Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
IsoDino sanoi:
Kun paperiteollisuuden tuottavuudesta on puhuttu, niin...

Lainattu: www.paperiliitto.fi

"Paperiteollisuudessa suhdannenäkymät ovat paremmat kuin monella muulla alalla. Myös työn tuottavuus on hyvä. Se oli paperiteollisuudessa vuonna 2001 jo yli kaksinkertainen USA:han verrattuna (Valtioneuvoston kanslian globalisaatioselvitykset). Sen jälkeen työn tuottavuus on vielä jyrkästi noussut: vuonna 2003 nousu oli 4,6 % ja kuluvana vuonna asiantuntija-arvioiden (Metla) mukaan noin 10 %."

Eli tuottavuus on selvässä nousussa.

Niin on... toistaiseksi. Työn hyvä tuottavuus ei riitä. Jos halutaan pysyä samoissa voitoissa tai lisäämään niitä on esim. työvoimakustannusten takia työn tuottavuuden jatkuvasti kasvettava. Näin on yleisesti kaikissa länsimaissa. Työn tuottavuuttahan on Suomen paperiteollisuudessa perinteisesti kasvatettu kapasiteetin lisäämisellä. Kapasiteettia ei enää ole kuitenkaan ole enää mahdollista lisätä Suomessa johtuen siitä yksinkertaisesta syystä, että ei saada paljon nykyistä enemmän enää puuta. Esim. Venäläisen puun tai Eucalyptus-sellun rahtaaminen Suomeen on tietysti mahdollista, mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen täysin järjetöntä. Kyllähän esim. Karjalan tehtaat halvemmalla työvoimalla pyörivät.

[Alustus]
Tuottavuus = Tulos/Panos. Uusi-Rauva: "Tuottavuus liittyy läheisesti kannattavuuteen ja tehokkuuteen. Yritystasolla tuottavuus mittaa yrityksen kykyä yhdistää eri panostekijöitä toisiinsa mahdollisimman hyvän tuotantotuloksen aikaansaamiseksi. Tuottavuutta ei pidä kuitenkaan tarkastella kapea-alaisesti yksinomaan valmistusosastoilla, vaan laajasti kaikkien toimintojen kautta."

Seurauksia tuottavuuden paranemisesta:
- Yrityksen kustannuskehitys hidastuu
- Hintakilpailukyky paranee
- Palkanmaksu paranee!!!!
- Työpaikat voidaan turvata
- Työn luonne muuttuu
- Rakenteellisia muutoksia tapahtuu
[Alustus]

Miten Suomen metsäteollisuudessa nostettaisiin tuottavuutta tulevaisuudessa?
Automaation astetta on ehkä vielä hieman nostettavissa, mutta johtuen sen suuresta tasosta ei välttämättä merkittävästi. Olisikohan mahdollisuutena esim. joidenkin tehtävien ulkoistaminen? Pyhäseisokkien yms. poistaminen? tms.? Näillähän saataisiin taas hieman kustannuksia karsittua/tulosta lisättyä ja tuottavuutta paranisi. Monella alallahan on organisaatiota karsittu toimihenkilöiden ja "keski-johdon" osalta pyrittäessä säästöihin. Vaikka varsinaisia irtisanomisuutisia ei ole kovin useasti ollut, niin ko. homma on hoidettu siten että ei ole vain yksinkertaisesti palkattu uutta henkilöä esim. eläkkeelle menneen takia. ( [MUTU] Myös metsäteollisuudessa on näin todennäköisesti toimittu. [MUTU]). Johtopäätös, jonka jokainen voi itse vetää: "Esim. ydinosaamistehtävien ulkopuolella olevien tehtävien ulkoistaminen saattaisi turvata muutaman oikean paperinvalmistuksen ammattilaisen työpaikan..." Vai mitä mieltä olet DINO?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No eikö nämä esim. ylemmät toimihenkilötkin voisi sitten ruveta talkoisiin ja laskee palkkaansa, niin tuottavuus paranisi taas. En vaan usko, että hekään haluavat heikennyksiä omiin palkkoihinsa ym.
Ja kyllä niitä mapin kantajia meilläkin piisaa ihan yllinkyllin. 2 mapinkantajaa kantais ihan helposti 3 henkilön mapit. :hyper:

