yms mitkä ainaki lähempänä tota rytmiä on kui 8h länsimaa nukkumiset

Ne joilla on yöllä joskus ongelmia nukahtaa uudestaan niin seuratkaapa että onko täysi kuu. En olisi ennen uskonut että se voi vaikuttaa mutta itselläni oli aina joskus öitä että heräsin joskus 1aikaan ja saatoin sitten pyöriä sängyssä pari tuntia ilman unta. Sitten kerran otin puheeksi sen niin sukulaisella sama ongelma ja kertoi että mummo pelasi aina täydenkuun aikaan pasianssia yöt. No nyt sitten seurannut että milloin nukun huonosti niin sattuu juuri aina täydenkuun aikaan. Sekä meillä myös koirat tuntuvat nukkuvan yöt huonommin noihin aikoihin.

Unella on muuten erittäin suuri merkitys hyvinvointiin. Itse lihoin noin 8kg kun oli useampi vuosi sellaiset vuorot että kerran viikossa tuli yö jossa kerkesin nukkua 5-6h. Sitten meni pari päivää että sai vireystilan takaisin. Ja salikin tökki yhtenään. Nykyään nukun joka yö +8h ja olen elämäni parhaassa kunnossa. Ja jos joskus sitten tulee lyhyempi esim 6-7h unta niin se ei tunnu missään puutoksena.
Minulla myös pari testobuusteria on lisännyt unen syvyyttää ja unenlahjoja paljon.

En tiiä onko tullu esille aikasemmin, mut jostain oon lukenu, että pää alas päin roikkuminen tai käsillä seisominen stimuloi melatoniinin tuotantoa ja vaikuttaa positiivisesti unen syvyyteen. Siis juuri ennen nukkumaan käyntiä. Mitään tutkimustuloksia ei kyllä oo tarjota asian tiimoilta, mut tämmösenä brosciencenä.

Oli muuten paketti avattu jossain kohtaa luki tarrassa: "Åpnet for kontroll av" mutta silti yli 1.000kpl 3mg melatoniinia sai jatkaa matkaa?

Itse oon huomannu Nyyssölän treenityylin hyväksi. 3 viikkoa massatreeniä isoilla painoilla ja sitte viikko volyymitreeniä eli kevyet painot ja sarjat täysillä loppuun saakka. Uuden massaviikon aloittaminen vetää lihakset aivan saatanan kipeiksi :D nukkumista suosittelen sen 8-10h

- - - Updated - - -

Ne joilla on yöllä joskus ongelmia nukahtaa uudestaan niin seuratkaapa että onko täysi kuu. En olisi ennen uskonut että se voi vaikuttaa mutta itselläni oli aina joskus öitä että heräsin joskus 1aikaan ja saatoin sitten pyöriä sängyssä pari tuntia ilman unta. Sitten kerran otin puheeksi sen niin sukulaisella sama ongelma ja kertoi että mummo pelasi aina täydenkuun aikaan pasianssia yöt. No nyt sitten seurannut että milloin nukun huonosti niin sattuu juuri aina täydenkuun aikaan. Sekä meillä myös koirat tuntuvat nukkuvan yöt huonommin noihin aikoihin. .

täysikuun aikaanhan on valoisampaa kuin tavallisesti ja valo vaikuttaa negatiivisesti unen laatuun. pimennysverhot kiinni ja kasvamaan!

Tänään tuli 5 mg melatoniinit ja l-tryptophaanit. Just heitin huiviin. Jos kattelis salkkarit ja painus petiin. Katellaan onko raportoitavaa näistä.

Itse huomannut että se rutiini on paras unilääke. Kokeillut melatoniinia ja muuta tuloksetta, mutta kun rupesin katsomaan viimeisenä ennen nukkumaan menoa sängyssä Simpsoneita, niin nykyään silmät painuu kiinni vaikka olisi hyvä jakso menossa :) Jos ei ekan jakson aikana niin sitten toinen pyörimään. Toimii lennosta vaikka menisi pari tuntia normaalia aikaisemmin nukkumaan omalla kohdallani. Jos ei väsytä kun telkun pistää kiinni, niin varmasti ei saa unta pitkään aikaan. Parempi tuhlata se unen tuloaika mukavasti.

... iHerbistä ...

Kiitos yusuplus:lle vinkistä! Tilaamani 3mg melatoniini saapui eilen, ja kyllähän se vähän tuntui edistävän unensaantia.

Eipä ainakaan ole kallis kokeilu, vaikkei toimisikaan. 40 eurolla sain tuon melatoniinin ja vuodeksi d- ja c-vitamiinia (jälkimmäiset on melkein pikkurillin kokoisia kapseleita, lievästi ahdistaa niellä niitä).

Aika paljon unta häiritseviä tekijöitä itsellä mm. stressi ja vuorotyö. Lyhyet unet ja huonon unenlaadun seuraukset kyllä huomaa.. yleisenä voimattomuutena/jaksamisena,ärtyneisyytenä,pääkipu,vatsan toimivuus ynm ynm. melatoniini ei auta millään annoksilla, suurina määrinä näen kovia painajaisia. Itsellä on myös jalkojen levottomuutta jolle pitäisi luultavasti hakea lääkitys..

Paha sanoa vielä yhden illan perusteella mitään. Nukuttua tuli kuitenkin. Testailen nyt ja laitan sitten tänne miltä alkaa tuntumaan. Ensiviikon yövuoro sotkee varmasti kyllä tätäkin testiä. Onneksi ei ole kuin kaksi kierrosta kolmea vuoroa ja sitten on taas yövuorot lusittu tältä erää. Yövuoro ois ihan jees jos sitä tekisi pelkästään, mutta kolme vuoroa sotkee kyllä kaikki rytmit.

Back
Ylös Bottom