Työttömille työllisyysvelvoite?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
PMLats sanoi:
Sekotin kaksi pakkaa tässä :D Niin että EN valita opintotuista. Ja vaikutan varmaan näissä viesteissä aina jättetyhmältä, varmastikin siksi koska minä nyt vain olen niin tyhmä :itku:

Roger!! ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jambo sanoi:
Net virgin ja nakkeli:
Taikka turha alkaa valkkaamaan duuneja jos ei koulutusta löydy, sillon otetaan mitä saadaan. Tilanteeseen sopeutumisellakin on rajansa. Jos ensin olet kouluttautunut 3-5 vuotta ammattiin, omaat parin vuoden kokemuksen ja sitten pitäis työttömyydessä "sopeutua tilanteeseen" ja kenties taas vaihtaa alaa niin aika vähissä on ne joilla todellisuudessa on resursseja siihen. Eri asia on sitten kouluttautua edelleen omalla alallaan jos näyttää siltä että edes siten saa töitä.

Mun on ainakin vaikea uskoa etteikö satojen tuhansien työttömien joukosta suurin osa menisi duuniin jos sitä todella olisi tarjolla.

On se perkele... voihan sitä toki olla työttömänä, jos ei sitä oman alan duunia löydy.. Mutta silloin on turha tulla kenenkään itkemään, että on työtön, kun yleensä jotain duunia kuitenkin löytyisi...

Työkkärin kirjoilla lojuu sellaisia lakuperseitä, jotka eivät enää koskaan tule työelämään pääsemään, eivätkä sinne kyllä enää haluakkaan, sitten siellä on niitä, jotka kuuluisivat jo sosiaalitoimen piiriin tahi eläkkeelle....

Ihmiset ovat perusluonteeltaan laiskoja ja kun ei työkkäristä tule sitä työhönosoitusta, niin ei sitä sitten itsekkään kehdata muuta tehdä ku käydä korkeintaan uusimassa se työkkärin kortin voimassaoloaika...

Jossain threadissahan aikaisemminkin mainitsin siitä, että ihminen itse rakentaa sitä tulevaisuuttaan tekemällä valintoja ja ohjautumalla erilaisiin tilanteisiin.... Työelämässä pätevät samat säännöt... sinne mennään missä raha on ja joka näkee vaivaa sen eteen, niin yleensä sinne sitten pääsee.
 
Gillyanne sanoi:
No ei sitä kyllä ole sinunkaan laukomistesi perusteella helppo uskoa... :rolleyes:.

:voi rähmä: :)

Joten tuolla ylijäävällä 150 eurolla (hyvällä tuurilla jopa vähän päälle) onkin sitten maksettava niin ruoat, laskut, liikkuminen kuin harrastuksetkin...

Mun mielestä toi on edelleen aika mukava määrä ilmaista rahaa + aikamoiset edut (terveydenhuolto, opiskelija-alennukset, ruokailut jne...)

Tottakai kesäisin tehdään töitä, mutta niitä hyvinpalkattuja tehdastöitäkään ei kaikille riitä, ja haluaisinpa nähdä, miten n. 1400-1500 euron bruttopalkasta (joka esim. asiakaspalvelualoilla on hyvin tavallinen) säästetään koko pitkää opiskelutalvea varten. Kesäajalta kun mitään tukia ei luonnollisestikaan saa, mikäli käy töissä.

Kuka oikeasti kehtaa sanoa, että opiskeluaikana ei millään ehtisi tehdä vaikkapa osa-aikatyötä? Jos minä, tavallinen pahvi, pystyin helposti käymään kkorkean läpi kahdessa vuodessa + puolivuotta gradua ja silti aikaa oli hiimailla ja tirsata, vaikka muille jakaa, niin miksi sitä rahaa ei voisi samalla tienata siinä opiskelun ohessa?

Ja huom. minäkään EN valita Suomen opintotukijärjestelmästä sinällään, on hienoa että opiskelua tuetaan valtion toimesta, ja ilmainen opiskelu se vasta mahtava etu onkin. Halusin vain osoittaa, että ei se opiskelijan asema nyt kuitenkaan niin hyväkään ole, kuin mitä, aimotarmo, omassa postissasi väitit.

No on se!

Tästä lienee täysin turha kuitenkaan lähteä peistä vääntämään. Voimme kaikki varmasti olla yhtä mieltä siitä, että tämä semisosialistivaltiomme on mahdollistanut äärimmäisen tasapuolisen ja kannustavan koulutusmahdollisuuden jokaiselle sitä haluavalle.

:piis:
 
jambo sanoi:
Vain koulutustaan vastaavissa vakiduuneissa olevilla on varaa puhua että kyllä sitä työtä löytyy kun tosiasia on että isolle joukolle sitä ei löydy. Ja monialaisuudellakin on rajansa, meneppä bisnes miehenä vaikka CNC koneistajan hommiin ja kokeile miten ammattikorkean markkinointikoulutus auttaa.

Kukapa muuten sanoi, että olen koulutustani vastaavissa hommissa tälläkään hetkellä, puhe oli hyväpalkkaisista jatkuvista työsuhteista. ;)

Itse asiassa nykyiseen työsuhteeseeni olen eksynyt ihan vahingossa (otin hiukan sokkona hommat vastaan aloittaessani). Nykyistä pestiäni aion puhtaasti vain hyödyntää ponnahduslautana muihin töihin (olen isossa talossa töissä). Jatkuva soppari tuli automaattisesti hoidettuani hommat osa-aikaisena huomattavasti edeltäjääni paremmin.

Nykyisessä työssä toki tarvitaan ammattitaitoa, mutta oman alani vierestä, mutta siksi pitääkin olla sitä laaja-alaisuutta, että voi edetä välillä oman alan sivustakin.

Ja kyllä, osaan käyttää CNC-koneistuslaitteita, olen ollut hoitamassa piirilevyjen prototuotantolinjaa ja tehnyt mikroaaltovahvistimien koteloiden koneistuksia. Ei vain ollut tuollaista vakanssia auki missään nykyistä työpaikkaa valitessani.
 
Hippa sanoi:
Ei niistä kesäduuneista niin paljoa makseta, että siitä jäisi loppuvuodeksi paljoakaan yli. Kaikki ei ees saa kesäduunia ja ihan turha väittää, että saa, koska kaikki ei saa.

No ihan varmasti saa, jos oikein haluaa. Onkos täällä kukaan muu esimerkiksi ollut myymässä hevosen lantaa puutarhapuskien ravitsemiseen ovelta ovelle? Minä olen sen tehnyt yläasteikäisenä. Ja ei minun perheelläni ei edelleenkään ollut hevosta tai ylimääräistä rahaa. Ratsastuskenttä löytyi n. kilometrin päästä ja sieltä sai ilomielin käydä käärimässä paskaa säkkeihin ja ei kun pimpottelemaan ovikelloja. Kauppa kävi!

Ja en todellakaan löytänyt tätä työtä suhteilla, netistä tai ilmoitustaululta! :hyper:

Vertaan opiskelijan asemaa esimerkiksi vankiloissa olevien asemaan (katto, ruoka ja duuni) ja työttömien asemaan (saavat enemmän kuin opiskelijat).

Ei kannata, katkeroidut vaan ja se ei tule sinua auttamaan yhtään.

Ihan turha mun on verrata mihkää köyhään maahan, koska me ollaan nyt Suomessa. Thaimassa sai herkullisen kana+riisi -aterian 1 eurolla. Eipä Suomessa tuollainen onnistu, mutta eipä asiaan liitykään, koska ollaan täällä eikä siellä.

Niin on, joten pystynet helposti kertomaan minulle, vaikka kolme maata, jossa opiskelijan elämä on tehty yhtä helpoksi ja kaikille tasapuoliseksi, kuin Suomessa? Minä pystyn sitten listaamaan ne 197 maata, jossa näin ei ole.

Lainan suhteen olen sitä mieltä, että on naurettavaa, jos pitää ottaa lainaa saadakseen ruokaa.

No sitten pitää myydä sitä kakkia tms...

:offtopic: Omat vanhempani maksoivat viimeisen opintolainan erän, kun olivat 47 vuotiaita. Järjestettiin pieni ilotulitus sen kunniaksi. :D
 
Gillyanne sanoi:
No ei sitä kyllä ole sinunkaan laukomistesi perusteella helppo uskoa... :rolleyes:

Yksinkertaista matematiikkaa: ymmärtääkseni opintotuen ja asumislisän maksimisumma on nykyään vähän päälle 400e kuussa. Opintolainan osuudesta, siis kuukautta kohti, minulla ei ole tarkkaa tietoa enkä nyt jaksa sitä tarkistaakaan :nolo:, mutta oletan sen olevan vähän päälle 200e. Tästä päästään siis yhteissummaan n. 650e, joka EI ainakaan pääkaupunkiseudulla riitä elämiseen. Opiskelija-asuntoja ei riitä kaikille - tämä on muuten ongelmana ympäri Suomen - ja yksityisellä puolella vuokrakulut ovat helposti jopa 500 euroa/kk. Joten tuolla ylijäävällä 150 eurolla (hyvällä tuurilla jopa vähän päälle) onkin sitten maksettava niin ruoat, laskut, liikkuminen kuin harrastuksetkin...

Tottakai kesäisin tehdään töitä, mutta niitä hyvinpalkattuja tehdastöitäkään ei kaikille riitä, ja haluaisinpa nähdä, miten n. 1400-1500 euron bruttopalkasta (joka esim. asiakaspalvelualoilla on hyvin tavallinen) säästetään koko pitkää opiskelutalvea varten. Kesäajalta kun mitään tukia ei luonnollisestikaan saa, mikäli käy töissä.

Itse kävin läpi vuoden töissä, mutta pidin huolen siitä että tulot eivät menneet yli silloisen rajan, n.500euroa. Ja jos vuokra on 500e/kk, niin ehkä kannattais harkita kimppa asumista?
 
Sumppari sanoi:
Noniin, katsotaanpas kyseistä linkkiä tarkkaan. Taitaa olla tasan 4kpl työpaikkoja, joissa ei ole koulutusvelvoitetta.

Vai meinaatko että sama jamppa pystyy hakemaan sisustussuunnittelijan ja ylilääkärin virkaa? Aika harvassa on ne työpaikat, joihin pääsee pelkällä innolla.


Ihan sama vaikka olisi ollut yksi.
Kirjoittajahan sanoi, että ei ole töitä. Ei ollut kyse mistään eri aloista. Ja varmastikaan kaikki työnantajat eivät ilmoita Joensuussakaan vapaita paikkojaan työkkäriin.
 
Hippa sanoi:
Lainan suhteen olen sitä mieltä, että on naurettavaa, jos pitää ottaa lainaa saadakseen ruokaa.


hieman :offtopic: mutta

En ole henk. koht ikinäymmärtänyt ihmisten negatiivista asennetta opintolainaa kohtaan. Olisihan se tosin kivaa jos ilmaisen koulutuksen ja ilmaisen asumisen (asumistuki + opintoraha pitäisi riittää pk-seudullakin) maksettaisiin vielä vähän extraa niin olisi sitten aikaa rauhassa kouluttaa itseään työhön jota ei ikinä tule saamaan.

Itselleni opintolaina on sijoitus tulevaisuuteen ja parempiin palkkoihin :kippis1:
Ilman sitäkin kyllä pärjäisi, mutta sitten pitäisi karsia turhia kuluja aika paljon.

En vaan voi käsittää miksi pitää opiskella sellaista alaa jolla valmistumisen jälkeen ei ole varaa maksaa sitä lainaa pois. Samanlaista valtion rahojen haaskausta kuin osa yliopistoissa tehtävästä "nollatutkimuksesta".

Ja töissäkäymisen vaikeudesta. Itse käyn opiskelujen ohella töissä 400km päässä n. kerran kuussa. viikonloppuhan siihen menee, mutta siitä jää silti käteen n. 150e.
 
Aimotarmo sanoi:
Mun mielestä toi on edelleen aika mukava määrä ilmaista rahaa + aikamoiset edut (terveydenhuolto, opiskelija-alennukset, ruokailut jne...)

Voi rähmä vaan itsellesi. Sen minäkin haluaisin nähdä, miten sinä tulet toimeen 150:lla kuussa, kun otetaan huomioon, että HKL:n kuukausilippu maksaa n. 40 e ja kännykkälaskuunkin kannattaa ainakin 20 e/kk budjetoida. Jäljelle jää 90 e, jolla pitäisi siis a)pystyä syömään koko kuukausi JA b)maksaa vielä ne muutkin laskut, kuten esim. vakuutus ja sähkö. Puhumattakaan nyt sitten niistä harrastuksista, esim. salimaksuista (tiedän, että opiskelijat saavat käydä halvalla yliopiston saleilla, mutta eivät nekään ilmaisia kuitenkaan ole!).

Ja ennenkuin joku nyt ehtii näistä jotain kitistä, niin Helsingissä asuvalle esim. tuo kk-lippu ON pitkien välimatkojen takia välttämätön. Kaikilla kun ei ole edes sitä isukin ostamaa polkupyörää, jolla kulkea... Kännykän välttämättömyydestä nyt voidaan tietenkin olla tasan kahta mieltä, mutta itse kyllä olisin taipuvainen luokittelemaan sen (tai ylipäätään jonkin puhelinliittymän, kännykkä vain taitaa olla halvin nykyään) välttämättömyyshyödykkeeksi - vaikkapa sitten niiden osa-aikatöiden hakemista varten.

Aimotarmo sanoi:
Kuka oikeasti kehtaa sanoa, että opiskeluaikana ei millään ehtisi tehdä vaikkapa osa-aikatyötä? Jos minä, tavallinen pahvi, pystyin helposti käymään kkorkean läpi kahdessa vuodessa + puolivuotta gradua ja silti aikaa oli hiimailla ja tirsata, vaikka muille jakaa, niin miksi sitä rahaa ei voisi samalla tienata siinä opiskelun ohessa?

Tähän en voi muuta sanoa kuin että good for you, mutta kyllä nyt jotenkin (ja aika voimakkaastikin) tuntuu siltä, että aika on tainnut kullata muistoja aika ronskilla kädellä... :rolleyes:

Mutta joo, ei tästä tosiaan kannata sen pitempään vääntää, ollaan tyytyväisiä siihen, että tukijärjestelmä ylipäätään on olemassa. Itse henk.koht. lopetan tämän threadin kommentoimisen osaltani tähän, over & out! :piis:
 
Dragon sanoi:
Tää on taas tätä samaa paskaa, että töitä olisi mutta siitä ei haluta maksaa... Terveisiä vaan VTT:lle, Turun Yliopistolle ja Åbo Academille...
Oma viimeinen täysi tilikausi, viime kuun toinen puolisko, 2500 euroa. Mun mielestäni ihna kohtuullinen korvaus. Tähän työhön ei ole mitään koulutusta, riittää kun osaa siirtää laatikoita, loppu on verta ja hikeä. Työ on todella raskasta ja likaista eikä juurikaan mitään normaaleja etuja ole, ei sairas- tai lomapäiviä. Palkka on pelkkä urakkapalkkaus. Ei tunnu tälläinen työ kelpaavan, jatkuvasti olisi tehokkaille työntekijöille tarvetta.

Aika monesti palkat menee töiden vaativuuden mukaan, yliopistoilla on paljon selaisia paikkoja, joissa ei kyllä paljoa vaaditakkaan.
 
NHB sanoi:
Oma viimeinen täysi tilikausi, viime kuun toinen puolisko, 2500 euroa. Mun mielestäni ihna kohtuullinen korvaus. Tähän työhön ei ole mitään koulutusta, riittää kun osaa siirtää laatikoita

Siis tarkoitatko tosiaan että 2500e on puolen kuun palkka? Aika kiva liksa laatikoiden siirtelystä. Mä voisin tulla heti töihin sinne tolla liksalla :)
 
Sumppari sanoi:
Listatkaas tänne kaikki ne työpaikat mihin nyt kaikki halukkaat ahkerat pääsee.

Jotenkin välillä tuntuu, että kun on päästy töihin, niin ollaan niin ylimielistä ettei tosikaan, ja palstalla hehkutetaan että "kyllä kaikki ahkerat töihin pääsee". Ihan kuin oltaisiin jotain suurta saavutettu sillä, että itseä on yhden kerran tuurilla lykätty ja on töitä saatu.
Kymenlaakson suunnalla on räjähdysmäisesti kasvavaa varastotoimintaa. Uusia halleja nuossee jatkuvasti ja töitä on tarjolla varastotyöntekijöille.

Joka kerta kun työtä olen tarvinnut on sitä myös löytynyt, kertoja on jo kertynyt useita. Tosin lukion jälkeiset työt ovat olleet aina aika kaukana asuinpaikasta. Siinä 600 - 2000 kilometriä on saanut aina matkustaa töihin.
 
123jippo sanoi:
Siis tarkoitatko tosiaan että 2500e on puolen kuun palkka? Aika kiva liksa laatikoiden siirtelystä. Mä voisin tulla heti töihin sinne tolla liksalla :)

Tai tarkemmin ilmaistuna 0,37 euroa kuutiolta laatikkoja. Tuohon summaan se tarkoittaa 6600 kuutiota ja muutamaa tuntia tuntipalkkahommia. Hellesäillä se tarkoittaa lukemattomia litroja vuotanutta hikeä.
 
Gillyanne sanoi:
Ja ennenkuin joku nyt ehtii näistä jotain kitistä, niin Helsingissä asuvalle esim. tuo kk-lippu ON pitkien välimatkojen takia välttämätön. Kaikilla kun ei ole edes sitä isukin ostamaa polkupyörää, jolla kulkea...
Mulla on käytetty fillari; 20e + talvirenkaat 30e. Bussilippuun menee vuodessa 0e.

Pitkät välimatkat? Täällä Stadissahan ne just on lyhyitä. 1,5h pääsee kaupungin laidalta toiselle.
Kännykän... ...blaablaablaa.... ...sitten niiden osa-aikatöiden hakemista varten.
Kyllä sitä vielä 15v sitten pärjättiin ilman kännyköitä. Miksei enää?

Töiden hakua varten riittää semmonen 10e kuukaudessa, jos pitkään puhuu.
 
Kyllä minäkin olen sitä mieltä että ainakin vähänkään kookkaammissa kaupungeissa saa varmasti töitä jos niitä haluaa. Ei ehkä vakituista, eikä välttämättä kokoaikaistakaan, mutta töitä saa kuitenkin. Ainakin jos on normaalilla järjellä varustettu ja kiinnostusta ollut edes joku koulutus hankkia kohtuu kunnialla läpi.

Kuten Raven monesti todennut, niitä töitä ei kukaan tule kotiovelle tuomaa, harvoin edes työkkäri. Joten kannattaa lukea niitä työkkärin sivuja, seurata lehtiä ja käydä/soitella firmoihin ja kysellä suoraan sieltä. Ja ei niihin ilmoitusten työkokemusvaatimuksiin kannata ihan sokeasti uskoa, kaikki sitä vaatii, mutta välttämättä ei ole tarjolla kaveria, joten joku kokematonkin voi hyvin päästä. Jos omaa vähäkään puhelahjoja niin kannattaa käyttää puhelin tai käydä paikan päällä, ne hakemukset hukkuu helposti massaan.

Ja itse olen vakkariduunari, mutta emännällä on tästä kokemusta ihan riittävästi. Vakkaripaikkaa ei tahdo nuori lapseton nainen helposti saada mistään, mutta pätkää kyllä löytyy kun vaan kyselee.

Ja siitä paskahommasta on helpompi ettiä sitä uutta paikkaa kun kotisohvalta makoilemalla. Kyllä ne työnantajat kummasti arvostaa kun on ees jotain työkokemusta.

Ihan pienten paikkakuntien työtilanteeseen en ota kantaa kun en tiedä niistä mitään, mutta en minä itse ainakaan viittis jäädä homehtumaan johonkin tuppukylään ja voivottelemaan tilannetta, mutta kukin tyylillään.
 
Net Virgin ja kumppanit: psykologiassa puhutaan ilmiöstä nimeltä negaatio silloin kun kielletään vallitsevat tosiasiat. Lukekaapa hieman Suomen taloushistoriaa ja sanokaa sitten minne teollisuudesta hävisi yli 400,000 työpaikkaa alle 20 vuodessa? Käykää sitten sanomassa Heikki Hitsaajalle ja Lauri Levysepälle mistä töitä löytyy. Ei pidä kuitenkaan suositella IT-alaa koska se kupla puhkesi jo 3 vuotta sitten. :D
 
protsku sanoi:
Net Virgin ja kumppanit: psykologiassa puhutaan ilmiöstä nimeltä negaatio silloin kun kielletään vallitsevat tosiasiat. Lukekaapa hieman Suomen taloushistoriaa ja sanokaa sitten minne teollisuudesta hävisi yli 400,000 työpaikkaa alle 20 vuodessa? Käykää sitten sanomassa Heikki Hitsaajalle ja Lauri Levysepälle mistä töitä löytyy. Ei pidä kuitenkaan suositella IT-alaa koska se kupla puhkesi jo 3 vuotta sitten. :D

En millään jaksa uskoa, että tätä palstaa lukisi yhtään viiskymppistä Lauri Levyseppää, jonka työmarkkinat ovat sulaneet alta. Moni täällä on lannistunut ja uskoo esittämiinsä tekosyihin, kun ei vain jaksa yrittää kunnolla. Se nyt vain on ihan varmaa, että ottamalla itsestään niskasta kiinni ja puhelimen käteen, jokainen nuorehko löytää töitä alle kuukaudessa, mikäli sitä oikeasti haluaa!!

:thumbs: jokaiselle työnhakijalle
 
Aimotarmo sanoi:
Minä olen sen tehnyt yläasteikäisenä...jne

Niin on, joten pystynet helposti kertomaan minulle, vaikka kolme maata, jossa opiskelijan elämä on tehty yhtä helpoksi ja kaikille tasapuoliseksi, kuin Suomessa? Minä pystyn sitten listaamaan ne 197 maata, jossa näin ei ole.

Hmm...Argumentatiivisesti on pikkaisen huteraa vedota omiin persoonallisuuden piirteisiin ja elämänhistoriaan. Tottakai tämä on ikiaikainen "ryysyistä rikkauksiin" argumentti (ns. "american dream), jolla voidaan oikeuttaa millainen kapitalistinen systeemi tahansa. Mä en ihan ymmärrä, että miksi juuri opiskeluihin ja työelämään liittyvissä keskusteluissa itsestä induktiolla yleistäminen on niin vitun yleistä. Ja miksi sen annetaan mennä läpi. Yhtä hyvin sitä sitten voidaan selittää, että "minä tein töitä tehtaalla kymmenvuotiaana euron päiväpalkalla, teet sinäkin", "minä kykenin puolustamaan itseäni kiusaajia vastaan, puolusta sinäkin". Jos mä en vain tajua tätä, niin selitä mulle, että miten omaan persoonaan vetoaminen on jotenkin validi, yleistettävissä oleva, argumentti. Paitsi jos ihan vilpittömästi olet sitä mieltä, että mikä on mahdollista yhdelle ihmisnisäkkäälle, on mahdollista kaikille. Tai sitten se on joku kauppiksen käsitys akateemisesta dialogista.

Tämän tyyppisessä poliittisessa keskustelussa on viitekehyksenä Suomi. Varmasti menee 197 maassa opiskelijoilla huonommin. Veikkaan, että VIELÄ huonommin menee vangeilla ja työttömillä. Verrataan sitten Kongolaista vankia Suomalaista vankia ja mietitään, kenen pitää olla kiitollinen. Mun mielestä sisäpolitiikasta argumentointi vertaamalla vieraisiin kulttuureihin on typerää. Samalla logiikalla voidaan riistää kaikkien suomalaisten surun ja ongelmien merkitys, koska aina on joku, jonka suru ja ongelmat ovat suurempia. Ihmisen ahdistuksen viitekehys on tasan sen ihmisen oma elämä. Tai sitten se on kauppiksen käsitys akateemisesta dialogista.

Kaikessa muussa oletkin sitten ihan oikeassa. Opiskelijan elämä ei voi Suomessa olla kovinkaan kamalaa, koska jos se olisi kamalaa, ihmiset haluaisivat siitä nopeammin veke. Tai sitten mä olen tuntenut ne ainoat opiskelija, jotka eivät vain millään saa luettua tentteihin, ja se gradu vain venyy ja venyy ja ehkä kahdeksan vuoden jälkeen, kun on opiskeltu 160:8=20 Huimat 20 ovaria vuodessa, saadaan paperit ulos. Mä olen sitä mieltä, että kuka tahansa esim. yliopistoon päässyt lukee 40 ovaria vuodessa. Se ei ole edes paljon, ja se on vain asenne kysymys. Jos ei huvita tehdä osa-aikatyötä (niinkuin monia ei huvita), niin sen neljä vuotta voi rahoittaa lainalla. Mä väitän, että opintojen venymisen syy on opiskelijassa. Ei siinä, että proffat "eivät suostu tarkastamaan gradua". Ja tämä ei ole ringsiden elämästä tehty yleistys. Mielestäni se 40 ei vaadi erityistä ahkeruutta, lukupäätä tahi vapaa-ajasta luopumista. Tai sitten joku saa kertoa, että miten "ihan aikuisten oikeesti tässä systeemissä ei pysty opiskella 40 ovaria vuodessa".

Nimimerkillä: "Vituttaa niin saatanasti, kun olen kolme vuotta maksanut kahden ihmisen laskut, tolla viidessä vuodessa 120 ovaria, heivaisin sen heti, jos löytäisin jonkun siedettävän". Vittu, nyt mun tekee älyttömästi mieli heittäytyä offtopic-itkupilliksi: Onko esim. mun oikeudenmukaisuuden tajussani jotakin vikaa, kun vittuunnun siitä, että samaan aikaan, kun minä maksan toisen osuuden vuokrasta/welhosta/puheluista, se säästää osa-aikatöistä 1300 egeä sijoituskoiranpentuun. Siis koiraan, joka ostettiin ja myytiin välittömästi. Niin ja sen opiskeluthan ei mulle kuulu. :ihme akka toi ringside -hymiö:

Edit: niin ja Gnutille: 15 sitten pärjättiin ilman kännyköitä, 100 vuotta sitten ilman pyöriä ja niiden talvirenkaita, ja joskus vittu kivikaudella pärjättiin ilman tulta.
 
ringside sanoi:
Hmm...Argumentatiivisesti on pikkaisen huteraa vedota omiin persoonallisuuden piirteisiin ja elämänhistoriaan. Tottakai tämä on ikiaikainen ...tippadaatappadaajiihaa...selitä mulle, että miten omaan persoonaan vetoaminen on jotenkin validi, yleistettävissä oleva, argumentti. Paitsi jos ihan vilpittömästi olet sitä mieltä, että mikä on mahdollista yhdelle ihmisnisäkkäälle, on mahdollista kaikille. Tai sitten se on joku kauppiksen käsitys akateemisesta dialogista.

Hauskaa tekstiä rinkku, mutta nyt taidettiin lähteä jo hieman liian pitkälle humanistiseen atmosfääriin. :D

Luonnollisin valinta esimerkeistä on heijastaa niitä oman elämän kautta. Toki voisin kertoa ystävistänikin, mutta se olisi mielestäni vielä huojuvampi tie. Kyllä, olemme jokainen erilaisia, enkä minä ole missään nimessä kenenkään yläpuolella omien toimintamallieni tai saavutusten vuoksi. Yritin tehdä sen selväksi viittaamalla itseeni sanoin - tavallinen pahvi.

Toki voimme astua muutaman askeleen irti omasta elämästämme ja lähteä hämmästelemään kykyä selvityä maailmaa laajempien otantojen tai tutkimusten kautta, mutta - onko siinä mitään järkeä?

Maailma ympärillämme jakaantuu moneen kertaan elämämme aikana, siitä rakentuu jokaisen oma elämä. Kyse on valinnoista ja etenkin niiden toteuttamisesta. Yksi jakauma on välillä toteuttaa -- haluaisi toteuttaa. Kyse on tekemisestä, ei mistään muusta. Onko sillä merkitystä, mitä kautta tuota tarkastelee?

Tämän tyyppisessä poliittisessa keskustelussa on viitekehyksenä Suomi. Varmasti menee 197 maassa opiskelijoilla huonommin. ....liirumlaarum... Ihmisen ahdistuksen viitekehys on tasan sen ihmisen oma elämä.

Olet tässä täysin oikeassa. Mutta enkö tässäkin tredissä ole jo tuonut esiin, kuinka hyvin sitä opiskelun mahdollisuutta jo yritetään tukea. Ihmisille oikein tyrkytetään mahdollisuutta toteuttaa itseään. Aivan sama olisi vaikka opintotuki olisi 1200 e / kk. Ei se silti kaikille riittäisi, valitettaisiin sitten siitä, että naapurin torsti rakastajineen käy kolmesti vuodessa St. Tropezilla itseään hemmottelemassa, miksen minä opiskelijana voi tehdä näin...

Tai sitten se on kauppiksen käsitys akateemisesta dialogista.

Sitä, kuinka paljon kauppis tai lapsuuteni keskustelut äidin helmoista ovat vaikuttaneet nykyiseen käsitykseeni dialogista, en voi tietää. Eiköhän tämä argumentointini ole aivan oman elämäni tulosta, ei mistään erityisesti poimittua. Edelleen mielestäni on täysin käsittämätöntä miten paljon ihmiset haluavat löytää kiinnikkeitä erilaisiin ismeihin. Yritän itse irtisanoutua mahdollisimman tehokkaasti irti jokaisesta niistä. Onnistun tai en, mutta ainakin yritän.

Kaikessa muussa oletkin sitten oikeassa..

No mikäs mahti sinulle sitten antaa oikeuden päättää tästä? :D

Nimimerkillä: "Vituttaa niin saatanasti, kun olen kolme vuotta maksanut kahden ihmisen laskut, tolla viidessä vuodessa 120 ovaria, heivaisin sen heti, jos löytäisin jonkun siedettävän".

Usko tai älä, mutta sama täällä paitsi ovareita ei vaimokkeella ole, vaan pieni ryhtymiskyvyttömyys.

Vittu, nyt mun tekee älyttömästi mieli heittäytyä offtopic-itkupilliksi: Onko esim. mun oikeudenmukaisuuden tajussani jotakin vikaa, kun vittuunnun siitä, että samaan aikaan, kun minä maksan toisen osuuden vuokrasta/welhosta/puheluista, se säästää osa-aikatöistä 1300 egeä sijoituskoiranpentuun. Siis koiraan, joka ostettiin ja myytiin välittömästi. Niin ja sen opiskeluthan ei mulle kuulu. :ihme akka toi ringside -hymiö:

Täällä vielä koira tirsaa jaloillani tälläkin hetkellä. Rahoitus sama! ;)
 
Hyviä pointteja Ringsidelta (jälleen kerran) ja protskultakin. Ja Aimotarmo: tässä threadissa kyllä on käsitelty työttömyyttä kokonaisuudessaan, mukaan lukien ne levysepät, pitkäaikaistyöttömät, 55-vuotiaana pellolle potkitut konekirjoituskurssin joskus käyneet naiset ynnä muut - toki myös nuoret ja syrjäseuduilla asuvat.

Munkin mielestä - kun puhutaan mistä vain - pitäisi pystyä ymmärtämään että ihmisiä on erilaisia. Kaikilla ei ole samat edellytykset, lahjat, luonteen voimakkuus ja sosiaaliset taidot. Kaikkia ei voi työllistää samalla kaavalla. Kaikkia ei ikinä pystytä työllistämään. Ketään ei voi pakottaa työllistymään.

Arkadianmäellä parisataa henkeä on (toivottavasti) jo yli 10 vuotta miettinyt näitä asioita, eikä helppoja ratkaisuja ole. Ehkä jonain päivänä joku fiksu tohtori keksii sellaisenkin Happy Pillin, joka muuttaa kaikki ihmiset Aimotarmoiksi ja niin ovat yhteiskunnan ongelmat iäksi kadonneet :kippis1:
 
Back
Ylös Bottom