Työvoimatoimisto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka paljon on yleensä hakioita työvoimatoimiston järjestämiin työvoimakoulutuksiin? Onko helppo päästä haluamaansa koulutukseen?

Mitä ihmettä? Olet 22-vuotias ja olet hakemassa työvoimatoimiston koulutukseen? Tuntuu hieman oudolta, koska yleensähän siellä on yli 40-vuotiaita työelämästä pudonneita. En sinun tilannettasi tiedä, joten seuraava ei nyt varsinaisesti koske sitä. Ihmetyttää vain suuresti että Suomessa alle 25-vuotiaat ihmiset hakevat noihin koulutuksiin, vaikka nuorena on vielä paljon kouluttautumis mahdollisuuksia jäljellä.

Luultavimmin työvoimatoimiston tarjoama koulutus on huonoa, koska se on julkisen sektorin tarjoamaa eli kouluttajien motivaatio (=palkka) on alhainen. Mielestäni koko työvoimatoimisto on vain älytöntä verovarojen haaskausta. Vapaat markkinat hoitavat työnhakijat ja työntarjoajat yhteen huomattavasti tehokkaammin ilman työvoimatoimiston merkonomeja ja heidän tehotonta työpanostaan.
 
Itse koitan vältellä k.o instituutiossa asiointia. Ja onneksi ei ole tarvinnut 4,5 vuoteen asioidakkaan. Sen verran huonoja kokemuksia k.o. lafkasta on. Ja kyseessä oli vielä tämä jo mainittu korkeakoulutettujen työkkäri Helsingin keskustassa.

Aikanaan olin olin paskaduunissa iltaisin (tai ei se duuni niin pahaa ollut, mutta esimiesaines oli) ja irtisanouduin siitä kun olin jo muutaman kuukauden ollut myös päivätöissä (tosin vuokrahomma se päivätyökin oli). Ei sitä kahta hommaa yhtäaikaa jaksanut kovin montaa kuukautta, varsinkaan kun kumpikaan ei ollut ilmapiiriltään mitään herkkua.

Työkkäri sitten lähetti karenssipaperit himaan vaikka olin ilmoittanut puhelimitse että toinen homma on myös, silloin kun sen otin vastaan. Lähinnä nauratti ne karenssipaprut kun olin kuitenkin töissä. Ja mitään en itse ollut ilmoittanut työkkäriin irtisanoutumisestani. Ilmeisesti pomo halusi vielä kostaa edellisessä duunissa ja oli soittanut sinne.

Onneksi olen nykyään ollut jo pitkään kuitenkin ihan kunnollisissa vakitöissä.
 
Itse kävin työkkärissä intin jälkeen kun piti saada töitä kevään ja kesän ajaksi ennen kun koulut alkoi. Ajattelin myös selvittää että onko mahdollista saada jokin tukieuro jossei ihan samatien töitä saa. Ai että vitutti sen reissun jälkeen niin maukkaasti ettei veri meinannut kiertää. Kimpoilin siellä tiskiltä toiselle kertoen samat asiat ja kun viimeinkin pääsin asiaa selvittämään niin vastaus oli jaarittelujen jälkeen suurinpiirtein: "Tehdään niin että haet sieltä koulusta lapun missä todistettaan että et ole nyt opiskelemassa ja laitetaan sut tälläselle koulutuskursille" Siis mitä vittua oli ajatukset kun aloin kotona niitä lappuja selailin. Olisin tehnyt 8 tunnin päiviä firmaan 25 ekee päivä ja opetellu hitsaajaksi. Eli ei olisi jäänyt säästöön mitään ja koulutuksella en olisi tullut ikinä tekemään mitään. En ihan hirveesti ilmestynyt kurssille vaan menin varapallofirmaan seuraavana aamuna. Yllättäen sieltä löytyi töitä samantien.

En henkilökohtaisesti tiedä ketään joka työvoimatoimistosta olisi töitä saanut.
 
No ei ne siellä töitä välitä, kun tarkoitus on vain saada rekisteröityä työttömät. Varmasti olisi vähän "tehostamisen" varaa siinä virastossa.
Toisaalta joku kontrolli on hyvä olla siinä, kenelle sitä työmarkkinatukea syydetään, ettei ihan perustulo-meiningillä mennä..

Toi intin ja opiskelujen välinen aika taitaa olla aika klassikko, varsinkin jos ei ole muistanut intin aikana hakea kaikkina mahdollisina yhteishakuina( kevät/syksy) mihin hyvänsä kouluun. Työmarkkinatuki edellyttää tehokasta koulutukseen hakeutumista, mikä näkyy just reippaina "pakko"hakijoina ammattikorkeiden pääsykokeissa.

Tosin siihen luppoaikaan intin ja opiskelujen välillä pitäisi olla aika helppo (ihan itse) löytää jotain hanttihommia.
 
Mitä ihmettä? Olet 22-vuotias ja olet hakemassa työvoimatoimiston koulutukseen? Tuntuu hieman oudolta, koska yleensähän siellä on yli 40-vuotiaita työelämästä pudonneita. En sinun tilannettasi tiedä, joten seuraava ei nyt varsinaisesti koske sitä. Ihmetyttää vain suuresti että Suomessa alle 25-vuotiaat ihmiset hakevat noihin koulutuksiin, vaikka nuorena on vielä paljon kouluttautumis mahdollisuuksia jäljellä.

No onko muka parempi, että menis nuortenkoulutukseen (ammatikoulu) jossa on enimmäkseen 16-vuotiaita? Ja onko muka muita kouluttautumis mahdollisuusksia alkuvuodesta, kuin työvoimakoulutus ja aikuiskoulutus, jos tarkoituksena hankkia perustutkinto?

Luultavimmin työvoimatoimiston tarjoama koulutus on huonoa, koska se on julkisen sektorin tarjoamaa eli kouluttajien motivaatio (=palkka) on alhainen.

Ainakin on lyhyempi koulutus ja pitempi työssäoppimisjakso kuin ammattikoulussa, tietääkseni.
 
No onko muka parempi, että menis nuortenkoulutukseen (ammatikoulu) jossa on enimmäkseen 16-vuotiaita? Ja onko muka muita kouluttautumis mahdollisuusksia alkuvuodesta, kuin työvoimakoulutus ja aikuiskoulutus, jos tarkoituksena hankkia perustutkinto?

Ainakin on lyhyempi koulutus ja pitempi työssäoppimisjakso kuin ammattikoulussa, tietääkseni.

Ei ole parempi. Tuon charterin kirjoituksen suosittelen unohtamaan kokonaan. Meinasin siihen jotain vastata, mutten oikein tennyt mistä aloittaa, niin noudatin omaa neuvoani. :)

Työvoimakoulutukseen saat paremmat tuetkin. Ainakaan itselleni reilu pari vuotta takaperin ei olisi ollut mahdollista heittäytyä opintotukien varaan, mutta työkkärin tuilla sai juuri ja juuri kitkutettua itselleen sähkärin paperit. Sisäänpääsyyn mahdollisuuksia kannattaa kysellä työvoimatoimistosta suoraan. Saattavat osata sanoa paljonko haluamillesi linjoille on normaalisti ollut hakijoita.

Systeemi meni ainakin täällä Tampereella niin, että työkkäri oli ostanut koulutukset paikalliselta aikuiskoulutuskeskukselta, jossa sitten ihan päiväopiskeluna käytiin tuo perustutkinto. Puolisentoista vuotta, jostain noin 9kk työssäoppimis-aikaa, jolloin koulupäiviä oli lähinnä sillointällöin. Minulle jäi ihan hyvä maku koko koulusysteemistä. Opettajat oli (pääosin) asiansa osaavia ja tilat ja työkalut/laitteet hyviä.

Eli ei haiskahtanut miltään rahastusperseilyltä tai tilastokikkailulta, vaan ihan oikean tutkinnon tuolta sai. Alan töissä ne hommat kuitenkin varsinaisesti opitaan. Kunhan saa perusteet, ettei itseään heti telo. :)
 
Työvoimakoulutukseen saat paremmat tuetkin. Ainakaan itselleni reilu pari vuotta takaperin ei olisi ollut mahdollista heittäytyä opintotukien varaan, mutta työkkärin tuilla sai juuri ja juuri kitkutettua itselleen sähkärin paperit.

Jep. Päiväraha (24,jotain€, josta ennakkopidätys)+ylläpitokorvaus(8€?) on jotain n.550€ kuussa + asumistukea kenties? Eli paljon enemmän mitä opintotuki

Sisäänpääsyyn mahdollisuuksia kannattaa kysellä työvoimatoimistosta suoraan. Saattavat osata sanoa paljonko haluamillesi linjoille on normaalisti ollut hakijoita.

No sain tietää, että oli 21 hakijaa ja ottavat 10. Voiko jotku olla sellaisia, jotka on työvoimatoimisto määrännyt tuohon koulutukseen? Ja ottavatko ne koulutukseen ensisijaisesti ne hakijat jotka on kiinnostuneet siitä koulutuksesta?
 
Ihan varmasti en mene nyt enää vannomaan, mutta taisi noihin perustutkintoon tähtääviiin pidempiin koulutuksiin olla vain itse hakeneita. Porukka voi olla aika kirjavaa kyllä. Ehkä siellä on mukana niitäkin, joita on patistettu ainakin johonkin hakemaan. Muistaakseni samalle kurssille oli minun kanssa noin 60 hakijaa, joista reilu parikymmentä haastateltiin ja 13 aloitti. 10 oli vielä valmistumispäivänä mukana. Eli kyllä ainakin tuohon ryhmään kaivetiin porukka, jolla oli edes jonkinverran motivaatiota.

Niihin paperi/nettihakemusten vapaamuotoisiin kenttiin selittelee enemmän kuin kaksi lausetta ja haastattelussa vakuuttaa olevansa motivoitunut, niin eiköhän se sillä irtoa. Kesken lopettavien kanssa kun ei voita mikään osapuoli. Lopettajalle tulee karenssia (paitsi alussa oli jakso, jonka aikana sai lähteä, jos hoksasi heti alussa tulleensa väärälle alalle), koulu ei saa rahoja ja se sama jannu istuu taas työkkärin listoilla haisemassa. :)
 
No onko muka parempi, että menis nuortenkoulutukseen (ammatikoulu) jossa on enimmäkseen 16-vuotiaita? Ja onko muka muita kouluttautumis mahdollisuusksia alkuvuodesta, kuin työvoimakoulutus ja aikuiskoulutus, jos tarkoituksena hankkia perustutkinto?

Oppisopimuskoulutus on suosittu vaihtoehto. Saa ihan palkkaakin samalla kun opiskelee.
 
Ihan varmasti en mene nyt enää vannomaan, mutta taisi noihin perustutkintoon tähtääviiin pidempiin koulutuksiin olla vain itse hakeneita. Porukka voi olla aika kirjavaa kyllä. Ehkä siellä on mukana niitäkin, joita on patistettu ainakin johonkin hakemaan. Muistaakseni samalle kurssille oli minun kanssa noin 60 hakijaa, joista reilu parikymmentä haastateltiin ja 13 aloitti. 10 oli vielä valmistumispäivänä mukana. Eli kyllä ainakin tuohon ryhmään kaivetiin porukka, jolla oli edes jonkinverran motivaatiota.

Niihin paperi/nettihakemusten vapaamuotoisiin kenttiin selittelee enemmän kuin kaksi lausetta ja haastattelussa vakuuttaa olevansa motivoitunut, niin eiköhän se sillä irtoa. Kesken lopettavien kanssa kun ei voita mikään osapuoli. Lopettajalle tulee karenssia (paitsi alussa oli jakso, jonka aikana sai lähteä, jos hoksasi heti alussa tulleensa väärälle alalle), koulu ei saa rahoja ja se sama jannu istuu taas työkkärin listoilla haisemassa. :)

Nekö ei muka kutsu kaikkia haastatteluun? Vapaamuotoiseen kentään (tais olla joku "miksi haen" tai jotain sinne päin) laitoin vain kaksi sanaa :nolo:. Ei taida kutsu tulla haastatteluun... tai mistä sitä tietää onko muutkaan perustelleet sen kummemmin. Mitä tuossa testissä on joka on haastattelun lisäksi?
 
En oo ikinä saanu työkkäristä mitään muuta kuin vittuilua ja yrityksiä työntää minua työkkärituella jonnekkii pilipalikurssille tai lähikaupan nakkikoneeks. :david: Kait se ois haettava opiskelemaan jos en omin nokkineni töitä löydä. :jahas:
 
Mistä niillekin maksetaan, varmaan tilastojen kaunistelusta, perustetaan kaiken maailman kansalaisen ab-kortteja atk alalta joilla ei tee hevonv--kaan.

Pakko sanoa tähän, että kun ensimmäisen kerran menin työkkäriin ilmoittautumaan työnhakijaksi, pistivät minut samontein jolleki työnhakukurssille joka alkoi parin päivän päästä. Kurssihan oli ainakin itselle yhtä tyhjän kanssa (opetellaan käyttämään sähköpostia ja mollin sivuja..), mutta siinä mielessä kurssi muutti elämän suuntaa kun sieltä löytyi samassa tilanteessa oleva mukava nuorimies jonka kanssa nykyään sitten asustellaan yhdessä :D kiitokset työkkärille, joka järjesti tällaisen kaksiviikkoisen kurssin jolle oli valittu nimenomaan pelkästään nuoria, joten nauraa noilla kurssitunneilla kyllä sai ja kun osa oli puoliksi tuttuja, niin iltaisinkin tuli pidettyä yhteyksiä porukalla :kippis1: (kunnon "työtön & rappiolla" yhteishenki)

Pahoittelut työkkärin ylistämisestä niille jotka ovat joutuneet kokemaan ties mitä nuivia kursseja työelämästä erkaantuneiden viiskymppisten heppujen kanssa.

Edit. Mukavaa kesätyötä olen saanut työkkärin tätin vihjaamana, mistä ei ollut erityistä ilmoitusta. Jos niistä kunnon töistä puhutaan niin enpä tiedä työkkärin auttaneen juuri ketään joka omatoimisesti osaa etsiä niitä töitä (mihin ei paljoa vaadita, tarjontahan onkin sitten asia erikseen).
 
Mutulla heittäisin Johnssonille, että jos et saa opintotukea + asumislisää ja olet työkkärin päivärahoilla opiskelemassa saat tuota asumistukea. Tuotahan voi hakea kuka tahansa, jos tulot eivät riitä asumiseen, eli tarkoitus on ettei kukaan joudu Suomessa kadulle.

Sinun tilanteessa varaisin henkilökohtaisen keskusteluajan Kelan opintoneuvojan tms. kanssa, jonka kanssa sitten kävisit läpi mihin kaikkiin etuuksiin olet oikeutettu ja mitä lomakkeita sinun tulee täyttää. Nuo tahtoo muuten "tavalliselle" ihmiselle olla aika kapulakieltä ja voi hyvät tuet jäädä saamatta, jos ei tiedä mitä hakee ja mistä.

Tsemppiä uuden ammatin hankintaan:thumbs:
 
Tulipahan taas käytyä :P
Olin vajaa 1.5 vuotta maansiirto ja rikastustöissä, (kaivinkone, kuormaaja, dumpperi, kuorma-auto). Muija ehdotti että menisin maansiirtokonekursseille 100km päähän, hohohoho.

Sitten olivat antaneet ekalla kerralla seuraavan käynnin 19.2. ja he olivat katkaisseet jo eilen multa työnhaun 16.2. asia kyllä korjaantui kun kävin tänään. Tarkistin vielä laput jotka antoivat ja kyllä he olivat taas väärässä. siis voi v...

Sekin on ärsyttävää kun saat karenssin lomarahoista, joista lasketaan lomapäivät esim. 20 arkipäivää (eli olet tavallaan lomalla) , niin silti pakottavat sinut käymään tietyssä paikoissa säilyttääksesi haun.

Sillähän tuosta laitoksesta pääsee kun käy töissä, mutta jos ei käy niin joutuu siitä kärsimään :down:
 
Taidankin pistää tämän viestin tähän ketjuun kun sopii varmasti erittäin hyvin tähän =)



Olen mukana työvoimakoulutuksessa, ja saan siitä Kelan maksamaa työmarkkinatukea+ylläpitokorvausta. Minulla on eräs harrastus josta saan palkkaa 100-200e/kk riippuen siitä miten ahkerasti olen harrastuksessa mukana. Kelalle olen tähän asti aina vieny palkkalaskelman työstäni, ja he ovat sen jälkeen sitten maksaneet minulle työmarkkinatuen ja ylläpitokorvauksen. Ongelma on siinä, että kävin tekemässä työstäni tuntilistat tämän kuun alussa että palkka ehtisi tähän puolen kuun palkkaan, mutta toisin kävi...Nyt on 16.päivä ja kaupungin maksamat palkat pitäisi olla tilillä, mutta rahoja ei näy missään. Saan siis rahat aina silloin kun käyn tekemässä tuntilistat, eli palkkani ei välttämättä tule säännöllisesti kuukauden välein, vaan se on ihan itsestäni kiinni että haluanko ottaa palkkaa kuukauden vai puolen vuoden välein tai jotain siltä väliltä. Laskuja olisi paljon maksettavana, ja raha olisi tarpeen..Ongelma on siinä, että minun pitäisi odottaa kuun loppuun asti että saan työstäni palkkalaskelman ja vasta sen jälkeen voin kävellä Kelalle ja pyytää rahaa. Olisiko mitään mahdollisuutta anoa tota Kelan rahaa etukäteen, tai jättää kertomatta tosta pikku harrastustyöstäni ja näin ollen saada rahaa enemmän?

Mielestäni on yleensäkin typerää, että Kela puuttuu noinkin mitättömään palkkaan ja vähentää siitä 50%.. Asia on jokseenkin väärin, koska eihän tollainen nyt kannusta mihinkään työhöntekoon, jos tekemättä mitään saa melkein yhtä paljon rahaa. Eri juttu jos harrastukseni tulot olisivat suuremmat, niin sitten se olisi ihan ymmärrettävää että Kela haluaa puuttua asiaan.
 
^^ kelasta et saa etukäteen, mutta otat kaikki laput ja tiliotteen mukaan sossuun. Sieltä voit saada rahaa, ehkä. ja jos saat se saatetaan periä takaisin.

Edit: otat ne laskut mukaan ja painotat rahattomuutta.
 
Back
Ylös Bottom