täällä kirjoittelee nyt uudesti syntynyt ihan sertifikaatin omistava uimakandidaatti.
olen kesällä innostunut taas vuosien jälkeen uimisesta. ollessani kreikassa lomalla hotellin pihassa oli iso allas ja siellä aloin tekemisen puutteessa uiskentelemaan päästä päähän. kotiin palattuani jatkoin stadikalla ja laji vei mukanaan.
lapsena olen harrastanut tosiaan kilpauintia, joten tekniikat vaparin ja rintauinnin osalta on jotenkin hallussa. pinnalla pysyn ja eteenpäin pääsen. tosin, tuolla aiemmin tässä ketjussa joku mainitsi että 3 min / 100 m ajat on kuviokelluntaa. eli ilmeisesti siis sitten harrastan kuviokelluntaa, en uintia.
varusteita olen nyt tässä sitten viime aikoina hankkinut. laji kuin laji maistuu paremmalta jos on kunnon kamppeet. ja vaikutuksen ne ovatkin jo tehneet ainakin kanssauimareihin, eräskin mies nimittäin pyysi minua menemään edelleen kun näytin altaan päässä seistessäni kuulemma siltä, että "vauhtia löytyy". pakko oli totuuden nimessä oikaista ja kertoa, että olen sijoittanut varusteisiin lähinnä vauhdin kustannukselta ja kaikki mikä kiiltää ei aina ole kultaa. muuten olisi voinut hävettää sitten kun varpaani olisivat olleet tuon herran suussa
eniveis. pari kysymystä on tullut mieleeni.
onko tosiaan tuo 3 min / 100 m vauhti aivan surkea? mikä on sellainen ihan ok vauhti kuntouimarille? siis vapaauinti on tietysti nopeampi, mutta tuon 3 min saan kyllä hyvin kulumaan rintauinnissa.
vaparissa sykkeet pyörii tuolla 155-165 bpm paikkeilla, rintauinnissa n. 120 bpm paikkeilla. lienee hengitystekninen juttu ja mahdollisesti treenaamalla saisi nuo vaparin sykkeetkin alemmaskokö?
mitkä lihakset rasittuvat eniten vaparissa?
entä rintauinnissa?
miten kannattaisi sijoittaa uintilenkit ( n. 1,2 - 1,5 km / kerta ja aikaa kuluu 50 min - 65 min) muun treenin sekaan? treenaan puntilla kolmijakoisella työntävät-vetävät-jalat-systeemillä. treenaan mielestäni kovaa ja hyvin. lisäksi teen aerobista salilla n. 30 min / treeni ja käyn pari kertaa viikossa ulkona kävelemässä. juoksuohjelmankin olen aloittanut, mutta ne lenkit on nopeita pyrähdyksiä vasta, niistä ei kannata huolehtia. aikanaan sitten kun juoksukunto kasvaa niin nuo saliaerobiset korvaantuvat näillä juoksulenkeillä.
eli.... uinti ennen vai jälkeen työntävien? ennen vai jälkeen vetävien? jalkapäivän jälkeen? wass?
ja mitäköhän mulla oli vielä asiaa.... ai niin, instrusta saa vahvuuksilla olevia uikkalaseja. toimii hyvin ja ainakin mulle suuri merkitys ettei tartte sokkona suklailla. suosittelen. hinta 58 €/ pari, mutta aivan täysin hintansa väärti.