Työttömille työllisyysvelvoite?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
Calle sanoi:
Ravenkin vois näyttää miten löytää töitä jostain kaukaiselta kirkonkylältä jonka asukasluku on 3000 henkeä ja työttömyysprosentti 20? Sitä en väitä etteikö suomen harvoista kasvukeskuksista töitä sais jos ei turhia nirsoile. Tostakinhan tietysti vois keskustella täytyykö ihmisen jättää kotiseutunsa työn takia ja muuttaa kaupunkeihin...

Juuri tätä ei tunnu monikaan parhaillaan etelä suomessa töissä oleva tunnu tajuavan. Puhutaan toisessa lauseessa sitten ahkeruudesta ja oma-aloitteisuudesta, kun samaan aikaan itse surffataan työaikana jossain IT nörttien "leikki" työpaikasta pakkiksella. Siinä on ehkä turha tulla selittämään mitään oma-aloitteisuudesta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sumppari sanoi:
Puhutaan toisessa lauseessa sitten ahkeruudesta ja oma-aloitteisuudesta, kun samaan aikaan itse surffataan työaikana jossain IT nörttien "leikki" työpaikasta pakkiksella. Siinä on ehkä turha tulla selittämään mitään oma-aloitteisuudesta.

Selitäppä mulle käsite IT-nörttien "leikki"työpaikka????

Edit: tais Sumppari lähtee ahkerana hakeen töitä ku näky menneen offlineen..
 
Aimotarmo sanoi:
On oikeasti vaikea uskoa, että olet korkeastikoulutettu mielipiteidesi ja hahmottamisesi perusteella, ei millään pahalla. :haart:

Ei tässä monella muullakaan ole pappamammataikukaanmuukaan ollut sponsoroimassa opiskeluaikoja. Joo töitä on kesäisin tehtävä ja välillä lainaakin otettava, mutta sillä pärjää oikein hyvin. Ei kai sitä nyt voi annettuna pitää, että opiskeluaikana on päästävä vähintään kerran lomailemaan kaukoitään tms..

No ei sitä kyllä ole sinunkaan laukomistesi perusteella helppo uskoa... :rolleyes:

Yksinkertaista matematiikkaa: ymmärtääkseni opintotuen ja asumislisän maksimisumma on nykyään vähän päälle 400e kuussa. Opintolainan osuudesta, siis kuukautta kohti, minulla ei ole tarkkaa tietoa enkä nyt jaksa sitä tarkistaakaan :nolo:, mutta oletan sen olevan vähän päälle 200e. Tästä päästään siis yhteissummaan n. 650e, joka EI ainakaan pääkaupunkiseudulla riitä elämiseen. Opiskelija-asuntoja ei riitä kaikille - tämä on muuten ongelmana ympäri Suomen - ja yksityisellä puolella vuokrakulut ovat helposti jopa 500 euroa/kk. Joten tuolla ylijäävällä 150 eurolla (hyvällä tuurilla jopa vähän päälle) onkin sitten maksettava niin ruoat, laskut, liikkuminen kuin harrastuksetkin...

Tottakai kesäisin tehdään töitä, mutta niitä hyvinpalkattuja tehdastöitäkään ei kaikille riitä, ja haluaisinpa nähdä, miten n. 1400-1500 euron bruttopalkasta (joka esim. asiakaspalvelualoilla on hyvin tavallinen) säästetään koko pitkää opiskelutalvea varten. Kesäajalta kun mitään tukia ei luonnollisestikaan saa, mikäli käy töissä.

Ja huom. minäkään EN valita Suomen opintotukijärjestelmästä sinällään, on hienoa että opiskelua tuetaan valtion toimesta, ja ilmainen opiskelu se vasta mahtava etu onkin. Halusin vain osoittaa, että ei se opiskelijan asema nyt kuitenkaan niin hyväkään ole, kuin mitä, aimotarmo, omassa postissasi väitit.
 
Net Virgin sanoi:
Selitäppä mulle käsite IT-nörttien "leikki"työpaikka????

Edit: tais Sumppari lähtee ahkerana hakeen töitä ku näky menneen offlineen..

Leikkityöpaikka on sellainen, jossa voi pitkin päivää norkoilla kahvilla tai netissä.

On line mielestäni olen, ja en ole työtön, ihan hyvin työllistetty, täysillä kesä ja talvilomilla varustettu.

PS. Oletko elämäsi aikana koskaan hakenut töitä mistään pikkukaupungista?
 
Gillyanne sanoi:
Ja huom. minäkään EN valita Suomen opintotukijärjestelmästä sinällään, on hienoa että opiskelua tuetaan valtion toimesta, ja ilmainen opiskelu se vasta mahtava etu onkin. Halusin vain osoittaa, että ei se opiskelijan asema nyt kuitenkaan niin hyväkään ole, kuin mitä, aimotarmo, omassa postissasi väitit.

Joo, ei kait opintotuki ole koskaan riittänyt edes ns. normaaliin elämään vaan taso on mitoitettu suurinpiirtein niin että sillä saattaa joku tarkka talousihminen pystyä kitkuttelemaan hengissä. Ite muistelen että opiskeluaika meni siten että opintotuilla ei tosiaan pärjännyt vaan töissä piti olla jotta hengissä pysy. Ei opiskelijan tuloista voi kukaan olla kateellinen. Opiskelkoot opiskelijat noilla tuilla vaikka koko ikänsä jos haluavat mun puolesta. Parempi sekin varmaan kuin työttömyys.
 
Haha mä olen varmaan sitten sumpparin mielestä leikisti töissä, kun mulla on koko päivän pakkis auki ja kahvikuppikin on koko ajan tässä vieressä. Onpa mulla oma keitinkin. :D

On niitä töitä, itse olen tehnyt töitä 14-kesäisestä ja siinä ohella käynyt kouluni. Ensimmäiset työpaikkani hommasin pikkupaikkakunnalta ja aina on jotain löytynyt.

Ja se joka valitti, ettei jaksa kulkea julkisilla töihin, voisi hankkia vaikka polkupyörän. 20km suunta päivässä pitää vaan kuntoa yllä. Kyllä niitä töitä on aina, joskus niitä joutuu tekemään vain vähän huonommissa oloissa ja paskemmalla liksalla. Aina löytyy firma, joka ottaa vaikka harjoittelijaksi ensin ja kunhan hoitaa hommansa hyvin, pääsee yleensä täydellekin palkalle.

Ihmeellistä nurinaa mun mielestä toi "työpula". Menkää halvalla ensin töihin, vaikka peruspäivärahalla, niin saatte sitä kokemusta. Sitten kun on kokemusta, niin pääsee paremmillekin palkoille.
 
Sumppari sanoi:
Leikkityöpaikka on sellainen, jossa voi pitkin päivää norkoilla kahvilla tai netissä.

On line mielestäni olen, ja en ole työtön, ihan hyvin työllistetty, täysillä kesä ja talvilomilla varustettu.

PS. Oletko elämäsi aikana koskaan hakenut töitä mistään pikkukaupungista?

Olenhan kotoisin 5000 asukkaan kaupungista... :lol2:

Mikäs se oikea työ sitten on?
Portsari, kivityömies, lapiolla kaivaja, autonkuljettaja, ruohonleikkaaja, jokin atk-työ, autonasentaja.... Sumppari.. taidat itse tehdä OIKEETA työtä, kun sitä voidaan kerran panetella muita työnkuvan perusteella....

ps. sun pikku palleros näyttää olevan offlinessa koko ajan... siinähän on se valkee sydeemi silloin ku on onlinessa.
 
Sumppari sanoi:
Oletko elämäsi aikana koskaan hakenut töitä mistään pikkukaupungista?

Tämä nyt ei ollut kyllä mulle osoitettu. En ole hakenut ja olisi varmaan aika erilaista kun täällä pääkaupunkiseudulla, jossa on aina työtä riittänyt. Ja työpaikoista on valinnanvaraa rajattomasti. Tai sitten että pitäis muuttaa työnperässä toiselle puolelle suomea pois kotoseudultaan vasten tahtoaan pakon edessä. Ihan perseestä. Voi hyvinkin olla että seuraavissa vaaleissa äänestään keskustaa :thumbs:
 
Minä olen ainakin ymmärtänyt asian sillai että Suomessa on duunia mutta työttömien koulutus ja duunien koulutusvaatimukset eivät kohtaa. Jos nyt kattoo vaikka aarresaaren kautta haussa olevia töitä niin kyllä 95% vaatii jotain erityisosaamista mitä ilman duunia on mahdoton toteuttaa. Lähe siinä sitten hakemaan simultaanitulkin, eu rahoitusmalli osaajan tai koodaajan paikkaa hakemaan jos handussa on jotkut taidehistorian asiantuntijan tai graafikon paperit. Aika vähän nykyään on niitä töitä joihin voidaan jannu vetästä suoraan kadulta.

Toisena ongelmana käsittääkseni on se, että koulutus koneisto reagoi hitaasti alakohtaiseen työvoiman tarpeeseen. Jos nyt aletaan kouluttamaan metsurista työntekijää "kuumalle" alalle, voi tilanne olla kolmen vuoden koulutuksen jälkeen aivan toinen. Harvalle alalle pätevöidytään 2kk kurssilla.

Näyttää siltä että "kyllä sitä työtä riittää" hehkutusta pitää yllä vakkari duunissa olevat hyväpalkkaiset ihmiset joilla ei ole todellista käsitystä siitä mitä muiden alojen vaatimukset ovat.
 
Aimotarmo sanoi:
No huh huh ja täyttä anssia!!

Eihän sitä opiskelijoilla hirveän helppoa ole, mutta varsin hyvin pärjää, kun kesät paiskoo hommia (vaikka tehtaalla, minä ainakin) ja lukukauden aikana tuet ovat varsin riittävät.

Mihinkäs vertaat opiskelijan asemaa? Kokeilepa verrata sitä vaikka muiden maiden tilanteisiin, niin kyllä alkaa maistumaan taas opinnot Suomessa. Argumenttisi oli niin typerä, että en viitsi aikaani haaskata tämän pidempiin taustaselvityksiin.

Ei niistä kesäduuneista niin paljoa makseta, että siitä jäisi loppuvuodeksi paljoakaan yli. Kaikki ei ees saa kesäduunia ja ihan turha väittää, että saa, koska kaikki ei saa.

Vertaan opiskelijan asemaa esimerkiksi vankiloissa olevien asemaan (katto, ruoka ja duuni) ja työttömien asemaan (saavat enemmän kuin opiskelijat).

Ihan turha mun on verrata mihkää köyhään maahan, koska me ollaan nyt Suomessa. Thaimassa sai herkullisen kana+riisi -aterian 1 eurolla. Eipä Suomessa tuollainen onnistu, mutta eipä asiaan liitykään, koska ollaan täällä eikä siellä.

Hgin seudulla ne tuet ei ole riittävät, koska opintoraha asumislisineen kattaa suurimmalta osalta ihmisistä just just vuokran ja loput pitää taikoa jostain itse.

Lainan suhteen olen sitä mieltä, että on naurettavaa, jos pitää ottaa lainaa saadakseen ruokaa.
 
Calle sanoi:
Tostakinhan tietysti vois keskustella täytyykö ihmisen jättää kotiseutunsa työn takia ja muuttaa kaupunkeihin...

Kysehän oli, että ei MISTÄÄN. Silloin se kattaa koko Suomen, eikä vain 100metriä omasta kotoa.
 
Raven sanoi:
Tuo on :anssi:

Työpaikkoja on tuhansittain vapaana ja kaikki eivät niistä edes työkkäriin ilmoita. Kyse on vain siitä, että mitä työtä suostuu tekemään. On turha selittää, että ei irtoa työtä mistään.

No ei ainakaan täällä joensuussa. Ole. Itsekkin ajattelin armeijan jälkeen että tästähän tää elämä alkaa kun töihin vaan pääsee. Oman alan töitä ei löytänyt millään vaikka ammattitaitoa ois ollut varmasti enemmän kun yhdelläkään tutulla jotka sattu heti koulun päätyttyä pääsemään töihin suhteilla. No sen jälkeen sitä hainkin jos jonkinlaista työtä 3kk aikana. 30 paikkaan hain suurinpiirtein eikä mistään mitään. Sitten pääsin lopulta töihin jotka oli kohtuu raskaita. 5 työntekijästä olin pomon lisäksi ainut jolla ei ollut välilevyn pullistumaa selässä ja heistäkin selän takia 3-8vko vuodessa viettää sairaslomalla kun selkä menee pullistuman takia niin jumiin että ei pysty kunnolla kävelemään. Noh onneksi sain elämäni ensimmäisen paikan nyt "suhteilla" kevyimpiin hommiin ja olenkin ihan tyytyväinen. ainut vaan että ei oman alan töitä ole joita todellakin haluaisin tehdä. Sekin hävettää että sain sen suhteilla. Pitänee kaverille tarjota kunnon ryyppy ilta tuosta hyvästä kun ei tartte kärvistellä selkä jumissa joka päivä. :)
 
fullpower sanoi:
No ei ainakaan täällä joensuussa. Ole.

Ei ole töitä tarjolla Joensuussa? Mitäs nämä ovat: http://www.mol.fi/cgi-bin/search?DB...IALA=&SEKTORI=&TEKSTI=&SUBMITKEY=+Hae+paikat+

Ja kuten Net virgin sanoi myös, että niitä töitä pitää hakea itse. Saithan itsekin töitä, vaikka ei ollut sitä mitä ensin toivoit. Ei sitä työtä välttämättä heti 2 päivän sisällä saa, mutta jos alkaa menemään reippaasti yli vuosi ja valittaa että ei ole missään töitä, niin sitten on hakijassa itsessään vika.
 
Nakkeli sanoi:
Aina löytyy firma, joka ottaa vaikka harjoittelijaksi ensin ja kunhan hoitaa hommansa hyvin, pääsee yleensä täydellekin palkalle.

Ihmeellistä nurinaa mun mielestä toi "työpula". Menkää halvalla ensin töihin, vaikka peruspäivärahalla, niin saatte sitä kokemusta. Sitten kun on kokemusta, niin pääsee paremmillekin palkoille.

Ei edes löydy. Sisko yritti päästä harjottelijaksi tällä työvoimasysteemijutulla, jossa sille firmalle lisäksi MAKSETAAN siitä, että ottavat työharjoittelijan.

Ei päässy mihinkään, vaikka haki todella useaan paikkaan. Firmat ei halua tuhlata vakkarityöntekijöiden aikaa siihen, että ne kouluttaa ja vahtii harjottelijaa.
 
jambo sanoi:
Näyttää siltä että "kyllä sitä työtä riittää" hehkutusta pitää yllä vakkari duunissa olevat hyväpalkkaiset ihmiset joilla ei ole todellista käsitystä siitä mitä muiden alojen vaatimukset ovat.

Olen kyllä vakkariduunissa.. olen tehnyt hoitajan työtä useissa erilaisissa kohteissa, olen ajanut kuorma-autoa, olen ollut autonasentajana, talonmiehenä, olen ollut rengasasentajana. Nuorenpana kun muutin kotoa pois tein erilaisia metsätöitä yms...

Nyt teen sitten tässä koneella duunia....

Eli jonkinlainen käsitys joistain aloista on muodostunut... Olenhan työelämässä ollut mukana jo 15 ja puoli vuotiaasta asti.

Työn ohessa opiskelukaan ei ole vierasta, eli sen mukaan mistä duunia irtoo opiskellaan ja tullaan päteviksi alalle.

Ja Sumpparillekkin vielä terveiset... olen paikkani ansainnut, vaikkakin pystyn olemaan koneen äärellä ja pakkiksessakin roikkumaan pitkin päivää.
 
Raven sanoi:
Ei ole töitä tarjolla Joensuussa? Mitäs nämä ovat: http://www.mol.fi/cgi-bin/search?DB...IALA=&SEKTORI=&TEKSTI=&SUBMITKEY=+Hae+paikat+

Ja kuten Net virgin sanoi myös, että niitä töitä pitää hakea itse. Saithan itsekin töitä, vaikka ei ollut sitä mitä ensin toivoit. Ei sitä työtä välttämättä heti 2 päivän sisällä saa, mutta jos alkaa menemään reippaasti yli vuosi ja valittaa että ei ole missään töitä, niin sitten on hakijassa itsessään vika.

Noniin, katsotaanpas kyseistä linkkiä tarkkaan. Taitaa olla tasan 4kpl työpaikkoja, joissa ei ole koulutusvelvoitetta.

Vai meinaatko että sama jamppa pystyy hakemaan sisustussuunnittelijan ja ylilääkärin virkaa? Aika harvassa on ne työpaikat, joihin pääsee pelkällä innolla.

Mutta joo aivan sama minulle mitä suurkaupungissa töissä käyvät kuvittelevat työhön pääsemisestä, off topicsi menee. Alkuperäiseen kysymykseen, mielestäni pakkotyö ei ole hyvä veto, mutta luulisi olevan helppoa toteuttaa 2 mallia. 1 peruspäiväraha kuten nyt. 2. jotain "pakkotyötä" josta tuplapäiväraha. Vaikea kuvitella mitään työtä, joka ei tuottaisi kenellekkään mitään, ja luulisi helposti työn x tuottavan kunnalle/kaupungille yhden päivärahan verran, jonka voisi tälle työttömälle antaa kannusteeksi työstä.
 
jambo sanoi:
Näyttää siltä että "kyllä sitä työtä riittää" hehkutusta pitää yllä vakkari duunissa olevat hyväpalkkaiset ihmiset joilla ei ole todellista käsitystä siitä mitä muiden alojen vaatimukset ovat.

Mä näen asian just toisin päin.

Ne on hyväpalkkaisia ja vakkariduuneissa, jotka juuri tajuaa monialaisesti asioita. Toki yksisilmäisellä osaamisellakin pääsee välillä töihin, mutta varmasti töissä on vain ne, jotka pystyy ja tahtoo sopeutua olosuhteisiin.

Kyllä mäkin olen kolvannut hikisessä peltihallissa piirilevyjä ja kerännyt pölyisessä hallissa kompressoreita ja kauluslaippoja, kantanut putkia kuormurin lavalta työmaalle ja kantanut räntäsateessa läpimärkänä hesareita toisten postilaatikkoihin. Mun ei vain enää tarvitse, koska kehityskaari on ollut keskimäärin nouseva koko työuran ajan. Mitään en ole saanut ilmaiseksi, mutta en tavallista työtä vieroksu vieläkään.

e: tuli vastattua melkeen samalla tavalla ku netvirgin, jouduin vaan paltsuun tossa kesken viestin kirjottamisen, en siis imitoi häntä, vaikka saman näkökannan jaankin. :kippis1:
 
Raven sanoi:
Ei ole töitä tarjolla Joensuussa? Mitäs nämä ovat: http://www.mol.fi/cgi-bin/search?DB...IALA=&SEKTORI=&TEKSTI=&SUBMITKEY=+Hae+paikat+

Ja kuten Net virgin sanoi myös, että niitä töitä pitää hakea itse. Saithan itsekin töitä, vaikka ei ollut sitä mitä ensin toivoit. Ei sitä työtä välttämättä heti 2 päivän sisällä saa, mutta jos alkaa menemään reippaasti yli vuosi ja valittaa että ei ole missään töitä, niin sitten on hakijassa itsessään vika.

Niin no se on selvä että jotain paska hommia varmasti saa jossain vaiheessa. Tähän tietysti joku sanoo että aina ei saa sitä mitä haluu ja on tyydyttävä niihin paska hommiin. NÄinhän se meneekin mutta ei sitä aina jaksa että vituttaa lähteä töihin. nyt ei vituta onneksi. Opiskellessakin tein samalla pimeitä hommia joka viikko kun on omat vehkeet millä tehdä. Tallissa menikin monena päivänä viikossa kymmeneen asti jos ei muitten autoja puljatessa niin omia autoja. Teen nyttenkin niitä töitten jälkeen välillä aina kun on tilaisuus ja vuorot sattuu niin että pystyy/jaksaa tehdä.

Mutta noistakin mitä tossa työkkärin sivuilla ei oo sellasia töitä paljoakaan mitä minä voisin tehdä. Histaajan hommia voisin tehdä ,mutta työkokemuksena vaaditaan 1-5vuotta, en oo hitsarina ollut muualla kun raskaankaluston maalaamossa mitä tossa ilmoittaavatkin yhtä paikkaa. sielläkään ei makseta ylitöistä sitä mitä pitäs. ei ole kahvitaukoja eikä kerkeä syödä ja maksetaan vitun paskaa palkkaa vielä. Ja seuraan vielä työkkärin sivuja kerran viikkoon suurinpiirtein jos vaikka sattus olemaan varteen otettavassa firmassa oman alan duunia. Täältä on kaikki lähtenyt etelään meikäläisen alalta jotka haluu nimenomaan tehdä sitä mitä osaa eikä jäädä muurarin apuriks raksalle.
 
Net virgin ja nakkeli:

Vain koulutustaan vastaavissa vakiduuneissa olevilla on varaa puhua että kyllä sitä työtä löytyy kun tosiasia on että isolle joukolle sitä ei löydy. Ja monialaisuudellakin on rajansa, meneppä bisnes miehenä vaikka CNC koneistajan hommiin ja kokeile miten ammattikorkean markkinointikoulutus auttaa. Samaa mieltä olen siitä että turha jäädä kotiin makaamaan itkemään jos ei ole edes halua kouluttautua ja aktiivisesti hakea töitä. Taikka turha alkaa valkkaamaan duuneja jos ei koulutusta löydy, sillon otetaan mitä saadaan. Tilanteeseen sopeutumisellakin on rajansa. Jos ensin olet kouluttautunut 3-5 vuotta ammattiin, omaat parin vuoden kokemuksen ja sitten pitäis työttömyydessä "sopeutua tilanteeseen" ja kenties taas vaihtaa alaa niin aika vähissä on ne joilla todellisuudessa on resursseja siihen. Eri asia on sitten kouluttautua edelleen omalla alallaan jos näyttää siltä että edes siten saa töitä.

Se että on joskus itse tehnyt perus duunia, ura ollut nousujohteinen ja nyt duunissa ei meinaa sitä että kaikilla kävisi niin, vaikka kuinka yrittäisi. Kukapa meistä ei olisi duunia painanut, nimimerkillä "myös 15v asti duunissa mukaanlukien opiskeluaika". Meikäläisellä on työura edennyt nurmikonleikkuusta opiskelun kautta asiantuntija duuneihin joten ehkä siinäkin on nousujohteisuutta, riippuu tietysti katsojasta. Silti ymmärrän ettei kaikille käy samoin.

Mun on ainakin vaikea uskoa etteikö satojen tuhansien työttömien joukosta suurin osa menisi duuniin jos sitä todella olisi tarjolla.
 
Back
Ylös Bottom