Työvoimatoimisto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mniska
  • Aloitettu Aloitettu
en hakenut, koska eivät ota sisään.

näköjään laissa sanotaan että voi ottaa mutta pakko ei ole.

Nojoo ehkä valtiolle on hyödyllisempää peruskouluttaa henkilöitä, joilla ei ole mitään tutkintoa kuin uudelleen kouluttaa porukkaa. Tuota en kyllä tiennyt. Sitten ei voi muuta kuin lähteä tekemään samaa AMK-tasolla. Jos on tuore tutkinto ja työkokemus liippaa riittävän läheltä, niin luulis jopa parissa vuodessa selviävän.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itse kyllä pääsin ammattikouluun suorittamaan tutkinnon....pohjakoulutuksena oli ylioppilastutkinto.

Toi nyt on varmaankin sen takia eri asia, että ylioppilastutkinto ei ole ammattitutkinto.

Sitä en tiedä, että estääkö yliopistopaperit ammattikouluun pyrkimisen.
 
Jaa, kyllähan nuita on tuttuja vaikka kuinka monta, joilla on useampi kuin yksi linja amiksessa käytynä. Tiedä sitten miten lie muuttunut viime vuosina...
 
Kysympäs kun satuin tänne eksymään: Oon periaatteessa yksityisyrittäjä. Rahat loppui -> sossuun. Täti sanoi, et pitäis olla työtön työnhakija -> ilmoittauduin puhelimitse semmoiseksi ja sain ajan sinne. Menin sossuun, sain rahaa. Nyt tuli sit sen verran hulinaa, et en ehtinyt sinne työkkäriin eli työnhaku meni tod.näk. vanhaksi. Mitäs mä nyt teen, pitääkö edelleen mennä sinne työkkäriin? Rahan puolesta ei välttämättä tarvis, mutta mitä sanoo säännöt?
 
Kyllä todellakin pääsee amikseen, vaikka olisi professorin paperit takataskussa.
Ehkä koittavat tyrkätä vanhempia hakijoita aikuislinjalle (aikuiskoulutus maksetaan eri budjetista kuin nuoriso, joten oppilaitokset saattavat pyrkiä kikkailemaan), mutta tottakai pääsee uuden ammatin opiskelemaan halutessaan siitä riippumatta kuinka monta aiempaa tutkintoa omaa.
Opintotukea tietenkin heruu vain sen nelisen vuotta (?) per lärvi, joten sen kanssa voi tulla ongelmia. Mutta jos ei mistään muualta kertakaikkiaan saa fyrkkaa työttömänä ja opintotuettomana, niin kyllä vähintään toimeentulotukea ja opintolainaa pitäisi irrota.
 
Minua työkkäri on kohdellut aina hyvin, ja kaiken tarvittavan informaation ja työpaikan olen sieltä saanut. Kyllä tää järjestelmä pelaa jos ei heti rupea itkemään kun ei onnaa.
 
Tuntuupas se (molemminpuolinen) yleistäminen olevan taas kivaa. :rolleyes:

Itse oon työkkärissä saanut pääsääntöisesti oikein hyvää palvelua, mutta kerran kyllä jouduin tekemisiin jonkun natsitantan kanssa jolla oli heti alusta alkaen sangen kireä ja epämiellyttävä asenne. Seuraavalla kerralla kun kävin työkkärissä nainen näytti siirtyneen toisiin tehtäviin. Kyllä niitä ongelmia löytyy joka systeemistä.
 
mutta pointti oli se, että jos on joko lukio tai amis käytynä niin amikseen ei pääse.

Ammattikoulussa on peruskoulu- ja ylioppilaspohjaisia linjoja. Jos olet käynyt lukion niin et voi hakea peruskoulupohjaiselle linjalle vaan ainoastaan ylioppilaspohjaiselle. Yo-linjoilla opiskeluaika on yleensä puoli vuotta lyhyempi, kun yleisaineiden opiskelua on vähemmän. En usko että jos on käynyt aikaisemmin jonkun ammattitutkinnon niin ei voisi enään hakea ammattikouluun.

Itse olen nyt aikuisopiskelijana ammattikoulussa, tosin aikuiskoulutuksen kautta. Työkkäristä sen verran että kokemusta on siitäkin paikasta. Ei ne työnhakijalle töitä hanki elleivät sitten osoita esimerkiksi pitkäaikaistyötöntä johonkin. Kyllä se itse on kysyttävä ja hankittava se työpaikka. Toki työkkärin nettisivuilla on hyvin niitä työpaikkoja aina tarjolla. Se on sitten hakijasta kiinni pääseekö töihin.
 
Yo-linjoilla opiskeluaika on lyhyempi, mutta kyllä yo pohjalla voi hakea ihan peruskoulupohjaisiin koulutuksiin myös. Ja aikaisemmat tutkinnot eivät vaikuta ammattikouluun hakeutumiseen, eli voit suorittaa vaikka kaikki linjat jos haluat.
 
Yo-linjoilla opiskeluaika on lyhyempi, mutta kyllä yo pohjalla voi hakea ihan peruskoulupohjaisiin koulutuksiin myös. Ja aikaisemmat tutkinnot eivät vaikuta ammattikouluun hakeutumiseen, eli voit suorittaa vaikka kaikki linjat jos haluat.

Niin voihan peruskoulupohjaiseen linjaan hakea jos on ylioppilas, mutta käytännössä sinne ei pääse. Ei ylioppilaat on tässä tapauksessa etusijalla ja sinne voi päästä mikäli näitä hakijoita ei ole riittävästi. Itsehän kokeilin hakea keväällä peruskoulupohjaisten haussa, mutta silloin sanottiin suoraan että en tule pääsemään ylioppilaana, koska etusijalla olevia hakijoita on riittävästi. No hain kuitenkin samalla aikuiskoulutukseen ja pääsin sitä kautta. Nyt syksyllä olisi ollut Yo-pohjaisille linjoille haku ammattikouluun ja he aloittavat opiskelut tammikuussa.
 
Mä en voi käsittää, että joku edes menisi muualle kuin aikuislinjalle amikseen jos sellaiseen pääsee? Kiva varmaan viettää aika teinien juttuja kuunnellessa. Ja aikuispuolella on opiskelu muutenkin huomattavasti joustavampaa.
 
Mutta aivan mahtava ihminen ainakin korkeakoulutettujen työvoimatoimistossa on, näkee oikeasti vaivaa auttaakseen tavalla joka ei suoranaisesti kuuluisi hänelle.

Tampereellakin oli Akateemisten palvelupiste, mutta se suljettiin keväällä. Säästösyistä varmaan suljettiin, vaikka palvelupisteelle olisi aidosti ollut tarvetta. Juttelin alkuvuodesta Akateemisten palvelupisteen sedän kanssa, joka vahvisti arkikokemukseen perustuvan olettamukseni: Tampereen seudulla on akateemisten työttömyys tietyillä aloilla jopa kasvussa, ja varsinkin vastavalmistuneilla on entistä vaikeampaa löytää koulutustaan vastaavaa työtä.

Mutta virallinen mantra tietysti hokee työvoimapulaa, joka oikeasti koskettaa vain tiettyjä maantieteellisiä alueita ja tiettyjä aloja. Mitä enemmän työvoimapulasta uutisoidaan, sitä helpommin syntyy vaikutelma, että korkeakoulutettu työtönkin lusmuilee vain laiskuuttaan työttömänä (ajatus, jossa ei ole juurikaan järkeä: miksi opiskella vuosikausia jättäytyäkseen sen jälkeen muka tahallaan minimitoimeentulon ja pompottelun varaan?)

Rakenteellinen työttömyys on koulutuspoliittisesti, kansantaloudellisesti ja inhimillisesti haastava ongelma. Kuka olisi vuosituhannen vaihteen optimistisessa IT-huumassa uskonut, että vuonna 2007 ehdotetaan IT-alan koulutuspaikkojen leikkaamista jopa puoleen? Korkeakoulutuksesta on tullut riskipääomaa muurareiden ja muiden käden taitajien porskuttaessa tavalla, jota ei utopistisissa tietoyhteiskuntavisioissa kymmenen vuotta sitten osattu arvatakaan.
 
Mä en voi käsittää, että joku edes menisi muualle kuin aikuislinjalle amikseen jos sellaiseen pääsee? Kiva varmaan viettää aika teinien juttuja kuunnellessa. Ja aikuispuolella on opiskelu muutenkin huomattavasti joustavampaa.

Kyllä sinne nuorisopuolellekin hakee aikuisia opiskelemaan, koska se on päiväopiskelua ja aikuisopiskelu on monesti iltaopiskelua. Ainakin meidän koulussa ne valituksi tulleet aikuiset pyritään kasaamaan samaan ryhmään eli siellä on omat ryhmät niille 15-kesäsille ja sitten vanhemmat omassaan. Tämä varmaan riippuu myös alasta ja kuinka paljon niitä opiskelijoita otetaan sisään. Mikäli otetaan sisään vain muutama kymmenen niin toki se on hankalampaa ja joutuu ehkä kuuntelemaan niitä teinien ryyppäysjuttuja.

Onhan se aikuislinjalla joustavampaa poissaolojen yms. suhteen, mutta omalla ajalla tekemistä on enemmän koska kontaktitunteja voi olla vähemmän kuin normaalisti. Näin ainakin iltaopiskelussa.
 
En ota kantaa tvt:n työntekijöihin, mutta oman kokemuksen perusteella sanoisin työkkärin avoimista paikoista (ainakin rakennusalalla) 90% olevan sellaisia johon ei saa työntekijää "vapaaehtoisesti".
 
Kyllä sinne nuorisopuolellekin hakee aikuisia opiskelemaan, koska se on päiväopiskelua ja aikuisopiskelu on monesti iltaopiskelua. Ainakin meidän koulussa ne valituksi tulleet aikuiset pyritään kasaamaan samaan ryhmään eli siellä on omat ryhmät niille 15-kesäsille ja sitten vanhemmat omassaan. Tämä varmaan riippuu myös alasta ja kuinka paljon niitä opiskelijoita otetaan sisään. Mikäli otetaan sisään vain muutama kymmenen niin toki se on hankalampaa ja joutuu ehkä kuuntelemaan niitä teinien ryyppäysjuttuja.

Onhan se aikuislinjalla joustavampaa poissaolojen yms. suhteen, mutta omalla ajalla tekemistä on enemmän koska kontaktitunteja voi olla vähemmän kuin normaalisti. Näin ainakin iltaopiskelussa.

Totta ja kätevä tuo on noin, jos aikuisista kootaan oma ryhmä. Luulis silti, että aikuispuolikin järjestää päiväopetusta jos vaan kysyntään on...
 
Kannattaa muistaa, että työvoimaneuvoja ei voi vaikuttaa työhönsä... työt on tehtävä lakien/asetusten yms. mukaan ja jos toimistonjohtaja on käskenyt hoitaa työt tietyllä tavalla, niin ne on hoidettava sillä tavalla kaikille.

...

Edit. Itse olen saanut töitä työvoimatoimiston kautta, ensin työvoimatoimistoon ja sitten nykyiseen paikkaan =)

Samoin täällä. Ja apua sain vielä kahteen kertaan, kun vaihdoin paikkakuntaa välillä.
 
Back
Ylös Bottom