Tyhmien kysymysten kerho

Ei ole ihan niin kehittynyttä että eri firmat tietäisi sinun ostanee sen tuotteen jo
Varsin ymmärrettävää. :)

Mutta ostavatko ihmiset yleensä heti vai pidemmän harkinnan jälkeen? Mikäli tuotteet yleisesti ostetaan saman tien, on niiden mainostaminen jälkikäteen ylipäätään vähän turhaa (pl. psykologinen vaikutus tulevaisuuden ostoskäyttäytymiseen).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Mutta ostavatko ihmiset yleensä heti vai pidemmän harkinnan jälkeen? Mikäli tuotteet yleisesti ostetaan saman tien, on niiden mainostaminen jälkikäteen ylipäätään vähän turhaa (pl. psykologinen vaikutus tulevaisuuden ostoskäyttäytymiseen).
Onhan toi vähän tyhmää mutta ei taida olla laillisia mahdollisuuksia tunnistaa että on ostettu ja poistaa mainontaa, paitsi sillä myyneellä liikkeellä mutta tuskin sitä missään edes tehdään.
Mainontahan ei ole ilmaista googlessa ja veloitus perustuu klikkauksiin eli se ei maksa mainostajalle mitään ellei asiakas klikkaa sitä mainosta. Facebookissa taas voi valita perustuuko hinnoittelu klikkaukseen vai näyttökertoihin, siellä ne mainokset taas perustuu ihmisen käyttäytymiseen facebookissa ja hänen itse ilmoittamiin kiinnostuksen kohteisiin sekä ammattiin/ikään/asuinpaikkaan/sukupuoleen jne. ja ne mainostaja voi itse hyvinkin tarkkaan määritellä siellä, samoin kyllä myös googlessa. Samoin myös etenkin fb kuuntelee sinun puhelinta jos äppi ja olet myöntänyt kaikki käyttöoikeudet, eikä tässä ole edes foliohattua mukana.
Lisäyksenä: Instagram on samaa korporaatiota facen kanssa niin sieltäkin ongitaan tiedot.

Verkkokaupoissa, etenkin isommissa on kyllä kaikki tarkkaan harkittu koska mainosbudjetit netissä hakukoneiden kautta on heidän pääsääntöinen myynti/markkinointikava ja kaikki niitä pyrkii optimoimaan koska yksi klikkaus saattaa maksaa jopa pari euroa. Hinnoitelut googlessa perustuu huutokauppaan ja jos on joku yksittäinen suosittu hakusana saattaa se maksaa tuon verran mutta jos harvinaisempi niin puhutaan senteistä.
Eli niitä mainoksia ei kyllä huvikseen siellä näytetä.

Mä luulen että taustalla on se, että kaikki ei oo ostoskäyttäytymisessään ihan niin suoraviivaisia kun sinä, että haluavat Addun tossut, googlaavat Addun tossut, ostavat Addun tossut. Toi jälkimainontahan on tarkoitettu tilanteisiin jossa kävit kattomassa Addun tossuja, et ny si kuitenkaan raatsinu ja siinä sivussa vilkasit vähän Niken juoksusukkia. Sit kun sua viikko pommitetaan Nikellä ja Adidaksella niin ostatkin jotain.

Mä luulen että taustalla on se, että kaikki ei oo ostoskäyttäytymisessään ihan niin suoraviivaisia kun sinä, että haluavat Addun tossut, googlaavat Addun tossut, ostavat Addun tossut. Toi jälkimainontahan on tarkoitettu tilanteisiin jossa kävit kattomassa Addun tossuja, et ny si kuitenkaan raatsinu ja siinä sivussa vilkasit vähän Niken juoksusukkia. Sit kun sua viikko pommitetaan Nikellä ja Adidaksella niin ostatkin jotain.
Noinhan se menee, samoin kun verkkokaupat pommittaa meileillä jos jätät ostokset kesken ja olet rekistöröitynyt.
Hän kuitenkin tarkoitti tässä tilannetta että on jo ostanut sen tuotteen ja ihmettelee että miksi ne vielä pommittaa.

Itseasiassa verkkokaupat tallentaa sun sähköpostiosoitteen samantien kun olet kirjoittanut sen siihen lomakkeeseen mutta harvempi sen perusteella ihan kohtelisuudesta jättää ne perään laitettavat viestit laittamatta.

Noinhan se menee, samoin kun verkkokaupat pommittaa meileillä jos jätät ostokset kesken ja olet rekistöröitynyt.
Hän kuitenkin tarkoitti tässä tilannetta että on jo ostanut sen tuotteen ja ihmettelee että miksi ne vielä pommittaa.

Itseasiassa verkkokaupat tallentaa sun sähköpostiosoitteen samantien kun olet kirjoittanut sen siihen lomakkeeseen mutta harvempi sen perusteella ihan kohtelisuudesta jättää ne perään laitettavat viestit laittamatta.
Niin no edelleen, ehkä olettama on että kaikki ei päätä että ostin tossut, mitään muuta en osta enkä edes katso. Joten jälkimainonta perustuu sitten siihen. Ja tosiaan ne muut firmat ei siitä ostosta tietoa saa.

Minä en katso Niken sukkia! Ysh!
Mutta luultavasti en ole monellakaan mittarilla ihan täysin keskiverto ihmisapina.

Samoin myös etenkin fb kuuntelee sinun puhelinta jos äppi ja olet myöntänyt kaikki käyttöoikeudet, eikä tässä ole edes foliohattua mukana.
Tämän olen huomannut käytännössä. Eräs tuttu (ei kaverina millään alustalla) puhui Range Roverista, jota oli käynyt koeajamassa. Seuraavana päivänä FB ehdotti Range Rover -ryhmää.

Noitahan on koitettu kokeellisesti todistaa, mutta ei ole tainnut kukaan onnistua.

Puhui Range Roverista. Mutta oliko selaillut kyseistä autoa luurillaan aiemmin, entä kotikoneella?

Entä oliko joku perheenjäsen samassa verkossa olleella luurilla tai koneella katsonut mikä on Range Rover.

Oliko lähiaikoina sanonut Watsapissa, että menee koeajaan rangeroveria.

Noita mahdollisia linkkejä on aivan valtavasti, josta tieto kulkeutuu ja mainokset lävähtää ruutuun. Kuullut ammattilaisen sanovan, että monesti tekoäly tietää asioita ennen, kuin se ihminen itse.

Esimerkkinä oli, että raskauskin voidaan todeta yksinkertaisesti ostoskäyttäytymisestä. Mitä yleensä raskaanaoleva ostaa ennen kuin raskaus selviää vaikka lähipiirille. Raskaustestin vaikka. Ostaako vielä toisen, entä kolmannen. Lopulta aletaan ostaa vaippoja ja tekoäly toteaa, että näin käyttäytyy raskaanaoleva ennen lapsen syntymää ja tätä sitten hyödynnellään jatkossa muihin.

Edit, Aivan, se olikin että sinulle pusketaan mainosta. Noo samaan tyyliin ne linkitykset menee.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä nuo vehkeet vaan kuuntelee. Hyvin usein ehdotukset esim. googlen ruutuun tulee juuri keskustellun perusteella.

Kerran työpaikan kahvihuoneessa puhuttiin tekstiilipesureista ja en ole omilla laitteillani koskaan niistä hakenut mitään tietoa, niin eikö ollut Kärcher-pesurimainos tietokoneen ruudulla 15 min sisään.

Edit, Aivan, se olikin että sinulle pusketaan mainosta. Noo samaan tyyliin ne linkitykset menee.
Jep, hän puhui mulle Range Roverista ja mun seinälle tuli seuraavana päivänä mainos. Ei olla millään tavalla atk:lla yhteydessä, ei olla vaihdettu millään sähköisellä kanavalla mitää tietoja, vain puhuneet keskenämme. Kumpikaan ei koskaan ole koskenut kummankaan vehkeisiin.

Olen lukenut Range Roverista viimeksi 1970 luvulla TM:stä. Sinne asti ei taida tekoälyn ymmärrys riittää. :)

Viimeksi muokattu:
Miksi ei tuu mistään tägätystä ketjusta ilmotuksia uusista viesteistä? Tai tulee ihan randomisti joku ilmotus sillontällön. Jääny tän takia koko Pakkiksen plarailu ihan mutelle. Tais alkaa tää ongelma mulla foorumin päivityksen jälkeen. Oon kattonu asetukset, että ovat oikein. Onko ollu muilla samaa?

Onko jollain tutkimustietoa ihmisten ostoskäyttäytymisestä?

Kysyn asiaa siksi, että jos vaikkapa haluaisin ostaa verkkokaupasta Addun tossut, niin suorittaisin pari hakutoimintoa ja sitten ostaisin haluamani tossut.

Pidän (myyjä-/mainostajayrityksen kannalta) hyödyttömänä sitä, että kun olen tossuni jo ostanut, niin Interverkko silti mainostaa minulle pari viikkoa Addun tossuja.

Siis ostaako jengi oikeasti vasta viikon päästä noin ylipäätään vai menevätkö mainostajan rahat hukkaan? Henkilökohtaisesti ajattelne, että jälkikäteen mainostaminen on vähän turhaa. Vai ostaako jengi lisää tossuja, mikäli on löytynyt joitain poikkeuksellisen hyviä tarjouksia? Noin 99 prossaa mainoksista on kuitenkin ihan normaaleissa hinnoissa.
Remarketing mainonta on käsittääkseni yksi kustannustehokkain keino mainostaa.
Monet surffailee eri verkkokaupoissa ennen ostopäätöksen tekoa, vaikka tiedossa on jo tuote minkä ostaa. X verkkokaupan mainos tuotteesta vaikka iltalehteä selatessa menee helpommin ostoskoriin kuin ulkomuistissa oleva Y verkkokaupan tuote, joka saattaisi olla vaikka 10% halvempi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mainontahan ei ole ilmaista googlessa ja veloitus perustuu klikkauksiin eli se ei maksa mainostajalle mitään ellei asiakas klikkaa sitä mainosta. Facebookissa taas voi valita perustuuko hinnoittelu klikkaukseen vai näyttökertoihin
Google ads toimii juurikin noin eli klikkauksesta maksetaan. Mutta kuitenkin vaikkei kukaan klikkaisi yhtäkään mainosta niin maksat sentilleen sen asettaman budjetin mukaan, eli kaksipiippuinen juttu tavallaan (esim. 500e/kk budjetti muttei yhtä ainoaa klikkausta niin silti se 500e lähtee tililtä)

Facebookin mainonta mun ymmärrykseni mukaan on pelkkää näyttökertoihin perustuvaa mainontaa. Jos ei nyt parin kuukauden aikana ole tullut jotain uutta systeemiä.

Ja nämä kaksihan on yhteydessä yleensä toisiinsa, markkinointikampanjat suunnitellaankin näiden yhdistelyyn. Eli somen maksetuilla mainoksilla haetaan näkyvyys ja viedään tuote ihmisten tietoisuuteen. Sitten potentiaaliset ostajat googlettaa tuotteen ja priimasti optimoitu google ads mainos pomppaa heti top3 maksettuihin hakutuloksiin.
Teoriassa simppeliä mutta käytäntö vaatii raudanlujan ammattilaisen

Remarketing mainonta on käsittääkseni yksi kustannustehokkain keino mainostaa.
Monet surffailee eri verkkokaupoissa ennen ostopäätöksen tekoa, vaikka tiedossa on jo tuote minkä ostaa
Itse olen koittanut sitä ja isoilla budjeteilla toimii, tuon hinnoittelu perustuu näyttöihin ja pienillä summilla kuluu armottoman nopeasti.
Itsellä oli viimeksi sanomalla puolenvuoden kampanja viime vuonna ja heillä on oma seuranta kuinka monta klikkausta tulee sitä kautta niin valehtelivat ihan pokkana tuloksista kun itse taas näen ihan täysin eksaktiksi analyticsin kautta sivuille tulijat ja oli aivan satunnaista.

Käsittääkseni se toimii parhaiten silloin kun asiakas on jo lähes tehnyt ostopäätöksen jostakin tuotteesta.
Itsellä keskiostos huitelee 2500-3000 euron välissä niin en tiedä miten sitten vaikka riepukauppojen kanssa toimii nuo, voisin veikata että paremmin.

Niin ja se puhelun kuuntelu, aiempi markkinointitoimisto jota käytin oli ihan testannut tätä asiaa ja heidän mielestä ei ollut mitään epäselvää etteikö niitä kuunnella ja ohjata mainoksia.

Google ads toimii juurikin noin eli klikkauksesta maksetaan. Mutta kuitenkin vaikkei kukaan klikkaisi yhtäkään mainosta niin maksat sentilleen sen asettaman budjetin mukaan, eli kaksipiippuinen juttu tavallaan (esim. 500e/kk budjetti muttei yhtä ainoaa klikkausta niin silti se 500e lähtee tililtä)

Facebookin mainonta mun ymmärrykseni mukaan on pelkkää näyttökertoihin perustuvaa mainontaa. Jos ei nyt parin kuukauden aikana ole tullut jotain uutta systeemiä.

Ja nämä kaksihan on yhteydessä yleensä toisiinsa, markkinointikampanjat suunnitellaankin näiden yhdistelyyn. Eli somen maksetuilla mainoksilla haetaan näkyvyys ja viedään tuote ihmisten tietoisuuteen. Sitten potentiaaliset ostajat googlettaa tuotteen ja priimasti optimoitu google ads mainos pomppaa heti top3 maksettuihin hakutuloksiin.
Teoriassa simppeliä mutta käytäntö vaatii raudanlujan ammattilaisen
Ei google veloita mitään jos ei ole klikkauksia, mulla menee useampi tonni kuukaudessa noihin mainoksiin joten jotain tiedän.
Mutta siinä olet oikeassa että niiden optimointi on ihan oma tieteen ja taiteen laji, vaikka osaan tehdä niin fb kuin ads mainokset niin en tee koska toiset saa niin paljon enempi irti niistä.

Itse olen koittanut sitä ja isoilla budjeteilla toimii, tuon hinnoittelu perustuu näyttöihin ja pienillä summilla kuluu armottoman nopeasti.
Itsellä oli viimeksi sanomalla puolenvuoden kampanja viime vuonna ja heillä on oma seuranta kuinka monta klikkausta tulee sitä kautta niin valehtelivat ihan pokkana tuloksista kun itse taas näen ihan täysin eksaktiksi analyticsin kautta sivuille tulijat ja oli aivan satunnaista.

Käsittääkseni se toimii parhaiten silloin kun asiakas on jo lähes tehnyt ostopäätöksen jostakin tuotteesta.
Itsellä keskiostos huitelee 2500-3000 euron välissä niin en tiedä miten sitten vaikka riepukauppojen kanssa toimii nuo, voisin veikata että paremmin.

Niin ja se puhelun kuuntelu, aiempi markkinointitoimisto jota käytin oli ihan testannut tätä asiaa ja heidän mielestä ei ollut mitään epäselvää etteikö niitä kuunnella ja ohjata mainoksia.
Joo remarketing toimii paremmin toisenlaisissa tuotteissa (pien elektroniikka, vaatteet jne.).

Pienempien yritysten kannattaa google mainonta pyrkiä tekemään itse jos hieman opiskelee ja on aikaa. Tätä on kymmenet markkinontimiehet sanoneet mulle.
Se työn osuus minkä markkinointifirmat ottaa perus googleads kampanjan teosta on toisinaan aika posketon. Tai sit saa olla hyvät katteet tuotteissa

Ei google veloita mitään jos ei ole klikkauksia, mulla menee useampi tonni kuukaudessa noihin mainoksiin joten jotain tiedän.
Mutta siinä olet oikeassa että niiden optimointi on ihan oma tieteen ja taiteen laji, vaikka osaan tehdä niin fb kuin ads mainokset niin en tee koska toiset saa niin paljon enempi irti niistä.
Okei, sit oon tän ymmärtänyt väärin.
Muistelin joskus että se summa veloitetaan vaikkei klikkauksia olisi tullut. Mut uskon sua

Joo remarketing toimii paremmin toisenlaisissa tuotteissa (pien elektroniikka, vaatteet jne.).

Pienempien yritysten kannattaa google mainonta pyrkiä tekemään itse jos hieman opiskelee ja on aikaa. Tätä on kymmenet markkinontimiehet sanoneet mulle.
Se työn osuus minkä markkinointifirmat ottaa perus googleads kampanjan teosta on toisinaan aika posketon. Tai sit saa olla hyvät katteet tuotteissa
Jos ei tuotteet tai muut tekijät muutu niin riittää kun ne käy läpi pari kertaa vuodessa.
Sitten on niitä firmoja jotka haluaa että heidän kautta menee myös mainosbudjetti niin ovat täyttä kusetusta suurin osa, he mättää ihan epävalidia hakusanaa ja toiset on onnessaan kun sivuilla käy ihan helvetisti porukkaa vaikka kukaan ei osta mitään kun tullut väärän asian perässä sinne.

Sen verran lisään että digimarkkinointi yrityksethän mieluiten tekee google ads markkinointeja koska niillä pääsee hyville tuntiliksoille 😄

Osa ei edes tee mainostekstejä vaan antaa googlen robottien automaattisesti luoda ne

Ulkovalon lampun jatkuva pimahtaminen.
Mistä voi johtua? Kai siellä pitää olla joku vika mutta mikä voi aiheuttaa että jatkuvasti pimahtaa lamppu?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom