Tyydyttävä palkka...?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
luumu sanoi:
No näinpä. Itsekään en tajua, miten se vakuutus on parempi kokonaissysteemi.

Kuka on sanonut että se on parempi systeemi? Quottaa se tekstin pätkä josta sait tällaisen käsityksen.

Ja ensimmäisessä postissani vertasin suomea muuhun länsieurooppaan, en USA:han. Suomi ei kestä vertailua länsieurooppalaiseen tasoon hoidon tulosten suhteen. No ehkä brittejä lukuunottamatta.
 
luumu sanoi:
Itsekään en tajua, miten se vakuutus on parempi kokonaissysteemi, kun sillä pitää elättää jotain paperinpyörittäjiä vielä jossain vakuutustoimistossa.
Jotenkin siitä vaan mieluummin maksasi omaehtoisesti vakuutuksesta itseään varten kuin nykyisin alkoholistien, narkkien, tupakoitsioiden, metabolisen oireyhtymän hankkineiden yms. hoidosta.
 
Jätetään sitten edes lapset sellaiseksi porukaksi, ettei ole vanhempien vakuutuksenottokyvystä/-halusta kiinni saavatko hoitoa. Muuten on jo aika :david: systeemi.
 
muzzi sanoi:
No eipäs - yliopiston (tai yleensä opiskelun) jälkeen se palkka voi olla se "noin" 4000 E per henkilö.
Omalla kohdalla ylivoimaisesti parhaita päätöksiä tähän asti on ollut päätös aloittaa opiskelu heti armeijan jälkeen....Niin ja täällä puhutaan pelkästään rahasta - yleensä sen rahan lisäksi parempipalkkaiset tehtävät ovat mielekkäämpiä

Kannattaa tsekata tarkasti, että valitsee sellaisen duunin, joka ei vituta joka päivä 30-40 vuotta. Työn mielekkyys on ihan yhtä tärkeä seikka kuin se palkka. Suomessa marginaaliveroaste on sen verran rankka, että viilaus esimerkiksi sektorilla 2000e-3000e ei näy loppupeleissä kuin muutaman satasen parempana nettona. Tietysti mielekkyytteen voi panostaa paremmin vasta silloin, kun ei ole ihan kädestä suuhun rajan lähellä. Ja toisaalta aina ennakkokäsitykset ja mielikuvat eivät vastaa todellisuutta.
 
Dopey sanoi:
Taivahan tosi. Lisäksi entisajan pyramidiorganisaatioita, missä parin vuoden välein pompittiin ylöspäin, tapaa enää harvoin kun suurinta osa firmoista johdetaan pannukakkutyylillä. Esim. Noksulla on hyvä miettiä ylenemistä kun talossa on yli 40 000 työntekijää ja ylöspäin matkalla Ollilaan ei ole kuin muutama tyyppi, joilla on joko parikyt vuotta enemmän kokemusta, tohtorin paprut tai molemmat.

Eikös Noksulla ole tutkimuspuolella nämä "research engineer", "senior engineer", "principal scientist/engineer", "research fellow" ja "Nokia fellow" portaat, jotka vastaavat urakehitystä Ollila-sektorilla ilman, että tarvitsee alkaa pyörittämään hallinnollisia kuvioita. Principalista eteenpäin ja erit. research fellow:sta eteenpäin alkaa tulopuoli olemaan kohdallaan.
 
luumu sanoi:
No näinpä. Itsekään en tajua, miten se vakuutus on parempi kokonaissysteemi, kun sillä pitää elättää jotain paperinpyörittäjiä vielä jossain vakuutustoimistossa. Siitähän nyt ei yhteiskunta hyödy mitään. Samalla rahalla saisi varmaan 1,5-2 sairaanhoitajaa kuin yhden vakuutuskäsittelijän.
Ai saisi? Tokkopa sairaanhoitajilla nyt niin huonot palkat on. Mä puuhailen ajoittain näitä vakuutusyhtiön hommia ja tietääkseni vakuutuskäsittelijät tienaa jonkun ~2000€ kuussa (brutto). Vakuutusmaksut on aika pitkälle niin korkeita kusettajien ja esinevakuutusten vuoksi. Mä ainakin maksan ihan hymyssä suin vakuutuksia vaikka vähän reilummin vuositasolla kun olen niihin joskus joutunut turvautumaan. Jos on vaihtoehtona maksaa vaikka 600€ vuodessa tai sitten maksaa 20 000€ kun sattuu vahinko, niin kyllä se 600€ on aika pieni raha.
 
Se on totta, että hoitoalan palkat on ihan hanurista.
Tyttöystävä opiskelee kätilöksi, koulu kestää 4,5 vuotta (180ov) eli yhtä pitkään kuin esim: dippainsseillä.
Palkka tulee olemaan alle 2000€/kk ja, nykyisin kätilöt tekee paljon samoja asioita jotka ennen on tehnyt lääkäri, työkenttä on kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana, joten vastuu on vitun suuri.

Mun mielestä kohtuullinen palkka sairaanhoitajille olisi joku 70% lääkärin palkasta, eli joku 3000-3400€/kk
 
Joo...Sairaanhoitajat saa liian pientä palkkaa, sitä en kiellä. Jos mä olisin sairaanhoitaja, niin en varmaan olisi kovin tyytyväinen palkkaani. Vaikka sairaanhoitajan työ onkin ainakin jossain määrin ns. kutsumusammatti, niin kyllä pieni palkka voi silti vähän syödä.

Niin...Mä olisin tyytyväinen jos saisin 2200-2500€ käteen ilman matkustamista. Tolla rahalla ja 40h työviikoilla voisi jo harrastaakin enemmän kaikkea ja tehdä muutakin mukavaa.
 
On tosiaan tärkeä miettiä millä työajalla sen rahan saa. Jos tekee 7-8h päivää niin mielestäni on hyvä, että jokainen lisätunti tuo todella erittäin merkittävän lisän palkkaan eli ei enää ainakaan mulle ole arvioinneissani riittänyt lähimainkaan se, että palkka lisääntyy samassa suhteessa kuin työtunnit.

Esim. siirtyminen osaavan duunarin tai vastaavasti merkittävän asiantuntijan tehtävästä hiostavaan keskijohtoon. Siinä kannattaa yleensä katsoa mitä on tekemässä.

Myös työmatkan lasken merkittäväksi tekijäksi. Eli hyvin tarkkaan on oppinut puntaroimaan oman panoksen ja sillä saadun hyödyn. Arvostan kuitenkin vapaa-aikaa todella paljon. Monilla sitä kuitenkin menee aikansa huomata, että rahalla ei saa sitä aikaa.
 
luumu sanoi:
Esim. siirtyminen osaavan duunarin tai vastaavasti merkittävän asiantuntijan tehtävästä hiostavaan keskijohtoon. Siinä kannattaa yleensä katsoa mitä on tekemässä.

Joo. Joissain firmoissa on ihme tapa että keskijohdon palkka sisältää ylityöt. On se sitten kiva olla hieno johtaja kun alaiset tienaa pienillä ylitöillä enemmän.

luumu sanoi:
Myös työmatkan lasken merkittäväksi tekijäksi. Eli hyvin tarkkaan on oppinut puntaroimaan oman panoksen ja sillä saadun hyödyn. Arvostan kuitenkin vapaa-aikaa todella paljon. Monilla sitä kuitenkin menee aikansa huomata, että rahalla ei saa sitä aikaa.

Mä lasken työmatkan työaikaan kun vertailen eri mestojen tuntiliksoja. On helppo valita jopa pienempi liksanen homma kun toiseen menee 2 h päivässä työmatkoihin ja toiseen 20 min. Ja tosiaan olen minäkin huomannut että molempia rahaa ja vapaa-aikaa ei oikein saa. Nykyään ottasin minäkin tuota vapaa-aikaa rahan sijaan. Ihme homma. :)
 
skeema sanoi:
Kannattaa tsekata tarkasti, että valitsee sellaisen duunin, joka ei vituta joka päivä 30-40 vuotta. Työn mielekkyys on ihan yhtä tärkeä seikka kuin se palkka.

Asiaa... :rock: Nuorena sitä vaan helposti juoksee pelkän rahan perässä. Mielekkyys on minusta pitkällä tähtäimellä jopa palkkaa tärkeämpi tekijä, kunhan nyt tienaa tyydyttävästi (joku 1600-2000e netto).
 
Kummatkin pitää olla kohdillaan totta. Mutta eihän sitä ole pakko kyseiseen paikkaan jäädäkään kuin joksikin aikaa jos hyvää palkkaa tulee. siinä voi säästellä jonkin aikaa ja etsiä uuden duunin. Ite olisin tyytyväinen sellaiseen 2500-3000e nettona. ehkä vielä jokupäivä.
 
Tosi ylläri että oli kyse paperitehtaasta (~ 13% henkilöstökulut). Onhan paperimiehillä palkat, mutta ei pidä yleistää koko väestöön.
 
Levetsu sanoi:
Se on totta, että hoitoalan palkat on ihan hanurista.
Tyttöystävä opiskelee kätilöksi, koulu kestää 4,5 vuotta (180ov) eli yhtä pitkään kuin esim: dippainsseillä.
Palkka tulee olemaan alle 2000€/kk ja, nykyisin kätilöt tekee paljon samoja asioita jotka ennen on tehnyt lääkäri, työkenttä on kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana, joten vastuu on vitun suuri.

Mun mielestä kohtuullinen palkka sairaanhoitajille olisi joku 70% lääkärin palkasta, eli joku 3000-3400€/kk

:offtopic: Ei nyt millään pahalla, mutta noi opintoviikot ei nyt oikein ole verrattavissa paikkojen välillä. Pari kaveria opiskelee esim. hankenilla TKK:n ohella ja sieltä saa samasta vaivasta tuplaten opintoviikkoja. Itse opiskelen yliopistolla matikkaa TKK:n ohella ja sieltä saa myös melkein tuplasti opintoviikkoja samasta työstä... Sitten esim. filosofiaa opiskelevat saa aivan helvetin vähän opintoviikkoja samasta vaivasta verrattuna esim. matemaatikoihin. Lääkiksessä opintoviikot ovat myös reippaasti suuremman työn takana kuin esim. sairaanhoitajilla.

Tiedän, että kaikki ihmiset ovat aina oletusarvoisesti yhtä lahjakkaita, jos siis halutaan olla poliittisesti korrekteja, mutta kuitenkin toisessa paikassa oletetaan, että alan opiskelijat oppivat enemmän samassa ajassa. Yleensä riippuu koulutuksen tasosta (siis minkä tason tutkintoa ollaan opiskelemassa ja miten fiksua porukkaa oletetaan sitä opiskelevan...).

TKK:lla myös huomaa, että matikan pääainekursseilla opintoviikkoja annetaan vähemmän verrattuna esim. siihen mitä peruskursseilla. Yksinkertaisesti siitä syystä, että niillä kursseilla oletetaan istuvan lahjakkaampaa porukkaa ja opintoviikot ovat sitten laskettu heidän mukaan.
 
naksu sanoi:
:offtopic: Ei nyt millään pahalla, mutta noi opintoviikot ei nyt oikein ole verrattavissa paikkojen välillä. Pari kaveria opiskelee esim. hankenilla TKK:n ohella ja sieltä saa samasta vaivasta tuplaten opintoviikkoja. Itse opiskelen yliopistolla matikkaa TKK:n ohella ja sieltä saa myös melkein tuplasti opintoviikkoja samasta työstä... Sitten esim. filosofiaa opiskelevat saa aivan helvetin vähän opintoviikkoja samasta vaivasta verrattuna esim. matemaatikoihin. Lääkiksessä opintoviikot ovat myös reippaasti suuremman työn takana kuin esim. sairaanhoitajilla.

Tiedän, että kaikki ihmiset ovat aina oletusarvoisesti yhtä lahjakkaita, jos siis halutaan olla poliittisesti korrekteja, mutta kuitenkin toisessa paikassa oletetaan, että alan opiskelijat oppivat enemmän samassa ajassa. Yleensä riippuu koulutuksen tasosta (siis minkä tason tutkintoa ollaan opiskelemassa ja miten fiksua porukkaa oletetaan sitä opiskelevan...).

TKK:lla myös huomaa, että matikan pääainekursseilla opintoviikkoja annetaan vähemmän verrattuna esim. siihen mitä peruskursseilla. Yksinkertaisesti siitä syystä, että niillä kursseilla oletetaan istuvan lahjakkaampaa porukkaa ja opintoviikot ovat sitten laskettu heidän mukaan.

Ei mun postauksessa pointti ollut tuo ovari määrä, vaan työn vastuuseen nähden paska palkka.
 
Back
Ylös Bottom