Aimotarmo sanoi:
Minä olen sen tehnyt yläasteikäisenä...jne
Niin on, joten pystynet helposti kertomaan minulle, vaikka kolme maata, jossa opiskelijan elämä on tehty yhtä helpoksi ja kaikille tasapuoliseksi, kuin Suomessa? Minä pystyn sitten listaamaan ne 197 maata, jossa näin ei ole.
Hmm...Argumentatiivisesti on pikkaisen huteraa vedota omiin persoonallisuuden piirteisiin ja elämänhistoriaan. Tottakai tämä on ikiaikainen "ryysyistä rikkauksiin" argumentti (ns. "american dream), jolla voidaan oikeuttaa millainen kapitalistinen systeemi tahansa. Mä en ihan ymmärrä, että miksi juuri opiskeluihin ja työelämään liittyvissä keskusteluissa itsestä induktiolla yleistäminen on niin vitun yleistä. Ja miksi sen annetaan mennä läpi. Yhtä hyvin sitä sitten voidaan selittää, että "minä tein töitä tehtaalla kymmenvuotiaana euron päiväpalkalla, teet sinäkin", "minä kykenin puolustamaan itseäni kiusaajia vastaan, puolusta sinäkin". Jos mä en vain tajua tätä, niin selitä mulle, että miten omaan persoonaan vetoaminen on jotenkin validi, yleistettävissä oleva, argumentti. Paitsi jos ihan vilpittömästi olet sitä mieltä, että mikä on mahdollista yhdelle ihmisnisäkkäälle, on mahdollista kaikille. Tai sitten se on joku kauppiksen käsitys akateemisesta dialogista.
Tämän tyyppisessä poliittisessa keskustelussa on viitekehyksenä Suomi. Varmasti menee 197 maassa opiskelijoilla huonommin. Veikkaan, että VIELÄ huonommin menee vangeilla ja työttömillä. Verrataan sitten Kongolaista vankia Suomalaista vankia ja mietitään, kenen pitää olla kiitollinen. Mun mielestä sisäpolitiikasta argumentointi vertaamalla vieraisiin kulttuureihin on typerää. Samalla logiikalla voidaan riistää kaikkien suomalaisten surun ja ongelmien merkitys, koska aina on joku, jonka suru ja ongelmat ovat suurempia. Ihmisen ahdistuksen viitekehys on tasan sen ihmisen oma elämä. Tai sitten se on kauppiksen käsitys akateemisesta dialogista.
Kaikessa muussa oletkin sitten ihan oikeassa. Opiskelijan elämä ei voi Suomessa olla kovinkaan kamalaa, koska jos se olisi kamalaa, ihmiset haluaisivat siitä nopeammin veke. Tai sitten mä olen tuntenut ne ainoat opiskelija, jotka eivät vain millään saa luettua tentteihin, ja se gradu vain venyy ja venyy ja ehkä kahdeksan vuoden jälkeen, kun on opiskeltu 160:8=20 Huimat 20 ovaria vuodessa, saadaan paperit ulos. Mä olen sitä mieltä, että kuka tahansa esim. yliopistoon päässyt lukee 40 ovaria vuodessa. Se ei ole edes paljon, ja se on vain asenne kysymys. Jos ei huvita tehdä osa-aikatyötä (niinkuin monia ei huvita), niin sen neljä vuotta voi rahoittaa lainalla. Mä väitän, että opintojen venymisen syy on opiskelijassa. Ei siinä, että proffat "eivät suostu tarkastamaan gradua". Ja tämä ei ole ringsiden elämästä tehty yleistys. Mielestäni se 40 ei vaadi erityistä ahkeruutta, lukupäätä tahi vapaa-ajasta luopumista. Tai sitten joku saa kertoa, että miten "ihan aikuisten oikeesti tässä systeemissä ei pysty opiskella 40 ovaria vuodessa".
Nimimerkillä: "Vituttaa niin saatanasti, kun olen kolme vuotta maksanut kahden ihmisen laskut, tolla viidessä vuodessa 120 ovaria, heivaisin sen heti, jos löytäisin jonkun siedettävän". Vittu, nyt mun tekee älyttömästi mieli heittäytyä offtopic-itkupilliksi: Onko esim. mun oikeudenmukaisuuden tajussani jotakin vikaa, kun vittuunnun siitä, että samaan aikaan, kun minä maksan toisen osuuden vuokrasta/welhosta/puheluista, se säästää osa-aikatöistä 1300 egeä sijoituskoiranpentuun. Siis koiraan, joka ostettiin ja myytiin välittömästi. Niin ja sen opiskeluthan ei mulle kuulu. :ihme akka toi ringside -hymiö:
Edit: niin ja Gnutille: 15 sitten pärjättiin ilman kännyköitä, 100 vuotta sitten ilman pyöriä ja niiden talvirenkaita, ja joskus vittu kivikaudella pärjättiin ilman tulta.