Uiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normi
  • Aloitettu Aloitettu
paljonko 0.5h tuntia sekalaista uintia kuluttaa energiaa?,
Riippuu painostasi

toisekseen onko uinti esim. painonpudotuksessa tehokkaampi ed. mainitulla ajalla kuin esim. kävely/bodypumppi/crossinki:)

Veikkaisin näin äkikseltään,että podypumpja crossing kuluttaa enemmän energiaa/0.5h kuin uinti.Siis nyt puhutaan sellaisesta rennosta uimisesta,eikä mistään kovista 50metrin vedoista:)

Ps.Minulla muistaakseni kului 550kcal/1h sellaisella reippaalla sauvakävely lenkillä.Joskus tuli kuntoremontti leirillä kokeiltua.Mittasuhteet mulla silloin 182/84.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oikeat uimarit varmaan osaa paremmin kertoa tuosta snorklauksesta,mutta minun mielestä uiminen on paljon helpompaa ja rennompaa tuon snorkkelin kans kuin ilman.Tuosta en enää luovu ja odotan innolla nykyään seuraavaa uintikertaa:)

Vie kyllä pohjan oikealta hapenottotekniikalta kroolista, jos käyttää snorkkelia kroolatessa. Isommassa aallokossa sen ymmärtää.

Mäkin oon vähän kelaillu tota uimisen alottamista. Kersana olin hyvä uimaan ja kestävyyttäkin löytyi (tiedä nyt niistä tekniikoista sitten mutta ainaki uida jaksoin hyvin :D), mutta nykyään ei enää ole paljoa kumpaakaan. Enhän nyt ihan surkea ole, mutta iso muutos on tapahtunut. Olen nyt pitänyt n. puolentoista kuukauden tauon kuntosalilla käymisestä, enkä ole hirveesti lihaskuntoa tehnyt, mitä nyt vähän ehkä pitäny yllä. Tarkoitus olisi lähiakoina aloittaa uudestaan salilla käynti, tai tulen hulluksi. :D Olen myös myös aloittanut lenkkeilyn ja nyt tahtoisin tietää, että.. En nyt itseasiassa ihan tarkalleen tiedä, mitä tahtoisin tietää, mutta joitakin perusjuttuja näiden lajien yhdistämisestä. Pidän eniten punttitreenistä, muttas kestävyydessä minulla on paljon parantamisen varaa, varsinki maksimikestävyydessä ja uimista tahtoisin kokeilla mielenkiinnosta. Oisko mitään vinkkejä tai neuvoja tms..?

voiko vaparin tekniikan oppiaihan omatoimisesti? itsellä tilanne on se että oon käynyt uimassa nyt muutaman kymmenen kertaa tässä lähiaikoina. Jaksan uida noin 75 metriä räkäkroolia. Ja tuntuu etten millään pääse jyvälle tosta oikeasta tekniikasta. Kunto tosin vähän huono bulkin myötä mutta silti. Sen verran osaan että pää pysyy pinnan alla ja käsivedot jotenkuten hallussa mutta uinti tuntuu mielettömän raskaalta. Vettä menee suuhun ja viimeistään 50 metrin jälkeen uinti alkaa olla aihan hirveetä rimpuilua ja sätkimistä. Semmosilla isoilla käsilevyillä uinti tuntuu hieman tukevammalta mutta ilman niitä en pysy kunnolla edes pinnalla. Järjestetäänkö Helsingissä jotain vapaauinti kursseja yms? kannattaiskohan mennä sellaselle?

voiko vaparin tekniikan oppiaihan omatoimisesti? itsellä tilanne on se että oon käynyt uimassa nyt muutaman kymmenen kertaa tässä lähiaikoina. Jaksan uida noin 75 metriä räkäkroolia. Ja tuntuu etten millään pääse jyvälle tosta oikeasta tekniikasta. Kunto tosin vähän huono bulkin myötä mutta silti. Sen verran osaan että pää pysyy pinnan alla ja käsivedot jotenkuten hallussa mutta uinti tuntuu mielettömän raskaalta. Vettä menee suuhun ja viimeistään 50 metrin jälkeen uinti alkaa olla aihan hirveetä rimpuilua ja sätkimistä. Semmosilla isoilla käsilevyillä uinti tuntuu hieman tukevammalta mutta ilman niitä en pysy kunnolla edes pinnalla. Järjestetäänkö Helsingissä jotain vapaauinti kursseja yms? kannattaiskohan mennä sellaselle?

Periaatteessa oppiminen on mahdollista kun tarpeeksi tutkiskelet asiaa videoilta. Youtubesta löytyy aika hyviä pätkiä. Niitä kattelet ja simuloit kuivalla maalla ajatuksia et miten sen pitäisi mennä.
Mutta todellisuudessa, mikäli tehokkaasti haluat vaparinkin tekniikan oppia vuorovaikutteista opetusta voittanutta ei ole. Helsingin noista tekniikka kursseista en hirveästi tiedä. Mutta aina noita aikuisuimakoulujakin täällä keskisuomes näytetään pitävän.

Aikuisten uintitekniikkakurssilla käymistä voin suositella lämpimästi. Kannattaa varata paikka ajoissa, yleensä nuo menee aika äkkiä. Eniten uinnissa taitaa olla oppimista juuri siihen veden tunteeseen nenässä, mutta yllättävän äkkiä sen oppii.

Kiitoksia vastauksista. Pitänee varata keväämmällä paikka uimakouluun. Kun dietti edistyy. Kireemmässä kunnossa lienee vedessä liikkuminenkin helpompaa... tuntuu kyllä niin raskaalta vapari että en tajua niitä normijamppoja jotka läpsyttelee aina sen kilsan tai pari ihan kevyesti. Muita uintitekniikoita en sitten osaa senkään vertaa. Tuntuu vaan vedessä liikkuminen niin raskaalta että sukeltaminenkin on helpompaa..

Kiitoksia vastauksista. Pitänee varata keväämmällä paikka uimakouluun. Kun dietti edistyy. Kireemmässä kunnossa lienee vedessä liikkuminenkin helpompaa... tuntuu kyllä niin raskaalta vapari että en tajua niitä normijamppoja jotka läpsyttelee aina sen kilsan tai pari ihan kevyesti. Muita uintitekniikoita en sitten osaa senkään vertaa. Tuntuu vaan vedessä liikkuminen niin raskaalta että sukeltaminenkin on helpompaa..

Opettelin itse uimaan vapaata noin vuosi sitten. Aloitustaso oli kuvailemaasi räkäkroolia hätäset 50 m jos sitäkään. Homman aloitin siten että ostin ekaksi kunnon uimalasit. Netissä perehdyin ohjeisiin siitä miten tekniikkaa voi harjoitella ja miltä sen pitäisi tuntua. Katsoin myös aika paljon uintivideoita youtubelta. Minulle paras lähtökohta oli se että pyrin sisäistämään oikean untiasennon eli vartalo suorana vedessä, pää rentona, katse pohjaan. Itse sain parhaan avin tähän tekemällä harjoitusta jossa kädet edessä pää veden alla liun pienten rauhallisten potkujen avulla 25 m kerrallaan. Uloshengitys veteen ja uutta happea joko edestä tai vartaloa kiertämällä sivulta. Tässä huomasin kuinka paljon ihmisen keho oikeasti kelluu ja kuinka vähän jalkoja täytyy liikuttaa (potkia) jotta ne eivät vajoa. Seuraavaksi opettelin hengityksen vartaloa kiertämällä joka toisella vedolla, reipas uloshengitys veteen ja sisään happea käden palautuessa eteen. Käsivedoissa keskityin vain rentouteen. Kun tämä rupesi sujumaan otin pulliksen apuun eli sellasen muovisen härpäkkeen joka tulee jalkojen väliin. Sen kelluttaesa jalkoja kelailin altaassa 25-50 matkoja ja samalla keskityin käsivetojen, hengityksen ja vartalon kierron yhdistelyyn.

Alussa tuo uintimatka oli maksimisaan 50 m mutta muutaman kuukauden treenin jälkeen ( 2krt vko) pystyin jo kelailemaan rentoa vaparia 1500-2000m. Nyt menee jo päälle 4000m ja lähinnä aika/kyllästyminen on rajana. Seuraavana etappina on uintitekniikan parantaminen opettajan avustuksella ja muut tekniikat (rinta, selkä, perhonen?). Sitten kun alkaa löysä uinti kulkemaan niin mukaan erilaisia vetoja ja kovempia lenkkejä vaihtelun vuoksi.

Läskihän muuten kelluu paremmin kuin lihas.:D

Kireemmässä kunnossa lienee vedessä liikkuminenkin helpompaa...QUOTE]

Päinvastoin. Mitä enemmän lihasta ja vähemmän rasvaa sen enemmän joutuu tekemään töitä pinnalla pysymisen eteen. Eteenpäin menemiseen se ei niinkään vaikuta, mutta kun miehillä jalat tuppaa uppoamaan muutenkin niin kireässä kunnossa vielä enemmän -> uintiasento kääntyy pystymmäksi ja uinti on raskaampaa.

Just kun kerkisin kehumaan kuinka sitä on oppinut uimaan niin sain eilen palautetta tekniikkavirheestä. Vittu että vituttaa, :D. Tuosta läskin kelluttamisesta sen verran että eilen uidessa näin just kuinka sellanen norsun kokoinen muija ui rintaa käytännössä olemattomalla käsiliikkeellä. Jalat siis kelluivat perässä.

200m pitäis uida aikaan 3:15, millaisella treenillä pitäisi lähteä liikkeelle? Max 2krt/viikko. Kohtuu hyvä peruskunto löytynee, mutta uinnista melko vähän kokemusta.

Tosta tavotteeseen pääsemisestä en kovin paljoa osaa sanoa, mutta näin 8 vuoden kilpauintikokemuksella suosittelen käymään ensin jonkinlaisen uintitekniikka -kurssin.
Oikeanlainen tekniikka auttaa huomattavasti paremman ajan tavoitteluun ja helpottaa paljon itse uimista.

Mitenkähän, arvon uimamaisterit, osaisitte neuvoa tämmöistä aivan noobia uintiasioissa? Haluaisin oppia vapaauintitekniikkaa ja eniten vaikeuksia tuottaa ihan peruspotkut. Nimittäin vaikka kuinka potkin menemään ei jannu liiku mihinkään. Selällään potkiminen vie jo eteenpäin mutta kun yritän samaa toisinpäin, ei etenemistä tapahdu. :itku:
Jos joku voisi ihan rautalangasta vääntäen kertoa miten se potkutekniikka pelaa ja vaikka laittaa videolinkkiä tai jotain auttavaa? Kiitollinen olisin.

Potkuissa täytyy muistaa että liike lähtee lantiosta, ei polvista.
Yleisin virhe on potkia ns. polvipotkuja, jolloin potkuista tulee helposti samalla liikettä vastustava.
Helppo tapa harjoitella on uida selällään potkuja siten, että ottaa laudan ja pitää sitä polvien päällä. jos polvet hakkaavat lautaa, potkit väärin.

http://www.youtube.com/watch?v=WDpxZyUYvqU
Tossa pätkässä Thorpe vetää aika hyvin potkut, jä näät miten se liike kuuluisi mennä.
Liike lantiosta, jalat rentoina.

muakin vois jelppiä vähän; oon uinu enemmän ja vähemään viimeisen kahden vuoden aikana. Tarkoittaen että minimissääm 1x3 viikko, sitten ollut aikoja että 3x1vk. Nyt oli tuossa joku aika sitten juuri kausi että uin kolme kertaa viikossa.tykkään uida tosi paljon, mutta niskani menevät jumiin todella helposti. Josta seurauksena päänsärkyä. Uin siis kroolia.
Mutta tuo niskan jäykkyys on jo menneiltä ajoilta, mutta uinti ei taida sitä ainakaan parantaa. Onko vinkkejä, vai pitääkö vaan lopettaa uiminen?

Niska mene jumiin = jännität niskaasi uidessasi.
Pään asento on erittäin merkittävässä roolissa. Älä katso eteenpäin, äläkä taaksepäin uidessasi. Tarkoitus olisi uida samassa asennossa, kun olet seisoessasi, eli pää katsoo niitä kaakeleita suoraan alaspäin. Tietenkin on hyvä katsoa eteenpäin, muta pyri pitämään niska luonnilsessa asennossa, ilman että sitä pitää jännittää lainkaan.
Paha mennä kommentoimaan muuten, sillä niskan jännittyminen vaparain (kroolin) aikana voi johtua monesta tekniikkavirheestä.

Oletan että käytät laseja uidessasi, jos et, niin mars mars ostamaan!

E:
Suosittelen kanssa noita tekniikkakursseja. Ne käymällä ja oppimalla oikean tavan uida antaa uintiin niin paljon enemmän.

Kiitos Funky. Lasit kyllä löytyy. Mielestäni katse on melko lailla suoraan alaspäin kun uin. Ehkä tekniikassa on joku pielessä. Itse asiassa opin australiassa uimaan vapaauintia kurssilla käydessä. Tosin se oli vain yksi kurssi jossa ei ehkä sitten ehditty niin paljoa keskittymään kaikkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom