Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Monestihan se menee tämän kaavan kautta

YDKF.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tällainen on tämä nykyinen hakemusrunko jota muokkailen vähän tarpeen mukaan

Näin ilmoituksenne yyyyyyyyyy.fi nettisivuilla ja haen xxxxxxxxxxxxxx työpaikkaa. Etsin vakavassa mielessä uutta suuntaa työuralleni ja päätin rohkeasti hakea ilmoituksen nähtyäni. Minulla on prosessialan koulutus ja olen ollut muutamassa koulutusalaa vastaavassa työssä. Olen ollut sekä vuorotyössä että päivätyössä ja olen yhä valmis 3-vuorotyöhön. Tässä työhistorian lyhyesti.

Työhistoriaaa jokunen rivi lyhyesti

Tarkemmat tiedot niistä löytyvät ohessa olevasta CV:stäni, josta löytyy myös tarkemmat koulutustiedot. Suomen kielen lisäksi tulen toimeen ruotsin kielellä ja osaan erittäin hyvin englantia. ATK taidot ovat keskivertoa paremmat ja Office ohjemat ja niiden käyttö tuttua.​

Komppaan Alyssaa tässä eli työhakemuksen pullonkaula on tämä. Dammann on varmasti oikeassa, että osassa työpaikkoja keskitytään enemmän CV:hen ja annetaan vain vähän painoarvoa itse hakemukselle. Sinun kohdallasi on tietenkin se ongelma, että CV ei itsessään ole hirveän vaikuttava. Tässä tapauksessa lienee aika selvää, että parempi, että on hyvä hakemus ja keskinkertainen CV kuin, että on sekä keskinkertainen CV että hakemus. Rekrytoijatkin oikovat polkuja ja kun jopa sadoista hakemuksista valitaan tyyppejä haastetteluihin, niin jotain mielenkiintoista on löydyttävä. Keskinkertaisuus ei ole vaihtoehto. Pitää toki myös hyväksyä se, että kaikkia taisteluja ei voi voittaa ja ei-oota tulee jatkossakin, mutta uskoisin, että sinun tapauksessa pidemmällä mutta hyvin tehdyllä hakemuksella on mahdollisuus saavuttaa huomattavasti parempi osumaprosentti kuin esimerkinmukaisella.

Toivottavasti tuo ei myöskään ollut suoraan copypaste mistään hakemuksesta. Mikäli oli niin kannattaa aina oikoluettaa hakemus kaverilla ennen kuin lähetät sillä noinkin lyhyessä hakemuksessa on aika paljon kirjoitusvirheitä (mm. työhistorian(i); ATK(-)taidot;Office(-)ohjelmat). Hakemusta kirjoittaessa ei mielestäni myöskään kannata käyttää minkäänlaista vakiopohjaa. Vakiorakennetta voi käyttää, mutta tärkeää olisi, että jokainen hakemus on kohdistettu suoraan haettavaan työhön. Toisin sanoen hakemuksesta pitäisi välittyä se, miksi juuri sinä olet pätevä siihen työhön mitä tarjotaan. Tässä tulee sitten sen "itsekehun" paikka. Tätä ei pidä ymmärtää sellaiseksi naminami-kehuskeluksi, josta joku ihan hauskan huumorihakemuksen hyvänä esimerkkinä laittoikin. Idea on, että tuot esiin niitä taitoja joita hakemuksessa vaaditaan: "Hakemuksessa mainitsette, että hakijalla tulisi olla kokemusta X-koneen käsittelystä sekä ohjelmaympäristöstä Y 2010. Minulla on koneistajana useiden vuosien kokemus vastaavanlaisten koneiden kanssa työskentelystä ja olen käyttänyt ohjelmaympäristö Y:n vuoden 2005 versiota ollessani kesätöissä 2006. Olen lisäksi halukas ja nopea oppimaan uutta". Eli ei tarvitse edes aina osoittaa sitä 100% vastaavuutta jokaiseen supermies-kriteeriin, mutta tärkeää on kuitenkin tuoda esiin, että sinulla on työhön haettavaa pätevyyttä. Toisaalta hyvällä hakemuksella voit osoittaa, että olet persoonana investoinnin arvoinen vaikka jollain toisella olisikin parempi CV ja sinua pitäisi siten kouluttaa enemmän. Hyvät tyypit voivat ajaa muodollisesti pätevämpien ohi ja näin he usein tekevätkin, kuten useimmat ovat varmasti omilla työpaikoillaan päässeet toteamaankin.

CV:stä ei pahemmin sanottavaa ole. Se on sinänsä ihan ok, ainakin tekstin perusteella. Itselläni on hiukan epätavallinen CV siinä mielessä, että siinä on hyvin runsaasti tekstiä ja se on lievästi graafinen. Tämä tosin lähinnä siitä syystä, että viimeksi kun töitä hain, niin tein sen avointen hakemusten kautta, jolloin mielestäni on parempi, että lukijalla on mahdollisuus syventyä työhistoriaani halutessaan. Ja paino sanalla "mahdollisuus" eli jos tekstiä on runsaasti, niin on tärkeää pitää huolta, että ns. "skim-value" on kunnossa eli lukijan pitää voida halutessaan selata vain pääpointit. Lukijaystävällisyyden muistaminen on toki hyvä nyrkkisääntö sekä CV:n että hakemuksen laadintaan.​

Hard Justicen esimerkki korostaa kyllä hyvin miten tärkeää on saada ensimmäinen oman alan duunipaikka heti valmistuttua. Itselläni on pari kaveri jotka ovat korkeakoulutettuja ja mielestäni oikein mukavaa seuraa, eivät mitään introvertteja. Silti heille on ollut uskomattoman tuskaista löytää oman alan hommia. Yritystä on molemmilla ollut ja hakemuksia on Hard Justice tyyliin lähetetty aivan helvetisti, mutta ei.

Ymmärrän kyllä hyvin miltä Hard Justicesta voi tuntua, olisin itsekin aivan rikki vastaavassa tilanteessa. Minusta valmistumisen jälkeen on aivan viimeinen hetki saada kiinni työurasta. Jos tuossa tippuu kärryiltä niin uskomattoman vaikeaa on takaisin nouseminen.

Hard Justicen esimerkki korostaa kyllä hyvin miten tärkeää on saada ensimmäinen oman alan duunipaikka heti valmistuttua. Itselläni on pari kaveri jotka ovat korkeakoulutettuja ja mielestäni oikein mukavaa seuraa, eivät mitään introvertteja. Silti heille on ollut uskomattoman tuskaista löytää oman alan hommia. Yritystä on molemmilla ollut ja hakemuksia on Hard Justice tyyliin lähetetty aivan helvetisti, mutta ei.
Mikäs introverteissa niin huonoa on? :) Itsekin olen perusluonteeltani introvertti. Ei se mikään este työnhaussa ole.

Haastattelu 27.pva ja kuulemma tiedossa "competency based questions". Jaiks, eli juuri sita mita pelkasinkin. Kyseessa on pankin sijoittamisosasto ja duunina kesaharjoittelija. Mita ihmetta siella voidaan oikein kysya? No varmaan jotain sijoittamisesta, mutta onko kellaan heittaa veikkauksia siita mita tarkemmin ottaen voi tulla vastaan? Pankki on erikoistunut ruokateollisuuteen ja maataloussijoittamiseen.

Kerro mistä sait tietää avoimesta työpaikasta ja miksi olet kiinnostunut siitä.

Tarkoitin lähinnä jotain hyviä fraaseja.

Kiinnostuksen ilmaiseminen on tässä tapauksessa vähän vaikeeta, kun paikasta ilmoitetaan vain, että se on "vuosilomasijaisuus palveluyksikössä" eikä mitään muuta. :|

Tekis mieli nostaa kädet ylös ja antautua
koulutus on perseestä
työkokemus on perseestä
cv on perseestä
ja hakemuskin nyt siis on vielä syvemmältä perseestä kuin nuo muut yhteensä.
On niin insipiraatio lopussa ruveta enää säätämään ja säheltämään. Tehdään tuota nykyistä hommaa kuin pillereillä jaksaa ja tehdään sitten lopulliset ratkaisut kun ei enää jaksa. Ei huvita enää taistella hakemusten kanssa ja odottaa olematonta kutsua haastatteluun. Kiitos ja anteeksi auttajille.

Haastattelu 27.pva ja kuulemma tiedossa "competency based questions". Jaiks, eli juuri sita mita pelkasinkin. Kyseessa on pankin sijoittamisosasto ja duunina kesaharjoittelija. Mita ihmetta siella voidaan oikein kysya? No varmaan jotain sijoittamisesta, mutta onko kellaan heittaa veikkauksia siita mita tarkemmin ottaen voi tulla vastaan? Pankki on erikoistunut ruokateollisuuteen ja maataloussijoittamiseen.

No varmaan voi tulla kaikenlaisia kysymyksiä. Peruskysymyksiä mutuilin alla, joita voidaan esittää ja näihin on hyvä valmistautua. Koska kyseessä harjoittelijan paikka, luulisin ettei edellytettä suurta asiantuntijuutta substanssi asioissa, mutta netistä kannattaa lukea mahdollisimman paljon tietoa yrityksestä ja sen toimialasta+haettavasta tehtävästä.

Ole rentona haastattelussa, koska haastateltavan ja haastattelijoiden välinen "kemia" ratkaisee yllättävän paljon valinnassa.

Esimerkkikysssäreitä:

Minkälaiset asiat motivoivat Sinua työssä?
Minkälaisista asioista / tilanteista yleensä innostut työssä?
Millaiset tilanteet ja asiat puolestaan turhauttavat?
Mitkä asiat esimiestyössä motivoivat? Mitkä eivät?
Haluaisitko tulevaisuudessa työskennellä mieluummin esimies- vai
asiantuntijatehtävissä? Miksi?
Millaisia suunnitelmia Sinulla on tulevaisuuden suhteen työssäsi?
Miten toivoisit työtehtäviesi ja työurasi kehittyvän
tulevaisuudessa?
Missä määrin ja millä tavoin olet suunnitellut panostavasi
kehittymiseesi ja työuraasi?
Mitä työ Sinulle merkitsee?
Mikä on palkan merkitys motivaatiossasi?
Päätöksenteko vaikeassa tilanteessa, miten tapahtuu?
Miten tartut työhön?
Oletko kokenut työväsymystä, stressiä?
Miten suunnittelet päivän työsi?
Miten järjestelmällinen olet?
Mitkä ovat vahvuudet nykyisessä työssäsi?
Miten arvioisit tietoteknistä osaamistasi?
Miten sitä tulisi tai haluaisit sitä kehittää?
Minkälaista osaamista tulet todennäköisesti tarvitsemaan
tulevaisuudessa
Mistä muista asioista olet kiinnostunut ja miten niitä seuraat?
Miten kehität itseäsi? Kenellä on vastuu kehittämisestä: itsellä vai työnantajalla?
Mitä kertoisit elämäntilanteestasi?
Millainen työn ja vapaa-ajan suhde on elämässäsi tällä hetkellä?
Miten toivoisit sen olevan?
Miten rentoudut?
Harrastukset?
Onko esteitä lähteä koulutukseen?
Onko suosittelijoita ja saako heiltä kysyä Sinusta tietoja?
Mitä kysyttävää Sinulla on meiltä liittyen hakemaasi tehtävään tai yritykseemme?

No tällainen on tämä nykyinen hakemusrunko jota muokkailen vähän tarpeen mukaan

Näin ilmoituksenne yyyyyyyyyy.fi nettisivuilla ja haen xxxxxxxxxxxxxx työpaikkaa. Etsin vakavassa mielessä uutta suuntaa työuralleni ja päätin rohkeasti hakea ilmoituksen nähtyäni. Minulla on prosessialan koulutus ja olen ollut muutamassa koulutusalaa vastaavassa työssä. Olen ollut sekä vuorotyössä että päivätyössä ja olen yhä valmis 3-vuorotyöhön. Tässä työhistorian lyhyesti.

Työhistoriaaa jokunen rivi lyhyesti

Tarkemmat tiedot niistä löytyvät ohessa olevasta CV:stäni, josta löytyy myös tarkemmat koulutustiedot. Suomen kielen lisäksi tulen toimeen ruotsin kielellä ja osaan erittäin hyvin englantia. ATK taidot ovat keskivertoa paremmat ja Office ohjemat ja niiden käyttö tuttua.​

Mielestäni hakemuksesi suurin puute on se, ettei siinä mainita, millainen olet työntekijänä ja mitä taitoja olet saanut aikaismmissa työtehtävissä. Aikaisempi työhistoria kannattaa avata kunnolla eikä vain muutamalla rivillä. Kauanko olet käyttänyt aikaa hakemuksen kirjoittamiseen? Kannattaa käydä työvoimatoimistossa kysymässä, onko siellä joku, jolle voisit näyttää hakemustasi ja joka voisi antaa vinkkejä siihen, miten hakemusta voisi parantaa.

Hakemuksessa tulisi pyrkiä nostamaan esiin aikaisemmasta työhistoriasta sellaisia taitoja, jotka ovat relevantteja juuri sen työn tekemisen kannalta, jota olet hakemassa. Sinulla näyttää olevan ihan hyvin työkokemusta, joten sen puute ei ainakaan ole este. Työelämässä tarvittavia taitoja voi saada myös esimerkiksi opinnoista, ainejärjestötoiminnasta tai harrastuksista.

koulutus on perseestä
työkokemus on perseestä
cv on perseestä
On niin insipiraatio lopussa ruveta enää säätämään ja säheltämään. Tehdään tuota nykyistä hommaa kuin pillereillä jaksaa ja tehdään sitten lopulliset ratkaisut kun ei enää jaksa. Ei huvita enää taistella hakemusten kanssa ja odottaa olematonta kutsua haastatteluun. Kiitos ja anteeksi auttajille.
Ylläolevan tekstin oisin melkeinpä voinut kirjoittaa itsekin. Hakemus tosin on saamani ulkopuolisen avun ansiosta niin hyvä kuin se vain voi näiden lähtökohtien pohjalta olla, mutta tyhjästä on paha nyhjästä: jos ei ole mitään vaikuttavia faktoja pöytään lyötäväksi, niin se on aika sama, miten taidokkaasti naamioi puutteensa ja suoranaiset vikansa.

Täytyy vissiin tyytyä huonosti palkattuihin, pätkissä heruviin hanttihommiin (+ olla kiitollinen, että tällä hetkellä saatavilla on edes niitä) ja lopettaa oman alan töistä haaveileminen.

Tuota mites kun hakemukseen pitäisi pistää palkkatoive? Miten minä esitän sen oikeaoppisesti? Kirjotanko vain esim "palkkatoiveeni 2500€/kk" vai pitääkö sitä perustella jotenkin? Katsoin netistä vastavalmistuneen insinöörin alotuspalkkoja ja vähäisellä kokemuksella se oli näköjään 2600€ joka on omasta mielestäni aika hyvä alotuspalkka jos sellaista jostain saisi :)

IMO: Arvioi paljonko kyseisessä tehtävässä aloittavan palkka on ja pistä se + hyvin vähän päälle. Ilmoita myös, että palkka neuvoteltavissa. Jos pääset haastatteluun, kysy yhtiön palkkapolitiikasta ja ilmoita, ettei palkka ole se olennainen motivoija, jonka takia haet työtä.

koulutus on perseestä
työkokemus on perseestä
cv on perseestä

Täh? Siis onhan toi sun hakemus vähän perseestä, mut sä vissiin kaipasit siihen vinkkejä ja paljon niitä sait. Nyt teet sen hakemuksen ihan uudestaan annetuilla vinkeillä ja pistät tänne vaikka luettavaks. Mul menee hermot tohon sun ruikutukseen.

edit-
Muistaakseni kirjassa Tekniikan viestintä : kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja / Anneli Kauppinen, Jyrki Nummi, Tea Savola on aika hyvät esimerkit työhakemukseen/ansioluetteloon.

Jos koulutus on perseestä, niin eikös kannattas tehdä asialle jotain, eikä ulvoa keskustelupalstoilla? 33-vuotias voi ihan hyvin lukea haluamansa tutkinnon.

Itse 32, nyt KTM ja ajattelin jatkaa eMBA:n jos vain työnantaja sen maksaa.

koulutus on perseestä
työkokemus on perseestä
cv on perseestä
Pillerit ja lopullinen ratkaisu ei kuulosta hirveän hyvältä suunnitelmalta.

Annoin vinkkejä vähän perseelle potkien, mutta itsesäälissä rypien ei nuo hommat vain edisty. Aika yksimielisesti kaikki vastanneet olivat sitä mieltä, että hakemuskirje on työnhakusi pullonkaula. Laittamalla sen kuntoon pääset jo pitkälle. Jos masentaa ja tuntuu ettei pysty, niin sitten ei ehkä vaan pysty. Kuitenkin mikäli revit jostain energiaa kirjoittaa edes yhden hyvän lauseen per päivä hakemusta, niin kuukaudessa sinulla on edes yksi hyvä hakemus, jonka voit laittaa eteenpäin. Askel kerrallaan ja niin edespäin, onnea jatkoon.

Kun aikoinaan hain töitä, kirjoitin cv:n lyhkäiseksi siten, että siitä ilmeni missä tehtävissä/minkä aikaa olen aikaisemmin työskennellyt ja varsinaisessa hakemuksessa sitten kerroin "vain" olevani kiinnostunut avoinna olevasta tehtävästä, kertonut että olen sosiaalinen sekä tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Tämän jälkeen sitten kerroin tarkemmin aikaisemmista työnkuvista ja lopussa tein yhteenvedon siitä, että koulutus ja aikaisempi työkokemus antavat hyvän lähtökohdan xxx työtehtävässä toimimiseen. Jos cv:ssä pätkiä, jolloin et ole ollut töissä, kannattaa varautua haastattelussa selittämään tätä.

Huomenna vihdoinkin yks haastattelu jossa ei ole hr-henkilöä vastapuolena. Kerrankin pääsee jutskaa oikeista asioista. :)

Tuolla edellisellä sivulla jo kirjotin, että olin perintäalan paikkaa hakenu. Tänään tuli EI KIITOS viesti, mutta olivat antaneet palautetta mihin kosahti: Liian pitkät vastaukset, selkeämpää sitoutumistahtoa juuri kyseistä työnantajaa kohtaan ja kun olen itse selvittänyt mitä todellakin haluan tehdä.
Kaikki muut ymmärrän paitsi ton "kun olet itse selvittänyt mitä todellakin haluat tehdä". Mulla työkokemusta hyvin laajalti eri aloilta, minkä oon laskenu vahvuudeksi, mutta nyt ilmeisesti arvostetaan, että on keskittynyt johonkin yhteen osa-alueeseen. Eli jos olette erikoistuneet vasemman kiveksen hipelöimiseen, niin älkää missään nimessä harjotelko samaa myös oikealla kiveksellä, sillä silloin te olette hieman elämässänne hukassa ja etsitte vielä sijaanne työelämässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom