Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
"myynti-insinööri"
Mikä hitto on myynti-insinööri?

Noista suhteista tuli mieleen, että on se jännä kun aina muistetaan jauhaa kuinka esim. aasiassa duunin saamiseen suhteet vaikuttavat mielettömästi. Eihän tässä tarvi mennä takapihaa kauemmas, että törmää samaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä hitto on myynti-insinööri?

Olettaisin, että sama asia kuin "tekninen myyjä" tai "sales engineer". Ainakin näissä työnimikkeissä työtehtäviä on kuvailtu aika samallalailla, eli myyntiä, tuotetukea, asiakaspalvelua ja ideana on se että ymmärtäisi "tekniikan tuotteen takana" ja näin ollen paremmin tajuaisi mitä asiakas oikeastaan tarvitsee. Korjatkaa jos olen kamalan väärässä, olen nimittäin hakenut tällaisiin hommiin :D.

Hyvä ois joo jos tietäis millaista se työ on mitä hakee. :lol2:

Noista suhteista tuli mieleen, että on se jännä kun aina muistetaan jauhaa kuinka esim. aasiassa duunin saamiseen suhteet vaikuttavat mielettömästi. Eihän tässä tarvi mennä takapihaa kauemmas, että törmää samaan.

Joo eiköhän suhteet merkitse ihan joka puolella, myös suomessa. Suomalaiset ainakin mun mielestä tuntuu olevan ihmisiä että kavereidenkin saantiin vaikuttaa se että pitää tuntea sen tyypin jonka kaveriksi tulee joku toinen kaveri. Ainakin omalla kohdalla suurin osa tutustumisistani on jonkun olemassaolevan kaverin kautta, Toisinsanoen kulttuuri taitaa korostaa henkilösuhteita ja sitä että "pitää olla jollain tavalla tuttu ja samalla puolella" eli työnsaanti on aika suhdepeliä. Kiva juttu niille joitten isukki on well connected..

Joo ei todellakaan rohkaise ollenkaan tää, mutta pitää tehdä hommia silti josko jotain tärppäisi..

Mikäli sosiaaliset taidot on kunnossa ja muutenkin älliä päässä niin harkitkaa ihmeessä myyntialaa. Siinä on ala jossa ainoa jolla on merkitystä (ellei myy jotain mikä oikeasti tarvii esim. DI-koulutusta) on se että myy ja tekee tulosta. Ei auta KTM-paperit taskussa jos tulosta ei tule. Hyvänä puolena sanoisin myös sen, että normaalissa kuukausipalkkaisessa duunissa voit tehdä duunisi vaikka kuin helvetin hyvin, ja saatat saada parin vuoden päästä ylennyksen, tai sitten katot kuinka sekin meni jollekin toimarin kalakaverille. Myyntihommissa onnistuminen näkyy välittömästi tilipussissa. Sen lisäksi aika monessa duunissa saa vielä auto- ja puhelinedut.

Terveisin peruskoulupohjalta myyntihommiin lähtenyt (toki muutama vuosi työkokemusta muilta aloilta ensin), itselläni on ns. takuupalkka (kaiken lisäksi sellainen jolla vielä yksistäänkin eläisi vallan mainiosti) + provisio, jonka päälle vielä autoetu ja puhelinetu. Ei paskemmin peruskoulupohjalta, ihan ilmaan minkäänlaisia suhteita mihinkään. Vitunmoinen draivi menestyä ja ripaus tuuria, sillä pääsee pitkälle. Toki perustaidot, kuten vaikka englannin taito ja ATK-taidot pitää automaattisesti olla hanskassa.

Toki lienee sanomattakin selvää että tällaisia hommia ei ole ihan joka nurkan takana, ja avoimiin paikkoihin hakee satoja ihmisiä. Silti se on aina joku, joka sen duunin saa.

Omat vinkkini työnhakuun alla, kyseessä ennemminkin sellaisia juttuja, jotka kusemalla pilaa heti koko homman. Kyse on kuitenkin viime kädessä siitä, että pitää olla paras.

1. Pukeutuminen kuntoon, toki jos haet vaikka raksalle, tuskin kannattaa pukua päälle laittaa. Itse vedän aina puvun päälle, ikinä ei voi mun mielestä ylipukeutua.

2. CV ja työhakemus viimeisen päälle. Nämä tekemällä OIKEASTI helvetin hyvin erottuu satojenkin hakemusten joukosta heti, ja huonosti tekemällä sitä ei edes lueta.

3. Ensivaikutelma tehdään alle 10s sisällä tapaamisesta, jos tän kusee niin heisulivei. Perkeleen jämäkkä käden puristus ja silmiin katsominen niin homma lähtee hyvin käyntiin. Sama homma pätee muuten puhelimessa. Itse haastattelusta sen verran, valmistaudu hyvin, jotta kykenet vastaamaan nopeasti esitettyihin kysymyksiin. Ole myös valmis vastaaman hölmöihin kysymyksiin, koska näitä kysytään myös sen takia että miten reagoit ennalta-arvaamattomaan tai tukalaan kysymykseen. Jos kysytään äkkiarvaamatta kesken tiukan hiillostuksen lempiväriä, ei anna hyvää kuvaa jos mietit kuusi minuuttia ja vastaat karvainen.

4. Liittyen edelliseen, itsevarmuus pitää olla. Jopa ehkä hieman röyhkeä, hyvällä tavalla. Älä puhu että haluat tehdä töitä, olla paras ja menestyä, vaan ole sitä ja anna sen näkyä olemuksestasi.

Viime kädessä sillä, mitä kouluja olet käynyt ja mitä duuneja olet tehnyt ei ole merkitystä. Sillä on merkitystä, mitä olet, mihin pystyt ja mitä haluat olla. Fakta on se, että on vaan kourallinen ihmisiä, joilla oikeasti on draivia menestyä. Suosittelen kuulumaan tähän porukkaan.:puntti:

Kyllä alkaa pikkuhiljaa vituttamaan ja stressaamaan kesätyönhaku. Parikymmentä hakemusta/soittoa takana, saldo 0 haastattelua. Tuntuu että kaikki kaupungin konepajat käyty läpi, ja muualtakin Suomesta. Koulukaverit on lähinnä onnistuneet pääsemään edellisten kesien firmoihin, ja itselläni ei ole oikein alaan sopivaa aikaisempaa paikkaa. Jos hommia ei ala kohta löytyä, laitan toiminimen pystyyn ja alan rakentaa vaikka laitureita.

Liian aikaisin menin kiroamaan. Löytyhän niitä hommia vihdoin, ja ihan hyviä.

Ensi viikoksi on sovittuna työhaastattelu erääseen ministeriöön ja mietin, että mitä laittaisin päälle. Ensin tuli mieleen puku, mutta onko se kuitenkin liikaa. Siistit farkut, kauluspaita ja neule tuntuu taas menevän alipukeutumiseksi. Joku välimalli kenties? Kyseessä on kesätyö.

Täälläkin natsas! :dance2:

Ei tärpännyt ei... tuli rekrytoinnin apuna olleelta henkölöstökonsultti-psykologilta sen verran lunta tupaan että en tiedä miten tästä jatkaa työnhakua. Vähän niin kuin leimattiin epäsosiaaliseksi ja paineensietokyvyttömäksi, en ole reagointikykyä ongelmatilanteissa, huonot ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot. Oli niitä kehujakin totta kai oppimiskykyä ja loogista ajattelutapaa kehuttiin, yleistä työasennetta pidettiin hyvänä. Kehittymishalua pidettiin erinomaisena. Tunnollisuutta, pitkäjänteisyyttä ja joustavuutta pidettiin hyvänä. Huolellisuus ja tarkkuus muistettiin myös kehua.

Mitenköhän tästä nyt sitten lähtisi itseään kehittämään että kelpaisi työmarkkinoille. Minkä sortin sosiaalisuutta sitä nyt sitten pitäisi olla?
Entä miten suhtautua tähän lauseeseen " sosiaalisesti vaativiin, nopeasti kokonaisuuksien hahmottamiseen liittyviin tehtäviin hänen ominaisuutensta eivät riitä." Kuinka tuo pitäisi nyt sitten tajuta ja miten tuon saisi korjattua.
Kuinkahan yleispätevänä tätä yhden konsultin arvioita yhden haastattelun perusteella tehtynä voi pitää?

Tunnustan että olin yhdessä vaiheessa niin raivostunut tästä lausunnosta että olisin voinut mennä katkomaan tämän psykologin puolison/lasten sormet, mutta sitten rauhoituin. Nyt olen vaan jotenkin lamaantunut, onko hyväksyttävä että opiskelin turhaan kun taidot ja osaaminen ei riitä duunarihommia korkeammalle. Vai onko ne vain ne oikeat suhteet jotka puuttuvat?

Mikäli sosiaaliset taidot on kunnossa ja muutenkin älliä päässä niin harkitkaa ihmeessä myyntialaa. Siinä on ala jossa ainoa jolla on merkitystä (ellei myy jotain mikä oikeasti tarvii esim. DI-koulutusta) on se että myy ja tekee tulosta. Ei auta KTM-paperit taskussa jos tulosta ei tule. Hyvänä puolena sanoisin myös sen, että normaalissa kuukausipalkkaisessa duunissa voit tehdä duunisi vaikka kuin helvetin hyvin, ja saatat saada parin vuoden päästä ylennyksen, tai sitten katot kuinka sekin meni jollekin toimarin kalakaverille. Myyntihommissa onnistuminen näkyy välittömästi tilipussissa. Sen lisäksi aika monessa duunissa saa vielä auto- ja puhelinedut.

Terveisin peruskoulupohjalta myyntihommiin lähtenyt (toki muutama vuosi työkokemusta muilta aloilta ensin), itselläni on ns. takuupalkka (kaiken lisäksi sellainen jolla vielä yksistäänkin eläisi vallan mainiosti) + provisio, jonka päälle vielä autoetu ja puhelinetu. Ei paskemmin peruskoulupohjalta, ihan ilmaan minkäänlaisia suhteita mihinkään. Vitunmoinen draivi menestyä ja ripaus tuuria, sillä pääsee pitkälle. Toki perustaidot, kuten vaikka englannin taito ja ATK-taidot pitää automaattisesti olla hanskassa.

Toki lienee sanomattakin selvää että tällaisia hommia ei ole ihan joka nurkan takana, ja avoimiin paikkoihin hakee satoja ihmisiä. Silti se on aina joku, joka sen duunin saa.

Omat vinkkini työnhakuun alla, kyseessä ennemminkin sellaisia juttuja, jotka kusemalla pilaa heti koko homman. Kyse on kuitenkin viime kädessä siitä, että pitää olla paras.

1. Pukeutuminen kuntoon, toki jos haet vaikka raksalle, tuskin kannattaa pukua päälle laittaa. Itse vedän aina puvun päälle, ikinä ei voi mun mielestä ylipukeutua.

2. CV ja työhakemus viimeisen päälle. Nämä tekemällä OIKEASTI helvetin hyvin erottuu satojenkin hakemusten joukosta heti, ja huonosti tekemällä sitä ei edes lueta.

3. Ensivaikutelma tehdään alle 10s sisällä tapaamisesta, jos tän kusee niin heisulivei. Perkeleen jämäkkä käden puristus ja silmiin katsominen niin homma lähtee hyvin käyntiin. Sama homma pätee muuten puhelimessa. Itse haastattelusta sen verran, valmistaudu hyvin, jotta kykenet vastaamaan nopeasti esitettyihin kysymyksiin. Ole myös valmis vastaaman hölmöihin kysymyksiin, koska näitä kysytään myös sen takia että miten reagoit ennalta-arvaamattomaan tai tukalaan kysymykseen. Jos kysytään äkkiarvaamatta kesken tiukan hiillostuksen lempiväriä, ei anna hyvää kuvaa jos mietit kuusi minuuttia ja vastaat karvainen.

4. Liittyen edelliseen, itsevarmuus pitää olla. Jopa ehkä hieman röyhkeä, hyvällä tavalla. Älä puhu että haluat tehdä töitä, olla paras ja menestyä, vaan ole sitä ja anna sen näkyä olemuksestasi.

Viime kädessä sillä, mitä kouluja olet käynyt ja mitä duuneja olet tehnyt ei ole merkitystä. Sillä on merkitystä, mitä olet, mihin pystyt ja mitä haluat olla. Fakta on se, että on vaan kourallinen ihmisiä, joilla oikeasti on draivia menestyä. Suosittelen kuulumaan tähän porukkaan.:puntti:

Varmaan siksi, että harva haluaa olla myyjä. Varsinkaan kukaan koulutettu.

Hard Justice: En antaisi liikaa painoarvoa. Mieti itse ensin onko tuossa mitään perää.

Huomenna haastattelu mahdolliseen seuraavaan jopiin. Ei kiinnostaisi, mutta menen silti ja ownaan. Ehkä.

Hard Justice, älä välitä. Tommoset konsultti-psykologit ei tiedä asioista hevonvittua. Ite oon tehny periaatepäätöksen etten koskaan hae yhtään sellaista työpaikkaa, jossa rekrytoinnin hoitaa tuollaiset käsienheiluttelijapersenaamat.

Suomalaiset yksityisyrittäjät eivät oikein pidä, jos kehuu itseään haastattelussa: pari päivää sitten olin työhaastattelussa ja hyvin vaisu, nyökkäilin vain ja annoin ansioluettelon ja viimeisimmän työtodistuksen, olisi heti ollut valmis palkkaamaan, mutta pakollinen juttu työssä olisi, että kuukaudessa: 3/4 lauantaita pitäisi olla töissä:confused:.. Tämän hetken tilanne itsellä nyt on sellainen, että se ei oikein onnistu.. Ja jäi vähän mietityttämään, kun kysyin palkasta, niin "katsotaan sitten myöhemmin.." <-- outoa?

Yhdessä vähän menestyneemmässä firmassa taas en vakuuttanut, koska olin vaisu.. Olisi ollut oikea unelmatyö, säännöllinen työaika, moni työkaveri noin 30-vuotias nainen (nainen parhaassa iässä) ja upeat työtilat.

Faktahan on, että suhteilla ne työt helpoiten saadaan ja kummisetä on auttanut paljon, kun ekaa kesätyötä hain.

Viimeksi muokattu:
Oli niitä kehujakin totta kai oppimiskykyä ja loogista ajattelutapaa kehuttiin, yleistä työasennetta pidettiin hyvänä. Kehittymishalua pidettiin erinomaisena. Tunnollisuutta, pitkäjänteisyyttä ja joustavuutta pidettiin hyvänä. Huolellisuus ja tarkkuus muistettiin myös kehua.

Tässä on jo monta hyvää piirrettä, joita kaikilla ei todellakaan ole ja joita tarvitaan lähes kaikissa töissä. Sosiaalisuus on näköjään joka paikassa nostettu maailmankaikkeuden tärkeimmäksi piirteeksi työntekijässä.

Tässä on jo monta hyvää piirrettä, joita kaikilla ei todellakaan ole ja joita tarvitaan lähes kaikissa töissä. Sosiaalisuus on näköjään joka paikassa nostettu maailmankaikkeuden tärkeimmäksi piirteeksi työntekijässä.
Se "sosiaalisuus" mielletään yleisesti vielä siksi että hölötetään koko ajan kaikenlaista paskaa, nauretaan tyhjänpäiväisyyksiä eikä oikeasti kuunnella mitä muut ihmiset haluavat sanoa. Musta on paljon tärkeämpää että osaa puhua työhön liittyvistä asioista ja kuuntelee muita, jatkuva pepsodent-hymy ja turhuuksien höpötys kuuluu lähinnä juontajille. Viestintätaidot
ja kyky keskustella puuttuu niin monelta nykyään.

Noilla konsulteilla nyt ei tuntuisi olevan mitään oikeata osaamista töistä eikä psykologiasta, omaan arvoonsa jättäisin tollaset höpinät.

Edellispaikassa kun kysyttiin että oonko sosiaalinen, vastasin että pidän itseäni sosiaalisena, jos sosiaalisuuden määre ei ole jenkkimäinen small talkin jauhanta vaan normaalit vuorovaikutustaidot. Vastaus tuntui miellyttävän.

Noista henkilöstökonsulttidiipadaapoista ei lie kannata välittää. Jonkin verran heitä tietävänä olen tullut tulokseen etten tunne yhtäkään joka olisi käynyt opistotasoa korkeampaa tutkintoa ja näin ollen en paljoa heidän "henkilöstöpsykologin" taidoilleen anna painoarvoa.

Aika kovaa settiä Rediltä. :thumbs:

Mulla on taustalla ton setin läpikäyminen just takana. Tänään aloitin työt uudessa firmassa, ja takana on seitsämän työtarjousta ja kaksi työhakemusta. Haastatteluita kertyi viisi, joissa mua haastatteli väkeä toimarista, myyntijohtajiin ja -päälliköiden kautta rekrykonsulttiin. Samaan aikaan istun johtokunnassa joka hakee johtajaa erääseen firmaan. Joten asia on aika tuore.. :)

Redin postaus pitää erittäin hyvin kutinsa. Pitää asennoitua silleen, että on paras vaihtoehdoista. Esim. CV kannattaa laittaa kondikseen samantien. Haastattelijat tajuavat että ei 22-vuotiaalla voi olla 34-vuotiaan tasoinen paperi, mutta että se edes on OLEMASSA ja siitä saa kuvan mitä on tehnyt ja mikä on esim. ydinosaamista. Mulla se on myynti, jollakin se voi olla ohjelmointi. Hyvistä tekijöistä on oikeesti pulaa ja se luo mahdollisuuksia mennä eteenpäin.

Tänään tuli käytyä ekassa duunihaastiksessa tälle keväälle ja jäi vähän ristiriitaiset fiilikset. Eli b2b -puhelinmyyntiä, tuotteena googlen karttapalvelut. Pohjapalkka 600e (7h päivä kokoaikaisena) + päälle 10% provisio jokaisesta kaupasta (tuotteen hinta 90e + alv). Vaihtoehtona pelkkä provisio, eikä haastattelija itseasiassa ollut täysin varma, että onko kesätyöntekijöille edes tuo ensimmäisen vaihtoehdon palkkamalli mahdollinen. Taidan skipata, vai mitä sanoo arvon raati? Olen amk-opiskelija, omaan mielestäni paljon työkokemusta laidasta laitaan, enkä kyllä ajatellut ilmaiseksi itseäni & vapaa-aikaani vuoden parhaimmasta ajankohdasta myydä.

Tänään tuli käytyä ekassa duunihaastiksessa tälle keväälle ja jäi vähän ristiriitaiset fiilikset. Eli b2b -puhelinmyyntiä, tuotteena googlen karttapalvelut. Pohjapalkka 600e (7h päivä kokoaikaisena) + päälle 10% provisio jokaisesta kaupasta (tuotteen hinta 90e + alv). Vaihtoehtona pelkkä provisio, eikä haastattelija itseasiassa ollut täysin varma, että onko kesätyöntekijöille edes tuo ensimmäisen vaihtoehdon palkkamalli mahdollinen. Taidan skipata, vai mitä sanoo arvon raati? Olen amk-opiskelija, omaan mielestäni paljon työkokemusta laidasta laitaan, enkä kyllä ajatellut ilmaiseksi itseäni & vapaa-aikaani vuoden parhaimmasta ajankohdasta myydä.

En lahtisi. Kuulostaa vittumaiselta duunilta ja palkka aivan riistoa. Tienaisit jatskimyyjanakin enemman.

Pieni vinkki muuten osa-aikatyota hakeville (siis niille, joille kelpaa vaikka kaupan kassa siina opiskelujen ohella): Kaykaa tekemassa hygieniapassi. Ravintoloissa, kahviloissa ja huoltsikoilla tarvitaan aina vakea ja tyoajat ovat usein joustavat. Ma elatin itseni koko lukion ja valivuoden ajan ravintola-alan duuneilla ja vielakin teen niita, nykyaan 1-3 iltaa viikossa baarimikkona koulun ohella. Palkka ei mitaan paata huimaa, mutta on sekin jotain. Tyossa parjaa kunhan on asiakaspalveluhenkinen, tunnollinen ja valmis oppimaan.
Tuli vaan mieleen kun mulle soitettiin taas kerran ja tarjottiin kesatoita, vaikka olen monesti sanonut etten enaa edes asu koko maassa :jahas:

Se on vähän niin ja näin. Jotkut tienaa noissa hommissa helvetisti, toiset ei mitään. Riippuu aika pitkälti yrityksestäkin. Itsekkin lukioaikana puolisen vuotta muistaakseni lehtiä möin, ja kyllä ihan kohtuullisille tienesteille pääsin, mutta lopetin koska se yksinkertaisesti on vaan niin raastavaa työtä.
Yleltä tuli tässä dokkari joka saattaa kiinnostaa sinua.

http://areena.yle.fi/video/1301939767642

Jos myyntipuolta halajat, niin suosittelisin esim Dna, saunalahti tmv. puhelinmyyntiä. Niissä on palkka ja muut ihan kohdallaan, ainakin mitä nyt olen laittanut merkille.

Tuli soitto tänään haastatteluun, hakemus lähetetty helmikuun puolivälissä. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom