Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kukaan päässyt haastatteluun tms. pelkällä nettisivujen avoimella hakemuksella?

Tavallaan. Tuollaisella sain ensimmäisen oman alan kesätyöpaikan suunnittelijaharjoittelijaksi. Myöhemmin siellä hommissa mun pomo kertoi, että sen esimies oli valkannut nettisivun hakemuksien perusteella 5-10 kaveria, jotka kaikki voisi valita. Sitten se vei mun pomolle listan, jossa oli pelkät nimet ja niistä sen piti joku valita. Mun nimi ilmeisesti oli tosi hyvä :hyvä:

Tuossa ei siis ollut ollenkaan haastattelua vaan tuli suoraan kirje kotiin, että sinut on valittu kesätöihin. Noh, tämä oli kunnan homma....

Onko kukaan päässyt haastatteluun tms. pelkällä nettisivujen avoimella hakemuksella?
Kaks viimesintä paikkaa on tullut vapaamuotosella maililla. Helpottaa älyttömästi jos siinä yhteydessä lukee jotain vaatimuksia, niin voi niihin ikäänkun vastata siinä vapaamuotosessa hakemuksessa.

Kolme viimeisintä paikkaa on tullut ihan tuolla tavalla. Tai siis kaksi tosiaan avoimen hakemuksen perusteella, kun nettisivuilla luki, että tämänlaisilta tyypeiltä ovat hakemukset tervetulleita ja nyt viimeisin ihan konkreettiseen ilmoitukseen vastaamalla. En tiedä, kumpaa tarkoitit.

Edellisen duunipaikkani sain näin, samaten nykyisen oppisopimuspaikkani kun laitoin vapaamuotoisen hakemuksen vaikka eivät edes hakeneet ketään.

Eli ainakin kesätyöpaikoissa toimii. Hyvä, mutta mites "oikeat", koulutusta vastaavat työt?

Itse vaan olen skeptinen noiden avointen hakemusten suhteen. Mutta kaipa niitä voisi sitten alkaa pommittaa jos ne toimivat...

Avoimia hakemuksia kannattaa lähettää, koska 40-50% työpaikoista ei tuu julkiseen hakuun työkkärin sivuille ollenkaan, vaan rekrytointi tapahtuu puskaradion kautta. Toki nyt kun taas eletään taantumaa, työpaikat on kiven alla.

Eli ainakin kesätyöpaikoissa toimii. Hyvä, mutta mites "oikeat", koulutusta vastaavat työt?

Itse vaan olen skeptinen noiden avointen hakemusten suhteen. Mutta kaipa niitä voisi sitten alkaa pommittaa jos ne toimivat...

Meinaatko firmaan lähetettyä avointa hakemusta vai näitä netissä firman sivuilla olevia CV-pankkeja? Itse sain yhden lähetetyllä avoimella hakemuksella, muut suoraan paikkaa varten lähetetyillä. Firmojen CV-palveluun rekisteröitymällä en kyllä usko saavan juuri mitään. Toki riippuu paikasta eli onko sellainen paikka että on lähes sama kuka siellä häärää vai joku erikoisempi.

Itse pistäisin yrityksen itseä kiinnostavan osaston johtajalle suoraan, löytyy usein netistä nimi ja yhteystiedot. Tai vaikka postiin ja saajaksi HR/Osaston x johtaja.

Tarkoitin juuri noita CV-pankkeja tai vastaavia, mihin jätetään cv, avoin hakemus yms.
Ihmettelen jos johonkin "asiantuntijapaikkaan" tulee kutsu moisen takia. Useinhan siellä on erikseen avoimet paikat -osio josta voi sitten valita tehtävän ja kohdistaa tämän rekisteröidyn hakemuksen (muokattuna) sinne. Kokeile tuota kirjejuttua, itsellä kävi viittä vaille ettei olisi irronnut erittäin hyvä paikka ja vielä niin että oli ainut hakija, tosin sitten iski sen yrityksen YT:t ja pilasi. Mut anyway, tulostettu ja allekirjoitettu postitettu hakemus ja CV ei myös ehkä päädy yhtä helposti sinne roskakoriin.

Toi vois toimiakkin. Ei tässä siis mikään pakko ole töitä löytää, mutta olis hyvä hinnoitella itsensä välillä uudestaan..

Monsteriin ilmoitusta ja jo alkaa puhelin pirisemään.

Itsellä on minimipalkkana 40k€/v ja silti tarjotaan alta 20k€/v paikkoja :jahas:. Eipä silti, en ole vaihtamassa työpaikkaa ihan helpolla, tuolla vaan tulee pidettyä cv ajantasalla. Mun haut on kohdistettu ulkomaille.

Itse aloitin uudessa firmassa kesäkuussa.

Löysin ilmon Monsterista ja laitoin muutaman rivin hakemuksen ja kahden sivun CV:n.

Koska ilmossa oli mainittu "lisätietoja antaa se-ja-se", niin soitin senjaselle kolmen päivän päästä ja kyselin enklanniksi teknisiä detaljeja. Puolivälissä puhelua vaihdoin ruotsiin, koska se oli mainittu vaatimuksena (duuni Malmössa). Kuului leuan putoamisen ääni ihan luurinkin kautta, ja puhelinhaastattelukutsu tulikin jo seuraavalla viikolla.

Sitten lensin etelä-Ruotsiin varsinaiseen haastatteluun, ja huomasin että tulen olemaan tiimin kovin jätkä mitä kokemukseen tulee (en toki asialla retostellut haastattelussa!), kas kun 6,5 vuotta on näitä hommia aiemminkin väännetty...

Täällä siis ollaan, ja kohtuu-tyytyväisenä (ihan pyytämääni liksaa en saanut, mutta riittävän lähelle, ja kaikkien taulukoiden yläpäästä).

Mun hakemus oli siis erittäin lyhyt, mutta ehdottoman kirotusvire-vapaa. Sen sijaan CV:ssä on mukana harrastukset ja luottamustoimet, mutta vasta toisella sivulla (ekalla sivulla henk.koht. tiedot, koulutus, kielitaidot ja työkokemus).

Kattelin omia vanhoja hakemuksia ja kyllähän ne on niin susipaskoja ja kliseisiä, että ite en ainakaan ottas ketään töihin jos siinä lukee: olen sosiaalinen ja tulen toimeen uusien ihmisten kanssa....
Pitää kaivella avoimen hakemuksen tärkeimmät asiat ja muovata uusi.

Mä oon useimmiten kertonut huonot puoleni ensi kättelyssä. Tuli vaan tosta sosiaalisuudesta mieleen, kun en yhtään ole.
En siis sano, että olen sosiaalisesti rajoittunut ihmisvihaaja, mutta kyllä mä myönnän että en ole mikään ko osa-alueen nouseva kyky ja sivulauseessa huomautan että tulen silti toimeen lähes kaikkien kanssa, varsinkin asiakkaiden.

Sama pätee muihin huonoihin puoliini. Joskus sanoin huonoksi puolekseni, että teen paljon överiduunia koska vituttaa tekemättömät työt, mutta se oli tavallaan omakehua ja jokainen, joka järjellä ajattelee, hiffaa aika nopeesti että jatkuvaa överiä tekevät palaa herkemmin loppuun.

Saakos sitä omaa ilmoa mitenkään niin, että oma pomo ei pääse siihen käsiksi?

Ei oikeastaan. on siellä vaihtoehto, jossa voi piilottaa nykyisen työnantajan. Se ei tietenkään estä nykyistä työnantajaa löytämästä sun ilmoitusta.

Toimii kyllä ihan oikeidenkin töiden kohdalla, mutta eihän hyvän työpaikan löytyminen helppoa ole. Suomessa kai Monster olisi paras sivusto. Rahoitusalan työpaikkoja haettaessa ainakin Lontoossa/Englannissa ja Jenkeissä efinancialcareers on hyvä. Kyllä rekrytoijat niitäkin seuraa.

Millä perusteella työnantajat tuolta Monsterista voi etsiskellä työntekijöitä? Hakusanoilla vai millä? Tuollahan ei varsinaisesti valita mitään tiettyjä aloja milta työnhakija etsii töitä. Tällä perusteellahan TA voisi selata oman alansa hakijoita.

e. lähinnä sitä mietin, että pitäisikö siihen hakulomakkeeseen iskeä jotakin vetäviä tärppejä, joihin työnantajan haku napsahtaa :)

Itseä alkaa vähän ärsyttää kun olen viimeaikoina hakemuksella päässyt useaan haastatteluun mutta tie on tyssännyt noihin haastatteluihin joka kerta. Kiusallista kun ei tiedä miten noissa haastatteluissa pitäis olla parempi. Jotain kai noissa mokaa mutten tiedä mitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom