Ufot, aikamatkustus, valonnopeus ja elämä muilla planeetooilla :)

Ajatus mistään aivolisäkkeestä ihmiselle ei kyllä minua lämmitä. Millä saataisiin ns lisätekoja. Ihmisen älykkyys kehittyy kyllä siinä ohella tekniikan kehittyessä. Vaikkakin hitaammin. Itse tarkoitan tekniikalla lähinnä esim pienten roboottien syntyä avuksi + raketti ja lentokonetekniikan kehitystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajatus mistään aivolisäkkeestä ihmiselle ei kyllä minua lämmitä. Millä saataisiin ns lisätekoja. Ihmisen älykkyys kehittyy kyllä siinä ohella tekniikan kehittyessä. Vaikkakin hitaammin. Itse tarkoitan tekniikalla lähinnä esim pienten roboottien syntyä avuksi + raketti ja lentokonetekniikan kehitystä.

No joo, ehkä siitä tulee jossain vaiheessa normi. Mutta varmaan suurin osa ihmisistä vieroksuu ajatusta tällä hetkellä.

Tuli mieleen tuosta valonnopeudella matkustamisesta ja siitä "ongelmasta" , että ulkopuolisissa havaitsijoilla aika kuluu "nopeammin (vai hitaammin?)": Star Trekissä vaikkakin kuljetaan täysin eri teknologialla tähtien välisiä matkoja, niin heidän "impulssimoottorit" itseasiassa saavuttavat jopa 1/3 tai 1/4 nopeuden valonnopeudesta. Eikö tämä tarkoita, että kun Enterprise lentelee useita tuntejakin "impulse drivella" , niin heidän 4 kuukauden passi kestääkin ulkopuolisista tarkkailijoista paljon kauemmin, koska he aina välillä ajelevat helvetin nopeaa, lähellä jopa valonnopeutta?

Jep, heidän matkaamisensa tuntuu ulkopuolisen tarkkailijan mielestä kestävän kauemmin. Muistaakseni se aika ei kuitenkaan saa mitenkään hirveästi "suurempia arvoja" nopeudesta huolimatta. Kyseessä siis erityisen suhteellisuusteorian ilmiö time dilatation (ajan laajentuma).

Mua jotenkin huvittaa nää uudet planeettojen löydöt ja uskomattomat matkat. Vähän aikaa sit löydettiin planeetta jolle on matkaa "vain" 36 valovuotta. Käytännössähän se planeetta voi olla tuhoutunu jo sen nähdessä. Tietenki epätodennäköistä, koska planeettojen elinkaaria pystyy ennustaan laskemalla, mut toi menneisyyden hehkuttaminen vaan jotenkin kuulostaa hassulta.

Jep, heidän matkaamisensa tuntuu ulkopuolisen tarkkailijan mielestä kestävän kauemmin. Muistaakseni se aika ei kuitenkaan saa mitenkään hirveästi "suurempia arvoja" nopeudesta huolimatta. Kyseessä siis erityisen suhteellisuusteorian ilmiö time dilatation (ajan laajentuma).

Mua jotenkin huvittaa nää uudet planeettojen löydöt ja uskomattomat matkat. Vähän aikaa sit löydettiin planeetta jolle on matkaa "vain" 36 valovuotta. Käytännössähän se planeetta voi olla tuhoutunu jo sen nähdessä. Tietenki epätodennäköistä, koska planeettojen elinkaaria pystyy ennustaan laskemalla, mut toi menneisyyden hehkuttaminen vaan jotenkin kuulostaa hassulta.

Ensinnäkin, musta on kyllä hauska toi virheellinen luulo että jonkun matkaaminen lähes valonnopeutta voisi nopeuttaa tarkkailijoiden aikaa...Tai no sama se kenen aika hidastuu ja kenen ei jos lopputulos on sama mutta ei kenenkään kuitenkaan nopeudu, ja olishan se ihan hullua jos varsinkin ulkopuolisten aika nopeutuisi. Upsista, mentiin 1000 vuotta etiäpäin kun ufot kaahailee. :D

Ei 36 valovuotta nyt niin paljoa ole, valo matkaa siis 36 vuotta tänne. Kauimmaisin planeetta mikä on havaittu taitaa olla jotain yli 10 000 valovuoden päästä. Jos sieltä katseltaisiin tännepäin niin nähtäisiin ihmisiä jotka ehkä ensikertaa rakentaa asumuksia taikka viljelee.

Aika paska tuuri kyllä, jos se planeetta jolta elämää löytyy olis tuhoutunut vaikkapa 30-1000 vuotta ennen kuin me se havaitaan.

Tuli mieleen tuosta valonnopeudella matkustamisesta ja siitä "ongelmasta" , että ulkopuolisissa havaitsijoilla aika kuluu "nopeammin (vai hitaammin?)": Star Trekissä vaikkakin kuljetaan täysin eri teknologialla tähtien välisiä matkoja, niin heidän "impulssimoottorit" itseasiassa saavuttavat jopa 1/3 tai 1/4 nopeuden valonnopeudesta. Eikö tämä tarkoita, että kun Enterprise lentelee useita tuntejakin "impulse drivella" , niin heidän 4 kuukauden passi kestääkin ulkopuolisista tarkkailijoista paljon kauemmin, koska he aina välillä ajelevat helvetin nopeaa, lähellä jopa valonnopeutta?

Nopeudella 0.5 x valonnopeus ajaessa ero kyydissä olevassa kellossa ja maassa paikallaan olevassa kellossa on luokkaa 15%. Mitä lähemmäs valonnopeutta kiihdytetään sitä suuremmaksi ero muodostuu.

Monet on sitä mieltä että ihmiskunta tulee kokemaan jo tällä vuosisadalla jättimäisen "teknologiaräjähdyksen" jota kutsutaan teknologiseksi singulariteetiksi (technological singularity), jolloin periaatteessa ihmiskunta saavuttaisi erittäin lyhyessä ajassa kaiken fysikaalisesti mahdollisen tekniikan. Tekoäly on yksi teknologian osa-alue mikä saattaisi mahdollistaa tämän (robotit rakentaa 24/7 yhä älykkäämpiä versioita itsestään tietysti kiihtyvällä tahdilla).

Milloin tämä voisi tapahtua, on kiistanalaista. Jotkut on sitä mieltä että jo 2040-luvulla. Mutta joka tapauksessa, itse en miettisi tuhansia vuosia eteenpäin. ;)

Joo kyllä olen tietoinen teknologian, vaan kiihtyvästä kehityksestä mutta, itelläni oli kyllä vähän "utopistisemmat" ajatukset jotka voi olla kehitetty +1000v päästä. Tuskin kuitenkaan kehitys loppuu 100v päästä.Itse en usko että, ihmiskunta saavuttaisi erittäin lyhyessä ajassa KAIKEN fysikaalisesti mahdollisen tekniikan. Tää nyt on mun mielipide :)

Eikö sekin ole "ennustatteavissa", että maailmassa ehtii syttyä melkoinen sota tai lama, ennenkuin "kuoleman kautta olemme kykeneväisiä oppimmaan uutta". Eli turha toivoa, että ilman kärsimystä nähdään mitään teknologista singulariteettia.

Ensinnäkin, musta on kyllä hauska toi virheellinen luulo että jonkun matkaaminen lähes valonnopeutta voisi nopeuttaa tarkkailijoiden aikaa...Tai no sama se kenen aika hidastuu ja kenen ei jos lopputulos on sama mutta ei kenenkään kuitenkaan nopeudu, ja olishan se ihan hullua jos varsinkin ulkopuolisten aika nopeutuisi. Upsista, mentiin 1000 vuotta etiäpäin kun ufot kaahailee. :D

Tietääkseni erityisen suhteellisuusteorian mukaan hiukkasen/esineen/whatever oma aika hidastuu kun sen nopeus lähestyy valonnopeutta ja pysähtyy, kun se liikkuu valonnopeutta (aikadilataatio). Ts. Auringosta säteilevä fotoni siirtyy mun verkkokalvolle "omasta mielestään" välittömästi, mutta mun mielestä siinä kestää ~8min. Absoluuttisestihan aika ei hidastu, vaan eri havaitsijoille/lähteille se ilmenee "ajan hidastumisena". Näin olen asian ymmärtänyt. Voin olla ymmärtänyt väärinkin, sitä en kiellä. Kerrotko kuitenkin itse mikä on oma käsityksesi, kuten asialliseen keskusteluun kuuluu. Mielestäni teorian kumoamiseen ei riitä toteaminen että eihän se nyt näin voi olla.

Ei 36 valovuotta nyt niin paljoa ole, valo matkaa siis 36 vuotta tänne. Kauimmaisin planeetta mikä on havaittu taitaa olla jotain yli 10 000 valovuoden päästä. Jos sieltä katseltaisiin tännepäin niin nähtäisiin ihmisiä jotka ehkä ensikertaa rakentaa asumuksia taikka viljelee.

Jos matka kestää jostain tänne aistieni hitauden, tai hiukkasen hitauden vuoksi 36 vuotta, kyseessä on jokatapauksessa inofrmaatiovirta menneisyydestä. Menneisyyteen tuijottaminen ja siitä aiheutuva tulevaisuuden suunnitteleminen (esim. miehitetyt avaruuslennot) kuulostaa mielestäni hassulta idealta. Tätä vain meinasin, pahoittelen jos olin epäselvä.

Tietääkseni erityisen suhteellisuusteorian mukaan hiukkasen/esineen/whatever oma aika hidastuu kun sen nopeus lähestyy valonnopeutta ja pysähtyy, kun se liikkuu valonnopeutta (aikadilataatio).

Juu, eli suhteellisuusteorian mukaan lähellä valonnopeutta liikuttaessa liikkujan aika hidastuu suhteessa ulkopuoliseen tarkkailijaan. Mitä nopeempaa mennään, sen enemmän aika hidastuu.

e: Tää ymmärtääkseni toimii suurten massojen ollessa myös kyseessä.

Mitäs mieltä jengi on tästä jutusta? Ainakin Etelä-Amerikan lehdistössä saanut palstatilaa, ei näköjään vielä suomessa.

Toisaalta onhan noita vastaavia isopäitä ollut ennenkin.

non-human-ancient-mummy-just-discovered-in-cusco-peru.jpg

Alien-skull-01.jpg

http://reinep.wordpress.com/2011/11/18/non-human-ancient-mummy-just-discovered-in-cusco-peru/

Onhan noita suippopäitä ollut iät ja ajat, mutta ne on sitomalla saatu kasvamaan tiettyyn muotoon. Tässä vatipäässä on artikkelien perusteella kuulemma kuitenkin piirteitä mitä ei muualta ole löytynyt. DNA testejä odotellessa.

Siinä jimiltä tulevassa muinaiset avaruusolennot-sarjassa käsiteltiin noita erikoisia kalloja ja ainakin jotkut heimot ovat muuttaneet päänsä muotoa erinäisin konstein tuollaisiksi. Toi linkin kallo on kyllä kuitenkin ihan erinäköinen, esim noi silmäkuopat on ihan älyttömän kokoset.
Toivottavasti ne tekee tolle jotain kokeita. Kelatkaas jos löytyis jotain vierasta dna:ta.

Alueeltahan on käsittääkseni löytynyt "suippopäitä" enemmänkin. Tottakai on aiheellista kysyä, miksi paikalliset ovat pyrkineet tuota muotoa hakemaan sitomisjutuillaan. Jos muotoa haetaan, pakkohan sen on ollut jokin hieno juttu. Voi vain miettiä, miksi se olisi ollut hieno asia millään muotoa. Mikä on ollut esikuvana?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom