Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Kannatetaan.

Propsit siitä että jo ensimmäisen vuoden jälkeen haet töitä. Liian moni menee opiskelut sillä periaattella että "kyllä töitä ehtii tehdä myöhemmin" eikä opiskeluajalta ole yhtään työkokemusta. Sitten ihmetelleen kun ei saadakaan sitä 3000e/kk esimies tehtävää ilman työkokemusta ja tutkinto uhkaa muuttua paskapaperiksi.
Jees, erityisesti alan työkokemus on aika arvokasta opiskelijoille.

Tällä kertaa töiden saaminen vaati n. 20 hakemuksen lähettämistä, n. 5-7 eri paikkaan soittamista. Lopulta niitä töitä tulikin sitten sellasesta firmasta, mihin olin useampi kuukausi sitten laittanut pelkän nettihakemuksen ja unohtanut koko homman :D. En valita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli illalla soitto USAlaiselta headhuntingfirmalta ja kyselivät kiinnostusta uusiin töihin. Tiedossa puhelinhaastattelu ilman, että tiedän edes firmaa, toimenkuvaa tai alaa. :jahas:

Eiköhän tuossa oteta ensin jyvät akanoista. Eli esim. ulkopuolinen konsulttiyritys tekee raakarajaukset ja sitten päästään vasta asiaan. Olen ollut vastaavassa 'kartoituksessa'.

Itsellä oli tiistaina haastattelu Espanjaan. Ei mennyt putkeen. Olis edes hiukan voinut valmistautua, mutta siinä autolla ruuhkamelussa istuessa hoidettiin homma. Tuskin pääsen jatktoon.

Eiköhän tuossa oteta ensin jyvät akanoista. Eli esim. ulkopuolinen konsulttiyritys tekee raakarajaukset ja sitten päästään vasta asiaan. Olen ollut vastaavassa 'kartoituksessa'.

Itsellä oli tiistaina haastattelu Espanjaan. Ei mennyt putkeen. Olis edes hiukan voinut valmistautua, mutta siinä autolla ruuhkamelussa istuessa hoidettiin homma. Tuskin pääsen jatktoon.
Noniin, homma hoitui sitten istuessa vessassa. Pistää tietoni asiakkaalle, joten jään odottamaan. Kiva kun ei taaskaan tiedä edes valtiota tai toimenkuvaa. "Kuinka valmistat hologrammin" ja muita perusjuttuja.

Voi jumalauta... toisille sitä vaan soitellaan pitkin maailmaa ja itse ei saa enää edes niitä "ei kiitos" vastauksiakaan enää. Kyllä ois Breiviikille/Åkerlundille töitä tai sitten pitäs ruveta noudattamaan sitä Kaurismäen neuvoa ja ruveta huipulta päin vähän karsimaan. Mikähän vittu siinä on että ei kelpaa minnekään eikä kellekään? Ja jos joku jaksaa ruveta jankuttamaan siitä vitun asenteesta niin koetapas itse kusipää teeskennellä positiivista asennetta vuosikausia työnhaussa samalla kun kaverisi saavat aina vaan hienompia ja parempia työpaikkoja. Samat tyypit vaihtavat parin vuoden välein vielä parempiin työpaikkoihin samaan aikaan kun itse joudut hakemaan paikkoihin jossa työkavereina on sellaiseia jotka eivät ole peruskoulun jälkeen käyneet mitään tai ovat sen ammattikoulunkin jättäneet kesken. Ei paljoa naurata, ei nosta mielialaa eikä motivaatiotakaan eikä anna mitään yltiöpositiivista naminami asennetta työnhakuun.

Juu. Itselle tarjottiin töitä firmasta johon hain ihan sillä periaatteella että koklaan kepillä jäätä. Olen itsekin käynyt monissa haastatteluissa ja ei ole jäänyt kuin luu käteen.
Nyt olin haastattelussa ekalla ja tokalla kierroksella niin aito ja rehellinen kuin vain voin, en esittänyt mitään ja sanoin sellaisetkin asiat ääneen joista ei välttämättä ollut mulle etua. Ehkä tuo avoimuus ja rehellisyys vetosi kun tarjosivat paikkaa. Yllätyksenä kyllä tuli. Nyt pitää miettiä että jätänkö nykyisen työn. Pitää punnita montaa tekijää ja tavallaan tuntuu vähän rohkealtakin jättää nykyinen työ.

Voi jumalauta... toisille sitä vaan soitellaan pitkin maailmaa ja itse ei saa enää edes niitä "ei kiitos" vastauksiakaan enää. Kyllä ois Breiviikille/Åkerlundille töitä tai sitten pitäs ruveta noudattamaan sitä Kaurismäen neuvoa ja ruveta huipulta päin vähän karsimaan.
No jos kiinnostaa olla samassa tilanteessa, niin ei kun vain suorittamaan kaksi yliopistotutkintoa ja sen jälkeen tohtorintutkinnolla pohjatason hommiin pipetoimaan litkua ammattikoulunkäyneiden kanssa, niin 15 vuoden jälkeen kovalla työnteolla pääsee askel askeleelta ylemmä, ja lopulta sullekin soitellaan.

Ai loppui jo kiinnostus?

Nyt olin haastattelussa ekalla ja tokalla kierroksella niin aito ja rehellinen kuin vain voin, en esittänyt mitään ja sanoin sellaisetkin asiat ääneen joista ei välttämättä ollut mulle etua. Ehkä tuo avoimuus ja rehellisyys vetosi kun tarjosivat paikkaa. Yllätyksenä kyllä tuli. Nyt pitää miettiä että jätänkö nykyisen työn. Pitää punnita montaa tekijää ja tavallaan tuntuu vähän rohkealtakin jättää nykyinen työ.

Aivan samaa olen itsekkin huomannut, esim. kun työhaastattelussa kysytään heikkouksia niin ei kannata alkaa niitä ulkoa opeteltuja litanioita selittelemään missä käännät yhtäkkiä heikkoudet vahvuuksiksi "olen liian tunnollinen ja tarkka" yms. skeida kannattaa suoraan jättää kotiin ja kertoa ihan oikeasti että mitä heikkouksia ja millanen ihminen on.
Varmasti huomaavat haastattelijatkin että alatko antamaan hänelle vain geneerisiä vastauksia mitä olet lueskellut jostain työnhakuvinkeistä vai yritätkö rehellisesti kertoa siinä haastattelussa millainen ihminen olet, mistä olet kiinostunut ja mitä odotat tulevalta työltä.

8kk ollu työttömänä. Haastiksis juossu, paras oli se kun oli 500 hakijaa, mut pääsin 15 parhaan joukkoon. Saas nähdä millon tärppää. Mites muilla?

En vaan tajua, et missä se työvoimapula on. Mulla on ainakin sellanen olo, et ihmisiä on perkeleesti liikaa työmarkkinoihin nähden.

En vaan tajua, et missä se työvoimapula on. Mulla on ainakin sellanen olo, et ihmisiä on perkeleesti liikaa työmarkkinoihin nähden.
Työvoimapula piti olla nyt, mutta talouskriisi pelasti meidät siltä. Kuulemma seuraavan kerran työvoimapula tulee vuonna 2020, mutta olen toiveikas, että jonkinasteinen kriisi pelastaa meidät siltäkin. Käteisen Jyrki varmaankin osaisi tarkemmin kertoa tästä.

Työvoimapula piti olla nyt, mutta talouskriisi pelasti meidät siltä. Kuulemma seuraavan kerran työvoimapula tulee vuonna 2020, mutta olen toiveikas, että jonkinasteinen kriisi pelastaa meidät siltäkin. Käteisen Jyrki varmaankin osaisi tarkemmin kertoa tästä.

Öljyn määrä ja hinta tulee olemaan 2020+ niin kovasti nouseva, että kaikki järjestelmät ja systeemit joihin ollaan totuttu voidaan suosiolla hyvästellä. Töitä on ehkä enemmän, ehkä vähemmän. Kaikki on kalliimpaa se on varma.

Voi jumalauta... toisille sitä vaan soitellaan pitkin maailmaa ja itse ei saa enää edes niitä "ei kiitos" vastauksiakaan enää. Kyllä ois Breiviikille/Åkerlundille töitä tai sitten pitäs ruveta noudattamaan sitä Kaurismäen neuvoa ja ruveta huipulta päin vähän karsimaan. Mikähän vittu siinä on että ei kelpaa minnekään eikä kellekään? Ja jos joku jaksaa ruveta jankuttamaan siitä vitun asenteesta niin koetapas itse kusipää teeskennellä positiivista asennetta vuosikausia työnhaussa samalla kun kaverisi saavat aina vaan hienompia ja parempia työpaikkoja. Samat tyypit vaihtavat parin vuoden välein vielä parempiin työpaikkoihin samaan aikaan kun itse joudut hakemaan paikkoihin jossa työkavereina on sellaiseia jotka eivät ole peruskoulun jälkeen käyneet mitään tai ovat sen ammattikoulunkin jättäneet kesken. Ei paljoa naurata, ei nosta mielialaa eikä motivaatiotakaan eikä anna mitään yltiöpositiivista naminami asennetta työnhakuun.

Sori... kiehahti vähän puurot pohjaan.

Viime viikolla tuli soitto ja sain duunin:dance: Kaks kertaa aikasemmin päässy samaan firmaan haastatteluun asti ja nyt kolmannella kerralla valittiin, joka kerta oli kyseessä eri tehtävä. Haastattelu oli ehkä maailman helpoin ja kivoin. Johtu varmaan siitä, että ei hirveesti kyselty typeriä kysymyksiä ja pysty ittekkin sitte antamaan ihan "oman näkösiä" vastauksia, eikä tarvinnu jotain ulkoa opeteltuja lauseita sanoa.

Oli tuossa taannoin puhelinhaastattelu henkilöstökonsulentin toimesta ja se kysäisi lopuksi vielä, että haenko muualle samaan aikaan. Mitähän se tuosta tiedosta mahtaa kostua?

Oli tuossa taannoin puhelinhaastattelu henkilöstökonsulentin toimesta ja se kysäisi lopuksi vielä, että haenko muualle samaan aikaan. Mitähän se tuosta tiedosta mahtaa kostua?

Mun arvaus asiaan on, että niitä kiinnostaa kuin tosissaan olet tämän firman suhteen vai onko verkot laskettu kaikkiin maailman meriin. Samalla toi kysymys antanee hyvän ketunhännän missä voit livauttaa, että on jo tarjous jostain muualta tulossa, että pitäkääpä kiirettä :D Joku muu varmaan kelaa tän asian ihan eri tavalla.

:D Näin. Oikeasti Suomessa on noin 500 000 työtöntä.

Mun arvaus asiaan on, että niitä kiinnostaa kuin tosissaan olet tämän firman suhteen vai onko verkot laskettu kaikkiin maailman meriin. Samalla toi kysymys antanee hyvän ketunhännän missä voit livauttaa, että on jo tarjous jostain muualta tulossa, että pitäkääpä kiirettä :D Joku muu varmaan kelaa tän asian ihan eri tavalla.

Jep, eli se kysytään just sen takia että halutaan tietää miten paljon haluat just kyseiseen firmaan. Ite sain just duunin ja sanoin, että oon jo kaks kertaa aikasemminki tänne hakenu. Tuntuu kuitenkin vähintään omituiselta, tuo että jätetään kaikki yhen firman varaan. Ei ne rekrykonsultit voi mitenkää olettaa, että esim. työtön vaan venaa saumaa siitä yhdestä firmasta, eikä hae edes muuta.

Sillä kysymyksellä myös halutaan tietää, että onko hakenut tätä paikkaa vaan ihan sattumalta, ns. hakuammunta periaatteella. Vai onko tämä paikka ollut juuri se kaikkien aikojen täydellisin työpaikka tälle hakijalle, johon juurikin tosissaan haluaa. Ja jos on hakenut muita paikkoja, niin onko ne samanlaisia kuin tämä paikka vai onko ne muut paikat marjanpoiminnasta toimitusjohtajan paikkaan.

Kyllähän jo tällä hetkellä jää vuodessa paljon enemmän (en muista lukua mutta kymmeniä tuhansia) ihmisiä eläkkeelle kuin uusia nuoria ihmisiä saavuttaa työiän. Työttömyysprosentin pitäisi periaatteessa pienentyä siis mutta se pysyy samana. Mielenkiintoista odottaa miten tilanne kehittyy lähivuosina. Aletaanko omalle työttömien armeijalle tarjota töitä vai tuleeko työvoimapulan lääkkeeksi työperäinen maahanmuutto.

Noniin, homma hoitui sitten istuessa vessassa. Pistää tietoni asiakkaalle, joten jään odottamaan. Kiva kun ei taaskaan tiedä edes valtiota tai toimenkuvaa. "Kuinka valmistat hologrammin" ja muita perusjuttuja.
Enpä sitten päässyt tuohonkaan hommaan :(

"Not the kind of person we are looking for", oli vastaus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom