- Ikä
- 43
Kakku sanoi:Ensinnäkin, tehtaaseen ei ole asiaa oppisopimuksella, kenelläkään. Itsellä lukio ja ammattikoulu joka on vähimmäismäärä. DI:t siirtyvät yleensä valmistuttuaan tuotannonsuunnitteluun ja jos rahkeita piisaa niin eteneminen on nopeaa. Mä en usko, että tuolla tuolla suunnittelussakaan kukaan ei tee päivätöitä alle tuon mun palkan. Niin, kolmannen vuoden opiskelijat pääsevät yleensä lomittamaan kesämestareiksi ja kiitos hyvän yleispalkkauksen, tuskin kenenään alaa opiskelevan tarvii enään töitä talvella tehdä opiskelujen ohessa. Sä jätit taas huomioimatta sen, että tuolla tuotannonsuunnittelussa ihmiset elää normaalia viikkorytmiä, minä en.
Koitin tuossa itseäni vielä ilmaista, että en tuolla kommentilla tarkoittanu sitä, että kokisin ihmisarvonloukkauksena tuon. Vaan, että jos mulla on se 3 viikon kesäloma, niin eikös se olisi oikeudenmukaista, että mä saisin sen pitää putkeen ja latailla akkuja seuraavaa vuotta varten.
Eräs saapumiserässäni palvellut sanoi tehneensä paperitehtaalla oppisopimuksella euromääräiseksi muutettuna n. 23k palkan, enkä näe mitään syytä miksi hän olisi valehdellut. Työ oli omien puheidensa mukaan juurikin tuota pasteeraamista nappulan vieressä.
Täällä jo joku totesikin, että vastavalmistuneet DI:t tienaavat vähemmän kuin rulla-apinat, mikä näyttäisi tuon asettamasi 37000 e rajan perusteella hyvinkin todennäköiseltä (TEKin yläkanttiin asetetut suosituspalkkauksetkaan eivät yllä tuohon rajaan). Myönnettäköön, etten tiedä paperiteollisuudessa toimivien ylempien toimihenkilöiden työrytmeistä, mutta yleisesti ylempien toimihenkilöiden keskuudessa on tavattu tehdä ylityöt palkatta (tähän ehkä saatiin parannus nykyisellä TEKin sopimuksella), ja kyse on ollut jopa kymmenistä viikkotyötunneista. Työt yksinkertaisesti viedään kotiin, eikä niistä sitten täkäläisessä kulttuurissa sen koommin mainita, koska muutkin tuntuvat niin tekevän.
Ei tässä kuitenkaan nyt ole kyse DI-palkkauksesta, joten unohdetaan se aihe. Kuten sanoin, huonompi palkkaus ei ole välttämättä pelkästään huono asia.