Tänään tuli oltua työhaastattelussa (sisäinen haku), haettava tehtävä oli Junior Controller nimikkeellä. Varmaan aika monella, varsinkin kauppatieteilijöillä on pyrkimyksenä saada CV:hen Junior Controller/Controller merkintä, niinpä kirjotan miten haastattelu osaltani meni:
Heti ekana kysyttiin onko kysyttävää ja mullahan oli. Mulla oli aavistus miten mm. riskianalyysiä tehdään ja mitkä asiat siihen vaikuttaa ja tätä myös ite eka alustin omalla mahdollisella tietämyksellä.
Sitten mentiinkin aiheeseen MINÄ. Miksi haen tehtävää, omat vahvuudet/heikkoudet, pystynkö nostamaan esille yksittäistä onnistumista/epäonnistumista, olenko keksinyt ratkaisua johonkin ongelmaan, joka on sitten otettu käyttöön. Sitten kysyttiin olenko aloittava vai lopettaja?! Toi oli melko vaikee ainaki itelle ja vastailin vähä ympäripyöreesti.
Millainen työntekijä olen ja mitä teen kun ne deadlinet tulee ja pahimmassa tapauksessa kun ne aikaulut menee vasemmalta ja oikeelta jo ohi.
Sitten kysyttiin mikä minusta tulee isona ja miksi juuri luet sitä pääainetta mikä mulla on. Miten yhdistän työn ja opiskelun? (Tätä työn ja opiskelun toimivuutta ei sitten epäilty mielestäni yhtään ja oon sitä jo pari vuotta melko menestyksekkäästi tehny ja tuntuu että sitä myös työnantaja arvostaa). Tämän jälkeen käytiin CV läpi ja sai vähä kertoa aikasemmista töistä, harrastuksista ja sittten tultiin kielet kohtaan ja mulla lukee vaan kielen nimi, ei osaamisen tasoa. Sitä osaamisen tasoa sai sitten kertoa ja täysin rehellinen olin. Jos oon Saksassa paska, niin sen myös sanoin.
Viimeisin ja haastavin setti olikin sitten 2 tehtävää englanniksi. Tehtävät luettiin eka ääneen ja sitten sain paperit, mistä luen tehtävän ja itellä oli kynä sekä paperi mukana, johon rupesin hahmottaa tehtävää.
Tehtävä 1. Mulla on 5L vettä ja 5L ja 3L pullot, miten täytän pullon/pullot niin että toiseen pulloon tulee 4L? (Tässä jumitin ja niin teki ilmeisesti myös toinenkin hakija), jotain hajua oli ja aina olin umpikujassa ja haastattelijat johdatteli englanniksi ja kommentoi aina jos menin ansaan.
Tehtävä 2. Sanottiin: Sulle annetaan kohta paperi joka sisältää lukuja, saat katsoa sitä 2min ja tehdä siihen merkintöjä ja sitten kerrot meille mitä se sinulle kertoo? Paperin nimi oli: Income Statement. Paperi sisälsi siis tietyn ajan tapahtumia ja niiden kehitystä ja sieltä osasin mielestäni hyvin poimia "high lighteja" ja jonkunlaisen analyysin antaa ja mun selityksessä tuli vähän kiire kun aika alko loppumaan. Kysyttiin mitkä luvut tulee asiakkailta ja mitkä luvut on haettu järjestelmistämme? Tähän mulla oli käsitys, mutten kerennyt enää kunnolla vastaamaan, kun hetken olin miettinyt.
Päätöstä ei 1.kierroksen perusteella tehdä, vaan seuraa 2.kierros.