Työttömille työllisyysvelvoite?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olin valmistumisen jälkeen 3kk työttömänä. Voin kertoa, että sitä tulee jokseenkin tarpeeton olo, kun on hakenut esim. puhelinmyyntihommiin (mitä joskus opiskeluaikana teinkin) tai siivoojaksi, eikä saa paikkaa koska eivät halua ottaa sitä riskiä, että heti kun koulutusta vastaavaa työtä löytyy, toinen lähtee -kuten tietysti olisin tehnytkin. No, koulutusta vastaavaa työtä löytyi, ja olipahan tuo sinänsä kasvattava kokemus. Miltäköhän mahtaa pitkäaikaistyöttömistä tuntua, kun itse teki 3kk jälkeen mieli tappaa jokainen sukulainen, joka "ystävällisesti" kysyi, että jokos niitä töitä on löytynyt?

:offtopic: Miksi sukulaiset osaavat aina kysyä "kohteliaasti" juuri sitä, mitä et halua kuulla? Kuten tuo työpaikkajuttu, tai "joko lopputyösi on valmis?" (aikoinaan) tai "eikös sulle ole vieläkään miestä löytynyt?" Grrrr. Vietetäänpä hiljainen hetki sukulaistemme sietämättömyyttä pohdiskellen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
reinhardt sanoi:
:offtopic: Miksi sukulaiset osaavat aina kysyä "kohteliaasti" juuri sitä, mitä et halua kuulla? Kuten tuo työpaikkajuttu, tai "joko lopputyösi on valmis?" (aikoinaan) tai "eikös sulle ole vieläkään miestä löytynyt?" Grrrr. Vietetäänpä hiljainen hetki sukulaistemme sietämättömyyttä pohdiskellen.

Itse inhoan kysymystä "Joko pääsit opiskelemaan?"

Saatana :curs: :wall:
 
suomessa pitäis olla 4-vuorotyötä ja kuuden tunnin työpäivät niin rupeis töitä löytyyn. nytten kun eläkeikää pidennetään ja työaikaakin aiotaan pidentää, niin eihan niitä työpaikkoja ikinä tuu oleen.
 
zeik sanoi:
suomessa pitäis olla 4-vuorotyötä ja kuuden tunnin työpäivät niin rupeis töitä löytyyn. nytten kun eläkeikää pidennetään ja työaikaakin aiotaan pidentää, niin eihan niitä työpaikkoja ikinä tuu oleen.

Ja palkkojako laskettas tuntimäärän mukaan???

Tunnen muutamia kavereita, jotka ovat työttömiä. Mitään ei asioiden eteen tehdä. Yhdelle jopa hommasin työpaikan, jota ei tietenkään voinut hyödyntää... Vituttaa sellaset 30 vuotiaat lakuperseet, jotka aivät tee elämisensä eteen mitään.

Toisellekkin kattelin muutaman paikan ja annoin vinkkiä, etttä nyt kannattaa hakea... Myöhemmin kysäsin sitten, että mites kävi. No kaveri vaan tuumas, että ei hänen kannattanu hakea, ku on kevät ja opiskelijat tulee kohta markkinoille. Minä tyhmänä kysymään, että mitenkä niin ei kannata. No kaveri siihen.. "mä oon niinkallis ammattimies, ettei työnantajan kannata palkata mua nyt ku on saatavilla opiskelijoita"... :curs:

Ite en oo ollu työttömänä ku viimeks muuttaessani ja silloinkin tyyliin "vapaaehtoisesti" ku ei ollu ollenkaan ollu kesälomaa, niin oli sellanen kiva muutaman viikon tauko siinä. Töitä olen AINA löytänyt ITSE AKTIIVISELLA haulla... olen siis siirtynyt suoraan duunista toiseen.

Ihmettelen näitä joille ei kelpaa ku johtajan virat... Olen itse tehnyt laidasta laitaan duunia ja kyllä niitä eri alojenkin kokemuksia arvostetaan työmarkkinoilla.. osoittaa ainakin aktiivisuutta...

No tähän on vaan mun näkemys... :D
 
Sukulaiset kertoi, että maaseudulla on paljon hiekkateitä, jotka on aikoinaan rakennettu työllisyystöinä.
Työttömille ei ennen vanhaan voinut antaa ruokaa, jos ei tehnyt työtä, ettei ne laiskistu.
 
Kyllä sitä kuulee välillä aika uskomatonta juttua nuorilta 17-19 vuotiailta...
Välillä kuulee tavoitteen olevan, etta jotenkin lusmuilee ammatillisen koulutuksen lävitse ja pääsee kortistoon... Siis ihan oikeesti!
Sitten selitetään, että hyvin sillä elelee ja sossusta voi hakea lisää rahaa.
Ja tietenkin vielä vanhemmilta ja suvulta saa lisää.
Tekisi mieli ruuvata pää irti ja puhdistaa se paska pois sieltä!

Ja itse kun käy töissä ja koulussa samaan aikaan, niin ei saa sitäkään rahamäärää ja joutuu maksamaan tuet takaisin. Ja kaikista ansioistaan vielä kunnolla veroa, jotta voidaan kustantaa asennetyöttömien elämää.

Jos ei tosiaan saa töitä, niin heille riittää sympatiaa, mutta turhan monta edelläkuvatun kaltaista lusmua on tullut tavattua.
 
Jos teitä yhtään lohduttaa ni ei sieltä sossusta saa mitenkään erityisemmin lisää rahaa.

Yksin jos asuu vuokran päälle tulee joku 350 euroa ja sillä on selvittävä, mitään muuta ei tipu. Jokainen voi ite miettiä kuinka pitkälle pötkitään 350e kuussa ruoat, laskut ja muut menot.

Opiskelijoita tää viesti ei koske. Suomen opiskelijat on niin ala-arvoisessa asemassa, että tekisi mieli ampua muutamalta päättäjältä pää irti.

:curs:
 
Hippa sanoi:
Opiskelijoita tää viesti ei koske. Suomen opiskelijat on niin ala-arvoisessa asemassa, että tekisi mieli ampua muutamalta päättäjältä pää irti.

:curs:

No huh huh ja täyttä anssia!!

Eihän sitä opiskelijoilla hirveän helppoa ole, mutta varsin hyvin pärjää, kun kesät paiskoo hommia (vaikka tehtaalla, minä ainakin) ja lukukauden aikana tuet ovat varsin riittävät.

Mihinkäs vertaat opiskelijan asemaa? Kokeilepa verrata sitä vaikka muiden maiden tilanteisiin, niin kyllä alkaa maistumaan taas opinnot Suomessa. Argumenttisi oli niin typerä, että en viitsi aikaani haaskata tämän pidempiin taustaselvityksiin.
 
jarze sanoi:
Ootko tullu ajatelleeksi ettei kaikki ole omasta tahdosta työttömänä? Se vituttaa suunnattomasti, että työttömiä aina halveksutaan. Minkäs vitun sille teet, jos sitä työtä ei yksinkertaisesti irtoa MISTÄÄN?

Tuo on :anssi:

Työpaikkoja on tuhansittain vapaana ja kaikki eivät niistä edes työkkäriin ilmoita. Kyse on vain siitä, että mitä työtä suostuu tekemään. On turha selittää, että ei irtoa työtä mistään.
 
Kertoisiko joku, mitä ovat nämä varsin riittävät opintotuet, joista voi säästää neljän hengen thaimaanmatkan hinnan? Jos siis ei puhuta opintolainoista?

Omat tukikuukaudet on jo aikaa sitten käytetty, mutta muistaakseni sain opintorahaa käteen n. 220-250e/kk. Koska asun yksissä työssäkäyvän miehen kanssa, ei asumislisää herunut. Vuokra tuohon aikaan nieli kuukausittain 175e (puoliksi ukon kanssa ja sinänsä varsin kohtuullinen vuokra Helsingissä), joten elämiseen jäi jotain 50-75e. Bussilippu välttämätön, sen jälkeen jäi 25-50e. puhelin n. 20e, joten ruokaan ja muihin laskuihin jäi 5-30e. No tietenkin sitä työssä käytiin ja välillä joutui lainaankin turvautumaan, kun pappa inte betalade ja ukolla oli tekemistä oman toimeentulonsa kanssa vaikka vakityössä onkin.

En nyt tässä väitä, etteikö sillä opintotuella voisi jotenkin jossain olosuhteissa sillan alla viiden hengen soluyksiössä elää, varmasti joku pystyy, haluaisin vain tietää miten se onnistuu...
 
Raven sanoi:
Tuo on :anssi:

Työpaikkoja on tuhansittain vapaana ja kaikki eivät niistä edes työkkäriin ilmoita. Kyse on vain siitä, että mitä työtä suostuu tekemään. On turha selittää, että ei irtoa työtä mistään.

Anteeksi nyt vain, raven, mutta eipä se aina ihan niin yksiselitteistä ole. Nimimerkillä aika helvetin montaa siivojan tai lehdenjakajan paikkaa kesätöiksi aikanaan hakenut -pääsemättä töihin. Kun aina löytyy joku, jolla on 14- vuotiaasta saakka työkokemusta (sitä ei tietenkään lasketa työkokemukseksi, että on kaiket kesät pominut marjoja, kitkenyt kasvimaata ja laittanut ruokaa sairaille isovanhemmille). tai pienellä paikkakunnalla ihmisellä voi olla yksinkertaisesti väärä sukunimi.

Ainoa työ, mitä saa kuka tahansa on mansikanpoiminta, mutta mites käyt 30 km päässä töissä jos ei ole autoa?

Työkkärissä muuten ne alueet, miltä saatu työ on pakko vastaanottaa on ihan uskomattomia. Miettikää, miten haja-asutusalueella käyvä autoton voi käydä 60 km päässä töistä, kun julkista liikennettä vähennetään koko ajan?

Täytyy kyllä olla onnellinen siitä, että itsellä on hyvä työpaikka, vaikka välillä vituttaakin.
 
PMLats sanoi:
Kertoisiko joku, mitä ovat nämä varsin riittävät opintotuet, joista voi säästää neljän hengen thaimaanmatkan hinnan? Jos siis ei puhuta opintolainoista?

On oikeasti vaikea uskoa, että olet korkeastikoulutettu mielipiteidesi ja hahmottamisesi perusteella, ei millään pahalla. :haart:

Ei tässä monella muullakaan ole pappamammataikukaanmuukaan ollut sponsoroimassa opiskeluaikoja. Joo töitä on kesäisin tehtävä ja välillä lainaakin otettava, mutta sillä pärjää oikein hyvin. Ei kai sitä nyt voi annettuna pitää, että opiskeluaikana on päästävä vähintään kerran lomailemaan kaukoitään tms..

Olisitko itse valmis laittamaan vaikka sen 50 keuroa vuosittaiseen lukukausimaksuun, kuten monessa muussa maassa on ja sen jälkeen vasta miettimään rahoja omaan elämiseesi? Tämäkö auttaisi sivistämään maata lähtökohdista riippumatta?

Miksi et kääntäisi asiaa päässäsi toiseen suuntaan: olen onnekas, kun saan opiskella valitsemaani alaa, valtio tukee minua tässä (jonkinverran) ja nyt kun vielä vähän painan hommia, niin tulevaisuudessa saanen tehdä sitä missä olen itseni hyväksi kouluttanut. Palkkasikin tulle olemaan keskiarvon yläpuolella. Mikä tässä siis mättää?? :rolleyes:
 
reinhardt sanoi:
Anteeksi nyt vain, raven, mutta eipä se aina ihan niin yksiselitteistä ole. Nimimerkillä aika helvetin montaa siivojan tai lehdenjakajan paikkaa kesätöiksi aikanaan hakenut -pääsemättä töihin.

Kesätöihin nyt ei luonnollisesti kovin helposti pääsekään.
 
Niin, emmä tiedä tosta työllisyysvelvoite työttömälle, kyllä jokaisella pitäis olla oikeus myös vetää lonkkaa himassa tai muuta ihan oman tahtonsa mukaan. Laiskottelusta ei vaan pitäis maksaa mitään. Siis työttömyyskorvaukset veke ja ...

Ja tilalle ihmisille töitä niin että kaikille työtä haluaville löytyy välittömästi kunnalta tai valtiolta jotain helppoja hommia. Hommat olis siis niin yksinkertaisia ettei niillä mitenkään kilpailtaisi samoista töistä ammattitaitoisten ihmisten kanssa. Nykyään duunissa saa tehdä kaikki kauheella kiireellä alusta loppun itse kun ei ole enää avustavaa henkilökuntaa vaan ne on pantu pihalle säästösyistä ajat sitten. Samalla kun töitä saataisiin vähän jaettua isommalle porukalle niin voitais helposti lyhentää kaikilta viikottaista työaikaa johonkin 30-35 tuntiin.

Palkat olis tietysti pienet, jostain kansalaispalkasta vois varmaan puhua. Kuitenkin niin iso että niiden summa olis samalla tasolla kun työttömyyskorvausten summa tänäpäivänä. Ei välttämättä ihan pieni liksa siis kuitenkaan.

Eli tällä tavalla kaikille saataisiin töitä, työaikaa saataisiin lyhennettyä ilman palkkojen leikkausta ja loppuisi se nykyinen kuntien valitus että ei vaan kertakaikkiaan ole varaa palkata ketään hommia tekemään. Joku vikahan tuossa mun pienessä ajatusmallissa täytyy tietysti olla muutenhan noi viisaat päättäjät olis varmaan tehny näin jo ajat sitten. Mutta eipähän ole oikein mun alaa tuo politiikka, tulipa vaan ekana tämmösiä mieleen... :)
 
Raven:Jos sanotaan että töitä löytyy, niin sanotaan myös mistä, muuten niitä ei löydy muualta kuin saduista.

Vasta eräskin puolituttu joutui tilapäisesti muuttamaan helsinkiin, kun ei täältä korvesta löydy mitään hommia, halusi niitä tai ei. Työnteko halu melkoisen kova, kun perhe jää tänne, ja lähdetään "paskahommiin" toiselle puolelle suomea.
 
Sumppari sanoi:
Raven:Jos sanotaan että töitä löytyy, niin sanotaan myös mistä, muuten niitä ei löydy muualta kuin saduista.

Jos kerran töitä vain saduista ja kukaan ei saa töitä mistään, niin miksi sitten on tuhansia vapaita työpaikkoja.
Vaikka työkkärin sivuilta. Tai sitten puhelinluettelo käteen tai jalkapatikkaa kaupungille kyselee, sanomalehdistä/lehdistä yleensäkin..
Ei niitä hommia oven taakse tulla tyrkyttämään, se pitää itse tehdä jotain asian eteen.
 
Sumppari sanoi:
Raven:Jos sanotaan että töitä löytyy, niin sanotaan myös mistä, muuten niitä ei löydy muualta kuin saduista.

Vasta eräskin puolituttu joutui tilapäisesti muuttamaan helsinkiin, kun ei täältä korvesta löydy mitään hommia, halusi niitä tai ei. Työnteko halu melkoisen kova, kun perhe jää tänne, ja lähdetään "paskahommiin" toiselle puolelle suomea.

Pohjois-Savossa ainakin töitä tuntuis olevan...... Ei niitä kaikkia paikkoja ilmoiteta missään lehdissä tahi työkkäreissä... Puhelin ja oveen koputus taitaa olla ne parhaat keinot saada duunia. Edelleenkin se OMA AKTIIVISUUS palkitaan, jossain vaiheessa.

Suomalaiset on vaan niin vi*un itsesäälissä rypevää kansaa ja ylpeetä, että nöyristelemään ei lähetä ja kotona sitten voivotellaan ku ei oo duunia....
 
Aimotarmo sanoi:
Miksi et kääntäisi asiaa päässäsi toiseen suuntaan: olen onnekas, kun saan opiskella valitsemaani alaa, valtio tukee minua tässä (jonkinverran) ja nyt kun vielä vähän painan hommia, niin tulevaisuudessa saanen tehdä sitä missä olen itseni hyväksi kouluttanut. Palkkasikin tulle olemaan keskiarvon yläpuolella. Mikä tässä siis mättää?? :rolleyes:
Hetkonen taas. Tuossa postissani en kyllä sanonut, että haluan enemmän tukia itselleni, en väittäny tukia yleensäkään liian pieniksi, olen erittäin tietoinen ja kiitollinen siitä, että Suomen koulutusjärjestelmä on mitä se on tänä päivänäkin. Olen vain yksinkertaisesti utelias ja epäuskoinen, kun tässäkin threadissa on sanottu tukien riittävän elämiseen ja jopa säästämiseen.

Ups, se olikin tuossa palkkathreadissa se "opintotuella thaimaaseen": "sillä opintuellakin pärjää, joten miksi ei pienellä palkallakin. Sisko on jopa säästänyt opintuestaan 3000€ ja sen mies tienaa 800€/kk. Ei ne silti ole köyhiä, tarkkoja ruoasta ja vaatteista." (http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=416558&postcount=110)

Sekotin kaksi pakkaa tässä :D Niin että EN valita opintotuista. Ja vaikutan varmaan näissä viesteissä aina jättetyhmältä, varmastikin siksi koska minä nyt vain olen niin tyhmä :itku:
 
Raven sanoi:
Jos kerran töitä vain saduista ja kukaan ei saa töitä mistään, niin miksi sitten on tuhansia vapaita työpaikkoja.
Vaikka työkkärin sivuilta. Tai sitten puhelinluettelo käteen tai jalkapatikkaa kaupungille kyselee, sanomalehdistä/lehdistä yleensäkin..
Ei niitä hommia oven taakse tulla tyrkyttämään, se pitää itse tehdä jotain asian eteen.


Taitaa suurin osa niistä työpaikoista olla täällä pk-seudulla. Oon itekin tänne muualta muuttanut ja tiedän kyllä ihan hyvin minkälaista se työn hakeminen voi olla, jos sitä ei vaan ole.

Ravenkin vois näyttää miten löytää töitä jostain kaukaiselta kirkonkylältä jonka asukasluku on 3000 henkeä ja työttömyysprosentti 20? Sitä en väitä etteikö suomen harvoista kasvukeskuksista töitä sais jos ei turhia nirsoile. Tostakinhan tietysti vois keskustella täytyykö ihmisen jättää kotiseutunsa työn takia ja muuttaa kaupunkeihin...
 
Kertoisiko joku, mitä ovat nämä varsin riittävät opintotuet, joista voi säästää neljän hengen thaimaanmatkan hinnan? Jos siis ei puhuta opintolainoista?

:lol2:

Suhteellisen tuoreessa muistissa on, että opiskelijana saattaa olla melko tiukkaa. Enpä kyllä itse kehdannut valittaa, kun ei ulkomaan matkoihin riittänyt rahaa. Jotenkin en näe sitä sellaisena ihmisen elämän perusedellytyksenä ja oikeutena. Tosin eipä meikäläisen aikakaan olisi riittänyt matkailuun. Monet kyllä lopettivat kesäisin työnteon viikkoa paria ennen koulunalkua, että saivat levätä, mutta minä yleensä painoin duunia viikon pari koulun kanssa päällekäin. Silloin pelkkä koulunkäynti tai duuni tuntui lomalta, mutta kukin tyylillään. :thumbs:

Eipä ole kullan kanssa "varaa" lomailla vieläkään. ASP-tili karttuu kyllä 650 eurolla kuussa ja tyttöystävä vielä opiskelee.
 
Back
Ylös Bottom