Työnhaku! (vinkit, ohjeet ja mielipiteet)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jp-84
  • Aloitettu Aloitettu
Vähäh aiheeseen liittyen: Puhuin tossa puhelimessa ja jostain soitettiin samaan aikaan, noh lopetin sitten vähän ajan päästä puhelun ja soitin takaisin. Kävi ilmi että olisin päässyt suoraan kesätöihin yhteen tehtaaseen juuri oman alani hommiin(koneteknikkaa), mutta tietenkin se paikka oli jo ehditty antaa jollakin muulle sen mun loppupuhelun aikana????

Näinkö niitä töitä jaetaa...Vähä joo vituttaa. Täytyy olla sitten seuraava kuukausi koko ajan kärppänä puhelimen ääressä jos ne menee noin helposti sivu suun :D
No onhan mulla varma paikka golfkentälle, mutta ei nyt enään nappais vaan oman alan hommii tekis mieli tehdä :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Opiskeletko ammattikoulussa vai korkeammalla asteella ja ootko täysi-ikäinen vai alaikäinen? Itsekin oon hakenut kesätöitä konepajateollisuudesta ja tuntuu, että töitä löytyisi todella helposti ainakin kun ekan opiskeluvuoden jälkeen olen hakemassa haalarihommia. Opiskelen siis konetekniikkaa teknillisessä yliopistossa. Olisin päässyt kesätöihin neljään firmaan ja haastatteluun yhteensä seitsemään, mikä tuntuu kyllä melko imartelevalta. Työkokemusta on kyllä kertynyt alan duunarihommista jo yhteensä vuoden verran kesätöistä ja vanhempien luonakin tulee rakenneltua ja korjailtua monenlaista, niin ihan märkäkorva en näissä hommissa enää ole. Noiden omien haastatteluiden perusteella voisin sanoa, että isommat firmat on kyllä tehnyt jo kesätyöntekijävalinnat, joten niiden varaan ei enää kovin paljoa kannata laskea, vaikka toki poikkeuksiakin voi löytyä.

Yliopistossa konetta...Haalarihommia ja toimistohommia olen hakenut sekä että. Missäpäin Suomea noin paljon hommia on?

Tampereelta olen hommia etsiskellyt ja kieltämättä tarjonta on ollut aika hyvää.

Joo, täällä Lappeenrannassa tuntuu että vain muutama on saanut hakemalla alan hommia, suurin osa on menossa aikaisempiin hommiin kuka millekkin alalle.

Itsekkin voisin kysellä tässä samassa threadissa miten helposti moni on päässyt reissutyöhön ulkomaille? sen verran tiedän että on tarvetta ihmisille jotka voivat lähteä reissuun mutta hyvin harvoin näitä ilmoitellaan, ja pyritään vaan talon sisältä hakemaan ihmisiä.

Olen työskennellyt isossa kansainvälisessä yrityksessä. Siellä ainakin oli tapana lähettää komennukselle nimen omaan niitä luottomiehiä, kokeneita firman osaajia. Kertaakaan ei rekrytty ulkoa ketään ulkomaille komennushommiin. Aina sisältä. Ja se on ihan ymmärrettävää, isossa firmassa on niin paljon opeteltavaa talon tavoille, prosessit, henkilösuhteet rakennettava jne. Kukaan ei ulkoa voi helposti ottaa tuollaista hommaa haltuun. Pienempien firmojen menettelyistä en tiedä. Enkä blue-collareiden. Kokemukseni on toimistotyöntekijöistä aina asiantuntijoista päälliköihin ja johtajiin.

Onnee muille työnhakuun, eiköhän jostain tärppää tuollaisella yrityksellä!

Itellä ollut jo monta vuotta tavote päästä vartijaksi kesäduuniin, ihan vain kokeilumielessä. Hakemuksia tuli pistetty kaikkiin mahollisiin virkoihin, mutta vastausta ei tullut. Sitten eri foorumeita lueskellen tulin siihen tulokseen että täytyy suoraan soittaa ja sopia. Kaivoin sitten pomon numeron esille ja soitin, kesäduunia koko kesäksi. Sieltä sitte pyydettii haastatteluu, paikanpäällä nimet papruun ja kohta starttaakin sitten viikon pituinen vartijakoulutus. Tavoite siis saavutettu, saa nähä millasta hommaa luvassa. Ja stadilaisia ollaan, eli ei mitn tuppukylää vaan duuni on tosiaan keskustassa.

Voipi kuulostaa helpolta, mutta oli mulle etujakin puolella, jotka voisivat selittää. Kamppailutaustaa löytyy muutama vuos, sosiaaliset taidot loistavat (haastattelussa siis sujui erinomaisesti) ja kokoakin löytyy (190cm pituus). Eli, jos joku täyttää vartian "vaatimukset" niin ei muutakun soittelemaan, ei kovin vaikeeta päästä ja semihyvä palkka kesäduunarin näkökulmasta. Tsemppiä ;)!

Itsellä kävi luultavasti pieni onnikin, kun sai nyt ensimmäisen kerran oman alan (kauppatieteet) kesätöitä. :) Monet paljon pidemmälle eteneet kaverit ei ole löytänyt mitään/on ollut hankala löytää töitä vaikka ovat laittaneet paljon hakemuksia täällä pääkaupunkiseudulla. Joku 220 tietämillä oli hakijoita tuohon omaan paikkaan ja kait parikymmentä valitsivat, mielestäni melko paljon kun kyseiseen tehtävään ei kuitenkaan ihan kaikista pääaineista voi hakea.

Olen työskennellyt isossa kansainvälisessä yrityksessä. Siellä ainakin oli tapana lähettää komennukselle nimen omaan niitä luottomiehiä, kokeneita firman osaajia. Kertaakaan ei rekrytty ulkoa ketään ulkomaille komennushommiin. Aina sisältä. Ja se on ihan ymmärrettävää, isossa firmassa on niin paljon opeteltavaa talon tavoille, prosessit, henkilösuhteet rakennettava jne. Kukaan ei ulkoa voi helposti ottaa tuollaista hommaa haltuun. Pienempien firmojen menettelyistä en tiedä. Enkä blue-collareiden. Kokemukseni on toimistotyöntekijöistä aina asiantuntijoista päälliköihin ja johtajiin.

Itse tunnen myös yhden kaverin, joka on käynyt useamman kerran ulkomaan komennuksilla ja semmoisen käsityksen olen saanut, että samalla periaatteella valitsevat nuo. Hyviltä reissuilta kyllä ovat vaikuttaneet...

Jahas vuoden ensimmäinen vastaus työantajapuolelta. Ei valittu, ei kylläkään tullut edes kutsua haastatteluun. 1 paikka auki, 231 hakijaa. Doddi.

Minkä alan paikkaa haet, jos saa kysyä?

Itse olen useamman vuoden hakenut parempaa duunipaikkaa. Välillä tehokkaammin ja välillä en juuri ollenkaan. Juuri nyt tilanne näyttää hyvältä. Viime viikolla kävin kahdessa haastattelussa ja tänään sain kolmannen haastattelun maanantaiksi. Viimeisen vuoden aikana olen aikaisemmin ollut kerran haastattelussa asti.

Olen alanvaihtaja ja uutta duunia etsin IT-alalta. kokemusta ei alalta ole ja mihinkään helppariin en ole menossa. AMKn iltalinja on vielä kesken.

EDIT. Vinkki: Tupla tarkistakaa lähettämänne CV:t. Itse olen muutamaan paikkaan lähettänyt CVN, jossa oli aika rankkoja virheitä. esim. jotain tietoja kaksi kertaa ja väärissä paikoissa. Ironista kyllä, että kaikki kolme haastattelua tuli juuri kyseisellä CVllä. Äsken vasta huomasin :)

Kuulostaa niin tutulta nää porukoiden kirjotukset täällä. Pennypacker, oo ilonen että että yritys edes vaivautu lähettämään sen "ei kiitos" viestin. Mulla yks ihan (hyvä) juttu tosta miten ne kesäduunarit valitaan niihin (vähän parempiin) paikkoihin. Oltiin pari vuotta sitten eräässä isossa yrityksessä vierailulla. Meistä opiskelijoista joku sitten kysy: että mitenkä tänne nyt sit kesätöihin pääsee. Luentoa meille oli pitämässä joku aika hyvässä asemassa oleva 50-60v äijä ja sano meille että: älkää kertoko tätä kellekekää mitä hän nyt näyttää.
Herra avasi excel taulukon missä näky kaikki kesätyöpaikan hakijat. Hakijoita oli tuhansia. Ne hakijat jotka on aikasemmin olleet kesätöissä taikka joidenka vanhemmat on yrityksessä töissä, niin niiden nimen vieressä on yrityksen logo ja niitä muita hakijoita ei pahemmin noteerata. Ja se tyyppi sanokin suoraan: että hän ei tiedä miten te tänne pääsette jos ette oo aikasemmin ollu tai teidän vanhemmat ei oo siellä töissä.

Sitten toinen juttu. Pääsin tässä hiljattain työhaastatteluun ja kaikista koomisinta tässä oli se, että mielestäni se oli huonoin hakemus, mitä oon tässä talven mittaan tehny. Aloinkin sitten miettii, että onko niihin hakemuksiin pakko antaa täysin tyhjentäviä vastauksia?!?! Antakaa hakemuksella mielenkiintoa herättävä kuva, mutta jättäkää vähän kysymyksiä "ilmaan", niin jos työnantaja haluu tietää enemmän, niin senhän on sitten pakko kutsua haastatteluun, jos haluaa lisää tietää.

Edellä mainitusta asiasta moni varmaan osaa olla montaa mieltä, mutta itte ainakin ajattelin tuota hommaa välillä koittaa, että en ihan kaikkea siinä hakemuksessa/cv:ssä paljasta.

Nyt on kyllä kinkkinen tilanne kesätöiden suhteen, kun olisi kaksi mielenkiintoista paikkaa, joista pitäisi valita. Eilen soitti eräästä paperitehtaasta telahionnan työnjohtaja ja pyysi kesätöihin. Paikka olisi sitä myöten varma kun vain soittaisi takaisin ja lupaisi tulla, mutta arveluttaa sinänsä homma hieman. Ensi viikolla pitäisi päätös ilmoittaa.

Itselläni on siis se tilanne, että olen lupautunut jo yhteen toiseen tehtaaseen kesätyöhön. Tässä yksikössä se kesätyöhomma ei ole aivan omaan alaan liittyvää, mutta hyvin lähelle kuitenkin. Tämän firman ala on kuitenkin sellainen, jolle todennäköisesti työllistyisin valmistumisen jälkeen ja ehkä tulevina kesinä voisin päästä alan hommiin, kun on jo jalka oven välissä. Itse kesätyöhomma on valitettavasti vain vähän napinpainamista, josta ei ehkä kauheasti opi. Firma itsessään on kuitenkin ikään kuin unelmien työpaikka minulle.

Tämä paperitehtaan homma taas olisi todella mielenkiintoista hommaa sinänsä, että pääsisi käyttämään NC-hiomalaitteita ja oppisi ihan oikeasti jotain numeeristen laitteiden käytöstä. Itse työtehtävänä tämä olisi siis oman alan hommaa täysiverisesti. Tämän suhteen ongelma vain on se, että paperinvalmistus itse prosessina ei tule olemaan alani tulevaisuudessa ja toisekseen vähän arveluttaa, miten paperiteollisuus nykyään suhtautuu tutkimukseen ja kehitykseen eli pääsisikö tuonne tekemään esim. dippatyötä joskus. Eihän tuossa hommassa sinänsä paperiteollisuuteen juurikaan sitoudu, mutta kuitenkin alan tulevaisuus vähän mietityttää. Paperitehtaalla tienestit olisi aivan eri luokkaa kuin toisessa paikassa, mutta tulen kyllä pienemmälläkin rahalla toimeen, ja lähinnä se työpaikan arvokkuus jatkon kannalta painaa vaakakupissa.

Kumman itse valitsisitte, hyvän firman ja kohtalaisen homman vai vähän epävarmemman firman ja mielekkäämmän ja opettavaisemman homman?

Uraa ajatellen menisin tohon opettavaisempaan. Mie ajattelen työntekoa/ työpaikkoja vähän niinku shakin pelaamisena. Aattele missä tahdot olla x ajan päästä ja mieti auttaako kyseinen työ siihen päämäärään pääsemiseen.

Valitse paperifirma. Saat hyvin rahaa ja oman alan kokemusta. Tulevaisuus paperialalla on tosiaan epävarma, mutta ton oman alan kokemuksen avulla saat helposti töitä seuraavina vuosina muualtakin.

Mitä sä muuten luet pääaineenasi jos saan kysyä?

E. Tai no tosta viestistä sen pääaineen voikin jo päätellä.

Pirautin äsken erääseen henkilöstövuokraustyyppiseen firmaan ja kyselin vähän haastattelujen ajankohdista ja alaikäisen mahdollisuuksista. Ihan asiallinen chatti väännettiin, mutta tämä oli vain tiedustelukysely, ei minkään sortin "soittohakemus". Siispä mietinkin, että kannattaako hakemuksessa viitata tähän keskusteluun? Toki sanoin nimeni heti tervehtiessä, mutta epäilen että jäikö se rekrytoijan mieleen. Viittaus varsinaiseen ilmoitukseen on turha koska sähköpostiosoite johon hakemukset lähetetään on yksin tätä yhtä ilmoitusta varten, mietin että kannattaisiko hakemus aloittaa "viitaten puhelinkeskusteluun keskipäivällä 25.3..." vai onko mokoma typerää, kun vähän vain tiedustelin lisäinfoa?

E: Yleensäkin onko turha soittaa ns. "tiedustelunumeroihin", joissa siis vastaa esim. "HR-assistentti" eikä varsinainen työnantaja, jos tarkoituksena on erottua joukosta ja jäädä mieleen?

Uraa ajatellen menisin tohon opettavaisempaan. Mie ajattelen työntekoa/ työpaikkoja vähän niinku shakin pelaamisena. Aattele missä tahdot olla x ajan päästä ja mieti auttaako kyseinen työ siihen päämäärään pääsemiseen.
Kiitoksia molemmille vastauksista. Perhana, ei kyllä vielä siltikään helpottunut päätös pätkääkään. Lähinnä tuossa on mulle moraalisesti pahin pulma se, että voinko soittaa sille ensimmäisen firman työnjohtajalle ja sanoa, että en tulekaan. Kuten sanoin, niin paikka olisi yrityksenä aika unelmamesta ja jos ilmoitan, että ei kiitos, keksikää uusi kesähessu itsellenne, niin tuliko siinä sitten pilattua suhteet sinne? Tietenkin pörssiyhtiössä yksi työnjohtaja on pieru saharassa, mutta silti. Tosiasiahan on kyllä se, että kesätyöhakemukset katsotaan firmoissa sillä tavalla, että ensin katsotaan kelvolliset kesätyöntekijät niistä, jotka ovat laittaneet nettihakemuksessa raksin kohtaan "olen työskennellyt yrityksessä aikaisemmin" ja sen jälkeen työllistetään tutut ja työntekijöiden lapset, jos paikkoja jäi yli (näin kärjistäen). Sen takia olisi ehkä hyvä, jos olisi ollut jo firmassa töissä. Toisaalta taas on kapeakatseista rakentaa uraansa yhden firman varaan, mutta ota näistä nyt selvää.

Pääainetta kun henki kyseli, niin jotain tuollaista tuotantotekniikkaa tai sen tapaista olen mietiskellyt. Eka vuosi on mennyt ihan noiden pakollisten kurssien parissa.

Jos nyt vasta ekaa vuotta olet koulussa, niin ei kannata kiveen hakata sitä mitä aiot opiskella ja missä tulet olemaan tulevaisuudessa töissä, mieli voi vielä muuttua. Jos olisin sinä, menisin paperitehtaalle. Saat enemmän rahaa ja kuitenkin työkokemustakin. Lisäksi sulla ei ole mitään velvollisuutta tuota firmaa kohtaan jonne olet lupautunut, harvemmin yrityksetkään kovin lojaaleja ovat työntekijöitä kohtaan.

Mieti mitä siellä voitas kysyä ja ajattele vähän mitä vastaat. Jos tiedät jo minkälaista työpaikkaa ois tarjolla niin mieti onko sulla siitä jotain kysyttävää. Yleensäkin kyseleminen osoittaa että oot kiinnostunut. Tärkeetä on myös mun mielestä se että sä itse tiedät omat kykysi. Jos sul on selkeet näkemykset sun taidoista, niin sun on paljon helpompi vastata kysymyksiin ja soveltaa niitä yllättävissäkin tilanteissa.
Pukeutuminen työpaikan mukaan. Ei sun kannata pukua laittaa, jos haet metsuriksi. Tässä kohdassa tukee myös tuo omien kykyjen tuntemus. Laitan itseni siistiksi haastatteluun, mutta mulla on tapana esim. kääriä kauluspaidan hiat, joka paljastaa tatuoinnit. En poista korvista/ läväreitä. Trimmaan parran, mutten aja kokonaan jos ei siltä tunnu. Pointti tässä on se, että luotan omaan ammattitaitooni ja paikka pitää saada käytöksen ja ammattitaidon perusteella. Ei ulkonäön perusteella.
Haastispäivänä itselle toimii parhaiten se että ennen haastattelua on vaan hetken ihan rauhassa, tyhjentää pään ja koittaa poistaa liikaa jännitystä. Suahan ei jokatapauksessa teloiteta, etkä puhu Jeesukselle siellä haastiksessa, että sinänsä liika jännittäminen ei hyödytä. Sit vaan tsemppaat ittees, hymy naamalle ja lycka till.

Tuli ensiviikolle kutsu työhaastatteluun Valiolle. Minun eka virallinen työhaastattelu ikinä. Miten valmistaudun? I need this job! :confused:

Valmistaudu ainakin vastaamaan kysymyksiin "miksi juuri sut pitäisi valita" ja "mitä huonoja piirteitä sussa on?".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom