Tyydyttävä palkka...?

Kai se riippuu elämäntilanteesta. Joskus opiskeluaikana pärjäsi yllättävänkin pienellä, menot olivat pienet, ruoka ei maksanut juuri mitään ja vuokra oli lähinnä naurettava. Nyt olisin tyytyväinen jos onnistuisin puolittamaan asumiskustannukset jotenkin, sitten nykyinen DI-liksa riittäisi ihan hyvin. Ei pelkästään palkka, vaan ne menot.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luin jostakin hiljattain tutkimuksen, jonka mukaan ihmisen tyytyväisyys palkkaansa riippuu siitä, mitä muut saavat palkkaa. Jos vaihtoehdot olisivat, että ihminen saa 111 000 euroa vuodessa ja muut 80 000 euroa, hän valitsee sen mieluummin kuin sen, että hän saa itse 120 000 euroa vuodessa ja muut 200 000 euroa vuodessa.
 
JuhazOne: Jos on tutkittu noin suuria palkkoja, on tutkittu todella harvinaista ja pientä ihmisjoukkoa. Ei kannata yleistää.
 
Mitä enemmän rahaa sitä enemmän menoja...
Kalliimpi auto/rahoitus
Parempia ja kalliimpia horkkuja
Parempaa ruokaa
Kalliimpia baari-iltoja
Kalliimpia huoria
Ulkomaanmatkoja...
Mikään ei riitä mutta 2000 kuussa täytyy saada käteen tai alkaa ahistaa.
 
Haluaisin tienata sen verran, että saisin vuokran, laskut ja ruokakulut maksettua. Nyt tienaan niin vähän, että ruoasta tingitään joka ikinen kuukausi ja laskuistakin silloin tällöin.

Mitään ylimääräistä ei jää käteen ja iso ongelma iskee aina silloin, kun pitäisi todellakin jotain pakollista ostaa.

Naureskelin juuri, kun laivareissukin tuli aika halvaksi, koska söin koko matkan omia eväitä. Taxfreehen meni joku 10e.
 
Olisin tyytyväinen jos palkkani vastaisi toimenkuvaani. Mutta kun hommia tulee koko ajan lisää palkan nousematta, alkaa välillä vähän ketuttaa...Ai miten niin vähän?

Nykyisellä palkalla tulen kyllä mukavasti toimeen. Varsinkin kun olen luonnostani nuuka. Ei ruhtinaalliset tulot auta, jos menot on suuriruhtinaalliset. ;)
 
Hirmu paha sanoa kun en ole opiskelijana ikinä ollut 6kk pidempään jatkuvassa työsuhteessa. sen olen kyllä huomannut että menot muuttuu ihan suoraan suhteessa palkkaan, mitä enemmän tienää, sen enemmän tulee kuluja. voisin kuvitella, että jos jäisi verojen jälkeen 2000e kuussa käteen, olisin enemmän kuin onnellinen asemaani. vähempikin varmaan vetäisi suupieliä pitkään hymyyn. sellainen realistinen mikä ehkä voisi jäädä uran alkuvaiheessa käteen on varmaan jotain tonnin luokkaa mutta jostainhan se on aloitettava :)

Sillaihan sitä pitäis saada, että sais sitten mahdollisia lainoja makseltua pois ja että jotain jäis käteen että voisi hankkia kivoja juttuja perheelle :)
 
Totuus on se, että useimmat eivät tienaa tai tule tienaamaan tuota esiteltyä riittävyyden rajaa, mutta eivät silti koe juuri mitään puutetta ja tulevat elämään ihan onnellisina.

Tyytyväinen voinee olla jos on keskiluokkainen. Eli on varaa vaikka pk-seudulla rivarinpätkään ja pystyy elättämään perheen ilman että pitää laskea koko ajan euroja. Arvioisin tuohon riittävän viimeistään sen, että pariskuntaa tienaa nettona reilut 3000€/kk yhteensä. Tuolla menee varmasti jo aivan hyvin.
 
Matsku sanoi:
Suomessa ei ainakaan voi rikastua sillä että opiskelet pitkälle..

Pitää vain uskaltaa sijoittaa :thumbs: firma pystyyn ja sellaista palvelua
mihin asiakkaita löytää aina esim. Lvi-ala tai jokin muu...

Tiedä nyt rikastumisesta, mutta opiskelu antaa ainakin mahdollisuuden tienata kohtuullisemmin keskimäärin esim 2500-5000 e brutto - opiskelemattomilla tuo lienee keskimäärin 1500 -2000 e brutto per kk - poikkeuksia löytyy tietysti molemmissa ryhmissä.
 
Olen aivan ONNELLINEN kun saan 1000e kuussa käteen kesätyöstäni. Tuntuu ihan käsittämättömän suurelta summalta.Tää on aivan luksusta kun voi mennä kauppaankin ruokaostoksille eikä tarvitse kokoajan käyttää aivokapasiteettia loppusumman laskemiseen;) Ja voi ostaa vaatteita ja käydä extempore kesäteatterissa ym. mukavaa.
Hooh... Syyskuun alusta on taas paluu 404e opintotukeen...
-Kaikki on niin suhteellista-
 
Mulla pitäisi kai olla ihan tyydyttävä palkka nytkin, mutta silti ne rahat vaan lipeää aina johonkin, mitä enemmän tienaa sen enemmän kuluttaakin. Mutta yleisesti pitäis kai olla tyytyväinen silloin kun saisi menojen jälkeen laitettua vielä säännöllisesti vähän säästöönkin.
 
Tulot on ihan kohtuu, mutta ketuttaa kun on mies parhaassa iässä ja menojalkaa vipattaa niin pitää sitten maksella eri lainoja pois niin ettei käteen kuitenkaan jää mitään. Sitten kun noi on maksettu ja kierii rahassa niin on jo toinen jalka haudassa. :curs:

Tekis mieli vedättää ulkomaanreissut ja ostaa moottoripyörät nyt eikä 50:nä patuna. :rock:
 
Niin kauan kun on asuntolainaa niin minulle ei ainakaan ole olemassa "tyydyttävää" palkkaa. Aina haluaa tienata enemmän jotta saa velan maksettua pois nopeammin.
Sen jälkeen tippuu niin suuri menoerä pois että periaatteessa ei tarvitse yhtä paljon tuloja. Toisaalta, jos asenne ei olisi "lisää tuloja" -tyyppinen, pitäisi minun vaihtaa hommia, koska se on menestyksen edellytys. Joten mitään löysäilyä ei siinä vaiheessa aloiteta. Tai jos aloitetaan, siirrytään sitten helpompiin hommiin.

Ei pidä käsittää väärin, olen erittäin tyytyväinen nykytilanteeseen, viittaan tässä ainoastaan tuohon "kehitys loppuu tyytyväisyyteen" -mentaliteettiin jota varjelen työelämässä vähintään yhtä tehokkaasti kuin treeniasioissa.
 
Luin jostakin hiljattain tutkimuksen, jonka mukaan ihmisen tyytyväisyys palkkaansa riippuu siitä, mitä muut saavat palkkaa. Jos vaihtoehdot olisivat, että ihminen saa 111 000 euroa vuodessa ja muut 80 000 euroa, hän valitsee sen mieluummin kuin sen, että hän saa itse 120 000 euroa vuodessa ja muut 200 000 euroa vuodessa.

Ehdottomasti kannattaa valita se vaihtoehto jossa itse saa enemmän kuin muut, ei sen takia että olis kateellinen. Hintataso määräytyy aina sen mukaan mitä ihmisillä on varaa käyttää, jos ansaitsee vähemmän rahaa kuin keskimäärin muut niin silloin voi sanoa olevansa köyhä tai matalapalkkainen. Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka paljon saa vaan mikä on se ero keskivertotulonsaajaan. mitä suurempi palkka keskivertopalkansaajalla on sitä korkeammat hinnat ovat...
 
Nyt jää keskimäärin vähän vajaa pari tonnia kuussa käteen, ja silläpä kyllä pärjäilee aivan mukavasti, joten tuo threadin otsikossa mainittu tyydyttävä palkka on kai sitten omalla kohdalla saavutettu :rolleyes: Tosipuheessa saisihan se palkka olla parempikin. Palkka on vähän sellainen asia, että aina tuntuu, ettei mikään riitä.
 
Verot kun on niin isot että vähintään joku 8000e/kk bruttona ja tosta jäis puolet kännyyn niin elelis ihan kivasti, ostais kämpän, matkustelis lomilla, vaihtais autoa parin vuoden välein, hommias jossain vaiheessa kesämökin, vene tarttis saada... Voi olla ettei riittäis tuokaan vaan tarvii jo lottovoiton.

Edit: Toisaalta ihan sama kun ei tota ylimäärästä aikaa olis kuitenkaan. Kyllä siis tää nykynen nimellinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta saa riittää.
 
123jippo sanoi:
Verot kun on niin isot että vähintään joku 8000e/kk bruttona ja tosta jäis puolet kännyyn niin elelis ihan kivasti, ostais kämpän, matkustelis lomilla, vaihtais autoa parin vuoden välein, hommias jossain vaiheessa kesämökin, vene tarttis saada...

Hei, hei hei hei, mihin on kadonnut suhteellisuudentaju ihmisiltä? Joskus ala-asteikäisinä kun isien palkkoja vertailtiin, niin kyNppitonni oli jo kovaa valuuttaa, 15 donaa oli jo ameriikkaa ja 20 donaa tarkoitti että on rikas kuin peikko, oli isoa taloa, mökkiä, uutta autoa, venettä ja lompakko niin paksu, ettei paskalle taipunut. No, meitin isipä tienasi vaan 8-9 donaa ja elätti sillä viisihenkisen perheen, eikä tarvinnut nälkää nähdä tai kylmässä hytistä. Mihin VITTUUN ihmisten rahat nykyään katoavat? Siis onhan hinnoissakin tapahtunut reipasta nousua, mutta ei nyt jumalauta noin paljon.
 
muzzi sanoi:
Tiedä nyt rikastumisesta, mutta opiskelu antaa ainakin mahdollisuuden tienata kohtuullisemmin keskimäärin esim 2500-5000 e brutto - opiskelemattomilla tuo lienee keskimäärin 1500 -2000 e brutto per kk - poikkeuksia löytyy tietysti molemmissa ryhmissä.

Sinä puhuhut nyt korkeakouluopiskelusta (2500-5000€)
Monella opiskelleella (2asteen) on palkka sellasta 1350-1600€/kk.
Sitten on opiskelemattomat jotka taas tienaavat 1300-1500€/kk
Opiskelet 3-4 vuotta ja saat saman palkan kuin naapurin peruskoulun keskeyttäneen räkänokkakin.
Niin, että menkää vaan opiskelemaan juu.


Itse kymysykseen vastaisin.(ilmeisesti toinen realistinen vastaus vasta?)
olisin tyytyväinen 1300-1400€ netto/kk. Sillä pärjää ja joka muuta väittää on itse asiansa hoitanut lehmille ;)
 
Back
Ylös Bottom