Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
a) en tiedä kun en ikinä ole päässyt tekemään mitään täysin koulutusta/koulutustasoa vastaavaa
b) työpaikkailmoitukset ovat kuin toistensa kopioita, joissa vaaditaan ihan yli-inhimillisiä asioita
c) a+b = ?
c) erotu joukosta... klisee... mistä siellä mol:n sivuilla näkee muiden hakemuksia?? Olen yrittänyt erottua joukosta yli-innokkaan persoonansa esilletuomisen sijasta asiallisuudella.

Miten sitä sitten oppii nöyrästä röyhkeäksi. Päällimmäisenä röyhkeydestä ja itsevarmuudesta tulee vaan semmoinen oksettava mielikuva muutamasta opiskelukaverista, jotka tämän itsekehun ällöttävän taidon osasivat.
Rehellisesti sanottuna, en pysty oikein samaistumaan tilanteeseesi, koska itselleni työnhaku on ollut ja on naurettavan helppoa, töitä on joka oksalla, tosin toimin myyntihommissa, mutta ilman minkäänlaista koulutusta.

Mutta olen jo pidempään seurannut kirjoitteluasi, ja itselleni on jäänyt sellainen kuva, että sulla on osaamista, muttet vaan saa tuotua sitä esille. Eli olet ikäänkuin liian nöyrä. Voi olla, että olen hakoteillä, koska kaikki perustuu siihen mielikuvaan, mitä kirjoittamistasi viesteistä jää.

Mutta jos olen oikeilla jäljillä, lähtisin sun asemassas kokeilemaan ns. "takki auki" - linjaa. Jos nykyisellä linjallas ei tule tulosta, et ainakaan häviä mitään kokeilemalla toista. Eli alusta loppuun (hakemus, haastattelu) vedät niin poskettomasti takki auki itseäs kehuen, että käytännössä kauniisti kerrot kuinka olet ylivoimaisesti paras hakija tehtävään. Kunhan vaan teet sen siten, että kaikki esittämäsi asiat pystyt myös perustelemaan asiallisesti.

Luulen että tolla linjalla saattaisi syntyä tulosta, mutta ainakaan et häviä mitään. Jos sekään ei tuota tulosta, ainakin se tuo uutta näkökulmaa työnhakuun, ja ehkä löydät sen kultaisen keskitien.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tällainen on tämä nykyinen hakemusrunko jota muokkailen vähän tarpeen mukaan

Näin ilmoituksenne yyyyyyyyyy.fi nettisivuilla ja haen xxxxxxxxxxxxxx työpaikkaa. Etsin vakavassa mielessä uutta suuntaa työuralleni ja päätin rohkeasti hakea ilmoituksen nähtyäni. Minulla on prosessialan koulutus ja olen ollut muutamassa koulutusalaa vastaavassa työssä. Olen ollut sekä vuorotyössä että päivätyössä ja olen yhä valmis 3-vuorotyöhön. Tässä työhistorian lyhyesti.

Työhistoriaaa jokunen rivi lyhyesti

Tarkemmat tiedot niistä löytyvät ohessa olevasta CV:stäni, josta löytyy myös tarkemmat koulutustiedot. Suomen kielen lisäksi tulen toimeen ruotsin kielellä ja osaan erittäin hyvin englantia. ATK taidot ovat keskivertoa paremmat ja Office ohjemat ja niiden käyttö tuttua.​

Sitten cv

CV

Henkilötiedot
Nimi xxxxxxxxxx yyyyyy
Osoite xxxxxxx %%
%%%%% uuuuuuuukylä
Puhelinnumero(t) Matkapuhelin: ¤%¤-#¤&/%
Sähköposti(t) etunimi.sukunimi@sähköposti.com
Kansalaisuus suomalainen
Syntymäaika %%.##.&&&&

Työkokemus
Päivämäärät
Toimi tai tehtävä
Keskeiset tehtävät ja vastuu alat
Työnantajan nimi

Ansiotoiminnan tyyppi tai toimiala

%%.%%.2011–
koneenhoitaja
yyyyyyyyyy valmistus
XxXXxXX Oy
http://www.ööööööööö.com
rrrrrrrrrrrrtuotteiden valmistus

Päivämäärät: %%.%%.2007 – ##.##.2011
Toimi tai tehtävä: koneenhoitaja
Keskeiset tehtävät ja vastuualat: xxxxxxxxxxxhoitaja, xxxxxxxxxxx valmistus
Työnantajan nimi: xxxxxx XXX
http://www.vvvvvvvvv-www.com/
Ansiotoiminnan tyyppi tai toimiala: kartongin jatkojalostus, bbbbbbbbbbbbb valmistus

Päivämäärät: ¤¤.¤¤.2006 – ¤¤.¤¤.2006, %%.%%.2005 – %%.¤¤.2005
Toimi tai tehtävä: kesätyöntekijä
Keskeiset tehtävät ja vastuualat: sellun varastointi ja lastaaminen
Työnantajan nimi: Xccccccccccccx
http://www.adstawergghf.com/aölkruölarl
Ansiotoiminnan tyyppi tai toimiala: sellun valmistus

Päivämäärät: ##.##.2004 – ##.##.2004
Toimi tai tehtävä: harjoittelija
Keskeiset tehtävät ja vastuualat: Laitteistosuunnitteluohjelmiston käytönaikaisen avustejärjestelmän kehittäminen
Työnantajan nimi ja osoite: Xxxxxxx-xxxxxxxx qqqqqqqqqq
http://www.äää.fi

Päivämäärät: €€.€€.2003 – €€.€€.2003
Toimi tai tehtävä: kesätyöntekijä
Keskeiset tehtävät ja vastuualat: kemikaalikoeajojen valvonta ja seurantatehtävät paperikoneella
Työnantajan nimi ja osoite: XXXX Wwwwww Ffffffff
http://www.zzzzzzzzz.com
Ansiotoiminnan tyyppi tai toimiala: paperikemikaalit

Päivämäärät: ££.££.2002 – ££.££.2002
Toimi tai tehtävä: laboratorioharjoittelija
Keskeiset tehtävät ja vastuualat: kemiallinen vesianalytiikka
Työnantajan nimi ja osoite: Xxxxx kaupunki, Xxxxxxxx- ja åååååålaboratorio

Yleissivistävä ja ammatillinen koulutus

Päivämäärät: $$.$$.2007
Tutkinnon nimi: insinööri AMK
Tärkeimmät oppiaineet tai ammattitaidot: paperin, kartongin ja sellun valmistus, paperin ja kartongin jatkojalostus, prosessiteollisuus, Englanninkielinen koulutusohjelma
Oppilaitoksen nimi ja tyyppi/Koulutuksen taso kansallisessa: Xxxxxxxxxx-Ggggggggg sadfaewraraerraere tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

Päivämäärät **.**.1999
Tutkinnon nimi ylioppilastutkinto
Oppilaitoksen nimi ja tyyppi §§§§§§§§ lukio

Henkilökohtaiset tiedot ja taidot

Äidinkieli tai -kielet suomi
Muut kielet
Ymmärtäminen Puhuminen Kirjoittaminen
englanti erittäin hyvä erittäin hyvä erittäin hyvä
ruotsi hyvä hyvä hyvä

Sosiaaliset taidot: Tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa eikä kielimuurikaan ole esteenä. Toimin §§§§§§§§§§§§ ammattikorkeakoulussa tutorina sekä uusille oppilaille että ulkomaalaisille vaihto-oppilaille.

Tietotekniset taidot: Windowsin, Microsoft Officen ja tietotekniikan yleiset peruskäyttötaidot.

Muut tiedot ja taidot: AEL:n trukinkuljettajan ajokortti

Ajokortti: Ajokorttiluokka B

Lisätietoa: Opinnäytetyö: ZZzZzzzzz zzzzzzzzzz, §§§§§§§§§§ ammattikorkeakoulu, 2007. Opinnäytetyö tehty Bbbbbbbbbb Oy:lle ja se sai tarkastuksessa arvosanan 3/5.

Suosittelija: Uöalkrjaölk Ööaiarölaiarllck, Customer Manager, $$$$$$$ Oy puh. +358 *¨**¨**¨¨*¨* , e-mail: etunimi.sukunmi@örghhhhhh.com

Siinä vähän ihmeteltävää ja jos tulee hyviä ideoita mieleen mistä lähteä muuttamaan niin neuvot on tervetulleita ja jos jonkun neuvoilla tästä saadaan työpaikkahakemus menemään hyvällä tuloksella läpi niin ehdottomasti vähintään pullakahvit tarjotaan.
Pientä ideanpoikasta muhii päässä vaikken sieltä vielä mitään ulos saakkaan kun katselin sieltä työkkärin sivuilta muiden lähettämiä CV:itä. Vastaus ei vaan tunnu löytyvän ihan tuosta vaan eikä kai tähän mitään 100% oikeaa ohjetta lienekään?

Tänään tuli oltua haastattelussa (perintäala) eli nyt on kaikki ihan tuoreessa muistissa, nii jotain neuvoja voi ehkä sanoa. Kun kysyttiin omia heikkouksia, niin sanoin "tarve pitää koko ajan pöytä puhtaana ja se myös ehkä välillä stressaa". Tosta mun lauseesta sitten väännettiinkin vähä aikaa ja koko ajan tuli vastakysymyksiä. Toikin mun "heikkous" mielestäni ihan normaali mikä varmaan kaikilla on.
Jos nyt jotain ohjeita voi sanoa haastatteluun menijälle: Mieti niitä mahdollisia kysymyksiä jo kotona ja etenkin sitä että miten vastata välttääkseen tietyt jatkokysymykset. Iteki oisin voinu paremmin valmistautua ja miettiä vastaukset niin valmiiksi, että ei ois pystytty heittää vastakysymyksiä tai asioita mihin tarttua. Onhan niillä haastattelijoilla tietty se runko minkä mukaan mennään, mutta varsinkin tuo kysymys omista heikkouksista..jos siihen pystyy niin jäätävästi vastaamaan, että siitä ei saada mitään vastakysymystä aikaan, nii väitän että pärjää haastattelussa hyvin.

No tällainen on tämä nykyinen hakemusrunko jota muokkailen vähän tarpeen mukaan.

Itse poistaisin cv:stä tuon sosiaaliset taidot -kohdan ja avaisin sitä enemmän itse hakemustekstissä, eli kertoisin vähän omasta luonteestani, siitä minkälainen työntekijä olen ja mitä odotan työltä. Jotain sanavalintoja muuttaisin esim. aloittaisin hakemuksen sanoin "viitaten ilmoitukseenne netissä.fi:ssä insinöörin paikasta Kiinaan" ennemmin kuin "näin ilmoituksen ja haen". Muuten olen käyttänyt suurinpiirtein samanlaista rakennetta hakemuksissa eli ensin hakemusteksti ja liitteeksi cv.

Kyllä minäkin Hard Justicen hakemuksesta sanoisin, että enemmän panostusta tuohon itse hakemukseen. Ansioluettelossa ei tarvi luritella mitään lauseita, vaan kylmän luettelomaisesti luetella työpaikat ja koulutukset ja muut olennaiset. IMO sinne hakemustekstiin enemmän juttua itsestä persoonana, ja omista vahvuuksista jne. Ja kun kertoo työkokemuksesta hakemuksessa, niin koittaa poimia kaikesta ne parhaat asiat, jotka voivat olla hyödyksi haettavassa työssä, eli mitä on oppinut aikaisemmissa tehtävissä, mitä ne ovat vaatineet, ja miten kertyneitä taitoja mahdollisesti voisi käyttää hyväkseen haettavassa työssä jne.

Tänään tuli oltua haastattelussa (perintäala) eli nyt on kaikki ihan tuoreessa muistissa, nii jotain neuvoja voi ehkä sanoa. Kun kysyttiin omia heikkouksia, niin sanoin "tarve pitää koko ajan pöytä puhtaana ja se myös ehkä välillä stressaa". Tosta mun lauseesta sitten väännettiinkin vähä aikaa ja koko ajan tuli vastakysymyksiä. Toikin mun "heikkous" mielestäni ihan normaali mikä varmaan kaikilla on.
Jos nyt jotain ohjeita voi sanoa haastatteluun menijälle: Mieti niitä mahdollisia kysymyksiä jo kotona ja etenkin sitä että miten vastata välttääkseen tietyt jatkokysymykset. Iteki oisin voinu paremmin valmistautua ja miettiä vastaukset niin valmiiksi, että ei ois pystytty heittää vastakysymyksiä tai asioita mihin tarttua. Onhan niillä haastattelijoilla tietty se runko minkä mukaan mennään, mutta varsinkin tuo kysymys omista heikkouksista..jos siihen pystyy niin jäätävästi vastaamaan, että siitä ei saada mitään vastakysymystä aikaan, nii väitän että pärjää haastattelussa hyvin.
Aika kliseinen toi vastaus mun mielestä, niitä "stressi, haalin liikaa töitä, liian perfektionisti joskus jne. " vastauksia latelee jokainen. Itse en miettis niinkään kysymyksiä ja vastauksia etukäteen vaan onko itsestä ja osaamisesta jotain epäselvää tai epävarmaa.

Hard Justicelle oma mielipide: Itse jättäisin vielä paljon kaikkia turhia juttuja pois, ei ketään kiinnosta missä jonkun ilmoituksen on nähnyt, se mitä paikkaa hakee pitäis selvitä jo otsikosta, samaten kaikki "haen paikkaa xxx" jutut, kyllä kaikki ymmärtää ettei kukaan noita hakemuksia lähettelis jos ei hakis. :D Kielistä ymmärtämine/puhuminen/kirjoittaminen kohdat veke, varsinkin jos se osaaminen kerran on samantasoista jokaisessa.

Itsellä on CV näin: (näyttää karseellta tässä mut idean ymmärtää.)

NIMI
Osoite
Puhelin &email
Syntymäaika

KOULUTUS (tää voi olla kokemuksen jälkeenkin, riippuu vähän)
nykyinen skole , tutkinto, aloitusvuosi
xxxx lukio, ylioppilas vuonna blaa blaa, yleisarvosana

TYÖKOKEMUS

aika ------väli--- Puljun nimi
------väli--- tehtävä
------väli--- Tehtävän kuvaus ja höpöhöpö
------väli--- mahdollisia yhteystietoja/suosittelija

IT-taidot

ohjelma/kieli ------väli--- arviointi
whateva

KIELITAITO
englanti ------väli--- erinomainen
esperanto ------väli--- äidinkieli
volapuk ------väli--- hyvä

VARUSMIESPALVELUS

aika ------väli--- Paikka, sot.arvo

MUU ERITYISOSAAMINEN

jos nyt jotain osaa..

Tosi selkee ja nopealukuinen, vasemmassa reunassa jokin asia, kieli, java, jne ja sit keskellä tasattuna nätit rivit mikä kertoo siitä.
Työnantajat ainakin on kehuneet että on tosi selkeä. :)

E: Mulla siis pointtina että älä kerro sellaista minkä työnantaja tietää muutenkin tai millä ei ole väliä. Hakemuksia on paljon joten pitää pitää lyhyenä ja kaikki turha on pois niiltä asioilta mitkä oikeasti pitäis kertoa.

Aika kliseinen toi vastaus mun mielestä, niitä "stressi, haalin liikaa töitä, liian perfektionisti joskus jne. " vastauksia latelee jokainen. Itse en miettis niinkään kysymyksiä ja vastauksia etukäteen vaan onko itsestä ja osaamisesta jotain epäselvää tai epävarmaa.

Juu nii onki kliseinen, ne kun kysy sitä heikkoutta..nii sanoinki siinä että "tähän varmaan kuuluu vastata, että tekee liikaa töitä"..hoidin omasta mielestä kuitenki kysymyksen iha ok, mutta se stressiin tarttuminen tuntuu olevan semmonen, mistä ne haastattelijat ottaa kiinni.

Olkoon kliseinen tai ei niin monesti se pitää paikkansa. Kyllä mä ainakin ihan rehellisesti voin sanoa, että en osaa sanoa riittävän ponnekkaasti EI. Se on tosi, eikä se siitä miettimisellä miksikään muutu. Kyllä työhaastatteluissa sopii myös paskaa puhua, mutta kannattaa oikeasti miettiä onko se aidosti tarpeellista. Suomalainen luonne on -niin hyvässä, kuin pahassa- olla umpirehellinen ja pitää kiinni sovituista asioista ja se ilmenee juuri tuolla tavalla, että töitä on liikaa suhteessa käytettävään aikaan.

Kerran olen narahtanut niin makoisasti paskanpuhumisesta, että laittoi kyllä seuraavalla kerralla miettimään, että kannattaisiko pysyä ihan faktapohjalla. Ehkä sellainen "Ihan kaikkea ei välttämättä tarvitse kertoa" mallinen ratkaisu voisi olla hyvä. Aikaa tästä on jokunen kymmenen työhaastattelua sitten (+10v) ja silti tuo tilanne palaa elävästi mieleen.

Itselläni oli kanssa vaikeuksia löytää uuden alani töitä. Kirjoittelin tännekkin niistä. Sain kuitenkin jo viime keväänä paikan pienestä kasvasta firmasta. Olen siis alan vaihtaja ja uusi ala on IT-puolella. En ole vielä edes valmistunut. Alkaa pelottaa toi valmistumisen siirtyminen. Syksyn skippasin koulusta lähes kokonaan, koska oli duunipaikka, joka vastasi tulevaa koulutusta. Nyt tuli muita murheita matkaan ja taas jätin kurssit kesken.

Muutenkin motivaatio alkaa kouluun kadota, kun palkka alkaa olemaan aika hyvä. Tai ainakin itselleni hyvä. Ja lisää on luvattu 6kk välein. Muutenkin tykkään duunista. Koska kyseessä on pieni IT-talo, niin saan olla kaikessa mukana. Ei pelkästään asiantuntijatehtävissä, vaan ihan markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Unelma duuni, jos minulta kysytään.

Miksi tähän ketjuun tälläinen tarina? Olen vanha duunari. Raksalla, ikkunoita pesten, rakennussiivousta, lähettihommia, pitsanpaistaja... Nyt 30-vuotiaana sain muutoksen. Hain valehtelematta 200:n paikkaan ja en oikein enään uskonut saavani mielekästä työtä. Lueskelin tätä ketjua ja ketju masensi minua ennestään. Kaikilla muillakin on vaikeaa saada alan hommia, vaikka on nuoria ja taitavia.

Kyllä se puskeminen kannattaa. Itsellä ei ole mitään erikoista neuvoa. Olin oma itseni, homma kiinnosti ihan helvetisti ja toin sen julki. Toin myös ilmi oman kiinnostuksen alaan, vaikka ei suoraan liittynyt tuohon duuniin. Demosin mun tekemiä Android sovelluksia toimarille/haastattelijalle ja olin innoissani niistä. Tulin myös toisen haastettelijan kanssa hyvin juttuun ja neureskeltiin haastattelussa.

Sinne tuli yli 100 hakemusta, niin kuin kaikkiin muihinkin paikkoihin mihin hain. Kysyin jälkeenpäin miksi pääsin sinne. Minusta sai vaikutuksen, että jos päätän jotain niin teen sen. (iltalukio ja ilta AMK), olin kiinnostunut hommasta ja kiinnostunut firmasta. Olin innokas ja realistinen taidoistani. En siis väittänyt olevani mikään korvaamaton tai guru, eihän mulla ollut alasta edes kokemusta.

Summasummaarum. Kyllä se paikka teille kaikille aukeaa. Ja toivottavasti sellainen paikka, jossa oikeasti viihdytte. Itse olen kiitollinen, etten päässyt niihin 200 ekaan paikkaan, tämä oli mulle just se oikea.

Itse olen pärjäillyt työmarkkinoilla ihan hyvin seuraavalla kaavalla:

a) Tunnista oma ydinosaamisesi ja muut hyvät puolesi.
b) Tunnista mitä tuloksia yritys hakee työntekijöitä tuottamaan (ei siis mitä aktiviteetteja. Ei kukaan halua ohjelmoijaa vaan hyviä ohjelmia.)
c) Yhdistä nämä hakemukseen.
d) Erotu joukosta. Katso MOL:ista millaisia hakemuksia muut tekevät ja tee itse päinvastoin.

+1.

Hard Justice, onko tuo hakemus ainoa minka lahetat vai onko tuo vain ansioluettelo? Eli ts. onko tuossa 'cover letter' mukana?

Olen kaynyt parissa oikiksen jarjestamassa tyohakemus workshopissa ja siella on aina neuvottu vapaamuotoisissa hakemuksissa keskittymaan cover letteriin eli siihen itse hakemukseen. Ansioluettelon puutteita saa anteeksi silla etta osoittaa olevansa sopiva tyyppi hommaan. Sopivuus taas osoitetaan vapaamuotoisella tekstilla, missa keskitytaan siihen kuka olet ja miksi olet paras henkilo tehtavaan.

Itse naen homman vahan kuin esseen kirjoituksena. Vaitan olevani sita sun tata ja vaitteen tueksi esitan perusteluja omasta elamastani. En sano pelkastaan olevani kova tekemaan toita, vaan perustelen sen myos viittaamalla esimerkiksi pitkaan ansioluettelooni tai saavutuksiini. Kiinnostusta alaan voi tuoda ilmi esim. alaan liittyvilla harrastuksilla, toilla tai kurssivalinnoilla. Pieni liioittelu voi olla tarpeen joissain kohdissa mutta se on ihan ok kunhan ei liikaa valehtele :rolleyes:

En toki ole mikaan ekspertti naissa ja kovin nuorikin olen, mutta vaitan tietavani aiheesta jonkun verran omien hakujeni ja tyohakemus-workshoppien pohjalta (naita pitaisi muuten olla jokaisessa koulussa. Meilla on mahdollisuus workshoppien lisaksi mm. saada palautetta hakemuksesta seka osallistua leikkihaastatteluihin missa haastattelija on etukateen tutustunut hakemaasi firmaan).

Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä nyt kun niitä viimeinkin alkoi saamaan. Karsitaan siis vähän cv:tä ja muokkaillaan hakemusrunkoa vähän paremmalle mallille. Minulla oli aiemmin vähän karsitumpi cv ja pidempi hakemuskirje, mutta siitä(kin) tuli negatiivista palautetta ettei tarttis mitään liian henkilökohtaista novellia ruveta kirjoittamaan.

+1.

Hard Justice, onko tuo hakemus ainoa minka lahetat vai onko tuo vain ansioluettelo? Eli ts. onko tuossa 'cover letter' mukana?

Olen kaynyt parissa oikiksen jarjestamassa tyohakemus workshopissa ja siella on aina neuvottu vapaamuotoisissa hakemuksissa keskittymaan cover letteriin eli siihen itse hakemukseen. Ansioluettelon puutteita saa anteeksi silla etta osoittaa olevansa sopiva tyyppi hommaan. Sopivuus taas osoitetaan vapaamuotoisella tekstilla, missa keskitytaan siihen kuka olet ja miksi olet paras henkilo tehtavaan.

Itse naen homman vahan kuin esseen kirjoituksena. Vaitan olevani sita sun tata ja vaitteen tueksi esitan perusteluja omasta elamastani. En sano pelkastaan olevani kova tekemaan toita, vaan perustelen sen myos viittaamalla esimerkiksi pitkaan ansioluettelooni tai saavutuksiini. Kiinnostusta alaan voi tuoda ilmi esim. alaan liittyvilla harrastuksilla, toilla tai kurssivalinnoilla. Pieni liioittelu voi olla tarpeen joissain kohdissa mutta se on ihan ok kunhan ei liikaa valehtele :rolleyes:
Tuokin on niin tapauskohtaista. Kävin haastattelussa ensimmäisellä kierroksella viikko sitten. Mulle ilmoitettiin jo alussa ennen haastattelua, että eivät lue kuin CV:n, joten turha laittaa hakemusta tai Cover Letteriä enkä laittanut. Nyt olisi toinen kierros tulossa. Kyseessä suuri yhdysvaltalainen firma ja hakevat ihmistä kansainvälisiin hommiin, mutta heitä ei kiinnosta harrastukset tai mitä kursseja olen käynyt. Itse asiassa noita ei tämän 13-vuotisen uran aikana ole kyselty kertaakaan.

Tuokin on niin tapauskohtaista. Kävin haastattelussa ensimmäisellä kierroksella viikko sitten. Mulle ilmoitettiin jo alussa ennen haastattelua, että eivät lue kuin CV:n, joten turha laittaa hakemusta tai Cover Letteriä enkä laittanut. Nyt olisi toinen kierros tulossa. Kyseessä suuri yhdysvaltalainen firma ja hakevat ihmistä kansainvälisiin hommiin, mutta heitä ei kiinnosta harrastukset tai mitä kursseja olen käynyt. Itse asiassa noita ei tämän 13-vuotisen uran aikana ole kyselty kertaakaan.

Toki, ja riippuu paljon siitakin minka tason tyota hakee. Mina naen asiat lahinna vastavalmistuneen/opiskelijan kannalta eika meilta (onneksi) odoteta kovin kummoista ansioluetteloa. Tietysti sillakin on merkitysta, mutta lahinna katsotaan onko yleensakaan tehnyt mitaan alaan liittyvaa. Paapaino on cover letterilla ja siina selitetaan liirumlaarumia omista vahvuuksistaan. Varsinkin oikiksen puolella harrastuksista ja kursseista kannattaa ottaa kaikki irti, silla oikein selitettyna ne osoittavat etta olet yhteiskunnallisesti valveutunut, ahkera ja vastuuntuntoinen. Siksipa minunkin pari hassua kaannostyotani muuttuivat CV:ssa saannolliseksi freelance-kaantamiseksi, sisaltaen myos juridisia asiakirjoja (yksi koneen leasing-sopimus minka kaansin vanhalle pomolleni englannista suomeksi) :D

Bisnespuolella tuntuu olevan vahan rennompaa. Ja toita on miljoonasti helpompi saada esim. hyvasta pankista kuin hyvasta lakifirmasta.

En toki ole mikaan ekspertti naissa ja kovin nuorikin olen, mutta vaitan tietavani aiheesta jonkun verran omien hakujeni ja tyohakemus-workshoppien pohjalta (naita pitaisi muuten olla jokaisessa koulussa. Meilla on mahdollisuus workshoppien lisaksi mm. saada palautetta hakemuksesta seka osallistua leikkihaastatteluihin missa haastattelija on etukateen tutustunut hakemaasi firmaan).

Meilläkin on ollut koulussa (kauppatieteet) englannin kurssilla työhaastatteluja ja ainakin yhdellä henkilöstöjohtamisen kursilla sivuttu aihetta. Tosin, jos kaikissa kouluissa/joka paikassa noita opetetaan, eihän se muuta mitään, vaan hakemusten taso vain nousee yleisesti :D

Itsellä kanssa kesätyö/harjoittelu tai miksei jo vakituisempikin paikka haussa. Aloitin vuoden alussa ja varmaan 40 eri hakemusta jo laittanut + hieman soitellut perään (tämä kannattaa aina, kunhan keksii järkeviä). Tosiaan pelkästään duunarihommia tullut tehtyä yhteensä reilun kahden vuoden ajalta kokopäiväistä ja lähellä valmistumista (gradua aloittelen, muutama kurssi vielä), joten aika hankkia jo alan hommia. Ensi viikolle olisi ensimmäinen haastattelu sovittuna henkilöstöpuolen harjoittelijaksi. Pukeutumiseen vinkkejä tai muuten yleisesti? Puku nyt varmasti liian överi, siistit farkut/kauluspaita/neule?

Ensi viikolle olisi ensimmäinen haastattelu sovittuna henkilöstöpuolen harjoittelijaksi. Pukeutumiseen vinkkejä tai muuten yleisesti? Puku nyt varmasti liian överi, siistit farkut/kauluspaita/neule?
Ite olin just eilen haastattelussa sa haettava nimike oli "....asiantuntija" ja mietin kans, että pitääkö jo pukeutua jotenkin paremmin. Mulla oli pikeepaita, neule ja farkut ja en ainakaan kokenut, että se ois ollu huono valinta. Mun mielestä pukua ei tarvi laittaa, jos se ei ole ns.työasu. vanhemmat ihmiset sitä pukua jaksaa käyttää ja samoissa tehtävissä oleva nuori just noilla kauluspaita,neule ja farkut setillä painelee.

Hain vähän aikaa sitten paikkaan, mihin olin selkästi ylipätevä. Kävin kuitenkin haastattelussa ja nähtävästi jätin hyvän kuvan, koska yksi haastattelijoista kysyi lupaa antaa vinkkiä toiseen tehtävään.

Tarkoitus vain sanoa, että kannattaa tehdä itseään tutuksi yrityksiin vaikka ei kyseistä paikkaa haluaisikaan.

Nostan tämän oman kommentin vinkiksi hakijoille.

Olen ollut nyt jonkun aikaa tässä uudessa, vinkatussa paikassa ja ollut todella tyytyväinen vaihtoon.

Tässäpä hyvä hakemusmalli. :D

TYÖPAIKKAHAKEMUS

Olen aivan käsittämättömän kiinnostunut yrityksessänne avoinna olevasta
johtajan virasta, samoin kuin suorastaan magneettimaisen vetovoiman
omaavasta organisaatiostanne, onhan yrityksenne tunnetusti omalla
sektorillaan ehdottomasti maailman paras yritys. Haluankin sitoutua
voimiani säästämättä ja laadusta tinkimättä sekä koko organisaation
kehittämiseen, että henkilökohtaiseen missiooni ja visiooni, joka on
tehdä yrityksestänne koko universumin nopein, kaunein ja seksikkäin.

Kohtalon oikusta ja vedonlyönnin tuloksena en tee tällä hetkellä kykyjäni
vastaavaa työtä, vaan toimin Vempeleen kunnan likakaivojen putsaajana ja
sivutoimisena suolihuuhtelijana. Viikonloppuisin kuskaan sivuhommina
banaaneja.

Motivaationi johtajan työhön on aivan järkyttävän maksimaalinen myös
siksi, että tilapäinen likviditeettivaje uhkaa henkilökohtaista
kassavarantoani, joten töitä pitäisi saada ja mieluummin vaikka heti
saman tien välittömästi, eikä vasta huomenna.

Luin ylioppilaaksi joskus ajalla ennen Abbaa, jonka jälkeen olen jatkanut
opintojani eri tiedeyhteisöissä, ja lähitulevaisuudessa tavoitteeni on
valmistua kaikkien tieteiden maisteriksi, hekologian tohtoriksi ja
snautseriksi. Tulevaisuuden suunnitelmiini kuuluu myös visio
stratosfääritohtorin tutkinnosta. Olen joskus aiemmin suorittanut
muutaman vähempipätöisen kurssin, joista mainittakoon esim. Kempeleen
puutarhaoppilaitoksen puimakoneen puristelulinja.

Ymmärrän leikiten lukuisia kieliä, joista mainittakoon suomi, ruotsi,
hindi, retoromania, java, html ja virastomongerrus. Kuuntelen sujuvasti
myös monia muita kieliä silmääkään räpäyttämättä. En osaa juurikaan
lukea, mutta kuvia katselen sujuvasti molemmilla silmillä, myös toisella
kotimaisella kielellä. Vahvuuksistani mainittakoon ahkeruus, loistava
yhteistyökyky, synnynnäinen johtajuus yhdistettynä äärimmäiseen
nöyryyteen. Kyltymätön uteliaisuus, nokkeluus, nopeus, taipuisuus,
letkeys, rauhallisuus, formulakuskin hermojen hallinta, balleriinan
motoriikka, ajoittain täydellisyyttä hipova raittius, näyttävä ulkomuoto,
painonnostajan testosteronituotanto, kohtuullinen kahvinkeittokyky ja
niin säihkyvä huumorintaju, että se valaisee koko korttelin ja puolet
naapurikaupungistakin. Lisäksi olen sen lajin moottoriturpa, että
puhumallani sontamäärällä voisi lannoittaa koko johtokunnan jäsenistön
pottupellot ja ryytimaat.

Palkkatoivomukseni on tuollainen viiskytä donaa kuukaudessa. Siis euroa.

Palkka on kuitenkin henkilökohtaisessa arvostuksessani toisarvoinen
seikka. Tärkeämpää on pääsy yrityksenne optio-ohjelmaan. Varaankin näin
aluksi 30 % seuraavasta optioannista, yhtiöluottoa vastaan tietenkin.

Terkuin minä itse, filosofi, HRM-johtaja (Homma rulaa mäihällä),
Hekonomityristori.

LIITTEET

Ämpärillinen tutkintotodistuksia
Patentteja
Sälää
Massikan huoltokirja
1200-sivuinen trilogian muotoon puettu ansioluettelo
Anni mummon salainen pirturesepti

Pakko nopeasti offtopickina kysellä, että mitä koulutusta sulla on ja minkälaista työtä oot siis tehny? Eli itteä siis ns kakkosvaihtoehtona kiinnostais toi "koodaus", yms. tietokonehommat, niin miltä linjoilta oot niihin hommiin opiskellut?
Siis AMK-koulutus mulla on ja siellä tietotekniikka/sulautetut järjestelmät. Eli koodaamista ja piirilevyjen suunnittelua pääasiassa. Nyt teen palvelinpuolen softaa ja sivussa asiakaskontaktointia. Tein kyllä koulun aikana aika paljon omia projektejani, joten monet koulun kursseista aika turhia. Mielestäni ei kannatakaan ainakaan AMK:lta odottaa mitään ihmeellistä. Lähinnä saa aikaa ja tarvittaessa opastusta itsenäiseen tekemiseen. Siitä softapuoli hyvä, kun voi vähillä resursseilla saada jo jotain aikaankin. :)

Tuo "hyvä tyyppi" -on kaikki kaikessa -mentaliteetti on mielestäni nykytyöelämän kirous. Mä olen just tuollainen hyvä tyyppi, joka sai käytännössä joka ikisen hakemansa homman. Itse rekrytoidessa en kuuna päivänä palkkaisi ainakaan mihinkään kohtuu rajattuun duuniin mitään hyvää tyyppiä. Toki niissäkin on kovia ammattilaisia keskittyneenä parhaimmuteensa juuri siinä yhdessä vaaditussa asiassa työn kannalta, mutta ei kaikkien tarvi olla niitä hyviä tyyppejä. Riittää kun vaikuttaa pätevältä just siihen haettuun hommaan, historia kunnossa ja riittävän ok tyyppi ulkovaikutelmaltaan niin, ettei todennäköisesti ole sitä konfliktia aiheuttamassa officella ja työilmapiiriä pilaamassa. Riittää kun tulee ihmisten kanssa toimeen, ei tarvi olla se kahvihuoneen naurattaja, joita "hyvät tyypit" usein ovat.

Minä en ole ollenkaan tuollainen "hyvä tyyppi", pikemminkin vähän huono sosiaalisilta taidoiltani. Oma homma mulla on kuitenkin hyvin hallussa. Työkaveri taas on just tuommoinen kahvihuoneen naurattaja mutta ammatillinen osaaminen saisi olla parempi. Nyt pannan organisaatiota uusiks ja me ollaan ehdolla samaan tehtävään ja toinen lähtee. Saa nähdä miten käy ja mikä ratkaisee. Vähän jänskättää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom