Se että heittelet tollaisia, todistaa jokaiselle vähänkin Venäjästä tietävälle kuinka vähän todella ymmärrät siitä. Keskivertovenäläinen olisi varmasti aivan eri mieltä kanssasi siitä, kenellä on enemmän aitoa demokratiaa - hänellä vai keskivertolänkkärillä jossain USA:ssa.
Tätä tässä vähän on pelättykin. Mikserikin antoi ensin puolifiksun kuvan itsestään, mutta kun vähän lämmitettiin niin alkoi aika harhaista ryssäpropagandaa tulla. Lienee geeneissä...
Haluan muistuttaa, että olen elänyt sekä Venäjällä että Jenkeissä. Haluan myös mustuttaa siitä, että me puhuimme "aidosta demokratiasta".
Tässä on juuri julkaistu gallup
ihmisten mielipiteistä Venäjän nykypäivän ongelmista. Ainoastaan 4 (neljä!) prosenttia on sitä mieltä, että kansalaisoikeudet ja demokratia ovat iso ongelma. :wtf:
Voit ihan itse etsiä Jenkkien lukuja.
Sitten on vielä
toinen tutkimus. Demokratia vs järjestys. 71% luulee, että tällä hetkellä Järjestys (vaikkakin jonkinlaisella demokratian ja kansalaisoikeuksien hinnalla) on tärkeämpää. Vain 20% oli eri mieltä (että demokratia on tällä hetkellä tärkeämpää vaikka se tarkoittaisikin jonkinlaisen vapauden tuhoaville elementeille). Tämä tarkoittaa sitä, ettei venäläiset näe ainakaan mitään kauheita puutteita "venäläisessä demokratiassa", jotka tarvitsisivat pikaista korjausta. Sieltä saat myös nähdä mitä venäläiset oikein tarkoittavat "demokratialla" ja "järjestyksellä". Todella mielenkiintoista.
Vähän aikaa sitten julkaistiin gallup venäläisten mielipiteistä mediasta, eri tiedotuskanavista, eri journalisteista ja luotettavuudesta. Jos kiinnostaa, niin saat etsiä sen tutkimuksen tulokset ihan itse. Et tule uskomaan, koska ne mielipiteet ovat aivan erilaisia verrattuna siihen mielikuvaan, joita länkkärin tiedotusvälineet antavat Venäjän mediasta. Kerron vain sen, että venäläiset ovat tyytyväisiä tiedotukseen, että luotettavin oli telkkari ja että eniten ihmiset luottivat Kiseljoviin (siihen samaan joka joutui listalle). Toivottavasti et aloita "venäläiset ovat aivopestyjä eivätkä tiedä että heille valehdellaan" konserttia.
Ja
tässä on tutkimus siitä, minkälaisesta johtamistyylistä venäläiset tykkäävät. Liberaalit: 9%... Mutta lue toki koko pieni artikkeli.
Se siitä formaalisesta "kuka oli oikeassa".
Mutta itse asiassa puhuin "aidosta demokratiasta". Mitä se tarkoittaa? Sitäkö, että jokainen ihminen saa/joutuu äänestämään aivan kaikista pienistäkin asioista? En usko että se on kovin toimiva. Minun mielestäni "aito demokratia" tarkoittaa sitä, että "jokaisella ihmisellä on oikeus vaikuttaa asioiden kulkuun
jotta hän saisi asiat parempaan järjestykseen ja jotta hän olisi tyytyväinen elämäänsä". Tästä voidaan tietenkin väitellä tosi pitkään - sekä kuvauksesta että siitä, missä mikäkin maa on parempi ja millä tavalla. Mutta ei mennä nyt siihen.
Minun mielestäni ehkäpä tärkein juttu, millä "aitoa demokratiaa" voidaan mitata, on tyytyväisyysgallupit. Ja niiden mukaan venäläiset ovat erittäin tyytyväisiä asioidensa tilaan, maansa tilanteeseen että maansa johtoon (ml. Putiniin). Ja jos kaveri tekee äänestäjänsä tyytyväisiksi, niin eikös se ole sitä "oikeaa" kunnon demokratiaa? ;)
Jenkkien tyytyväisyyden maansa ja johtajiensa asioidenhoitoon voit etsiä ihan itse. Joko kongressin tai senaatin kannatuslukemat ovat peräti yksinumeroisia... Samalla voit katsoa niitä matalia luottamuslukuja, joita amerikkalaiset antavat omille tiedotusvälineilleen...