Ei oikein jaksa ottaa kantaa enään näihin kannattavuus juttuihin. Myönnän, että yrityksen täytyy olla kannattava ja yrityksen tarkoitus on tuottaa plussaa. Mutta palkkakustannuksia leikkaamalla uskon, että kannattavuus ei oleellisesti parane, vaan tarvii olla muita keinoja. Palkkojakaan kun ei voi määräänsä enempää laskea, jos niitä laskettaisiin. Ja sehän asia on jo selvä, että mm. meidän palkkamme EI OLE TULOSSA LASKEMAAN, vaan ne nousevat n. tupon linjan mukaisesti. PISTE.
Kyllä se kannattavuuden parantaminen täytyy löytyä mm. paremmista hinnoista, laadun kehityksestä, haaskioiden pienentämisestä, myynnin parantamisesta, koneiden käynnin turvaamisesta jne. jne. jne.

Edit: Ja kyllä työnantajapuolikin hakee kannattavuutta lisää juuri muista asioista kuin palkkauksesta. Tärkeimmät on keskeytymätön tuotanto eli joulu ja juhannuskin koneet pyörisi ja muutenkin parantamalla koneiden käynnin turvaamista kaikella mahdollisella. Ja toinen on tuo ulkopuolinen työvoiman käyttö eli mm. vartiointi ja siivous saataisiin halvemmaksi. Näitä asioita se työnantaja haluaa.

lakkoilusta...

paperiliitto on vahva liitto, joka näyttää muille liitoille mallia. monet liitot tulevat perästä ja ottavat mallia. paperilliitto on sanonut ettei tule olemaan tien avaaja muille liitoille työehtojen huonontamisessa...
jos työantaja puoli saisi ehdotuksensa läpi, mentäisi ajassa 50vuotta taakse päin. onko se tätä päivää???

jala sanoi:
jos työantaja puoli saisi ehdotuksensa läpi, mentäisi ajassa 50vuotta taakse päin. onko se tätä päivää???

Kukkuu? Saanko udella, että missäs olet viettänyt viimeiset 20 vuotta? :eek:

Vastaus: kyllä ja vielä enemmän tulevaisuudessa.

Aimotarmo sanoi:
Kukkuu? Saanko udella, että missäs olet viettänyt viimeiset 20 vuotta? :eek:

Vastaus: kyllä ja vielä enemmän tulevaisuudessa.

Hah hah... Touche!! Pisto vartaloon :D

Voisiko joku selittääm minulle miksi kaikki muiltakin vietäisiin kaikki edut, jos Paperiliitto nyt myöntyisi joihinkin vaatimuksiin. Tätä minulle on toitotettu aika paljon ja lehdissä näkee samaa, mutta perusteluja ei näy missään. Onko tämä siis vain joku työntekijä puolen masinoima lakkotuen hankkimishuhu?

Toivottavasti tätä nyt ei tulkita provoksi ja poisteta. Ihan oikeasti haluaisin tietää miksi yhtäkkiä alkaisi kauhea riisto tosta vaan?

lej sanoi:
Voisiko joku selittääm minulle miksi kaikki muiltakin vietäisiin kaikki edut, jos Paperiliitto nyt myöntyisi joihinkin vaatimuksiin. Tätä minulle on toitotettu aika paljon ja lehdissä näkee samaa, mutta perusteluja ei näy missään. Onko tämä siis vain joku työntekijä puolen masinoima lakkotuen hankkimishuhu?

Toivottavasti tätä nyt ei tulkita provoksi ja poisteta. Ihan oikeasti haluaisin tietää miksi yhtäkkiä alkaisi kauhea riisto tosta vaan?

Katsos, Paperiliitto on tavallaan se ammattiliittojen keihäänkärki. Jos vahvin antaa periksi, on muidenkin annettava. Retoriikkaa se taitaa aika pitkälle olla. Varmaan vähän totuuttakin mukana.

Tuntuu aika kaukaiselta ajatukselta, että paperiliitto olisi valmis suostumaan siihen, että satoja ellei tuhansia sen jäseniä ajautuu työttömäksi ulkoistamisien kautta. Mielenkiintoista nähdä millaiseen ratkaisuun päädytään.

lej sanoi:
Toivottavasti tätä nyt ei tulkita provoksi ja poisteta.
:david:

IsoDino sanoi:
Ei oikein jaksa ottaa kantaa enään näihin kannattavuus juttuihin. Kyllä se kannattavuuden parantaminen täytyy löytyä mm. paremmista hinnoista, laadun kehityksestä, haaskioiden pienentämisestä, myynnin parantamisesta, koneiden käynnin turvaamisesta jne. jne. jne.

.

2.5 Metsäliitolta saamani kirje osakkaille, yhteenveto vuodesta 2004, allekirjoittajana Metsäliiton tj Kari Jordan:

"Metsäliitto-yhtymän omavaraisuus vahvistui ja velkaisuus laski, mutta tulos jäi kuitenkin 21,0 miljoonaa euroa tappiolliseksi (-16,5 milj. euroa vuonna 2003) Huonoon tulokseen vaikuttivat etenkin paperien alhaiset myyntihinnat, dollariin nähden noin 10 % vahvistunut euro ja M-Realin tuloskunnon parantamiseen liittyneet kertaluontoiset kulut."

Niin että lopettakaa nyt jo vitussa siellä paperiliitossa puhuminen omistajien lompakon paksuntamisesta. TurkuTV:ssä dosentti Hietala kiteytti asian hienosti: kyseessä on suomalaisten paperitehtaiden eloonjäämiskamppailu, jota ei helpota yhtään se tieto, että siinä kun suomalainen paperimies nauttii 25 euron tuntipalkkaa, saman työn tekisi kiinassa kiinalainen alansa koulutettu ammattilainen 1 euron tuntihinnalla.

Koettakaa jo käsittää, että jos suomalainen paperiteollisuus ei mukaudu globaalien markkinoiden muutospaineisiin, se on kanttuvei. Ja tämähän tarkoittaa sairaan pahaa suomen kansantaloudelle , jonka tärkeimmät pääomat , Turun Sanomien päätoimittaja Aimo Massista mukaillen, ovat edelleen

-puu
-pii

- ja pää!

IsoDino sanoi:
Ei oikein jaksa ottaa kantaa enään näihin kannattavuus juttuihin. Myönnän, että yrityksen täytyy olla kannattava ja yrityksen tarkoitus on tuottaa plussaa. Mutta palkkakustannuksia leikkaamalla uskon, että kannattavuus ei oleellisesti parane, vaan tarvii olla muita keinoja. Palkkojakaan kun ei voi määräänsä enempää laskea, jos niitä laskettaisiin. Ja sehän asia on jo selvä, että mm. meidän palkkamme EI OLE TULOSSA LASKEMAAN, vaan ne nousevat n. tupon linjan mukaisesti. PISTE.
Kyllä se kannattavuuden parantaminen täytyy löytyä mm. paremmista hinnoista, laadun kehityksestä, haaskioiden pienentämisestä, myynnin parantamisesta, koneiden käynnin turvaamisesta jne. jne. jne.

IsoDino, kerropa millä parannamme metsäyhtiöiden -siis niiden, jotka sinullekin säännöllisesti mukavan palkan maksaa- kannattavuuden?

Jos vaihtoehtosi on vaikkapa se, että raaka-aine pitää saada halvemmalla (kumma kun kukaan ei ole vielä keksinyt ehdottaa) niin seuraavassa faktaa siitäkin:

Esa Uotila, Metsäntutkimuskeskus:

"Metsänomistamisen tuotto jäi 1,6% vuosina 1983-2003"

Kohta pääomatuotto metsästä alkaa olla pankkikoron luokkaa.

Älkää hyvät ihmiset ainakaan metsää ostako sijoitusmielessä. ei varsinkaan näinä aikoina, jolloin paperiliitto ajaa nautintaoikeuksiensa tähden tehtaat suomesta .

IsoDino sanoi:
No eikö nämä esim. ylemmät toimihenkilötkin voisi sitten ruveta talkoisiin ja laskee palkkaansa, niin tuottavuus paranisi taas. En vaan usko, että hekään haluavat heikennyksiä omiin palkkoihinsa ym.

Taisi olla uutisissa että paperipuolen ylemmät toimihenkilöt uhkailevat myös lakolla. Olen itse ollut YT paperilla, liksat eivät mitenkään päätä huimaa ennen kuin on ihan oikeasti kiivennyt pyramidia muutaman pykälän kohti johtoporrasta. Suorittavan tason aloitteleva DI tienaa siellä selkeästi huonommin kuin duunari. Yksi suurimmista syistä jonka takia nostin kytkintä, oli juuri surkea palkkaus.

En tiedä mitä on nyt paperin YT:n lakkouhan takana, mutta hauska olisi kuulla. Pitänee soitella ja kysellä..

jarre55 sanoi:
IsoDino, kerropa millä parannamme metsäyhtiöiden -siis niiden, jotka sinullekin säännöllisesti mukavan palkan maksaa- kannattavuuden?

Ilman sarvia ja hampaita, Dino ei taida näistä kuvioista tietää muuta kuin että "minä en ainakaan suostu antamaan periksi missään!" Vuoron perään kommentit ovat "minua ei kiinnosta muiden palkat" ja "kyllä muut varmaan lähtevät palkkani vuoksi tukilakkoon".

Ilmeisesti Dinon mielestä paperiteollisuuden tehtävä on ennenkaikkea tukea paperimiesten kallista elämäntapaa.

Crusader sanoi:
Ilman sarvia ja hampaita, Dino ei taida näistä kuvioista tietää muuta kuin että "minä en ainakaan suostu antamaan periksi missään!" Vuoron perään kommentit ovat "minua ei kiinnosta muiden palkat" ja "kyllä muut varmaan lähtevät palkkani vuoksi tukilakkoon".

Ilmeisesti Dinon mielestä paperiteollisuuden tehtävä on ennenkaikkea tukea paperimiesten kallista elämäntapaa.

Juu. Talkoillako näitä hommia pitäis tehdä?

IsoDino sanoi:
Juu. Talkoillako näitä hommia pitäis tehdä?

Miten olisi palkalla joka olisi jossain suhteessa työn vaativuuteen/vastuullisuuteen/vaarallisuuteen/millä tahansa mittarilla mitattuun arvoon? Nyt teidän palkkanne perustuvat kiristysasemaan ja alan poikkeukselliseen asemaan maassa, ja tiedät sen ihan hyvin itsekin. Ja kun palkka perustuu edes osittaisessa markkinataloudessa kiristysasemaan, se tarkoittaa sitä että asetelma on vääristynyt ja asiat yleensä muuttuvat.

Elätkö itse täydellisesti kieltäen sen, että tuo teidän pelinne voi kovin kauaa enää jatkua? Globalisaatio tarkoittaa tässä tapauksessa sitä että jos työ on parempi tehdä muualla niin se myös todennäköisesti tehdään muualla.

Tuo edellinen kannanottoni liittyi kuitenkin siihen, että käytät kirjoituksessasi argumenttien sijasta jotain epämääräisiä lausuntoja, toteamuksia ja väittämiä. Ymmärrän hyvin sen ettet halua vapaaehtoisesti luopua asemastasi, mutta en ymmärrä sitä ettet edes yritä perustella miksi asemasi pitäisi säilyttää, vaan keskityt uhoamaan meille muille, vaikka meille melskaamalla et paranna asemaasi mitenkään. En oikein ymmärrä miksi otat tämän niin henkilökohtaisesti? En minä sinun asemaasi henkilökohtaisesti halua huonontaa, eikä varmaan muutkaan kanssani samaa mieltä olevat. Me olemme asiassa ulkopuolisia, ja siten melko lailla riippumattomia ja objektiivisesti suhtautuvia. Näin ulkopuolisen näkökulmasta ja hiukan taloustieteitä opiskelleena, tuo paperimiesten palkkaus nyt vain sattuu kuulostamaan täysin järjettömältä.

Tietysti sinä itse koet asian eri lailla, paperiliiton punasävyistä lehteä lukeneena. Perusta ja logiikka tässä minun kannassani on seuraava:

Suomessa vallitsee osittainen markkinatalous

-> Markkinataloudessa palkat, hinnat, yms. _asettuvat_ tietylle tasolle mm. kysynnän ja tarjonnan lain perusteella

-> palkkatyössä työn hinta muodostuu markkinataloudessa esim. sen alimman hinnan mukaan, millä ammattitaitoinen työntekijä suostuu työtä tekemään

-> paperitehtaalle olisi ammattitaitoista väkeä varmasti menossa selvästi nykyistä alemmilla palkoilla, mutta liitto estää ulkopuolisen ja paperiliittoon kuulumattoman työvoiman käytön

-> paperiliitto vääristää kilpailua, ja toimii tietyllä tapaa kartellinomaisesti ja eräänlaisessa de facto -monopoliasemassa työntekijäpuolella

-> nykyinen asetelma ei ole lainkaan markkinatalouden mukainen Suomessa

-> jossain muualla markkinatalous toteutuu

-> epäterve asetelma ei voi jatkua, vaan johtaa väistämättä joko täkäläisten työvoimakustannusten laskuun, tai työn ulkoistamiseen / siirtoon muualle

Crusader sanoi:
Miten olisi palkalla joka olisi jossain suhteessa työn vaativuuteen/vastuullisuuteen/vaarallisuuteen/millä tahansa mittarilla mitattuun arvoon? Nyt teidän palkkanne perustuvat kiristysasemaan ja alan poikkeukselliseen asemaan maassa, ja tiedät sen ihan hyvin itsekin. Ja kun palkka perustuu edes osittaisessa markkinataloudessa kiristysasemaan, se tarkoittaa sitä että asetelma on vääristynyt ja asiat yleensä muuttuvat.
Crusander, paljos sä veikkaisit itse tienaavasi kun olet valmistunut koulutusta vastaavaan ammattiin? Kuulostaako mun viime vuotinen 37000e isolta summalta, vaikka tuossa oli ylitöitä kohtuullisesti ja valvoin kuitenkin yöt ja olin pääasiassa päivästä riippumatta töissä. Muista se, että 30% (karkeasti sanottuna) mun palkasta koostuu vuorokorvauksista. Niinkuin monessa vaiheessa on todettu, että palkkaus on noussut noihin lukemiin koneenhoitajien ja koneen henkilöstön ammattitaidon takia, joka on hilannut muutkin palkkaportaat ylös, kiitos vahvan liiton.
Eikös tässä vaiheessa tuolle "vääristyneelle" tilanteelle olla hieromassa uutta linjaa? Sehän on selvää, että aina tapellaan, kun kumpikaan ei anna mitään ilmaiseksi.
Mä en olisi varma tuosta sunkaan puoluettomuudesta kun moneen otteeseen on tekstissäsi ollut nimittelyä ja oletuksia.
Mut on ilmeisesti kasvatettu sen verta erillailla, että arvoasteikossani painaa aina ihmisarvo enemmän kuin se markkinatalous, enkä tarkota sitä tällä että meidän rulla-apinoiden asemaa pitäisi kohentaa vielä.
Toivotaan, että sopimus saadaa sopivalla kompromissilla aikaan. :haart:

Crusader sanoi:

Paperimiehen työ on toisissa kohteissa hyvinkin vaativaa ja työn oppimiseen menee monta vuotta. Ja esim. koneenhoitajaksi (esim. jollakin isolla paperikoneella) pääsee vain "ylenemällä" ja osoittamalla ammatin vaativuuden osaamisen ja vastuun ottamisen.
Vaarallisuus on todettu jo moneen kertaan. Paperiteollisuudessa kuolee joka vuosi vähintään yksi ihminen ja välillä montakin. Vuoden -85 jälkeen paperiteollisuudessa on kuollut lähes 60 ihmistä eli hyvin voimme todeta työn vaarallisuuden. Tämän lisäksi on suunnaton määrä vakavia loukkantumisia ja ns. tavallisia työtapaturmia.
Palkkauksesta näissä neuvotteluissa EI EDELLEENKÄÄN kiistellä. Joko pystyt sen ymmärtämään vai pitääkö todellakin vääntää rautalangasta?? Työnantajapuoli ajaa ihan muita asioita. Eli palkkaukseen puuttuminen on nyt ihan turhaa, koska siitä ei ole kiistoja.

Crusader sanoi:
Elätkö itse täydellisesti kieltäen sen, että tuo teidän pelinne voi kovin kauaa enää jatkua? Globalisaatio tarkoittaa tässä tapauksessa sitä että jos työ on parempi tehdä muualla niin se myös todennäköisesti tehdään muualla.

Tässä ei ole mistään pelistä kysymys vaan ihan normaalista neuvottelutilanteesta. Asiat ei edes ole uusia, vaan niistä on keskusteltu ennenkin työnantajan kanssa.
Globalisaatiosta on jauhettu jo vuosia ja meidän alalla se on todellakin näkynyt ehkä muita aloja vähemmän. Totta on se, että uusia tehtaita on avattu ulkomaille lähemmäksi asiakkaita, jotta mm. toimitusmatkat on lyhyempiä eli asiakkaat lähempänä. Toisaalta euroopassa on isot markkinat ja niitä on turha tuottaa esim. kiinassa, koska asiakkaat haluavat mm. toimitusaikojen olevan lyhyitä ja syitä on muitakin lukuisia.

Crusader sanoi:
Tuo edellinen kannanottoni liittyi kuitenkin siihen, että käytät kirjoituksessasi argumenttien sijasta jotain epämääräisiä lausuntoja, toteamuksia ja väittämiä. Ymmärrän hyvin sen ettet halua vapaaehtoisesti luopua asemastasi, mutta en ymmärrä sitä ettet edes yritä perustella miksi asemasi pitäisi säilyttää, vaan keskityt uhoamaan meille muille, vaikka meille melskaamalla et paranna asemaasi mitenkään. En oikein ymmärrä miksi otat tämän niin henkilökohtaisesti? En minä sinun asemaasi henkilökohtaisesti halua huonontaa, eikä varmaan muutkaan kanssani samaa mieltä olevat. Me olemme asiassa ulkopuolisia, ja siten melko lailla riippumattomia ja objektiivisesti suhtautuvia. Näin ulkopuolisen näkökulmasta ja hiukan taloustieteitä opiskelleena, tuo paperimiesten palkkaus nyt vain sattuu kuulostamaan täysin järjettömältä.

Lausontoni ei ole sen epämääräisempi kuin sinunkaan. Katsot asiaa pöydän toiselta puolelta ja se ei palvele minua, eikä muitakaan paperiliittolaisia.
Olen myöskin moneen otteeseen perustellut asemaani, jos viitsisit seurata treadiä, etkä keskittyisi liikaa itse vaahtoamaan.
Palkkaus on täysin perusteltua ja perusteluni olen esittänyt jo moneen otteeseen, kunhan jaksat ne lukea.

Kakku sanoi:
Crusander, paljos sä veikkaisit itse tienaavasi kun olet valmistunut koulutusta vastaavaan ammattiin? Kuulostaako mun viime vuotinen 37000e isolta summalta, vaikka tuossa oli ylitöitä kohtuullisesti ja valvoin kuitenkin yöt ja olin pääasiassa päivästä riippumatta töissä. Muista se, että 30% (karkeasti sanottuna) mun palkasta koostuu vuorokorvauksista. Niinkuin monessa vaiheessa on todettu, että palkkaus on noussut noihin lukemiin koneenhoitajien ja koneen henkilöstön ammattitaidon takia, joka on hilannut muutkin palkkaportaat ylös, kiitos vahvan liiton.
Eikös tässä vaiheessa tuolle "vääristyneelle" tilanteelle olla hieromassa uutta linjaa? Sehän on selvää, että aina tapellaan, kun kumpikaan ei anna mitään ilmaiseksi.
Mä en olisi varma tuosta sunkaan puoluettomuudesta kun moneen otteeseen on tekstissäsi ollut nimittelyä ja oletuksia.
Mut on ilmeisesti kasvatettu sen verta erillailla, että arvoasteikossani painaa aina ihmisarvo enemmän kuin se markkinatalous, enkä tarkota sitä tällä että meidän rulla-apinoiden asemaa pitäisi kohentaa vielä.
Toivotaan, että sopimus saadaa sopivalla kompromissilla aikaan. :haart:

Tuollainen 37000 jää kyllä melkein jokaiselta vastavalmistuneelta DI:ltä saamatta. Jos verrataan asiaa vaikka niin, että paperitehtaalle mennään usein oppisopimuksella, josta saa melkein alusta asti palkkaa, niin tuo (lukio 3v. + teknillinen yliopisto keskimäärin 6v.) yhdeksän vuotta hiukan reilulla satasella kuussa kituuttamista kuulostaa aikamoiselta hommalta. Jos sen yhdeksän vuoden jälkeen saa sitten suunnittelutehtävistä -ilman korvausta ylitöistä- huonompaa palkkaa kuin joku rulla-apina napin vieressä pasteeraamisesta, niin ei se paljon mieltä ylennä.

Jos verrataan vaikkapa Saksaan ja Italiaan, Suomalaisen DI:n palkkaus on noin puolet näiden verrokkimaiden vastaavista. Toisaalta, tämä suomen korkea kilpailukyky (mikä toisinaan tulee esiin tutkimuksissa tms.) on seurausta pitkälti siitä että täällä DI:t ja monet muut korkeakoulutetut ovat niin halpaa työvoimaa, ja siksi tuotekehitysyksiköt kannattaa pitää maassa ja mm. Nokia ei juuri muuta Suomessa enää pidäkään.

Minun objektiivisuuteni asiassa ei taas tarkoita sitä, etten näkisi nykyistä kiistaa jomman kumman puolelta oikeutetuksi/epäoikeutetuksi, vaan yksinkertaisesti sitä että voin nähdä tilanteen ilman että oma etuni vaikuttaa asiaan. Se, mikä sinun arvoasteikossasi painaa, ei varsinaisesti vaikuta asiaan mitenkään, mutta ihmisarvon likviditeetti on hyvin, hyvin heikko. Paperimiehet varmasti haluaisivat että työnantajan vaatimukset nähtäisiin poloisen paperimiehen ihmisarvon loukkauksena, mutta se nyt on paskapuhetta.

Crusader sanoi:
Jos verrataan asiaa vaikka niin, että paperitehtaalle mennään usein oppisopimuksella, josta saa melkein alusta asti palkkaa, niin tuo (lukio 3v. + teknillinen yliopisto keskimäärin 6v.) yhdeksän vuotta hiukan reilulla satasella kuussa kituuttamista kuulostaa aikamoiselta hommalta.
Paperimiehet varmasti haluaisivat että työnantajan vaatimukset nähtäisiin poloisen paperimiehen ihmisarvon loukkauksena, mutta se nyt on paskapuhetta.
Ensinnäkin, tehtaaseen ei ole asiaa oppisopimuksella, kenelläkään. Itsellä lukio ja ammattikoulu joka on vähimmäismäärä. DI:t siirtyvät yleensä valmistuttuaan tuotannonsuunnitteluun ja jos rahkeita piisaa niin eteneminen on nopeaa. Mä en usko, että tuolla tuolla suunnittelussakaan kukaan ei tee päivätöitä alle tuon mun palkan. Niin, kolmannen vuoden opiskelijat pääsevät yleensä lomittamaan kesämestareiksi ja kiitos hyvän yleispalkkauksen, tuskin kenenään alaa opiskelevan tarvii enään töitä talvella tehdä opiskelujen ohessa. Sä jätit taas huomioimatta sen, että tuolla tuotannonsuunnittelussa ihmiset elää normaalia viikkorytmiä, minä en.
Koitin tuossa itseäni vielä ilmaista, että en tuolla kommentilla tarkoittanu sitä, että kokisin ihmisarvonloukkauksena tuon. Vaan, että jos mulla on se 3 viikon kesäloma, niin eikös se olisi oikeudenmukaista, että mä saisin sen pitää putkeen ja latailla akkuja seuraavaa vuotta varten.

IsoDino sanoi:
Paperimiehen työ on toisissa kohteissa hyvinkin vaativaa ja työn oppimiseen menee monta vuotta. Ja esim. koneenhoitajaksi (esim. jollakin isolla paperikoneella) pääsee vain "ylenemällä" ja osoittamalla ammatin vaativuuden osaamisen ja vastuun ottamisen.
Vaarallisuus on todettu jo moneen kertaan. Paperiteollisuudessa kuolee joka vuosi vähintään yksi ihminen ja välillä montakin. Vuoden -85 jälkeen paperiteollisuudessa on kuollut lähes 60 ihmistä eli hyvin voimme todeta työn vaarallisuuden. Tämän lisäksi on suunnaton määrä vakavia loukkantumisia ja ns. tavallisia työtapaturmia.
Palkkauksesta näissä neuvotteluissa EI EDELLEENKÄÄN kiistellä. Joko pystyt sen ymmärtämään vai pitääkö todellakin vääntää rautalangasta?? Työnantajapuoli ajaa ihan muita asioita. Eli palkkaukseen puuttuminen on nyt ihan turhaa, koska siitä ei ole kiistoja.

Paperimiehen työssä ei ole nähdäkseni mitään, joka tekee siitä enemmän vaativaa kuin vaikkapa metalliteollisuuden työntekijän työstä. Onnettomuuksien määrä on melko lailla suhteessa työntekijöiden määrään. Siksi palkkojen voisi olettaa olevan lähellä juuri esim. metalliteollisuuden palkkoja.

Ja nuo palkat liittyvät asiaan hyvinkin kiinteästi, koska ne ovat yksi vaihtoehto millä kannattavuutta saadaan nostettua. Todennäköisesti ne otetaan mukaan neuvotteluihin aivan lähivuosina.

IsoDino sanoi:
Tässä ei ole mistään pelistä kysymys vaan ihan normaalista neuvottelutilanteesta. Asiat ei edes ole uusia, vaan niistä on keskusteltu ennenkin työnantajan kanssa.
Globalisaatiosta on jauhettu jo vuosia ja meidän alalla se on todellakin näkynyt ehkä muita aloja vähemmän. Totta on se, että uusia tehtaita on avattu ulkomaille lähemmäksi asiakkaita, jotta mm. toimitusmatkat on lyhyempiä eli asiakkaat lähempänä. Toisaalta euroopassa on isot markkinat ja niitä on turha tuottaa esim. kiinassa, koska asiakkaat haluavat mm. toimitusaikojen olevan lyhyitä ja syitä on muitakin lukuisia.

Normaali neuvottelutilanne? Paperiliitolle käynnissä oleva lakko taitaa ollakin normaali neuvottelutilanne, mutta nyt näyttäisi myös siltä että työnantajien mitta alkaa viimein olla täynnä. Todennäköisesti paperiliiton sopimus on kaikkien aikojen huipussaan nyt, ja laskee hyvinkin paljon seuraavina vuosikymmeninä. Ja euroopassa on muitakin maita kuin Suomi...

IsoDino sanoi:
Lausontoni ei ole sen epämääräisempi kuin sinunkaan. Katsot asiaa pöydän toiselta puolelta ja se ei palvele minua, eikä muitakaan paperiliittolaisia.
Olen myöskin moneen otteeseen perustellut asemaani, jos viitsisit seurata treadiä, etkä keskittyisi liikaa itse vaahtoamaan.
Palkkaus on täysin perusteltua ja perusteluni olen esittänyt jo moneen otteeseen, kunhan jaksat ne lukea.

En katso asiaa pöydän toiselta puolelta, vaan sen vierestä. Ei minusta näillä näkymin mitään omistajaa ole tulossa, koko ajatus tuntuu varsin vieraalta tässä nykysosialismin mallimaassa. Kun kerran paperiteollisuuden TES ei kosketa itseäni mitenkään, miten luulet minun muodostaneen mielipiteeni?

Tuo sinun viimeinen virkkeesi edustaa taas perinteikästä IsoDino-linjaa, eli se on jostain heitetty väite johon olet esittänyt itsekeksimäsi tai paperiliiton komm... työläisromantiikkaa kukkivasta kirjasesta otetut perustelut. Enkä ole haukkunut ketään, se on oma asiasi jos et itse tiedä mihin ryhmään kuulut.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom