Tyydyttävä palkka...?

No joo tottakai se on huonoa jos partneri elää yli tulojensa, mutta jos molemmat elävät varojensa mukaan jo yksinkin ja sitten pistetään potti kasaan ja lelut yhteen, niin alkaa wörkkiä.

Itselläni brutto pyörii aika tarkalleen kahden tonnin kohdalla, ja ihan hyvin sillä elelee, kun oma "laskennallinen osuus" vuokrasta on 300€ ja ruoat ostetaan ja laitetaan puolison kanssa yhdessä, jne. Vaimoke tienailee keikkahommista vaihtelevia summia ja maksaa oman osuutensa vuokrasta, ja satsaa muutenkin perheen talouteen siinä missä minäkin. Rahaa on alkanut jäämään jopa ylikin kun pari vanhaa kulutusluottoa saatiin maksettua alta pois. Pakko kai sitä on tyytyväinen olla kun on varaa suunnitella ulkomaanmatkoja ensi vuodelle? :kippis1:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomessa ei ainakaan voi rikastua sillä että opiskelet pitkälle..

Pitää vain uskaltaa sijoittaa :thumbs: firma pystyyn ja sellaista palvelua
mihin asiakkaita löytää aina esim. Lvi-ala tai jokin muu...
 
5000 €/kk alkaisi olemaan jo tyydyttävä

Aikoinaan lähes tuommoisia summia parhaimmillaan tienasin, mutta duunikin oli sitten sellaista että rahasta upposi iso osa duunin takia taivaan tuuliin. Kun duunin takia on ostettava koko ajan manuaaleja, kursseja, laitteita kotiin, pukuja duuniin, oli joka päivä syötävä ravintolassa kun ruokailu kuului "duunipalaverien" piiriin, niin rahaa ei jäänyt yhtään enempää käteen. Ja kun työpäivät venyivät 10-12 tuntisiksi ja kotiin sai kantaa niin paljon töitä että vaimoke aneli katsomaan joskus kotona muutakin kuin tietsikan ruutua, niin loppui sen duunin vääntäminen siihen.

Jos sen 3000-5000 donaa saisi samankaltaisella työpanoksella kuin pienemmänkin (eli 40h/viikko, ei töitä kotiin kannettavaksi) niin alkaisi kiinnostaa. Nyt muut asiat ajavat palkan edelle ja lujaa.
 
Matsku sanoi:
Suomessa ei ainakaan voi rikastua sillä että opiskelet pitkälle..

Pitää vain uskaltaa sijoittaa :thumbs: firma pystyyn ja sellaista palvelua
mihin asiakkaita löytää aina esim. Lvi-ala tai jokin muu...

Etenkin jos saat perustettua firman jonka saat myydyksi! Esim. it-firmoja perusteltiin muutama vuosi sitten nopeaan tahtiin ja monen haave oli juurikin myydä se pois muutamalla miljoonalla kunhan tulevaisuus näyttäisi riittävän vakuuttavalta ostajan silmissä.
 
Paljos nuo ekonomin keskipalkat sitten ovat... Olen tyytyväinen, jos saan tulevaisuudessa koulutustani vastaavaa palkkaa. Vituttaisi saada vähemmän.
 
Disabled sanoi:
Paljos nuo ekonomin keskipalkat sitten ovat... Olen tyytyväinen, jos saan tulevaisuudessa koulutustani vastaavaa palkkaa. Vituttaisi saada vähemmän.

4400 oli keskiarvo, mutta sitä vääristävät jakauman yläpäässä olevat huippupalkat, mediaani oli selvästi alle, mutta en muista paljon. Riippuu myös pääaineesta, rahoitus kovapalkkaisin. Sulla taitaa olla kansis pääaine tai ainakin makroteorian perusteet käytynä kun lueskelin vastauksiasi tohon AY-liike threadiin :thumbs:
 
Vielä ei ole pääaine valittuna, Kansantaloustiede tosiaan kiinnostaa eniten :thumbs:
Se teksti sinne SAK-threadiin oli vaan sellaista mutulta heitettyä avautumista, aika tunteella tulee otettua noi asiat kun koko perhe on yrittäjiä. Makroteoriasta vaan oppinut kivoja sanoja koristelemaan tekstiä :)
 
Oikeasti suomalaiset on vetäneet pakasta kortin ja handuun on jäänyt musta pekka jos katsotaan ostovoimaa. Kokemusta on Saksan ja Englannin elintasosta kollegoiden kautta ja USAsta siellä itse 3 vuotta asuneena. Kaikkiin näihin maihin verrattuna Suomessa on käsittämätön yhdistelmä matalaa liksaa, korkeita veroja ja kalliita hintoja.

Kyllähän sitä pärjättävä on sillä rahamäärällä mitä jää handuun, mutta palan verran ketuttaa verrata sekä kulutukseen jäävää rahamäärää että etenkin sitä, mitä sillä rahalla saa muualla vs. täällä.
 
Dopey sanoi:
...jos katsotaan ostovoimaa.

Samaa olen itsekin ihmetelly. Rapakon takana tienaa enemman kun suomessa mutta suomessa kaydessa aina kaikki nayttaa niin saatanan kalliilta, etta ihmetyttaa miten jengi tulee toimeen. Mutta sehan on elamantapakysymys, suomessa asuessa ei tullut syotya ulkona ravintoloissa paljoakaan, kun nyt siita on tullut lahes paivittainen tapa, johon menee rahaa enemman kuin opiskeluaikani kuukausitulot :(
 
Eihän sitä koskaan taida olla palkkaansa tyytyväinen. Etenkään näin euroaikana - tuntuu että kaikki kallistuivat kun euroon siirryttiin. Lähinnä sen vuoksi, että kauppiaat pyöristävät aina ylöspäin...

4 v. tulee firmassa täyteen ensi viikolla ja olen tässä miettinyt mitä kehtaisi palkkaa pyytää lisää. Jotenkin tuntuu siltä, että 500 euroa alemmat palkankorotukset on "turhia" kun ei ne tunnu missään (verot pois jne.). Toisaalta 500 egee on jo aika iso raha... semmonen korotus saisi kyllä suupielet kääntymään ylöspäin. Pitänee kokeilla...
 
Ironbutt sanoi:
4 v. tulee firmassa täyteen ensi viikolla ja olen tässä miettinyt mitä kehtaisi palkkaa pyytää lisää.

:offtopic:
Miten menee ne lakisääteiset korotukset jotka tulee tehtyjen vuosien mukaan? Oliko 1,3,6 ja 8 vuotta vai miten?
 
4000-5000 kuussa käteen, niin saisi maksettua asumisen ja laskut ja säästämällä voisi vaikka kerran vuodessa reissata johonkin. Mitään uutta autoa tai muuta luksusta ei sillä kyllä vielä irtoa.
 
Jissen sanoi:
Aikoinaan lähes tuommoisia summia parhaimmillaan tienasin, mutta duunikin oli sitten sellaista että rahasta upposi iso osa duunin takia taivaan tuuliin. Kun duunin takia on ostettava koko ajan manuaaleja, kursseja, laitteita kotiin, pukuja duuniin, oli joka päivä syötävä ravintolassa

Eikös noi manuaalit, laitteet ja kurssit pitäisi työnantajan maksaa, jos ne ovat välttämättömiä työtehtävien kannalta. Mä en ainakaan maksa itse mitään kirjoja, laitteita tai kursseja, joita tarvitsen duunissa vaan pistän kaiken tilaukseen duunin puolesta.
 
Ironbutt sanoi:
4 v. tulee firmassa täyteen ensi viikolla ja olen tässä miettinyt mitä kehtaisi palkkaa pyytää lisää. Jotenkin tuntuu siltä, että 500 euroa alemmat palkankorotukset on "turhia" kun ei ne tunnu missään (verot pois jne.). .

Niin. Marginaalivero on Suomessa sellaista 50% luokkaa keskimäärin. Eli jos saat 500 egen lisäyksen bruttopalkkaan, on se nettona noin 250e.
 
Dopey sanoi:
Kokemusta on Saksan ja Englannin elintasosta kollegoiden kautta ja USAsta siellä itse 3 vuotta asuneena. Kaikkiin näihin maihin verrattuna Suomessa on käsittämätön yhdistelmä matalaa liksaa, korkeita veroja ja kalliita hintoja.

Kyllähän sitä pärjättävä on sillä rahamäärällä mitä jää handuun, mutta palan verran ketuttaa verrata sekä kulutukseen jäävää rahamäärää että etenkin sitä, mitä sillä rahalla saa muualla vs. täällä.

Englannissa on jopa kalliimpaa kuin Suomessa. Erityisesti teknolelut ovat halvempia täällä. Toisaalta siellä on tukevammat liksat. Saksa ja USA ovat sitten joo halvempia. Eihän siellä tarvitse katsoa kuin ympärilleen sopivalla kaupunkialueella niin näkee elintason olevan korkeampi. Saksassa on tosin se mukava puoli, että siellä on suurimmalla osalla populaatiosta kivaa eikä ole samalla tavalla pahvilaatikkopummeja pyörimässä jaloissa kuin USA:ssa. Bayerin on asiallisin talouden ja sään puolesta.
 
D.Yates sanoi:
4000-5000 kuussa käteen, niin saisi maksettua asumisen ja laskut ja säästämällä voisi vaikka kerran vuodessa reissata johonkin. Mitään uutta autoa tai muuta luksusta ei sillä kyllä vielä irtoa.
Oletko tosissasi ettet saisi ostettua tollasella palkalla uutta autoa?

Mutta itse kysymykseen... niin se olisi semmonen 4-5k€ käteen. Sillä voisi ostaa heräteostoksia. Eihän rahaa melkein koskaan ole liikaa :D
 
Vemar sanoi:
Oletko tosissasi ettet saisi ostettua tollasella palkalla uutta autoa?

Mutta itse kysymykseen... niin se olisi semmonen 4-5k€ käteen. Sillä voisi ostaa heräteostoksia. Eihän rahaa melkein koskaan ole liikaa :D
5 tonnia käteen, siinä olis jo perkeleen kova bruttopalkka ja sillä ostelis jo vähän enemmän kuin heräteostoksia. Ei kai sitä rahaa ole ikinä tarpeeksi, mutta lopettakaa nyt tuo naurettava selittäminen että 4-5 tonnia olisi tyydyttävä palkka KÄTEEN, mitä helvetin Roope Ankkoja te esitätte?
 
Mike sanoi:
lopettakaa nyt tuo naurettava selittäminen että 4-5 tonnia olisi tyydyttävä palkka KÄTEEN, mitä helvetin Roope Ankkoja te esitätte?

Vai että oikein roopeankka? Tottamunassa sitä yksikseen tai tyttökaverin kanssa eläisi vaikka pullanmuruilla, mutta kun satun elättämään itseni lisäksi vaimon ja kaksi tenavaa... Tietenkin tienaan juuri sen verran, että mitään ylimääräistä tukea ei saa ja "pääsemme" vielä kalleimpaan maksuluokkaan, eli esim päivähoito maksaisi maksimin jos lapset pukataan hoitoon.

No ok, vähän tuli liioiteltua. Kolme tonnia kuussa olisi sittenkin jo jees. Menot on tällä hetkellä luokkaa 2000e/kk "halvassa" vuokra-asunnossa kun autossakaan ei ole pääomakuluja. 2500/kk, niin olisi millä lyhentää asuntolainaa ja pari satkua päälle niin voisi maksaa autonkin osamaksua. Etelänmatkat jäisi tosin vielä tekemättä...
 
Back
Ylös Bottom