Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä jonkinlainen hakemusrunko, jonka kyhäilin hurjan positiivisuus ja motivaatioaallon myötävaikutuksella.

Avoin hakemus

Olen paperitekniikan insinööri ja olen pyrkimässä urallani eteepäin. Etsin siis koulutustasoani paremmin vastaavaa paikkaa. Olen työskennellyt tuotantotehtävissä valmistumiseni jälkeen ja pyrin eteenpäin hyödyntääkseni koulutustani ja työkokemustani.

Olen työni puolesta perehtynyt kartongin jatkojalostuksen kautta kartongin ominaisuuksiin. Nykyinen työni hygieniatuotteiden parissa on opettanut minulle laadun ja laadunvalvonnan merkityksen asiakastyytyväisyyden takeena. Kesätöissä olen työskennellyt laboratoriossa sekä paperikemikaalien koeajoissa. Näistä töistä olen oppinut paljon mittaustulosten analysointia ja niistä raportoimista.

Tärkeimpinä ominaisuuksinani pidän huolellisuutta ja tunnollisuutta. Opiskelu- ja työelämässä olen tottunut työskentelemään sekä yksin, pareittain että isommissa ryhmissä. Haluan kehittyä edelleen sekä työntekijänä että ihmisenä. Itseni kehittäminen, niin että myös työnantajani hyötyy siitä, on minulle iso motivaattori. Kiinnostus alaa kohtaan ja halu oppia uutta tekivät opiskelusta helppoa. Lopputyöni suoritin sellutehtaalla ja sain arvosanaksi 3/5. Opiskeluni sisälsivät myös muitakin yleisiä kemian- ja prosessiteollisuuden asioita kuin vain paperin ja sellun valmistukseen liittyviä kursseja. Toimin myös opiskeluaikanani tutor-oppilaana uusille opiskelijoille sekä kv-tutorina ulkomaalaisille opiskelijoille.

Olen vakituisessa työsuhteessa Xxxxxxx Oy:n kanssa. Irtisanomisaikani on tällä hetkellä 14 päivää. Työn aloituksen ajankohdasta ja työsuhteen kestosta olen valmis joustamaan tarpeiden mukaan.
Terveisin

Sarkasmitutkani on epäkunnossa... onko tämä "vittuilua"? ;) :rolleyes: :D
Tuo on kyllä mun mielestä hyvä hakemus! Huomattavaa kehittymistä on tapahtunut! :thumbs:

Tuli mieleen hakemusta lukiessa, että kun mainitset lopputyöstäsi, niin mielestäni työn aihe olisi paljon informatiivisempi kuin se, että sait arvosanaksi kolmosen. Kolmonen ei imo arvosanana ole niin hyvä, että sillä kauheasti kannattaisi irtopisteitä kalastella, niin siksi oma erikoisosaamisesi lopputyön aihealueesta on kiinnostavampi.

Avoimessa hakemuksessa ei kannata jäädä odottelemaan työtarjousta vaan ilmoittaa esimerkiksi että annat mielelläsi lisätietoja ja otat yhteyttä työpaikkaan liittyen vaikka viikon kuluttua. Tämä siis tarkoittaa oikeasti sitä, että sinne paikkaan pitää todellakin soittaa ja kysyä, että onko hakemus noteerattu ja olisiko sopivia tehtäviä tarjolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä hakemus ainaki mun mielestä! Omaan silmään osu se, että kolme kappaletta neljästä alkaa sanalla "Olen". En nyt tiedä onko tolla mitää seksuaalista merkitystä, mutta helpostihan ton korjaa. Ja sitten vielä se mitä pezku kans sano, eli kerro lopputyön aihe.

Samaa mieltä tuosta lopputyöstä, jos sen mainitsee niin pitää aihetta avata edes otsikon verran. Muuten kyllä näyttää hyvin pätevältä :thumbs:. Jos ei tuolla ala haastattelupyyntöjä lohkeamaan niin eipä se ainakaan hakemuksesta ole jäänyt kiinni.

Hyvä hakemus. Itse kertoisin vielä lyhyesti atk- ja kielitaidoista. Ja lopputyöstä sen verran että mitä tutkittiin, niinkuin tuossa jo tulikin. Nyt vaan puhelin ja sähköposti laulamaan ja hakemusta joka puulaakiin :thumbs:

Muokkailin nuo Olen-alkuiset vähän toiseen muotoon.
Tarkoitus on lisätä johonkin kohtaan "Tarkempi työhistoria ja koulutustiedot oheisessa CV:ssä sekä annan lisätietoja mielelläni" jonnekin tuonne sopivaan kohtaan.
Taidan tosiaan pyyhkäistä tuon lopputyön mainitsemisen sieltä pois.

Jospa tämä näillä tästä vähän etenisi.

Tuota alkua voisi mielestäni muokata vielä napakammaksi. Yleensäkin kaikki jossittelut, -isi muodot jne pois.

Esim:

Olen paperitekniikan insinööri ja olen pyrkimässä urallani eteepäin. olen pyrkimässä = pyrin

Etsin siis koulutustasoani paremmin vastaavaa paikkaa. = Haen koulutustasoani ja osaamistani vastaavaa paikkaa.

Piti, ihme kyllä. Kaiken muun hyvän lisäksi työ alkaisi 20h ilmaisella koulutuksella. :D Jos olisi ollut edes hieman yli 9e vaihtaisin samantien tästä nykyisestä reilun 12e/h paskahommasta pois, mutta tolla palkalla ei kyllä pysty vaikka työ olisi miten mielenkiintoista. Ehkä juuri ja juuri menettelisi 165h/kk tuntimäärillä, mutta luulisi että toisen vuoden amk-opiskelijana suht kirjavalla työkokemuksella saan parempaakin duunia paremmalla palkalla :D Toivossa on ainakin hyvä elää.
Täääh siis voiko tuollainen kuuden euron tuntipalkka ja ilmaiset koulutukset olla edes laillisia? :confused: Minäkin olen hakenut filmtowniin, mutta onneksi en ole pääsyt edes haastatteluun, jos tuo on meininki.

Tässä jonkinlainen hakemusrunko, jonka kyhäilin hurjan positiivisuus ja motivaatioaallon myötävaikutuksella.

Avoin hakemus

Olen paperitekniikan insinööri ja olen pyrkimässä urallani eteepäin. Etsin siis koulutustasoani paremmin vastaavaa paikkaa. Olen työskennellyt tuotantotehtävissä valmistumiseni jälkeen ja pyrin eteenpäin hyödyntääkseni koulutustani ja työkokemustani.

Olen työni puolesta perehtynyt kartongin jatkojalostuksen kautta kartongin ominaisuuksiin. Nykyinen työni hygieniatuotteiden parissa on opettanut minulle laadun ja laadunvalvonnan merkityksen asiakastyytyväisyyden takeena. Kesätöissä olen työskennellyt laboratoriossa sekä paperikemikaalien koeajoissa. Näistä töistä olen oppinut paljon mittaustulosten analysointia ja niistä raportoimista.

Tärkeimpinä ominaisuuksinani pidän huolellisuutta ja tunnollisuutta. Opiskelu- ja työelämässä olen tottunut työskentelemään sekä yksin, pareittain että isommissa ryhmissä. Haluan kehittyä edelleen sekä työntekijänä että ihmisenä. Itseni kehittäminen, niin että myös työnantajani hyötyy siitä, on minulle iso motivaattori. Kiinnostus alaa kohtaan ja halu oppia uutta tekivät opiskelusta helppoa. Lopputyöni suoritin sellutehtaalla ja sain arvosanaksi 3/5. Opiskeluni sisälsivät myös muitakin yleisiä kemian- ja prosessiteollisuuden asioita kuin vain paperin ja sellun valmistukseen liittyviä kursseja. Toimin myös opiskeluaikanani tutor-oppilaana uusille opiskelijoille sekä kv-tutorina ulkomaalaisille opiskelijoille.

Olen vakituisessa työsuhteessa Xxxxxxx Oy:n kanssa. Irtisanomisaikani on tällä hetkellä 14 päivää. Työn aloituksen ajankohdasta ja työsuhteen kestosta olen valmis joustamaan tarpeiden mukaan.
Terveisin
Tässä on jo oikeaa asennetta! Itse ottaisin pois tuon maininnan nykyisestä työnantajasta ja irtisanomisajasta. Sen verran on tullut noita hakemuksia luettua, että antaa aina vähän negatiivisen kuvan tuollainen maininta.

Mutta huomattava parannus noihin aiempiin hakemuksiin.

Avoin hakemus

Terveisin

Muutama huomio
- pilkut oikeisiin paikkoihin; "Itseni kehittäminen niin, että myös"
- mainitse englanninkielinen koulutusohjelma (jos englannin taitoa tarvitaan työssä)
- lopputyön aihe esiin
- hakemuksen loppuun halukkuus tulla haastetteluun ja tieto siitä, milloin otat yhteyttä
- opiskeluaikaiset tuutoroinnit voi mielestäni ottaa pois ja laittaa ne CV:hen. Sen sijaan hakemuksessa voi mainita, että olet ollut aktiivisesti mukana ainejärjestötoiminnassa/luottamustehtävissä/kouluyhteisön toiminnassa ja selvittää niistä saatuja työelämän kannalta relevantteja taitoja.
- hakemusta voi vielä hioa; "Etsin siis koulutustasoani paremmin vastaavaa paikkaa." - "Etsin paremmin koulutustani vartaavia työtehtäviä", "Kesätöissä olen työskennellyt..." - "Opiskeluaikana olen työskennellyt..."

Nämä on sitten vain minun mielipiteitäni enkä tiedä mitä asoita tällä alalla kannattaa hakemuksessa painottaa.

Sarkasmitutkani on epäkunnossa... onko tämä "vittuilua"? ;) :rolleyes: :D

No kommentoin postia, josta saa käsityksen että olet ollut hyvä koulussa ja muut ovat kysyneet sulta apua. Eli ei ollut, mutta samaisessa postissa mainitsit myös laittaneesi välit poikki "kaikkien entisten opiskelukavereiden kanssa", joka taas mun mielestä ei ole kovin fiksua. Jos sut muistetaan jo kouluajoilta hyvänä tyyppinä niin aivan varmasti vanhoista opiskelukavereista voi olla apua työn saannissa tai etenemisessä.

Itselläni olisi tarkoitus käynnistellä työnhakua toiseen firmaan, kun sain juuri yhden tutkinnonkin valmiiksi. Tuli tuossa CV:tä täytellessä mieleen, että miten porukka on maininnut omissaan mahdolliset lyhyemmät työsuhteet, kun työnantaja firma mennyt nurin tai tullut yllättäen jokusen kuukauden jälkeen YT:t? Itselläni on vuosituhannen alussa pari lyhyempää työsuhdetta 4kk ja 6kk - toinen firma meni nurin ja toisessa 80% työntekijöistä YT:ssä pihalle - ikävät läikät CV:ssä enkä viitsisi tyhjäksikään noita aikoja jättää. Lähinnä, että voiko CV:ssä mainita, että lyhyt työsuhde päättyi esim. työnantajan konkurssiin tai YT:in? Ettei anna itsestään "tuuliviiri" kuvaa lyhyillä työsuhteilla.

Etsin siis koulutustasoani paremmin vastaavaa paikkaa.
Jos nyt jotain saa kommentoida, niin minä vaihtaisin tämän "etsin osaamistani paremmin vastaavaa", tai kykyjä, kiinnostusta, mitä tahansa. Tökkää heti alussa tuo "koulutustaso" paikan vaihdon motivaationa, vaikka sehän se varmasti on jos ei tällä hetkellä ole oman alan töissä. Yleensäkin koittaisin räätälöidä tuon alun enemmän jokaista firmaa koskevaksi, enkä hakisi tuollaisella "kunhan vastaa mun koulutustasoa" -linjalla. Miten olis "...ja pyrkimässä urallani eteenpäin. Kiinnostuin yrityksestänne koska tavoitteenani on hyödyntää ja kehittää osaamistani xxxxx-tehtävissä/toiminnoissa (missä tehtävissä nyt aiotkaan siinä firmassa työskennellä)."

Itselläni olisi tarkoitus käynnistellä työnhakua toiseen firmaan, kun sain juuri yhden tutkinnonkin valmiiksi. Tuli tuossa CV:tä täytellessä mieleen, että miten porukka on maininnut omissaan mahdolliset lyhyemmät työsuhteet, kun työnantaja firma mennyt nurin tai tullut yllättäen jokusen kuukauden jälkeen YT:t? Itselläni on vuosituhannen alussa pari lyhyempää työsuhdetta 4kk ja 6kk - toinen firma meni nurin ja toisessa 80% työntekijöistä YT:ssä pihalle - ikävät läikät CV:ssä enkä viitsisi tyhjäksikään noita aikoja jättää. Lähinnä, että voiko CV:ssä mainita, että lyhyt työsuhde päättyi esim. työnantajan konkurssiin tai YT:in? Ettei anna itsestään "tuuliviiri" kuvaa lyhyillä työsuhteilla.

Shamrock, onko sinulla kuinks paljon työkokemuksia noiden jälkeen? Ei sinne millään voi kaikkia muutenkaan luetella jos haluaa hyvännäköisen yhden sivun CV:n. Itsellä ainakin vain kolme viimesintä / relevanteinta, mutta olen tosiaan vasta valmistumassa oleva opiskelija. Ehkä joku voisi vielä kommentoida mitenkä Suomessa nykyään suositellaan?

Kun mä oon aikoinani käyny läpi hakemuksia, niin ei pari lyhyttä vaikuta negatiivisesti, varsinkin jos kauan sitten/osaa kertoa tarkemman syyn kysyttäessä.

Tosin myös alani on pätkätyöpainoitteinen, joten tosi harvalla on pidempiä soppareita ja yleisesti puhutaankin enemmän projekteista joissa ollut mukana.

Itte olin just haastattelussa ja PANOSTIN ts. laitoin oikein nahkaset kengät ja rennon kauluspaidan. Haastattelija sanoi että jos sillä olis valtuudet ois palkannu mut siltä istumalta. Harmi vaan että sen täytyy käydä homma vielä läpi pomomiesten kanssa. Ja siihen (rahaan) se sitten varmaan kaatuukin. Ei olis eka kerta lähikuukausina. Enkä mä siis ole kallis. Päin vastoin, menisin duuniin jo melkein ilmaiseksi, niin vituttaa tää idlaaminen.

Shamrock, onko sinulla kuinks paljon työkokemuksia noiden jälkeen? Ei sinne millään voi kaikkia muutenkaan luetella jos haluaa hyvännäköisen yhden sivun CV:n. Itsellä ainakin vain kolme viimesintä / relevanteinta, mutta olen tosiaan vasta valmistumassa oleva opiskelija. Ehkä joku voisi vielä kommentoida mitenkä Suomessa nykyään suositellaan?

No onhan mulla tuon jälkeen ollut yksi 3v. duuni ja nykyinen menee seitsemännessä vuodessa. Kyllä mulla on niin paljon erilaisia asiantuntijakoulutuksia yms. joten CV menee puoli toista sivuiseksi. Se on tosiaan hieman eri juttu CV:n pituuden suhteen jos on uran alkutaipaleilla tai niin kuin minä jolla on merkintöjä vuodesta -93 lähtien. Toki olen laittanut nuo vanhimmat työpaikat vain maininnalla, ajalla ja tittelillä. - neljää viimeistä työpaikkaa sitten avaan vähän enemmän CV:ssä. Mutta tosiaan siitä on lähes seitsemän vuotta, kun viimeksi vaihdoin työpaikkaa, niin on nämä nykytrendit CV:n ja hakemusten suhteen vähän ei-ajantasalla.

Takomo: "Kun mä oon aikoinani käyny läpi hakemuksia, niin ei pari lyhyttä vaikuta negatiivisesti, varsinkin jos kauan sitten/osaa kertoa tarkemman syyn kysyttäessä.

Tosin myös alani on pätkätyöpainoitteinen, joten tosi harvalla on pidempiä soppareita ja yleisesti puhutaankin enemmän projekteista joissa ollut mukana".

Joo riippuu varmaan kuka käy hakemuksia läpi ja sen omia suhtautumisia lyhyisiin työsuhteisiin ja tietenkin se, että onko se normaalia jollain alalla. Tuo ala jossa vielä olin vuosituhannen vaihteessa oli sellainen, että oli normaalia vaihtaa työpaikkaa nopeasti (1-2v. välein) ja kilpailuttaa firmoja (jos oli kannuksia)..mun tapauksessa oli tosiaan kyse ihan konkurssista ja YT:stä. Ongelma vaan, että nykyisellä alalla jos olen, niin arvostetaan pitkiä työsuhteita ja sen takia noi lyhyt pätkät on vähän rasite. Tosin tosiaan löytyy hyvä selitys niille jos kysytään.

p.s pessimisti ei pety, mutta tsemppiä tuon hakemasi työnsuhteen!

No onhan mulla tuon jälkeen ollut yksi 3v. duuni ja nykyinen menee seitsemännessä vuodessa. Kyllä mulla on niin paljon erilaisia asiantuntijakoulutuksia yms. joten CV menee puoli toista sivuiseksi. Se on tosiaan hieman eri juttu CV:n pituuden suhteen jos on uran alkutaipaleilla tai niin kuin minä jolla on merkintöjä vuodesta -93 lähtien. Toki olen laittanut nuo vanhimmat työpaikat vain maininnalla, ajalla ja tittelillä. - neljää viimeistä työpaikkaa sitten avaan vähän enemmän CV:ssä. Mutta tosiaan siitä on lähes seitsemän vuotta, kun viimeksi vaihdoin työpaikkaa, niin on nämä nykytrendit CV:n ja hakemusten suhteen vähän ei-ajantasalla.

Jos lyhyiden pätkien jälkeen on noinkin paljon ns. kunnon työuraa, keskittyisin kuvaamaan sitä ja niiden jälkeen kuittaisin yhdellä lausella jotain tyyliin "Edellisten lisäksi olen työskennellyt lyhyemmissä työsuhteissa sillä ja sillä alalla näissä ja näissä tehtävissä." Mulla taisi olla viimeksi tuohon tyyliin kuitattuna opiskelujen aikaiset ja jälkeiset lyhyet pätkät, kerroin sitten haastattelussa vähän tarkemmin.

Tuli selattua tätä thrediä, kun on työnhaku erittäin ajankohtaista itselläni tällä hetkellä. Paljon on jo työhakemuksia tullut lähetettyä, mutta ei tunnu työpaikoista vielä kuuluvan mitään.

Kysymys kuuluukin työllistymiseen liittyen, miten voisi parantaa työllistymistään. Hakemukset ja CV pitäisi olla ihan kunnossa. Toki jotain uutta näihinkin täytyy aina yrittää, että ei menisi kaavamaiseksi.

Mitä mieltä olette siitä, että hyödyttääkö soittaminen yritykseen, kun ilmoituksessa on annettu tiedot: lisätietoja antaa xx.
Onko soittamisesta todellisuudessa mitään hyötyä?

Vaikealta välillä tuntuu tämä työllistyminen ja jossain pitää mättää, kun ei edes haastatteluihin kutsuja ole vielä tullut, vaikka hakemuksia kohtuullisesti tosiaan olen jo lähettäny... Valmistun pian ammattikorkeakoulusta ja töitä pitäisi nopeasti saada..

^ Itse soittaisin vain jos on oikeasti jotain järkevää kysyttävää. Mitään itsestäänselvyyksiä ei kannata kysellä. Itselläkin valmistuminen amk:sta edessä eikä mitään koulutusta vastaavaa tunnu löytyvän. Kesäharjoittelijaksi olen menossa näillä näkymin...parempi kun ei mitään.

Itse kyllä suosittelen soittamista, vaikkei mitään kysyttävää olisikaan. Työnhaussa on oltava sopivan röyhkeä. Eipä siinä soittamisessa mitään menetä. Rekry korkeintaan miettii, että vittu tää kaveri on rasittava kun soittelee, pakko ottaa haastatteluun ettei soittele enää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom