HUOM! !!!!! Ukrainan sota 2022 !!!!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Biden's totally non-strategic approach to the war"

Kiinnitin huomiota ihan samaan lauseeseen. Mutta en usko että se on non-strategic, vaan kyllä se on heidän strategiansa. Siis strategia millä päästään mahdollisimman helpolla ja poliittisesti oikein hyvesignaloiden, ei eskalaatioita. Joen ei tartte pistää asiaan mitään efforttia, hyväksyy vaan sopivan kokoisia apupaketteja ja rintamalinjat pysyy turvallisesti siellä missä ovat. Rintamalinjojen pitäminen missä ovat verettömästi vaatisi Joelta aivan erilaisen panostuksen, saatikka niiden liikuttelu oikeaan suuntaan. Todellista strategiaa olis sitten vaikkapa miten se eteläkaistale otettaisiin takaisin, suunnitellaan mitä oikeasti vaatii ja kyvykkyydet, kalusto, koulutus, yhteistoiminta sen mukaan.
 
Kun asia selvisi, niin keskustelu ampumistapauksesta loppui siihen...Nyt varmasti kiihkeästi yritetään keksiä muita syitä...
Tuohan uutisoitiin heti alusta saakka 🤔 Uutisointi jää vähälle siksi, ettei mediat halua vahingossakaan antaa Trumpille julkisuutta mistä voisi olla hälle hyötyä. Ekastakin ampumisesta uutisointi loppui muutamassa päivässä.
 
Tuohan uutisoitiin heti alusta saakka 🤔 Uutisointi jää vähälle siksi, ettei mediat halua vahingossakaan antaa Trumpille julkisuutta mistä voisi olla hälle hyötyä. Ekastakin ampumisesta uutisointi loppui muutamassa päivässä.
Hyvä media. Media varmasti kertoo kyllä muuten kaiken totuudenmukaisesti.
 
Kiitoksia kovasti. Mersussa on 3 vuoden soppari. Toivottavasti akassa hieman pidempi. Ja onhan siinä. Nyt mennään loppuun asti, kävi mitä kävi.
Tässä ketjussa on varmaan vastaukset kaikkeen kun tarpeeksi penkoisi, mutta ilmeisesti BMW on jonkun sortin punainen vaate ja antikristuksesta seuraava teikäläiselle. Voisiko olla mahdollista saada pähkinänkuoressa että mistä tämä kumpuaa?

Nimim. 530e vm 2021 farkkuplugarin omistaja, ja jatkuvasti hieman kyseisestä autosta ja sen (toteutuneista sekä potentiaalisista) ongelmista kylmää hikeä poteva.
 
Tässä ketjussa on varmaan vastaukset kaikkeen kun tarpeeksi penkoisi, mutta ilmeisesti BMW on jonkun sortin punainen vaate ja antikristuksesta seuraava teikäläiselle. Voisiko olla mahdollista saada pähkinänkuoressa että mistä tämä kumpuaa?

Nimim. 530e vm 2021 farkkuplugarin omistaja, ja jatkuvasti hieman kyseisestä autosta ja sen (toteutuneista sekä potentiaalisista) ongelmista kylmää hikeä poteva.
Hyvä, että kysyit tarkennusta. Asia varmasti herättää mielipiteitä suuntaan jos toiseen, joista vain toinen suunta on oikea. Olin pitkään BMW:n kunti. Ensin peräkkäin kaksi omaa X6:sta. Ne olivat isäntämiehen autoja. Mikään muu liikenteessä tähän päivään mennessä ei ole alistanut kanssa-autoilijoita niin paljon kuin näky X6:n etumaskista edellä ajavan peruutuspeilissä. Sillä kun roikkui muutaman sekunnin vajavan metrin päässä edellä ajavan perästä moottoritien oikealla kaistalla, niin edellä ajava väisti jo vasemmalle kaistalle. Myönnän suoraan, että nämä olivat kovia pelejä. Sitten siirryin huvikseni työsuhdeautoilijaksi ja otin 7-sarjan hybridivaikuttamismallin (740e?). Se oli fataali virhe. Sanotaan vaikka näin, että merkkikorjaamon kahviautomaatti ja huollon sijaisautot tulivat tutuksi.

