Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Hitto ku en muista sitä lähtötilannetta enää, miten ne vedet oli jaettu niihin pulloihin. Lopputulos piti kuitenkin olla se, että siihen yhteen pulloon piti saada 4l ja se 1l toiseen, ei siis saa kaataa mitään pois ja homma ei lähde liikkeelle tyhjistä pulloista.
Meniköhän se näin: 5l pullo = 3l vettä ja 3l pullo = 2l vettä. Tosta sit kikkailemaan.

Voin yrittää saada sen kysymyksen vielä käsiini, nii ei mee arpomiseksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä vaikeaa tuossa pullojutussa on? sulla on 5l ja 3l tyhjät astiat ja 5l vettä jossain (ihan sama onko astia vai mikä).

1) täytät 3l astian ja kaadat sen 5l astiaan
2) laitat 3l astian 5l astiaan sisälle umpinaisena ja tyhjänä niin 1l vettä valuu ulos koska Arkhimeden laki
3) kaadat jäljellä olevat 2l vettä 5l astiaan
4) sinulla on 4l vettä 5l astiassa

Onko tälläiset muka vaikeita jengille?
Niin jos se nyt on tollanen astia, jonka saa toisen sisään. Ite ajattelin kokoajan sen "pulloina", jota ei paljon toisen sisään tungetakkaan.

Mitä vaikeaa tuossa pullojutussa on? Sulla on 5l ja 3l tyhjät astiat ja yht max 5l vettä jossain (ihan sama onko astia vai mikä).

1) täytät 3l astian ja kaadat sen 5l astiaan
2) laitat 3l astian 5l astiaan sisälle umpinaisena ja tyhjänä niin 1l vettä valuu ulos koska Arkhimeden laki
3) kaadat jäljellä olevat 2l vettä 5l astiaan
4) sinulla on 4l vettä 5l astiassa

Onko tälläiset muka vaikeita jengille?

Sä sait nyt jostain omaan tehtävänantoos astiat, pulloista oli kyse ja pullojen korkkiosa on yleensä standardi. Ei ainakaan niin suurta heittoa että noinkin lähellä toisiaan tilavuudeltaan olevat pullot mahtuis sisäkkäin..

Pakko oli vielä kirjotella ku aletaan viisastelemaan :D

Tosiaan alkuperäisessä tehtävänannossa puhutaan pulloista, ja yleensä nyt pulloja ei kovin helpolla toisensa sisään tungeta.

Nuo "kaada astia puolilleen" ratkaisut nyt on ihan hölynpölyä, samalla logiikalla voisi vain täyttää alunperin 5l astiaa 4/5:aan asti, ja sillä selvä.

Sä sait nyt jostain omaan tehtävänantoos astiat, pulloista oli kyse ja pullojen korkkiosa on yleensä standardi. Ei ainakaan niin suurta heittoa että noinkin lähellä toisiaan tilavuudeltaan olevat pullot mahtuis sisäkkäin..

Pakko oli vielä kirjotella ku aletaan viisastelemaan :D

My bad. No sitten toinen ratkaisu heti perään:

1) Täytät 5l pullon josta kaadat 3l pullon täyteen
2) merkkaat missä kohtaa on nyt 2l raja 5l pullossa
3) kaadat 3l sinne mistä alunperin oli 5l
4) täytät 3l pullon sillä 2l jäännöksellä toisesta 5l pullosta
5) täytät sieltä alkuperäisestä asitasta/pullosta whatever sen 5l pullon siihen 2l rajaan asti
6) kaadat ne 2l sieltä 3l pullosta siihen 5l pulloon
7) sinulla on 5l pullossa 4l ja alkuperäisessä astiassa/pullossa 1l

Edellyttää toki että sinne alkuperäiseen astiaan/pulloon voi kaataa takaisin tavaraa.

Hitto ku en muista sitä lähtötilannetta enää, miten ne vedet oli jaettu niihin pulloihin. Lopputulos piti kuitenkin olla se, että siihen yhteen pulloon piti saada 4l ja se 1l toiseen, ei siis saa kaataa mitään pois ja homma ei lähde liikkeelle tyhjistä pulloista.
Meniköhän se näin: 5l pullo = 3l vettä ja 3l pullo = 2l vettä. Tosta sit kikkailemaan.
.
No tolla tavallahan se on ihan sama alkaako ne pullot tyhjistä vai noista lukemista. En kyllä saa päähän, miten voi millään saada toiseen 4l ja toiseen 1l. Ihan miten päin tota käänteleekään, niin ne tarkat lukemat on joko 2/3, 3/2 tai 5/0.

e: niin siis jos sinne "alkuperäiseen" tyhjään pulloon saa kaataa pois noista 5l ja 3l pulloista niin tilanne muuttuu toki.

e2: tai sitten toi tehtävä on tehty "mahdottomaks" ja halutaan saada mahdollisimman luova ratkaisu heitettyä ilmoille:D.

Josh87 sanoi:

Noniin nyt sitten viimeinen vastaus jos tehtävänanto on ylläoleva

1) Käännetään 3l pullo ylösalaisin ja merkataan missä on vedentaso --> näin saadaan 1l merkki 3l pulloon
2) Kaadetaan 3l pullosta 1l merkkiin asti vettä pois 5l pulloon
3) Profit

Mä ymmärsin tän niin että:
-astiat voi olla minkä muotoisia vain tai esim. läpinäkymättömiä, toisinsanoen niihin voi olla vaikea tehdä mitään merkkejä, tai laittaa toistensa sisään, tai saada vesi pysymään niissä jos käännetään ylösalaisin
-vettä ei voi kaataa mihinkään takaisin, ainoastaan niihin 1kpl. 5l astioita ja 1 kpl. 3l astioihin, tai kokonaan pois, eikä vettä saada enempää kuin se 5l

Ja taitaisi jäädä työpaikka saamatta ainakin mulla jos tähän pitäisi oikein vastata

Mä ymmärsin tän niin että:
-astiat voi olla minkä muotoisia vain tai esim. läpinäkymättömiä, toisinsanoen niihin voi olla vaikea tehdä mitään merkkejä, tai laittaa toistensa sisään, tai saada vesi pysymään niissä jos käännetään ylösalaisin
-vettä ei voi kaataa mihinkään takaisin, ainoastaan niihin 1kpl. 5l astioita ja 1 kpl. 3l astioihin, tai kokonaan pois, eikä vettä saada enempää kuin se 5l

Ja taitaisi jäädä työpaikka saamatta ainakin mulla jos tähän pitäisi oikein vastata

Sillon tehtävään ei ole ratkaisua. Toisaalta, jos näitä rajoitteita ei ole annettu niin niitä ei kannata itse asettaa, jos taas niitä tulee matkan varrella niin sitten muutetaan taktiikkaa. Tässä nyt tuli ainakin kolme eri variaatiota, jotka eivät ole riippuvaisia toisistaan eli vaikka kahden muun temput ei kävisi niin voidaan ratkaista itsenäisesti.

Ratkaisu edellyttää joko 1) kolmatta tai useampaa (yht min 5l) astiaa johon voi kaataa vettä välillä takaisin, jos tämä ei onnistu niin 2) pulloihin on pystyttävä tekemään merkintöjä, pystyä punnita, mitata tai tasapainottaa ja jos tämä ei käy niin 3) niiden on mahduttava sisäkkäin syrjäyttämään vettä. Jos nämä kaikki on poissa laskuista ja kysymykseen tulee vain vesien kaatelu edes takaisin niin sitten voi ilmoittaa haastattelijalle että kysymykseen ei ole ratkaisua ja siirrytään eteenpäin. Tämäkin voi olla se vastaus eli annetaan mahdoton tehtävä ja katsotaan että kauan jaksaa näperrellä ja tuskastua sen kanssa kunnes ymmärtää että tehtävään ei ole ratkaisua vai ymmärtääkö ollenkaan ja miettii sitä haastattelun jälkeenkin pakkiksen avulla seuraavat 2 viikkoa.

Pakkistyyliin tuli taas monta viestiä hirveetä pätemistä. Olisit vastannut että ajan Prismaan ja ostan sieltä sopivan mitta-astian. Siinä arkipäivän outsidetheboxia eikä tartte muistella Arkimedeen lakia ja pohtia että onko pullot liian paksua lasia että syrjäyttää liikaa vettä tms.

Oletukset: vettä saa lisää ja pulloista ei näy läpi (estää mm. "kaataa 4/5 täyteen" -ratkaisut...)

3 täyteen -> kaadetaan vitoseen. 3 uudestaan täyteen, kaadetaan mitä mahtuu vitoseen. Kolmoseen jää litra. Vitonen tyhjäksi. Litra sinne kolmosesta. Kolmonen uudelleen täyteen ja tämä kaikki vitosen sisään. Vitosessa nyt 1 + 3 litraa vettä.

Tollasissa on niin vähän mahdollisuuksia, käy vaan järjestelmällisesti läpi vaihtoehdot. Suurin osa palautuu heti alkutilanteeseen tai ei muuren johda mihinkään. Vielä kun fokusoi hakua kohti tiettyjä yhdistelmiä ( 5-1 yms) ja jos ei onnistu niin ei onnistu.

Olen ensimmäisen vuoden rakennusinsinööriopiskelija(AMK) ja harjoittelupaikan hakemisesta olisi pari kysymystä. Rakennusalan työkokemusta minulla on yksi vuosi rakennusapumiehen hommista.
1. On varmaan ihan OK suunnitelma lähetellä hakemukset suuriin yrityksiin ja sitten soitella paikkakunnan pienempiin toimijoihin ja tarjota itseään hommiin.
2. Minulla on hyvin säästöjä eli palkka on tässä vaiheessa aika sivuseikka, onko apua jos suostuu tekemään töitä halvalla tai palkatta? Miten tästä kannattaisi mainita ettei tulisi "epätoivoinen" olo?
3. Onko rauhanturvataustasta mitään hyötyä, eli kannattaako sitä korostaa esim. hakemuksessa(olen palvellut viimeiset 12kk)

Tänään tuli oltua työhaastattelussa (sisäinen haku), haettava tehtävä oli Junior Controller nimikkeellä. Varmaan aika monella, varsinkin kauppatieteilijöillä on pyrkimyksenä saada CV:hen Junior Controller/Controller merkintä, niinpä kirjotan miten haastattelu osaltani meni:

Heti ekana kysyttiin onko kysyttävää ja mullahan oli. Mulla oli aavistus miten mm. riskianalyysiä tehdään ja mitkä asiat siihen vaikuttaa ja tätä myös ite eka alustin omalla mahdollisella tietämyksellä.
Sitten mentiinkin aiheeseen MINÄ. Miksi haen tehtävää, omat vahvuudet/heikkoudet, pystynkö nostamaan esille yksittäistä onnistumista/epäonnistumista, olenko keksinyt ratkaisua johonkin ongelmaan, joka on sitten otettu käyttöön. Sitten kysyttiin olenko aloittava vai lopettaja?! Toi oli melko vaikee ainaki itelle ja vastailin vähä ympäripyöreesti.
Millainen työntekijä olen ja mitä teen kun ne deadlinet tulee ja pahimmassa tapauksessa kun ne aikaulut menee vasemmalta ja oikeelta jo ohi.

Sitten kysyttiin mikä minusta tulee isona ja miksi juuri luet sitä pääainetta mikä mulla on. Miten yhdistän työn ja opiskelun? (Tätä työn ja opiskelun toimivuutta ei sitten epäilty mielestäni yhtään ja oon sitä jo pari vuotta melko menestyksekkäästi tehny ja tuntuu että sitä myös työnantaja arvostaa). Tämän jälkeen käytiin CV läpi ja sai vähä kertoa aikasemmista töistä, harrastuksista ja sittten tultiin kielet kohtaan ja mulla lukee vaan kielen nimi, ei osaamisen tasoa. Sitä osaamisen tasoa sai sitten kertoa ja täysin rehellinen olin. Jos oon Saksassa paska, niin sen myös sanoin.

Viimeisin ja haastavin setti olikin sitten 2 tehtävää englanniksi. Tehtävät luettiin eka ääneen ja sitten sain paperit, mistä luen tehtävän ja itellä oli kynä sekä paperi mukana, johon rupesin hahmottaa tehtävää.

Tehtävä 1. Mulla on 5L vettä ja 5L ja 3L pullot, miten täytän pullon/pullot niin että toiseen pulloon tulee 4L? (Tässä jumitin ja niin teki ilmeisesti myös toinenkin hakija), jotain hajua oli ja aina olin umpikujassa ja haastattelijat johdatteli englanniksi ja kommentoi aina jos menin ansaan.

Tehtävä 2. Sanottiin: Sulle annetaan kohta paperi joka sisältää lukuja, saat katsoa sitä 2min ja tehdä siihen merkintöjä ja sitten kerrot meille mitä se sinulle kertoo? Paperin nimi oli: Income Statement. Paperi sisälsi siis tietyn ajan tapahtumia ja niiden kehitystä ja sieltä osasin mielestäni hyvin poimia "high lighteja" ja jonkunlaisen analyysin antaa ja mun selityksessä tuli vähän kiire kun aika alko loppumaan. Kysyttiin mitkä luvut tulee asiakkailta ja mitkä luvut on haettu järjestelmistämme? Tähän mulla oli käsitys, mutten kerennyt enää kunnolla vastaamaan, kun hetken olin miettinyt.

Päätöstä ei 1.kierroksen perusteella tehdä, vaan seuraa 2.kierros.

Kuulostaa joltain Big4-menolta.

Onko tälläiset muka vaikeita jengille? Näissä tämän tyyppisissä on aina joku "think outside the box juttu" ja tässä se on se veden syrjäyttäminen tuolla toisella astialla.

Rekrytointeja tulossa, pitäs ottaa tämä pullotehtävä haastatteluun. Ei sillä niin väliä vaikka siihen ei ois täysin vedenpitävää ratkaisua.
Näiden vastusten perusteella olisin rekrytoinut Kas-vain tyypin välittömästi. Ei pidä sanoa haastattelussa "mahdotonta".

Hain lokakuun puolella toimistotyöntekijän paikkaa. Viikolla tuli sitten se vanha tuttu sähköposti "kiitos mielenkiinnostani, vastaanotimme 223 (!!!) hakemusta, valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun, työn sai henkilö XX". Meni hermo ja totesin, että nyt on pakko yrittää jotain muutosta tähän työnhakuun. Rustasin CV:ni uusiksi, eli laitoin jokaisen työsuhteeni perään lyhyen, muutaman lauseen mittaisen kuvauksen työtehtävistäni kyseisessä työsuhteessa. Tuskin se haitaksikaan on...

Ja yhdestä työpaikasta tuli tieto, että auki olevaan paikkaan ei valittukaan ketään. Kyseisessä firmassa alkoi kesken valintaprosessin yt-neuvottelut...

Isännöitsijöistä on kuulema kohta pulaa, kun jengiä pääsee eläkkeelle. Isännöitsijäkurssille oli 213 hakijaa, joista 16:lle oli koulutuspaikka. Luulin, että se 213 on paljon.
Isännöitsijäksi on muitakin polkuja, tiiän, mutten käytä niitä.

Isännöitsijöistä on kuulema kohta pulaa, kun jengiä pääsee eläkkeelle. Isännöitsijäkurssille oli 213 hakijaa, joista 16:lle oli koulutuspaikka. Luulin, että se 213 on paljon.
Isännöitsijäksi on muitakin polkuja, tiiän, mutten käytä niitä.

Jep. Olen tällä hetkellä mukana työvoimapoliittisessa koulutuksessa ja siellä vetäjä näytti TE-keskuksen tekemää arviota millä aloilla tulee olemaan työvoimapulaa ja millä taas ylitarjontaa tässä maakunnassa. Muistankohan oikein, että taulukko kuvasi vuotta 2017 ja isännöitsijöille olisi ilmeisesti kova tarve.

Miten työkokemus kannattaisi rustata CV:hen, jos on tehnyt paljon 1pv keikkoja?
Mietin, että nyt kun vuosi on sopivasti loppumassa, niin mitäs jos tiivistäisikin koko vuoden heittopäivät firma kerrallaan. "1.1.-31.12.2014 Firma A, yht. 10pv, 1.1.-31.12.2014 Firma B, yht. 8pv..."
Säilyttää sitten pilkuntarkan, päiväkohtaisen listauksen siltä varalta, jos se jotakuta kiinnostaa. Sellaisenaan se alkaa olla turhan pitkä eepos lisättäväksi työhakemukseen, eihän sitä kukaan jaksa lukea. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom