Tyydyttävä palkka...?

Onko oikein, että joiltain ihmisiltä lähtee yli 50% veroa? Siis vaikka tienaa helvetti kuun taivaalta, ei saisi ottaa yli 50% veroa. Ja kaikki kommentit tyyliin, "ne siat tienaakin niin paljon että niiltä saa ottaa...blaaa...olen katellinen mulkku11!!!" voi heittää hevon vittuun. Millä vitun perusteilla ihmisiltä viedään yli puolen päivän palkka? :curs:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taisteluahven sanoi:
Onko oikein, että joiltain ihmisiltä lähtee yli 50% veroa? Siis vaikka tienaa helvetti kuun taivaalta, ei saisi ottaa yli 50% veroa. Ja kaikki kommentit tyyliin, "ne siat tienaakin niin paljon että niiltä saa ottaa...blaaa...olen katellinen mulkku11!!!" voi heittää hevon vittuun. Millä vitun perusteilla ihmisiltä viedään yli puolen päivän palkka? :curs:


Se on kuule niin, että ahneus ja kateus tätä palloa pyörittää! Sen kun sisäistää, löytyy lähes kaikkeen vastaus.
 
Taisteluahven sanoi:
Onko oikein, että joiltain ihmisiltä lähtee yli 50% veroa? Siis vaikka tienaa helvetti kuun taivaalta, ei saisi ottaa yli 50% veroa. Ja kaikki kommentit tyyliin, "ne siat tienaakin niin paljon että niiltä saa ottaa...blaaa...olen katellinen mulkku11!!!" voi heittää hevon vittuun. Millä vitun perusteilla ihmisiltä viedään yli puolen päivän palkka? :curs:


Taisteluahven sanoi:
Vaikka keskimääräisellä jenkillä onkin monin verroin parempi ostovoima (halvemmat hinnat, korkeampi palkka ja matalampi verotus) en silti haluaisi Suomeen samanlaista tilannetta. Onhan esim. rikollisuus aivan eri tasolla, koska ei ole samanlaista sosiaaliturvaa ym. :

Ei ole oikein...

Koita nyt sinä päättää - mitä haluat ? Niillä veroillahan sitä sosiaaliturvaa kustannetaan. Aika vähän noita yli 50 % tuloveroa maksavia on. Alle 100000 E vuosituloilla ei tarvitse 50 % tuloveroa maksaa (näin hatusta nopeasti heitettynä)

Ja on siis eri asia jos marginaali% on 50 % tai lopullinen vero % koko vuodelle on 50 %
 
Voisin arvioida tyydyttävän nettopalkan olevan 2500 e/kk. Käteen 2000 e/kk pärjäsi kun ei tehnyt mitään heräteostoksia. Nettona 2500 e/kk oli jo ihan mukava, kun voi ostella jo kaikkea mitä halusi eikä tarvitse odottaa seuraavaa tilipäivää vaikkapa uuden tietokoneen ostoa varten tms. Yli 2500 e/kk pitää melkein jo ihmetellä minne rahoja sijoittaisi ja silloin tällöin voi vaikka olla palkattomasti poissa töistä muutaman viikon eikä tule ongelmia.
 
Tyydyttävä palkka on sellainen millä pystyy elämään. Eli ei tarvitse laskea paljonko tässä kuussa on varaa syödä ruokaa jne.

Jos luvuista puhutaan niin olen sanonut jo parissa tredissä että tuollainen 2,000 euroa brutto on aivan riittävä. Loput on hifistelyä.
 
Liikaa liikkuvia osia

Tässä keskustelussa esitetyt "tyydyttävät palkat" eivät oikeastaan ole kovinkaan vertailukelpoisia. Tosiaan toi asuinpaikka vaikuttaa suuresti tarvittavaan liksaan. Jossain päin Suomea saa varmaan jollain 100 000 eurolla kivan omakotitalon ja työpaikka on kävelymatkan päässä (ei tarvitse autoa/bussia). Tällainen tilanne kelpaisi minullekin.

Pääkaupunkiseudulla kivan omakotitalon voi saada jo 2,5 kertaisella hinnalla. Eli jos lainan meinaa maksaa kummassakin tapauksessa samassa ajassa, on kuukausierissä hiukkasen eroa.

Tai sitten jos on töissä pääkaupunkiseudulla ja haluaa asua mukavasti ja edullisesti (reilusti kehä-III ulkopuolella) tarvitsee matkustella autolla tai bussilla.

Tyydyttävään palkkaan varmasti myös vaikuttaa siviilisääty/asumismuoto. Kun asuu vaimon/muun kanssa yhdessä syntyy etuja, joiden arvioiminen on vaikeaa. Sitähän voisi itse tyytyä pienempäänkin palkkaan, jos vaimo tienaisi aivan älyttömästi.

Lisäksi "tyydyttävä" on aikalailla epämääräinen käsite, joten ei nyt vedellä palkokasveja nokkaan, jos jonkun mielestä 5000 €/kk on tyydyttävä.
 
Tässä keskustelussa esitetyt "tyydyttävät palkat" eivät oikeastaan ole kovinkaan vertailukelpoisia...

Totta!

Jos otetaan ääripäiksi halvemmalla seudulla parisuhteessa kahdestaan asuntolainaa lyhentävä, autoa tarvitsematon henkilö ja Hesan keskustassa yksin elävä asuntovelallinen autoilija, niin hesalaisen menot saattavat olla 5-10 kertaiset.
 
Eipä tässä kukaan herneitä vedä nokkaan, mutta joku voi ihmetellä kuinka monelle täällä on tyydyttävä palkka nettona sellainen luku, joka saadaan kun kerrotaan tavallisen duunarin brutto kahdella. Ikävää on lähinnä se, että erittäin harva pääsee noihin lukuihin ja jos elämä käy sen takia ikäväksi niin ehkä myös asennepuolelta löytyisi ratkaisu.

Saa toki jokainen arvioida kuten haluaa.
 
Black dog sanoi:
Tottakai te jotka luette kouluja enemmän ansaitsette enemmän liksaa, tää topikki vaan mun mielestä vääristää sen keskiverto palkan.

Pöh. Opiskelen mäkin yliopistolla ja tiedän tasan tarkkaan, etten tule koskaan tienaamaan oman alan hommissa niin hyvin kuin nyt täysin kouluttamattomana täällä it-alalla. Raha pyörii pienissä ympyröissä... Kulttuuriala ei kuulu niihin. :(

Porukka laskee kämppää ja autoja kuluihin, kämppä on TIETENKIN helsingin ydinkeskustassa ja autokin on mallia "upea".

Ei tarvitse olla aivan keskustassakaan. Vuonna 1998 sai vielä kaksion Kalliosta 500 000 markalla ja se oli silloin kallis. Nyt saa kaksion Kontulasta samalla rahalla. Ja se on kallis. Tarkoittaa sitä, että maksaa about 700€/kk asuntolainaa pois + vakuutukset ja yhtiövastike, joka myös saattaa nykyisin olla 200€. Autosta nyt ei uskalla edes unelmoida. Toivottavasti ei tarvitse sitä kämppää ruveta mistään Vihdistä kattelemaan.
Kyllä tulee paljon vähemmällä toimeen, eri asia sitten jos on se kultalusikka kädessä syntynyt.

Ite yritän nyt ettiä iltaduunia, enkä kovin nirso ole. Pitää munkin asettaa se rima sillee että kun astun aikuisena työ-elämään haluan vähintään sen 5000€/kk, sillä enhän halua elää köyhyysrajan alapuolella :itku:

Niin. Kyllähän sillä opintuellakin pärjää, joten miksi ei pienellä palkallakin. Sisko on jopa säästänyt opintuestaan 3000€ ja sen mies tienaa 800€/kk. Ei ne silti ole köyhiä, tarkkoja ruoasta ja vaatteista. (Ne ei tosin asu stadissa) Aika paljosta siinä kuitenkin joutuu luopumaan.

Olisi kiva elää miettimättä rahaa. Syödä ulkona, ostaa kivoja vaatteita. Olisi kiva saada siisti ja tilava asunto, johon mahd. tulevat lapset mahtuisivat myös ja joka ei olisi mahdottomien liikenneyhteyksien päässä mun ja miehen töistä. Siihen päästäkseen pitäisi kyllä tienata vähintään 1500€. Toivottavasti saisi edes sen verran sitten joskus.
 
protsku sanoi:
Tyydyttävä palkka on sellainen millä pystyy elämään. Eli ei tarvitse laskea paljonko tässä kuussa on varaa syödä ruokaa jne.

Jos luvuista puhutaan niin olen sanonut jo parissa tredissä että tuollainen 2,000 euroa brutto on aivan riittävä. Loput on hifistelyä.

Toi 2ke brutto ei välttämättä todellakaan riitä tuohon kuvailemaasi tyydyttävään elämään. 2ke on IMHO lähes sosiaalitapaus. Oletetaanpa vaikka että yksinhuoltajalla on yksi lapsi ja 2ke brutto => oisko about 1.5ke netto. Sanomattakin on selvää, että asuu vuokralla, joten pääkaupunkiseudulla voi rauhassa laskea vuokraksi ainakin 600e. Päivähoitomaksu 200e. Ruokaan 600e (riittääkö?!). Työpaikkaruokailu 100e. Matkakortti 30e. Eli kulut ovat jo tässä vaiheessa 1530e. Onneksi yksinhuoltaja saa vielä elatusavun ja lapsilisän yh-korotuksella puhelinlaskua, vaatteita ja muita yllättäviä menoja varten.
Ei riitä siis huolettomaan "ei tarvitse miettiä" elämään.
 
Hii. Olishan sieltä Vihdistä varmaan aika pitkä duunimatka jollain jopolla. ;)
 
Itse voisin sanoa, että muutama satanen kuukaudessa lisää olisi paikallaan. Tällä hetkellä elellään käytännössä minun palkalla, kun vaimo on kotona lapsen kanssa kotihoidontuella. Palkka on yliopiston käyneelle ja opintoja vastaavaa työtä tekevälle melko huono. Onneksi alan palkkaustilanne on muuttunut viime vuosina huomattavasti paremmaksi. Siitä palkasta sitten maksetaan asuntolainaa, vastiketta, ruokamenoja ja kaikkia muita kuluja. Suoraan sanottuna mitään ylimääräistä ei jää käteen. Juuri sen verran, että kaikki laskut maksetaan ajallaan ja syödään ihan normaalisti. Joskus olisi kiva saada jotain ylimääräistäkin ostettua, mutta kyllä näinkin pärjää. Tavoitteena olisi jatkaa opintoja parilla vuodella jolloin palkka nousee vähintään sellaisella tuhannella eurolla kuukaudessa. Sitten voisi jo olla melko tyytyväinen, mutta opiskeluaika saattaa olla melko rankka.
 
Pidän itseäni hyväpalkkaisena, vaikkei se tämän threadin puitteissä näytä tuntuvan juuri miltään. :nolo:

Mulle riittää se, että talouden nettotulot on ~3500e kuussa, tullaan sillä hyvin toimeen. Saa maksettua kämppää, autoa ja elettyä sopivasti. Pröystäilyyn ei toki ole varaa, mutta sopivaan elämänlaatuun on. Ja jääpä tuosta vähän taskunopohjallekin, jos vaikka joskus tekisi vähän pisneksiä.
 
Minun mielestä tyydyttävä palkka on tällainen:

-Saa maksettua kaikki laskut
-Voi käydä silloin tällöin ulkona syömässä
-voi maksaa (tarvittaessa) asuntolainaa ja autolainaa
-ei tarvi miettiä, ostaako yhden vai kahden euron makkaraa
-Jää jonkin verran säästöön joka kuukausi
-siistit vaatteet aina kaapissa

Se mikä rahamäärä tähän tarvitaan, riippuu ihan omasta elintasosta. Mulle olis ehkä tällä hetkellä n. 1800 euroa kuussa käteen. Muutaman vuoden päästä ei varmasti tämä summa enää riittäisi. Ikää tulee lisää, elintaso nousee, mahdollinen perheen perustaminen. Jokaiselle ihmiselle tyydyttävä palkka on erilainen.
 
Hynkkä sanoi:
Minun mielestä tyydyttävä palkka on tällainen:

-Saa maksettua kaikki laskut
-Voi käydä silloin tällöin ulkona syömässä
-voi maksaa (tarvittaessa) asuntolainaa ja autolainaa
-ei tarvi miettiä, ostaako yhden vai kahden euron makkaraa
-Jää jonkin verran säästöön joka kuukausi
-siistit vaatteet aina kaapissa

Toi on jo hemmetin hyvä tilanne. Maksaa kahta lainaa pois, elelee ihan mukavasti ja silti jäis rahaa säästöön. Ei tommosesta voi kun nähdä unta. Siis aika hyvä palkka tarkoitit varmaan.

Tyydyttävä palkka olis musta näin:
-Saa maksettua kaikki laskut
-Voi ostaa ihan ok safkaa kaupasta
-Siistit vaatteet aina kaapissa
-Varaa ylläpitää jonkunnäköstä kotteroa, koska se on aika välttämätön

Edit: Siitä oon sun kanssa ihan samaa mieltä ettei mitään yleistä lukua voi sanoa kun se riippuu niin tapauksesta. :)
 
Mege sanoi:
Siis mitäh?!? Kyllä on jutut.

tässä ilmeisesti tarkoitettiin koko perhettä..kyllä se äkkiä tommoinen perhe äiti+muutama tenava ku on niin kyllä sitä ruokaakin menee.. :zzzz:
 
Back
Ylös Bottom