Traagisinta oli, kun taas kerran jouduin viemään sen matopurkin pajalle, eikä liikkeellä ollut sillä hetkellä tarjota sijaisautoa, joten sen hommasi meidän firman liisarivastaava. Samana päivänä piti ajaa kollegan kanssa Vaasasta palaveriin Haikon kartanoon Porvooseen. Mentiin viemään autoa huoltoon ja oven edessä oli VW Polo. Kollega heitti läpällä, että tuo on varmaan se sijaisauto, hehehe. Sain työn vastaanottajalta sijaisauton avaimet ja katoin, että ei saatana nämähän on VW:n avaimet ja niinhän se oli se Polo. Katsoin sisään ja totesin, että vakionopeudensäädintä tai ilmastointia ei ole. Pahin nöyryytys tuli Haikon kartanon parkkiksella, kun kollegat näkivät minun ajavan paikalle tuolla Pololla ja nauroivat pilkallisesti. Se oli viimeinen pisara. Sen jälkeen olen ollut Mercedes-Benzin kunteja.

Ai niin ja kerran joudun tekemään mökillä Rovaniemellä 50km kauppareissun Valmetilla lumilinko perässä ja etukuormaaja edessä, koska BMW ei juuri silloin halunnut käynnistyä.
 
Ne olivat isäntämiehen autoja. Mikään muu liikenteessä tähän päivään mennessä ei ole alistanut kanssa-autoilijoita niin paljon kuin näky X6:n etumaskista edellä ajavan peruutuspeilissä. Sillä kun roikkui muutaman sekunnin vajavan metrin päässä edellä ajavan perästä moottoritien oikealla kaistalla, niin edellä ajava väisti jo vasemmalle kaistalle.

Runollisen kaunista tekstiä!
 
Eli olet saanut vihdoin vehkeet pelaan 👍
Vehkeet on enemmän kuin vain kunnossa. Olen ollut jo ennen S:ää Mercedes-Benzin kunteja muutaman vuoden GLE:n muodossa. S:n myötä siirryin viime kuussa sitten oligarkki-luokkaan, johon kiistatta kuulun.

Asiaan mitenkään liittymättä, pari synkkää ajatusta Euroopan, Suomen ja vähän USA:nkin taloudesta tapojeni mukaisesti. Verkkouutisissa oli aika hyvä juttu Kiinan nopeasta transformaatiosta välituotteiden vientimaasta lopputuotteiden viejäksi. Tähän on helppo yhtyä esim. erään meidän asiakkaan tilanteen perusteella. Kyseessä on yksi Suomen suurimpia yrityksiä raskaan teollisuuden high-end -ratkaisuille ja globaali markkinajohtaja alallaan, firman nimi saattaa alkaa C:llä ja pääomistajan nimi mahdollisesti H:lla. Siinä missä Kiinalaiset kilpailijat eivät pärjänneet alkuunkaan vielä muutama vuosi sitten edes omilla markkinoillaan, niin nyt tilanne on kääntynyt täysin päälaelleen. Kiinan markkinoilla nämä uudet toimijat vievät kaikki kaupat mutta nyt ollaan tultu tilanteeseen, että ne alkavat viedä kauppoja C:ltä myös EU-alueella ja C:n brownfieldeissäkin. C:n keskijohdon kommentti oli, että hinnalla ei ole enää mitään mahdollisuuksia kilpailla. Kiinalaiset vetävät suoraan 30-40% C:n tiukimman mahdollisen hinnan alle. Johtuu tietysti pitkälti siitä, että Kiinan valtio tukee näitä toimijoita niin vahvasti. Tilanne on tosi huolestuttava jos/kun tämä kehityssuunta jatkuu.

Kiinasta on tullut välituotteiden viejän sijaan lopputuotteiden vientimahti ja se on ottanut yhä suuremman osuuden globaalista vientimarkkinasta – euroalueen kustannuksella, kirjoittaa analyysiyhtiö Inderesin ekonomisti Marianne Palmu Inderesin aamukatsauksessa.

Palmu viittaa Euroopan keskuspankin (EKP) taannoiseen blogikirjoitukseen, jossa käsiteltiin vientimarkkinan murrosta, ja siinä tuodut luvut ovat Euroopan kannalta musertavia.

– Euroalueen viennin osuus globaalisti on tippunut 11 prosenttia tällä vuosituhannella, ja trendi ei näytä muuttuvan ainakaan autoteollisuuden lukujen perusteella. Siinä missä Kiina oli menneinä vuosikymmeninä kirjaimellisesti maailman tehdas, eli tuotti raaka-aineita muille maille tai keskittyi vaate-, jalkine ja muoviteollisuuteen, nyt Kiina on kiivennyt ylös arvoketjua ja tullut myös korkean teknologian lopputuotemarkkinalle kilpailemaan.

Palmun mukaan Kiina on parantanut asemiaan hintakilpailussa muun muassa siitä syystä, että monen raaka-aineen hinta on tippunut Kiinan ylikapasiteetin ja kiinteistösektorin ongelmien myötä. Lisäksi Kiinan valtion anteliaat tuet etenkin korkean teknologian aloilla ovat painaneet hintoja.

Euroalueen lisäksi myös Yhdysvallat on menettänyt markkinaosuuksiaan Kiinalle.

– EKP:n esiin tuomat seikat ovat huolestuttavia teollisuustuotannon tulevaisuuden kannalta, etenkin kun markkinaosuuden menetykset ovat tapahtuneet suhteellisen pienen aikaikkunan sisällä. Tämä on suuri haaste euroteollisuuden kilpailukyvylle ja samalla työmarkkinalle.

Eurooppa on kusessa, ja Euroopassa Suomi yksi eniten kusessa olevia maita. Kaikki on varmaan nähneet Fortumin ja Fingridin johtoportaiden lausuntoja viime viikkoina. Fortum on todennut suoraan, että sähkön hinta tulee olemaan turbulenttinen jatkossakin, koska tuotanto perustuu jo niin isolta osalta metodeihin, jotka ovat täysin säästä riippuvaisia. Toimintavarma säätövara on ajettu jo vihreän siirtymän nimissä alas. Fingrid kommentoi, ettei ole varmaa, että sähkö riittää kaikissa tilanteissa kaikille. Ja mitä kaikki tämä tarkoittaa teollisille investoinneille, tai vaikka konesali-investoinneille kun sijoittajat kuulevat tällaisia lausuntoja. Sama juttu myös monissa muissa Euroopan maissa, jotka olivat hirttäneet itsensä Venäjältä tulevaan energiaan. Eurooppa on tehnyt ja tekee edelleen isoja strategisia virheitä, joista voi pahimmillaan tulla fataaleja. Suomessa tietysti kaiken tämän lisäksi ollaan ½-kommareita.

Uskon kyllä, että Suomen talous piristyy ja kasvaa markkinan mukana kunhan korot laskevat järkevälle tasolle mutta sehän ei Suomelle riitä alkuunkaan. Talouden pitäisi kasvaa selvästi enemmän, erityisesti ulkomaisia investointeja ja pääomia on pakko saada merkittävästi lisää, jotta hyvinvointivaltio olisi jatkossakin olemassa. Mutta miten niitä saadaan, missä ja mitä ovat meidän vetovoimatekijät kilpaileviin maihin verrattuna? Esim. ”Hyvä pöhinä vihreän siirtymän ympärillä” on väärä vastaus. Oikea vastaus on, ettei niitä ole. Se on sääli, koska Suomessa on potentiaalia, mutta sitä ei pystytä utilisoimaan liian korkeiden poliittisten ja ideologisten esteiden takia. Suomi on valitettavasti auringonlaskun talous ja hyvinvointivaltio. Nyt kun on ollut puhetta, että Finlandia-hymnistä pitäisi tehdä Suomen kansallislaulu, niin viimeinen lause voitaisiin samalla vaihtaa muodosta ”On aamus alkanut, synnyinmaa” muotoon ”On iltas koittanut, synnyinmaa”

Tähän ei sitten kannata kommentoida mitään sellaista, että ”No vittu ryssän taloudella menee vielä huonommin”. Jos tekee mieli kommentoida jotain tuon suuntaista, niin tässä etupeltoon kaksi lisäkysymystä.
  1. Miten se, että Venäjän talous on tikittävä aikapommi, auttaa Suomen taloutta?
  2. Onko Venäjä oikea benchmark tai riman korkeus, jonka ylittämiseen pitäisi olla tyytyväinen vai pitäisikö tähdätä vähän korkeammalle, esim. benchmarkata Ruotsiin?
 
Vehkeet on enemmän kuin vain kunnossa. Olen ollut jo ennen S:ää Mercedes-Benzin kunteja muutaman vuoden GLE:n muodossa. S:n myötä siirryin viime kuussa sitten oligarkki-luokkaan, johon kiistatta kuulun.

Asiaan mitenkään liittymättä, pari synkkää ajatusta Euroopan, Suomen ja vähän USA:nkin taloudesta tapojeni mukaisesti. Verkkouutisissa oli aika hyvä juttu Kiinan nopeasta transformaatiosta välituotteiden vientimaasta lopputuotteiden viejäksi. Tähän on helppo yhtyä esim. erään meidän asiakkaan tilanteen perusteella. Kyseessä on yksi Suomen suurimpia yrityksiä raskaan teollisuuden high-end -ratkaisuille ja globaali markkinajohtaja alallaan, firman nimi saattaa alkaa C:llä ja pääomistajan nimi mahdollisesti H:lla. Siinä missä Kiinalaiset kilpailijat eivät pärjänneet alkuunkaan vielä muutama vuosi sitten edes omilla markkinoillaan, niin nyt tilanne on kääntynyt täysin päälaelleen. Kiinan markkinoilla nämä uudet toimijat vievät kaikki kaupat mutta nyt ollaan tultu tilanteeseen, että ne alkavat viedä kauppoja C:ltä myös EU-alueella ja C:n brownfieldeissäkin. C:n keskijohdon kommentti oli, että hinnalla ei ole enää mitään mahdollisuuksia kilpailla. Kiinalaiset vetävät suoraan 30-40% C:n tiukimman mahdollisen hinnan alle. Johtuu tietysti pitkälti siitä, että Kiinan valtio tukee näitä toimijoita niin vahvasti. Tilanne on tosi huolestuttava jos/kun tämä kehityssuunta jatkuu.



Eurooppa on kusessa, ja Euroopassa Suomi yksi eniten kusessa olevia maita. Kaikki on varmaan nähneet Fortumin ja Fingridin johtoportaiden lausuntoja viime viikkoina. Fortum on todennut suoraan, että sähkön hinta tulee olemaan turbulenttinen jatkossakin, koska tuotanto perustuu jo niin isolta osalta metodeihin, jotka ovat täysin säästä riippuvaisia. Toimintavarma säätövara on ajettu jo vihreän siirtymän nimissä alas. Fingrid kommentoi, ettei ole varmaa, että sähkö riittää kaikissa tilanteissa kaikille. Ja mitä kaikki tämä tarkoittaa teollisille investoinneille, tai vaikka konesali-investoinneille kun sijoittajat kuulevat tällaisia lausuntoja. Sama juttu myös monissa muissa Euroopan maissa, jotka olivat hirttäneet itsensä Venäjältä tulevaan energiaan. Eurooppa on tehnyt ja tekee edelleen isoja strategisia virheitä, joista voi pahimmillaan tulla fataaleja. Suomessa tietysti kaiken tämän lisäksi ollaan ½-kommareita.

Uskon kyllä, että Suomen talous piristyy ja kasvaa markkinan mukana kunhan korot laskevat järkevälle tasolle mutta sehän ei Suomelle riitä alkuunkaan. Talouden pitäisi kasvaa selvästi enemmän, erityisesti ulkomaisia investointeja ja pääomia on pakko saada merkittävästi lisää, jotta hyvinvointivaltio olisi jatkossakin olemassa. Mutta miten niitä saadaan, missä ja mitä ovat meidän vetovoimatekijät kilpaileviin maihin verrattuna? Esim. ”Hyvä pöhinä vihreän siirtymän ympärillä” on väärä vastaus. Oikea vastaus on, ettei niitä ole. Se on sääli, koska Suomessa on potentiaalia, mutta sitä ei pystytä utilisoimaan liian korkeiden poliittisten ja ideologisten esteiden takia. Suomi on valitettavasti auringonlaskun talous ja hyvinvointivaltio. Nyt kun on ollut puhetta, että Finlandia-hymnistä pitäisi tehdä Suomen kansallislaulu, niin viimeinen lause voitaisiin samalla vaihtaa muodosta ”On aamus alkanut, synnyinmaa” muotoon ”On iltas koittanut, synnyinmaa”

Tähän ei sitten kannata kommentoida mitään sellaista, että ”No vittu ryssän taloudella menee vielä huonommin”. Jos tekee mieli kommentoida jotain tuon suuntaista, niin tässä etupeltoon kaksi lisäkysymystä.
  1. Miten se, että Venäjän talous on tikittävä aikapommi, auttaa Suomen taloutta?
  2. Onko Venäjä oikea benchmark tai riman korkeus, jonka ylittämiseen pitäisi olla tyytyväinen vai pitäisikö tähdätä vähän korkeammalle, esim. benchmarkata Ruotsiin?
Vähän on vihreän pöhinän yllä haasteita. Ja uhkakuviakin.
IMG_3562.webp
IMG_3561.webp
 
Vähän on vihreän pöhinän yllä haasteita. Ja uhkakuviakin.
katso liitettä 267775katso liitettä 267776
Amen, juuri näin. Aikaansaatu pöhinä on täysin keinotekoista eikä perustu millekään muulle kuin ideologialle. Tulee mieleen sosialismi vol. 2.

e. Ja mitä tämä kaikki tarkoittaa esim. EU:n Ukraina-tuelle? Kauanko EU-valtioilla on budjettia taloudelliseen tukemiseen?
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin välillä lukee kommentteja, että Suomen sähköverkko olisi jotenkin hädässä ja samanlaisessa tilanteessa kuin Euroopassa. Näin ammattilaisena voin sanoa, että meidän kantaverkko on valovuoden edellä Euroopan verkkoa. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, jossa vahva verkko pohjoisessa, mutta ongelmana siirtokyky etelään. Esim Hollannissa tilanne, ettet voi tilata haluamasi kokoista liittymää siellä, vaan joudut kikkailemaan akuston/paneelien/tuulivoiman kanssa, täällä ei vastaavaa ongelmaa ole. Kylläkin meillä ongelmana on se, että kapasiteetin kasvatus ei auta, vaan tarvitaan säätövoimaa, tuulivoima/aurinkoenergia on sääriippuvaista ja meillä teollisuus haukkaa 90% kapasiteetista tasaisesti.
 
Eli me pärjätään ilman Venäjää, toisin kuin Europan maat jossa paska kantaverkko ja kaasuun perustunut lämmitysmuoto
Jotain virheitä sentään ollaan osattu välttää. Tai ollaanko osattu vai onko vältetty tuurilla. Ei hajuakaan onko tukeutuminen Venäjän energiaan suuremmissa määrin ollut koskaan tapetilla.
 
Back
Ylös Bottom