Tyydyttävä palkka...?

Goatsilla sanoi:
Mihin VITTUUN ihmisten rahat nykyään katoavat? Siis onhan hinnoissakin tapahtunut reipasta nousua, mutta ei nyt jumalauta noin paljon.

Vuokra 900
Auto kulut + laina 600
6 hengen safkat 10e/vrk/henkilö*30*6 = 1800
Vaatteita ja harrastuksia 500
Kaiken maailman vitun laskuja 500

Yhteensä 4300 (716e henkilö) :D.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oikeasti tällä palkalla tulee kyllä toimeen, mutta ainahan sitä kaikkea leluja haluaisi ostaa. Ongelmahan löytyy siitä, että haluaisi ostaa veneen, auton ja kämpän sekä mökin nyt ja velattomaksi mahdollisimman pian ja toivoisi, että tuollaisista asioista ehtisi nauttia kunnolla. Vaikea kuvitellakaan niin suurta palkkaa, jolla saisi kaiken haluamansa vielä nuorena. Jos olisi varaa uuteen autoon, toivoisi, että olisi varaa parempaan autoon. Kyllä melko suurenkin palkan saisi helposti tuhlattua. Eriasia olisi joku könttäsumma euroja, jonka panisi kerralla sileeksi. Sen jälkeen eläisi ihan hyvin nykyisillä tuloilla ja aika ajoin päivittäisi lelut.


On mussa hieman materialistia.
 
Goatsilla sanoi:
Hei, hei hei hei, mihin on kadonnut suhteellisuudentaju ihmisiltä? Joskus ala-asteikäisinä kun isien palkkoja vertailtiin, niin kyNppitonni oli jo kovaa valuuttaa, 15 donaa oli jo ameriikkaa ja 20 donaa tarkoitti että on rikas kuin peikko, oli isoa taloa, mökkiä, uutta autoa, venettä ja lompakko niin paksu, ettei paskalle taipunut. No, meitin isipä tienasi vaan 8-9 donaa ja elätti sillä viisihenkisen perheen, eikä tarvinnut nälkää nähdä tai kylmässä hytistä. Mihin VITTUUN ihmisten rahat nykyään katoavat? Siis onhan hinnoissakin tapahtunut reipasta nousua, mutta ei nyt jumalauta noin paljon.

Ottiatuota, olisko vertailu tapahtunut vaikka 20 vuotta sitten? En nyt jaksa kaivaa esiin tämän aikavälin inflaatiota, mutta arvioidaan sen olleen 3% vuodessa (mikä ei ainakaan ole yläkanttiin?). Se 9 donan palkka on siis tänä päivänä ~16255mk = 2700e. Asuntojen hinnat on nousseet ruuhkasuomessa viime vuosina vähintään 10% per vuosi, joten laskeppa siitä sitten...
 
D.Yates sanoi:
Ottiatuota, olisko vertailu tapahtunut vaikka 20 vuotta sitten? En nyt jaksa kaivaa esiin tämän aikavälin inflaatiota, mutta arvioidaan sen olleen 3% vuodessa (mikä ei ainakaan ole yläkanttiin?). Se 9 donan palkka on siis tänä päivänä ~16255mk = 2700e. Asuntojen hinnat on nousseet ruuhkasuomessa viime vuosina vähintään 10% per vuosi, joten laskeppa siitä sitten...

Ehkä 20 vuoden luokkaa, onhan se inflaatio ollut sinä aikana melkoinen. Mutta tosta 2700:sta on vielä kahdeksaan tonniin vähän matkaa. Tai no, todetaan sitten että kaikki alle 2000€/kk tienaavat ovat kliinisesti kuolleita, ja annetaan asian olla.
 
:offtopic:Juu ja ennen tultiin toimeen vaikka oli 2 työtöntä taloudessa ja nyt ,kun molemmat on töissä ni yhtä tiukolla ollaan tai ainakin tuntuu siltä.
 
Goatsilla sanoi:
Ehkä 20 vuoden luokkaa, onhan se inflaatio ollut sinä aikana melkoinen.

Tarkistin sitten kuitenkin tilastokeskuksesta. Vuoden '83 9000mk on nykyrahassa 2763e ja se 15000mk = 4605e.

Sovitaanko että 4500e/kk on riittävästi? :)
 
Kyllähän sitä yhteensä emännän kanssa ois kiva saada yli 3000 euroa kuukaudessa käteen, mutta tulee tällä vajaallakin toimeen. Pystyy lyhentämään asunto ja autolainaa ja ostettua ruoka vaatteet ja muut tarpeellinen, jokunen kymppi yleensä jää vielä säästöönkin.

Perheen perustaminen vähän taloudellisesti arveluttaa, eli sitten varmaan joutuu jo tarkemmin miettimään syömiset sun muut.
 
Asunnnon hankinta joskus kauan sitten...

D.Yates sanoi:
Tarkistin sitten kuitenkin tilastokeskuksesta. Vuoden '83 9000mk on nykyrahassa 2763e ja se 15000mk = 4605e.

Sovitaanko että 4500e/kk on riittävästi? :)


Eli aiheeseen liittyen: appiukko kertoili ajasta noi 70-luvun puoliväliltä kun oli ensimmäistä asuntoa hankkimassa. Inflaatio laukkasi tosiaan silloin hirveää vauhtia ja hoiti oikeastaan asuntovelan pois lähes itsekseen.

Itse olisin tyytyväinen johonkin 5000 €/kk lähitulevaisuudessa. Olisihan se mukavaa tienata 10 000 € kuussa, vaikka siitäkin yli puolet menisi veroa.
 
Jos saisin vaikka 2000€ kuussa aikuisena niin olisin kyllä ihan tyytyväinen. Goatsilla lueppa toi aihe läpi missä pakkislaiset selittää duuneistaan, jokainen poikkeuksetta on helevetin hyvässä duunissa/opiskeluissa.

Ei siinä mikään ihme mun mielestä olekkaan että aletaan miettimään että alle 3000€/kk on sama kun työtön.

Tottakai te jotka luette kouluja enemmän ansaitsette enemmän liksaa, tää topikki vaan mun mielestä vääristää sen keskiverto palkan.

Porukka laskee kämppää ja autoja kuluihin, kämppä on TIETENKIN helsingin ydinkeskustassa ja autokin on mallia "upea".

Kyllä tulee paljon vähemmällä toimeen, eri asia sitten jos on se kultalusikka kädessä syntynyt.

Ite yritän nyt ettiä iltaduunia, enkä kovin nirso ole. Pitää munkin asettaa se rima sillee että kun astun aikuisena työ-elämään haluan vähintään sen 5000€/kk, sillä enhän halua elää köyhyysrajan alapuolella :itku:

ps: :piis:

En ole katkera mutta kuitenkin :D
 
majakanvartija sanoi:
Itse olisin tyytyväinen johonkin 5000 €/kk lähitulevaisuudessa. Olisihan se mukavaa tienata 10 000 € kuussa, vaikka siitäkin yli puolet menisi veroa.

Mee McKinseylle liikkeenjohdon konsultiksi ja tee 60 tuntista viikkoa viisi vuotta. Ei tolla 10ke vielä rikota 50 vero% rajaa lähellekään.
 
Mulla tulee olemaan palkka valmistuttuani jossain 2500€-3000€/kk tienoilla, brutto. Se on sellainen porkkana, että kyllä se koulua laittaa hieman käymään.
Tuo on sellainen palkkataso, mihin olisi täysin tyytyväinen. Riittäisi välttämättömään ja hieman "parempaan" elämään ts. ei tarvis tehdä yhtä hankintaa kuussa ja lopun kuuta syödä papuja.
 
Tilastokeskuksesta voi tsekata, miten ne hinnat on kehittyneet. Hinnat Suomessa on 15-kertaistuneet vuoden 1951 jälkeen, milloin tilastointi aloitettiin. 70-luvulla ois tosiaan ollut nastaa maksaa asuntolainaa pois, 10 vuodessa putosi rahan arvo alle kolmasosaan.
 
Todellisuus iskee monille näille haaveilijoille aika rajusti päin näköä. Koulutettujenkin työttömyys on kova ja duunit pätkiä + heikoilla palkoilla useasti.

Aika paljon on juteltu tuttujen kanssa palkasta ja siitä, miten sillä elää. Itsellä on viimeisen 10v aikana tulotaso vaihdellut aika rankasti, jos tarkastelee alareunaa ja yläreunaa. No mikä muuttuu? Tietyn rajan jälkeen ei helposti mikään. Hyppy mainitsemani "hyvän elintason" eli "varaa rivariin pk-seudulla + ei tarvitse laskea koko ajan rahoja" (johon arvioin pariskunnalle riittävän reilu 3000€/kk nettona) jälkeen seuraavalle tasolle, jossa elämään oikeasti saa jotain merkittävää lisää on HELVETIN korkea.

Koulutus on tärkeää. Samoin ahkeruus. Onnella on suuri merkitys. Mutta kun palkoista puhutaan ja täällä on varmaan paljon vielä koulussa pääasiassa olevia niin sanonpa vaan, että jos osaa käyttäytyä asiallisesti erilaisten ihmisten seurassa niin siinä on kova meriitti. Tätä ei moni tule ajatelleeksi, mutta nyky-yhteiskunnassa kanssakäymisen taidot ovat erittäin oleellisia. Harva enää veistää jotain kirveenvartta yksin jossain ladossa. Ja ihmisten kanssa asioimisen taito on kysyntään nähden aika vaatimatonta. Sellaista perämetsän taunoa on liikenteessä että voi jumalauta, siinä ei paperit ja kova tahto auta mihinkään. Ilman tätä merkittävää pääomaa on erittäin vaikea edetä useimmissa duuneissa kovin korkealle.
 
Kaikkihan enemmän palkkaa tahtois, mutta jos puhutaan siitä mihin olisin tyytyväinen "riittävänä" palkkana, niin nykyiseen en ole.

Palkkaa tulee duuneista noin 1200-1400 EUR /kk joka ei oikeasti riitä etenkään kun autovelka ja pankkilaina painaa niskassa, se on sitten sitä että käteen jää muutama kymppi aina palkan jälkeen, ja sitten kituutetaan melkein rahatta.

Ja mä kun en ole säästäjätyyppiä vaan tulee aina ostettua ensin ja maksettua jälkeen, niin se on sitä että tulee ostettua autoon jotain tai himaan jotain kallista ja sitten velka painaa niskassa vielä pahemmin. :david:

Tämä tosin EI ole välttämättä niin huono juttu, tuon tyylin takia itselläni on tuhansien eurojen edestä omaisuutta (joku voisi kutsua miesten leluiksi....), siinä missä kaverit on "säästäneet" ja rahat siis menneet baariin tms. suoraan. Kun ostaa velaksi niin on pakko maksaa takaisin ja sitä jättää humputukset pois väkisin. ;)

Eiköhän tähän tule helpotusta nyt kun pullautin tuon firman pystyyn, tuntuis tulevan ihan kivasti lisätuloa ja jatkossa yhä enemmän.

Eli yhteenvetona: jos / kun mä saisin +1800 EUR /kk käteen, olisin tyytyväinen.

Eiköhän tuo pikkuhiljaa toteudukin. Silti onnellinen etten jäänyt kouluun jumittamaan vaan ponkasin töihin oppisopimuksella, nyt työ mikä sujuu mukavasti ja paperit tulee samalla, ja tämä yrittäjyys kiinnostaa ihan toden teolla koko ajan enemmän vaikka ikää onkin vasta 18, hyvin lähtenyt pyörimään.
 
Jissen sanoi:
Itselläni brutto pyörii aika tarkalleen kahden tonnin kohdalla - - - Pakko kai sitä on tyytyväinen olla kun on varaa suunnitella ulkomaanmatkoja ensi vuodelle? :kippis1:

Ne on ne kulutustottumukset. Vai miten minä voin matkailla 200 € kuukausituloilla opiskeluaikanani? Riippuu siitä, mistä on valmis tinkimään. No, nyt kesällä tienaan siinä puoltoista tonnia ja taas voisi maksaa yhden opintolainan pois. Ja mukavaahan se on, että voi ostaa jonkun stepperin tai punttishanskat miettimättä ja budjetoimatta siihen viikkoja. ;) Jos olisi lapsia, voisi pärjääminen muuttua nihkeämmäksi. Sitten pitäisi jo saada vakkarityökin. Onneksi on toi puhuttanut parisuhde-etu. Muuten ei stadissa voisikaan asua - ellei sitten jossain tusinan solussa Kontulassa.

(Asuntoa ei tosin näillä varoilla ostella. Ja jos saisin itse päättää, olisi sellainen 2500 € palkka paljon muikeampi. Mutta ihan tyytyväinen olen näinkin.)
 
Black dog sanoi:
Goatsilla lueppa toi aihe läpi missä pakkislaiset selittää duuneistaan, jokainen poikkeuksetta on helevetin hyvässä duunissa/opiskeluissa.

No perkele, eikö täällä muut "köyhät" uskalla avautua :D Vai olenko ainoa jolla bruttopalkka jää alle 1600€/kk? Tasanen 40h viikossa töitä, eikä koskaan tarvii miettiä duunia vapaa-ajalla. Kyllä tolla elelee, mutta vain keskikokoisessa vuokrakolmiossa (kahden hengen talous), eipähän kestä matka olohuoneesta keittiöön puolta päivää. Pari autoa on ja prätkä, mutta älkää kysykö vuosimalleja ;) Parin viikon kuluttua espanjaan :kippis1: Tosin vain viikoksi. Katsokaas, välimallin jätkä kun on, niin tulee toimeen välimallin tuloilla.

PS. En syö kaurapuuroa ja tonnaria, että olisi varaa matkustaa ja "ostella kaikkea kivaa", ruoasta en tingi, ikinä.
 
Jos saisin vaikka 2000€ kuussa aikuisena niin olisin kyllä ihan tyytyväinen. Goatsilla lueppa toi aihe läpi missä pakkislaiset selittää duuneistaan, jokainen poikkeuksetta on helevetin hyvässä duunissa/opiskeluissa.

Ei siinä mikään ihme mun mielestä olekkaan että aletaan miettimään että alle 3000€/kk on sama kun työtön.

Tottakai te jotka luette kouluja enemmän ansaitsette enemmän liksaa, tää topikki vaan mun mielestä vääristää sen keskiverto palkan.

Porukka laskee kämppää ja autoja kuluihin, kämppä on TIETENKIN helsingin ydinkeskustassa ja autokin on mallia "upea".

Kyllä tulee paljon vähemmällä toimeen, eri asia sitten jos on se kultalusikka kädessä syntynyt.

Ite yritän nyt ettiä iltaduunia, enkä kovin nirso ole. Pitää munkin asettaa se rima sillee että kun astun aikuisena työ-elämään haluan vähintään sen 5000€/kk, sillä enhän halua elää köyhyysrajan alapuolella

ps:

En ole katkera mutta kuitenkin

Ihan asiaa juttelit siitä, että kyllä vähemmälläkin tulee toimeen. Tässä kysellään ihmisten mielipiteitä palkasta johon he olisivat tyytyväisiä. Toimeentulon rajamailla keikkuminen ei välttämättä tyydytä kaikkia. Lisäksi ottaisin esille sellaisen seikan, että miksi vuosia opiskelleen ja korkeasti koulutetun pitäisi tyytyä 10 vuotta vanhaan autoon ja betonilähiön kaksioon? Ehkä vähän hölmösti sanottu, mutta mä ainakin haluan jotain vastinetta opiskeluun sijoitetulle ajalle ja pelkkä huikeaksi karttunut tietomäärä ei yksinään aivan riitä. :D Luulen, että aika monella muullakin tulevaisuuden tulot on yksi melko suuri motivaattori opiskelulle. Se on sitten eri asia onko tuo oikea syy opiskeluun, mutta syy se on kuitenkin.

Jos otetaan Suomi-muu maailma vertailu tähän mukaan, niin ei mielestäni ole täysin reilua, että Suomen koulutetuilla on huomattavasti heikompi ostovoima, kuin muiden maiden, vastaavissa ammateissa työskentelevillä. Tiedän, että sosiaaliturva on Suomessa korkealla tasolla, mutta se ei mielestäni selitä sitä, miksi esim. Saksan insinööri, joka sairastaa varmaan saman verran kuin Suomen insinöörikin, ajaa luokkaa (tai kahta) paremmalla autolla.

Katkera olen minäkin, mutta ehkä eri tavalla :D
 
N.O.Kummonen sanoi:
Katkera olen minäkin, mutta ehkä eri tavalla :D

Älä turhaan ole katkera, hae vertailukohdat muualta kuin saksasta ;) Olen samaa mieltä siitä, että koulutuksen täytyy kannattaa. Jos minä täysin kouluttamaton torspo tienaan sen 1600 bruttona, niin kyllä jonkun maisterin täytyy vähintään tonnin-pari enemmän tienata, sehän on vain oikeus ja kohtuus. Ja takaisin vertailukohtiin, miksi intialaisen, kouluttamattoman työntekijän täytyy tyytyä riisikupilliseen päivässä ja pahvilaatikkoon asuntona, vaikka tekee enemmän töitä kuin minä? Vitustako minä tiedän, mutta olen tyytyväinen ettei minun tarvitse.
 
Black dog sanoi:
Kyllä tulee paljon vähemmällä toimeen, eri asia sitten jos on se kultalusikka kädessä syntynyt.

Tsop tsop, suuta soukemmalle. Olen aikanaan elänyt vuosia 200e/kk tuloilla ja kultalusikkaa ei ole nähtykään.

Se on tosi, että kouluksella ei vielä pitkälle pötkitä. Loppuviimeksi kaikki on kiinni vain ihmissuhdetaidoista, ahkeruudesta ja... no terävä pää ei ole haitaksi. Teknikko/merkonomi -taustaisia johtajia tässäkin maassa on pilvin pimein.
 
Back
Ylös Bottom