Työttömät jotka eivät haluaisi olla työttömiä?

Lisään vielä tuohon edelliseen postiini että kun monesti kuulee sanottavan (täälläkin) että pitää olla intohimoa ja tekemisen iloa niin yleensä niitä menestyviä ihmisiä yhdistää toinenkin piirre. Se on kunnianhimo. Sitä tekemisen iloa on hyvä hehkuttaa kun se kuulostaa niin hienosta ja viattomalta. Sen ylikorostaminen vaan joskus ärsyttää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En jaksa quottailla kännykällä, mutta carcauyn viestiin palkkatyön lyhyestä historiasta on otettava huomioon, että ennen ihmiset tekivät työtä elääkseen. Oltiin pelloilla, metsästettiin, rakennettiin. Ei siitä rahaa tullut, mutta työtä se oli silti läpi elämän.

Lynkkaysta odotellessa :D

Tuo oman alan löytyminenkään ei välttämättä ole ihan helpoin homma :)
Mun 1 entinen työnantaja ja ex naapuri, lähti 41v opiskelemaan kiinteistövälittäjäksi kun sairaus esti ruumiillisen työn tekemisen.. Tässä vaiheessa omien sanojensa mukaan ei ollut myyntityö käynyt edes mielen vieressä.
No nyt näyttää herran titteli olevan TJ ja tästä on aikaa balttiarallaa 8v.

Tuo oman alan löytyminenkään ei välttämättä ole ihan helpoin homma :)
Mun 1 entinen työnantaja ja ex naapuri, lähti 41v opiskelemaan kiinteistövälittäjäksi kun sairaus esti ruumiillisen työn tekemisen.. Tässä vaiheessa omien sanojensa mukaan ei ollut myyntityö käynyt edes mielen vieressä.
No nyt näyttää herran titteli olevan TJ ja tästä on aikaa balttiarallaa 8v.

Itse lähdin myyntihommiin myöskin fyysisen vamman takia, jonka pelättiin aiheuttavan jatkossakin saikkua. Oireilua ei tullut, mutta varotoimenpiteenä laitettiin pihalle. Kuukautta ennen potkuja uhosin, etten ikinä lähde myyntihommiin. Onneksi sitten kuitenkin lähdin, kun huomasin, että jotain on tehtävä.

Enkä ymmärrä lausetta "aina pitäisi saada palkkaa ennenkuin ollaan valmiita tekemään mitään." Ensin pitää saada jostain rahaa elääkseen teollisustuneissa valtioissa ennekuin voi alkaa puuhastelemaan omiaan.

En nyt ihan hiffannut mitä tällä haettiin. No mutta helppo hommahan tuo on. Vaikeus tulee yleensä siitä että siitä kivasta tekemisestä saisi jonkun maksamaan jotain...

Näitä näkemyksiä yritän tässä juuri haastaa. Näen ongelmana sen, että ainoana vaihtoehtona palkkatyölle nähdään kattoonsyljeskely. Fakta on, että sossulandiamme elättää kaikki asukkinsa. Suomessa on havaintojeni mukaan mahdollista juoda viinaa päätyönään, joten rahoitus ei liene kehittävänkään kivan tekemisen esteenä? Pointti on siinä, että ihmisen olisi hyvä tehdä jotain rakentavaa sekä oman, että yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta. Ongelma on siinä, että kaikille ei riitä palkkatöitä ja työttömät syrjäytyvät nopeasti yhteiskunnasta. Väitän että tekeminen on yhteiskunnallisesti palkkaa tärkeämpää. Taloudellisesta näkövinkkelistä puuhastelu puolestaan ylläpitää yksilön valmiutta siirtyä palkkatöihin, sekä tuottaaa uusia innovaatioita vientimarkkinoille. Vapaaehtoisvoimin pyöritetään suurta joukkoa palveluita, jotka ostettuina maksaisivat rahaa ja ovat yhteiskunnalle erittäin hyödyllisiä.

Vaihtoehtona olisi tietysti lakkauttaa sosiaaliturva ja luopua minimipalkasta. Tällöin nälkä ajaisi monet tekemään palkkatyötä. Uskon että tällöin rikollisuus lisääntyisi jyrkästi. Joillekin ihmisille on yhteiskunnan kannalta parempi maksaa siitä, etteivät he ala tienaamaan rahaa ominpäin. Tukijärjestelmän lamauttavalla vaikutuksella on siis hyvätkin puolensa.

En jaksa quottailla kännykällä, mutta carcauyn viestiin palkkatyön lyhyestä historiasta on otettava huomioon, että ennen ihmiset tekivät työtä elääkseen. Oltiin pelloilla, metsästettiin, rakennettiin. Ei siitä rahaa tullut, mutta työtä se oli silti läpi elämän.

Nimenomaan. Eläminen motivoi ihmistä sykkimään. Kun hyvinvointiyhteiskunta hoitaa perustarpeet, motivaatio löytyy itsensä toteuttamisesta.

Jeba, tossa on muutenkin aikamoiset panokset kun 15v rupee miettiin mitä haluaa tehdä isona, esim minä olin tuohon aikaan varmaan 3vuotiaan tasolla yritä siinä sitten miettiä jatko opiskeluja ja tulevaisuutta :)

Oikeastaan vasta 28-30v tajusin etten olekkaan ihan täys idiootti, ja opiskelujen vaikeudet ovat johtuneet aivan täysin siitä että olen aina lukenut täysin vääriä aineita, Nyt kun harrastusten puolesta on joutunut vähän kouluttautumaan niin hitto kun kiinnostaisi ja kaikki onkin aika helpon tuntuista.

Nollatyökokemuksella varustettu 20-vuotias ei ole mikään ihme tänä päivänä.

Jokaisen vanhemman pitäisi huolehtia siitä, että oma tenava on ollut edes lyhyemmän aikaa kesätöissä ennen 20-vuotispäivää.

Niin. Itsestäni vaan tuntuu hassulta, jos 20-vuotias ei ole tehnyt päivääkään edes niitä kesätöitä. Ei olisi tullut kysymykseenkään, että olisin itse notkunut kaikki kesät tekemättä mitään äidin rahoilla. Ehei, kesätöihin oli mentävä jos halusi omat menot kustantaa. Voisin väittää, että kotona opituilla tavoilla on ainakin jonkin verran merkitystä työllistymiseen. Jos on laitettu omatoimisesti tekemään töitä jo nuorempana ja pakotettu hakemaan niitä kesätöitä oma-aloitteisesti, niin luulisi myöhemminkin olevan matalampi kynnys ottamaan "edes sitä paskaduunia" vastaan ennemmin, kuin että olisi tekemättä mitään.

Ja se on ihan paskapuhetta, ettei saisi töitä, jos ei ole oman alan työkokemusta. Minä tein sitä kuuluisaa paskaduunia kassalla ja lihoja pilkkoen kesät ja opintojen ohella. Eipä työnkuva antanut minkäänlaisia edellytyksiä mihinkään muuhun työhön, mutta ainakin sain elätettyä itseni ja työkokemusta. Lähellä valmistumista lähetin about 200 työhakemusta ja olin hetken työttömänäkin. Nyt vakituisessa virkasuhteessa, alalla josta minulla ei ole mitään työkokemusta aikaisemmin. Ainiin, ja sain paikan, vaikka vaihtoehtona olisi ollut toinen työnhakija, jolla oli alasta 10 vuoden työkokemus.

Hyvät vanhemmat hankkii niitä suhteita, jotta omat kullannuput saa kesätöitä ja työkokemusta. :)

Tarjoaakohan kesätyökokemus esim. puhelinmyynnistä mitään etua töitä hakiessa? Eipä taida. Taitaa enemmän olla siitä haittaa kuin hyötyä.

Hyvät vanhemmat hankkii niitä suhteita, jotta omat kullannuput saa kesätöitä ja työkokemusta. :)

Tarjoaakohan kesätyökokemus esim. puhelinmyynnistä mitään etua töitä hakiessa? Eipä taida. Taitaa enemmän olla siitä haittaa kuin hyötyä.

Mun mielestä tarjoaa.. + olet ollut valmis tekemään työtä jota monet vierastavat tämä myöskin kuvastaa sitä että olet valmis tekemään asioita pärjätäksesi. Lähtökohtaisesti saat suun auki, ja olet sosiaalinen jos olet tuota hommaa pystynyt tekemään.

Kyllä mä ainakin ottaisin ennemmin ihmisen töihin joka on tehnyt edes jotain.

Mmmm. Eipä meillä mitään suhteita ollut, ihan itse sinne kauppaan piti mennä niitä kesätöitä kysymään.

Mitä haittaa on siitä, että olet kesätyönä tehnyt puhelinmyyntiä? Jokin konkreettinen esimerkki?

Kyllähän sitä suhteista on merkittävä etu ja moni kesätyöt suhteiden avulla saa. Eihän se tietenkään sitä estä etteikö ilman niitä kesätöitä voisi saada, mutta hankalampaa se on. Niitä kesätöitä kun ei aina kaikille ole tarjolla.

Puhelinmyynti ei kovin arvostettua hommaa ole. Siihen pääsee lähes kaikki (eri asia sitten pärjääkö siinä lähes kaikki).

Aivan kuka tahansa saa töitä koska haluaa. Kaupitteluhommia on aina tarjolla. Se on sitten eri asia mitä työtä ottaa vastaan ja mitä kannattaa edes tehdä. Melko naurettavaa kun porukka millä ei välttämättä ole edes mitään kokemusta työttömyydestä kehuu miten helppoa se on työllistyä. Että sen kun menee vaan. Jos on jonkin mukavan suojatyöpaikan joskus itselleen sattunut saamaan, niin onhan se lysti huudella sieltä sitten isosia kuinka itse on suosta vuoren huipulle rämpinyt.

Olen valmis ottamaan vastaan lähes mitä tahansa työtä. Ikävä kyllä tämäkään ei auta sen saamiseen.

Ihan vaan referenssinä: Kaverilta oli duuni PK-seudulla lähdössä alta vuosi sitten. Työmahdollisuutta tarjottiin Saksasta, mutta kaverilla on uusi omakotitalo ja 3 alle kouluikäistä lasta. Kukaan perheestä ei myöskään puhu Saksaa. Kaveri selvitti työmarkkinatilannetta ajomatkan päässä kodistaan kuukauden. Tämän jälkeen hän otti tarjotun paikan vastaan, pakkasi perheen laivaan ja laittoi talon vuokralle. Minun on hyvin vaikea nähdä miten 210 kilometriä kotimaassa voi olla työllistymisen esteenä sinkkumiehelle. :rolleyes:

En ole sinkkumies. Ja kuten aiemmin mainitsin, vaikka nyt saisinkin töitä, niin tekisin niitä maksimissaan ensi vuoden elokuuhun. Sen jälkeen aloitan opinnot AMK:ssa, josta paikka jäi pisteen päähän tänä vuonna. En aio mahdollisen 8kk työuran takia vaihtaa paikkakuntaa jonnekin, jossa ei ole varaa edes vuokraan, kun 4v kestävät opinnot alkavat.

Setä neuvoo.

1. Hanki se (alakohtainen) työpaikka paikkakunnalta X
2. Kävele pankkiin ja sano, että tarttet kolmetonnia vippiä, jotta pääset töihin. Toinen vaihtoehto on myydä auto veks ja käyttää rahat asuntoon, jos se työn puolesta on vaan mahdollista. Junalla pääsee helposti Turkuun. Helsingin paikallisliikenne rokkaa, jos edes hiukan miettiii mihin muuttaa.
3. Hommaa asunto, + tarvittavat kilkkeet. Vaikka sitten lainarahalla ja makselet sitä takaisin xxx euroa kuussa. Takuurahat saat syksyllä takaisin. Häviät korot, jotka ei nykyisellä korkotasolla ole mitään noin pienessä summassa.

Oikeesti, jos on mahdollisuus päästä alan hommiin niin mene.

Joo, vaikka saisin alan hommia, niin palkkaus on se 2000-2200 euroa kuukaudessa. Jos luet vastaukseni äskeiseen postiin, niin luultavimmin ymmärrät pointtini paremmin.

On muuten ehkä koko pakkiksen historian verenpainetta nostattavin ketju tämä. Toinen yrittää kaikkensa ja vastaukset on tätä luokkaa:

Siinä olet aivan oikeassa.

Tänään kyseltiin, mikäli työ kiinnostaisi ensi viikon tiistaina, jonkinlaista kalusteasennusta vissiinkin. Mainitsin olevani kiinnostunut asiasta, katsotaan nyt mitä käy.
Joku myös mainitsi jotain, että työttömyyden aikana olisi vain apatiaa, en ole väittänyt mitään sen suuntaista. Esimerkiksi nyt foamrollailen äkkiä kropan läpi, ja lähden lukkopainitreeneihin, joita sattuu olemaan 5 kpl viikossa. Ei se työnteko ole kaikki kaikessa, mutta ilman sitä on vaikea oikeasti toteuttaa mitään haluamaansa. Ei mun elämä niin paskaa ole työttömänäkään, mutta oma asunto, muijan kanssa yhteenmuutto ja muu tällainen kuulostaa silti mukavemmalta, kuin muiden töissä/koulussa ollessa kotona dataaminen.

Kyllähän sitä suhteista on merkittävä etu ja moni kesätyöt suhteiden avulla saa. Eihän se tietenkään sitä estä etteikö ilman niitä kesätöitä voisi saada, mutta hankalampaa se on. Niitä kesätöitä kun ei aina kaikille ole tarjolla.

Puhelinmyynti ei kovin arvostettua hommaa ole. Siihen pääsee lähes kaikki (eri asia sitten pärjääkö siinä lähes kaikki).

Eihän se olekkaan arvostettua, vaikkakin jotkut tälläkin hommalla tienaavat niin maan perkeleesti.. Mutta se on kuitenkin työ jossa on työajat säännöt ja paikallaolo velvoite ja jos olet tuollaisessa firmassa pystynyt olemaan tai saanut olla töissä vähänkin pidempään se kertoo mun mielestä siitä että ainakin perusjutut on kunnossa.

Tämä ihmetyttää jatkuvasti tässä työttömyyskeskustelussa. Ihan kuin ihmisen elämän tarkoitus olisi saada palkkaa. Jos palkansaanti lakkaa niin lakkaa elämäkin. Palkkatyö on suhteellisen uusi keksintö ihmiskunnan historiassa. Suuri osa maailman ihmisistä elää edelleenkin ilman palkkatyötä ja minun on hyvin vaikea kuvitella, että he tuntisivat elämänsä turhaksi, kun kukaan ei maksa siitä palkkaa. Suurin ongelma työttömyydessä on mielestäni se, että aina pitäisi saada palkkaa ennenkuin ollaan valmiita tekemään mitään. Olen lukenut muutamien taloudellisesti menestyneiden ihmisten elämänkertoja (esim. Richard Branson). Noissa kaikissa korostuu tekemisen ilo ja alituinen omana itsensä kehittäminen. Sama juttu Supercellin tarinassa. Taustalla on intohimo peleihin ja niiden tekemiseen. Ei intohimo rahan tekemiseen. Jos minä voittaisin lotossa niin lopettaisin palkkatyöt ja perustaisin oman urheiluseuran jota pyörittäisin oman visioni mukaan.

Painoin vahingossa Like-nappia kun piti vastata. Noh, vastataan kuitenkin.. Kyllä se palkka nyt vaan mahdollistaa aika monen mukavan asian tekemisen. Kiinalainen maanviljelijä ei ehkä tunne elämäänsä turhaksi mutta aika varmasti toivoo parempaa elämää ja työtä josta saa rahaa. Jos joku väittää että elämä jatkuu yhtä hauskana vaikka rahantulo loppuukin niin valehtelee. On hyvä nostaa asioita pöydälle mutta ollaan nyt kuitenkin rehellisiä. Tekeminen pitää mielen virkeänä mutta jossain vaiheessa alkaa ne halvat huvitkin tympiä.

Olen valmis ottamaan vastaan lähes mitä tahansa työtä. Ikävä kyllä tämäkään ei auta sen saamiseen.

En ole sinkkumies. Ja kuten aiemmin mainitsin, vaikka nyt saisinkin töitä, niin tekisin niitä maksimissaan ensi vuoden elokuuhun. Sen jälkeen aloitan opinnot AMK:ssa, josta paikka jäi pisteen päähän tänä vuonna. En aio mahdollisen 8kk työuran takia vaihtaa paikkakuntaa jonnekin, jossa ei ole varaa edes vuokraan, kun 4v kestävät opinnot alkavat.

Joo, vaikka saisin alan hommia, niin palkkaus on se 2000-2200 euroa kuukaudessa. Jos luet vastaukseni äskeiseen postiin, niin luultavimmin ymmärrät pointtini paremmin.

Olet ilmeisen aktiivinen mies enkä mä sua syytä. Ihmettelen vaan todella kovasti, että mikä perkele siinä on, jos alan töitä on tarjolla, mutta parisataa kilsaa on jonkinlainen kynnyskysymys. Alakohtainen työkokemus on sijoitus tulevaisuuteen, vaikka siitä tulisi hiukan persnettoa. Alta vuoden heilahdus toisessa paikassa tekee pelkästään hyvää. Itse xx kertaa muuttaneena en vaan yksinkertaisesti ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.

Jos jatkokoulutus ei ole samaa alaa niin ok, sitten ei välttämättä kannata mennä, muuten ehdottomasti. Parillatonnilla pärjää kyllä, vähemmälläkin on menty. Kokemusta on.

Jos ei töitä ole kotikunnassa niin sitten on muutettava tai lopetettava vinkuminen.

STänään kyseltiin, mikäli työ kiinnostaisi ensi viikon tiistaina, jonkinlaista kalusteasennusta vissiinkin. Mainitsin olevani kiinnostunut asiasta, katsotaan nyt mitä käy.
Joku myös mainitsi jotain, että työttömyyden aikana olisi vain apatiaa, en ole väittänyt mitään sen suuntaista. Esimerkiksi nyt foamrollailen äkkiä kropan läpi, ja lähden lukkopainitreeneihin, joita sattuu olemaan 5 kpl viikossa. Ei se työnteko ole kaikki kaikessa, mutta ilman sitä on vaikea oikeasti toteuttaa mitään haluamaansa. Ei mun elämä niin paskaa ole työttömänäkään, mutta oma asunto, muijan kanssa yhteenmuutto ja muu tällainen kuulostaa silti mukavemmalta, kuin muiden töissä/koulussa ollessa kotona dataaminen.

Niin olet hakenut ilman trukkikorttia 15 varastoon duuniin :) Jos näissä varastoissa vaaditaan trukilla ajoa niin hyvin epätodennäköistä että pääset.. Trukkikortti maksaa 95€ ja sä saat sen ajettua viikon sisään tästä päivästä jos haluat. Mikä olikaan paikkakunta jossa ei pääse mihinkään hommaan?
Vartijakortin saat viikossa, kysäse huvikseen sieltä kukkopaini treeneistä olisko vinkkiä antaa hommista (ne on niitä suhteita) ja ainakin oman paikkakunna lukkopainissa käy ihan saamaristi nimenomaan vartijoita, pokeja ym.

Siinä olet aivan oikeassa.

Tänään kyseltiin, mikäli työ kiinnostaisi ensi viikon tiistaina, jonkinlaista kalusteasennusta vissiinkin. Mainitsin olevani kiinnostunut asiasta, katsotaan nyt mitä käy.

Rakennusalalla nuoren inssi(opiskelija)n hakiessa töitä kytätään lähes naurettavuuteen asti työharjoittelukokemusta haalarihommista. Ja koska kaikenlaisia vastavalmistuneita ja opiskelevia amk-inssejä on useimmat kaupungit pullollaan on sinun ainoa tapasi erottua muista alkuvaiheessa tuollainen vuoden pätkä kokemusta oikeista hommista. Ja jos satut sen pätkän hoitamaan hyvin saat myös lähtiessäsi mukaan kyseisen työmaan vastaavan mestarin yhteystiedot seuraavaa kesää varten. Ja se on arvokkaampi kuin osaat arvatakkaan.

^Jep siitä käytännön tekemisestä on hyötyä jokaisella alalla. Ja jos hommansa tekee hyvin lyhyissäkin pätkissä niin voi hyvinkin käydä niin, että seuraavassa sesongissa puhelin soi ja kysytään töihin tai sitten kaveri muistetaan kun on valmistunut ja hakee töitä tms. Ite valmistuin keväällä ja tein vielä tämän kesän harjoittelijana töitä, kun pääsin eri työpaikkaan missä olin aikaisemmin ollut ja muutenkaan en jaksanut odotella paikkojen aukeamista. Lokakuun alusta olen ollut taas työttömänä, mutta maanantaina loppuu ainakin 2kk ajaksi. Eilen tuli puhelinsoitto paikasta missä olin kahtena aikaisempana kesänä harjoittelussa, että tuletko töihin parin kk ajaksi. Ja tämän kesän harjoittelupaikassakin olisi ollut halua jatkaa työsopparia, mutta yt häiritsevät tuota. Myös muutaman kesän takaiseen kesäduuniin tehtaassa kysyttiin seuraavaksi kesäksi töihin, mutta otin kuitenkin oman alan harjoittelupaikan vastaan. Et eiköhän se vakkaripaikka tässä joskus löydy, vaikka tässä 1kk työttömyyden aikana tuntui välillä aika tuskaiselta kun ala on vähän murroksessa ja yt:t painavat päälle niin ei paikkoja hirveämmin ole.

Ite oon saanu aina tältä pienestä kunnasta töitä tai sen lähikunnista ja kyllä se on aina vähän haasteellisempaa saada sitä työtä vieraalta paikkakunnalta. Et jos itellä olis 8kk aikaa ja saisin paikan vieraalta paikkakunnalta niin ottaisin sen. Joku luukku alle ja puuhastelemaan. Ja on muuten paljon helpompi löytää kouluaikana se harjoittelupaikka, jos on ollut tuollaisen kohtuu pitkän pätkän alan hommissa.

Suositut

Back
Ylös Bottom