Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Kakku sanoi:
Ensinnäkin, tehtaaseen ei ole asiaa oppisopimuksella, kenelläkään. Itsellä lukio ja ammattikoulu joka on vähimmäismäärä. DI:t siirtyvät yleensä valmistuttuaan tuotannonsuunnitteluun ja jos rahkeita piisaa niin eteneminen on nopeaa. Mä en usko, että tuolla tuolla suunnittelussakaan kukaan ei tee päivätöitä alle tuon mun palkan. Niin, kolmannen vuoden opiskelijat pääsevät yleensä lomittamaan kesämestareiksi ja kiitos hyvän yleispalkkauksen, tuskin kenenään alaa opiskelevan tarvii enään töitä talvella tehdä opiskelujen ohessa. Sä jätit taas huomioimatta sen, että tuolla tuotannonsuunnittelussa ihmiset elää normaalia viikkorytmiä, minä en.
Koitin tuossa itseäni vielä ilmaista, että en tuolla kommentilla tarkoittanu sitä, että kokisin ihmisarvonloukkauksena tuon. Vaan, että jos mulla on se 3 viikon kesäloma, niin eikös se olisi oikeudenmukaista, että mä saisin sen pitää putkeen ja latailla akkuja seuraavaa vuotta varten.

Eräs saapumiserässäni palvellut sanoi tehneensä paperitehtaalla oppisopimuksella euromääräiseksi muutettuna n. 23k palkan, enkä näe mitään syytä miksi hän olisi valehdellut. Työ oli omien puheidensa mukaan juurikin tuota pasteeraamista nappulan vieressä.

Täällä jo joku totesikin, että vastavalmistuneet DI:t tienaavat vähemmän kuin rulla-apinat, mikä näyttäisi tuon asettamasi 37000 e rajan perusteella hyvinkin todennäköiseltä (TEKin yläkanttiin asetetut suosituspalkkauksetkaan eivät yllä tuohon rajaan). Myönnettäköön, etten tiedä paperiteollisuudessa toimivien ylempien toimihenkilöiden työrytmeistä, mutta yleisesti ylempien toimihenkilöiden keskuudessa on tavattu tehdä ylityöt palkatta (tähän ehkä saatiin parannus nykyisellä TEKin sopimuksella), ja kyse on ollut jopa kymmenistä viikkotyötunneista. Työt yksinkertaisesti viedään kotiin, eikä niistä sitten täkäläisessä kulttuurissa sen koommin mainita, koska muutkin tuntuvat niin tekevän.

Ei tässä kuitenkaan nyt ole kyse DI-palkkauksesta, joten unohdetaan se aihe. Kuten sanoin, huonompi palkkaus ei ole välttämättä pelkästään huono asia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jarre55 sanoi:
TurkuTV:ssä dosentti Hietala kiteytti asian hienosti: kyseessä on suomalaisten paperitehtaiden eloonjäämiskamppailu, jota ei helpota yhtään se tieto, että siinä kun suomalainen paperimies nauttii 25 euron tuntipalkkaa, saman työn tekisi kiinassa kiinalainen alansa koulutettu ammattilainen 1 euron tuntihinnalla.

:offtopic: Perlospomoja haastateltiin tämän aamun hesarissa. Kiinaan tulee kolme uutta yksikköä. Kiinassakin Perlos käyttää kysyntäpiikkien tasaamiseen vuokratyövoimaa kulujen säästämiseksi. Sitten levitellään käsiä, kun joku rupeaa kyselemään työehdoista : "ei voida vaikuttaa".

Samaan aikaan täällä ollaan sitä mieltä, että juhannus ja joulu on seisokkiaikaa, terveisin duunarit.

on niinkuin puolin ja toisin :lol2: ja :itku: meininkiä touhun sivusta seuraaminen.

Lisää off-topiccia : huhut USA:n painostuksesta yuanin revalvoimiseksi ainakin 30% vahvistuvat. No, onhan sitä vielä Pohjois-Korea jäljellä.

.,.

Kakku sanoi:
Crusander, paljos sä veikkaisit itse tienaavasi kun olet valmistunut koulutusta vastaavaan ammattiin? Kuulostaako mun viime vuotinen 37000e isolta summalta, vaikka tuossa oli ylitöitä kohtuullisesti ja valvoin kuitenkin yöt ja olin pääasiassa päivästä riippumatta töissä. Muista se, että 30% (karkeasti sanottuna) mun palkasta koostuu vuorokorvauksista.:

Eli olet jonain 22-23 vuotiaana tahkonut tällaista vuosiliksaa? Millä koulutuspohjalla? Pistetään nyt tähän vertailuksi vasta-valmistuneen sosionomin liksa 1725,28 euroa lastenkodin hoitsuna. Kolmivuorotyöstä n. 200-400 egeä tohon lisää kuussa. Vuoroissa on prosentuaalisesti hyvin paljon 14-22 vuoroa, josta ei tule kuin joitain pennejä, koska iltatyön lisäprosentti on vain 15. Sunnuntaita napsahtelee vittumaisen vähän, koska ne painetaan yhdellä duunarilla. Yöstä saa sen 40 prossaa lisää tuntipalkkaan. Joulut, juhannukset ja jääsiäiset napsahtelee suurella prosentilla. Kerrotaan vaikka 12 x 2100, niin ei mene ainakaan alakanttiin. Ja jokainen varmasti ymmärtää, että huostaanotettujen lasten/nuorten hoitaminen ei ole kovin helppoa duunia.

Eli kyllä mun korviin kuulostaa sun 37 000 suurelta summalta.

Niin ja sosionomin tutkinto on siis yo-pohjainen 140 opintoviikon tutkinto.

ringside sanoi:
...Niin ja sosionomin tutkinto on siis yo-pohjainen 140 opintoviikon tutkinto.

Kyllä sosionomiksi pääsee opiskelemaan vaikka olisi lähihoitaja tms. ammattikoulututkinnon suorittanut. Esim tyttöystäväni (opiskelee sosionomiksi) luokalla on joku kokki?!

37k€ on ihan jees liksa mutta ei mikään ihmeellinen. Esim itse olin 6kk töissä ALKON keskusvarastolla keräilemässä viunaa niin kyllä siellä pojat vetivät 35k€ vuosiliksoja. Henkilökohatisesti sain 6kk palkaksi himpun yli 17k€ lomarahoineen. Tottakai ylitöitä tehtiin (jouluna ja jussina) ja muutama viikonloppukin. Kyllä siinä rupesi miettimään mitä sitä kannattaa lähteä opiskelemaan kun tiksin pahimmat spurgut vetää 3k€ kuukausi liksoja pelkällä trukinajolla ja maanantai aamusin vielä sellaisessa darrassa että oksat pois!

kas-vain sanoi:
Kyllä sosionomiksi pääsee opiskelemaan vaikka olisi lähihoitaja tms. ammattikoulututkinnon suorittanut. Esim tyttöystäväni (opiskelee sosionomiksi) luokalla on joku kokki?!
!

Joo, tää on tärkeä täsmennys, joka aina unohtuu. Tarkalleen ottaen puhtaasti yo-pohjaisia linjoja ei nykysuomessa enää ole, koska amiksen loppututkinnot antavat jatko-opintokelpoisuuden vaikka yliopistoon. Pyrkiä siis saa, eri asia kuinka moni pääsee sisälle.

Kakku sanoi:
Crusander, paljos sä veikkaisit itse tienaavasi kun olet valmistunut koulutusta vastaavaan ammattiin? Kuulostaako mun viime vuotinen 37000e isolta summalta, vaikka tuossa oli ylitöitä kohtuullisesti ja valvoin kuitenkin yöt ja olin pääasiassa päivästä riippumatta töissä. Muista se, että 30% (karkeasti sanottuna) mun palkasta koostuu vuorokorvauksista.

Jos minäkin nyt rinkun innoittamana tekisin uuden vertailun, tällä kertaa alaan johon sinun tehtäviäsi/palkkaasi on järkevää verrata: paljon puhuttu petrokemianteollisuus, joka siis on tässä ketjussa mainittu jopa paperihommia rahakkaammaksi alaksi olla duunarina.

Eli, unohdetaan DI:t toistaiseksi. Olin viime kesänä töissä petrokemianteollisuuden TES:n mukaan palkatussa tehtävässä. Palkkani oli muistaakseni "vuosikorotuksineen" 8 euroa tunnilta, iltalisä n. 90 senttiä ja yöltä ruhtinaalliset 1,5 e/h. Hyvänä kuukautena saattoi yövuoroja tehden saada 1400 euroa kasaan, eli vuodessa se tekisi 16800. Vaikka itselleni näin korkean palkan mahdollisti monien vuosien aikana tekemäni palvelukset firmalle, siellä oli samoissa hommissa yli kolmikymppinenkin kaveri kaiketi täsmälleen samalla palkalla. Työnkuva omalla kohdallani: hoitaa prosessilinjaa yksin/toisen työntekijän kanssa, korjata se tarvittaessa, tarvittaessa lastata lähtevät rekat.

Hyvät ihmiset!! Ei palkkaa makseta, eikä pidäkkään maksaa opiskeluvuosien ja tittelien mukaan, vaan työn mukaan. Se on ihan teidän oma asia mitä ja kuinka kauan opiskelette ja paljonko siitä saatte palkkaa. Mulle on ihan sama vaikka saisitte palkanne ruokana. Minä teen paperialan töitä ja tienaan sen mitä liitto on minulle neuvotellut. Ja olen liiton johdolle kiitollinen hyvin suoritetusta työstä. Ahonen on palkkansa ansainnut. :D

Alkaa treadi menee taas tuhon itkemiseen "miksi minä en tienaa enempää kuin paperimies, joka on käynyt kouluja puolet vähemmän kuin minä :itku: "-tyyliin. Valintojen maailma :D .

Ja crusader, sulla on niin paljon mututietoa, että kannattaa ottaa asioista enemmän selvää, kun alkaa itku silmässä piipittään.

Itse tienasin viime kesän kesätöillä 11380e, töitä 71 päivää alle neljässä kuukaudessa, ei yhtään ylitöitä.. Mielestäni hyvä palkka vakanssin fyysisyyteen nähden, olen tyytyväinen.. Toivotaan, että sopimus saataisiin mahdollisimman pian aikaan!!

IsoDino sanoi:
Alkaa treadi menee taas tuhon itkemiseen "miksi minä en tienaa enempää kuin paperimies, joka on käynyt kouluja puolet vähemmän kuin minä .

Tätä en ainakaan minä ole tarkoittanut. Itselläni on tosiaan ne maisterin pahvit, ja teen opettajan hommia. Ja - niin yllättävältä kuin se ehkä kuulostaakin - minusta vajaa 2000 bruttona on ihan ok lähtöpalkka. Tässä ollaan kuitenkin duunissa, joka ainoastaan nielee valtion rahoja. Plus on aika messevät lomaetuudet ja lyhyet työviikot. TIESIN lähtiessä, että valtion leipä on kapea, mutta pitkä ja turvallinen. Jos nyt jotain hyvää haluaa hakea, niin tän systeemin ideana on tehdä noista kersoista tuottavia, työtätekeviä kansalaisia. Vanhustenhoidossa nyt ei ole järjen hiventä. Upotetaan valtavia summia tyyppeihin, jotka eivät taatusti virkisty työkykyisiksi missään kohtaa. Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että yksityisen ja julkisen sektorin kykyä rahoittaa työtä ei voi verrata. Sen sijaan kysyttäessä "onko palkka paska vai hyvä", mielestäni mittarina voidaan käyttää kansalaisten yleistä ostovoimaa. Mun mielestä, jos multa kysytään, että "kuulostaako tää summa suurelta", niin mun ei tarvi enää spekuloida näillä yksityisen ja julkisen realiteeteilla. Toisaalta, tässä on ollut pari sellaista postia, jotka antaa ymmärtää, että teille itse asiassa EI makseta työn perusteella, vaan ansaitsemattomaan lisäarvoon perustuneen kiristyksen perusteella. Ennemmin ostan sen, että "liksa on se mitä sovitaan". Crusader voi tähän mieluusti kommentoida, mutta oma arkijärkeni jotenkin viestittää, että kansantalous ja sen liksat ei ole ihan niin yksinkertaista kuin "liksaa ei makseta papereiden perusteella vaan työn perusteella". Ainakin näin julkisen sektorin työntekijän vinkkelistä.

ringside sanoi:
Toisaalta, tässä on ollut pari sellaista postia, jotka antaa ymmärtää, että teille itse asiassa EI makseta työn perusteella, vaan ansaitsemattomaan lisäarvoon perustuneen kiristyksen perusteella. Ennemmin ostan sen, että "liksa on se mitä sovitaan". Crusader voi tähän mieluusti kommentoida, mutta oma arkijärkeni jotenkin viestittää, että kansantalous ja sen liksat ei ole ihan niin yksinkertaista kuin "liksaa ei makseta papereiden perusteella vaan työn perusteella". Ainakin näin julkisen sektorin työntekijän vinkkelistä.
Mä näen asian niin, että kun työ on sellainen, että kuka tahansa, jolla on riittävät taidot saa mennä sitä tekemään, ja siitä työstä maksetaan sen verran kuin se tekijä vaatii ja työnantaja on valmis maksamaan, niin palkka saa olla vaikka 50 000 euroa kuukaudessa.

Paperitehtaiden kohdalla tämä ei mielestäni kuitenkaan toteudu, koska liitto rajoittaa niin paljon vapaata kilpailua ja ulottaa sen myös tukipalveluihin. Minä voisin mennä esim. siivojaksi paperitehtaalle pienemmällä palkalla millä sitä hommaa siellä yleensä tehdään, mutta voinko oikeasti tehdä niin? En. Vaikka minä siis tekisin työn halvemmalla ja työnantajalle se sopisi varmasti niin silti minä en saa niin tehdä. Tällöin siis jään ilman työtä, vaikka minulla muuten olisi suhteellinen etu puolellani.

Minun mielestäni Paperiliiton tapauksessa korkea palkka ja hyvät edut perustuvat pitkälti kiristykseen. Tämän vuoksi myöskään minusta paperimiehille ei makseta sen työn perusteella, vaan puhtaasti papereiden. Toisin taas on muualla, varsinkin julkisella puolella. Kyllähän ekonomin paperilla töitä saa, mutta jos olet huono niin ikinä et ylenä tai lisää palkkaa saa. Väitän, että paperitehtaalla on helpompaa, ainakin palkka nousee, teet töitä ahkerasti tai et. Homma kun pääsääntöisesti on niin yksinkertaista, että jokainen sen oppii.

Ja ei, en ole kateellinen. Omalla alallani keskipalkka on yli 4000 €/kk ja sen saavuttaa ihan kohtuullisessa iässä ja itsellä kolukin tulee kestämään vain 3 vuotta, jos nyt jaksan valmistua. Ja olen vielä vaihtamassa alaa sellaiseen missä tuota summaa ei tienata muuta kuin huomattavan ylemmissä tehtävissä.

Lisäyksiä:

Ajattelin tätä itkemistä ihan paperimiesten ja yhteiskunnan menestymisen kannalta. Monilla muilla aloilla on jo jouduttu uhrauksia tekemään, ja uskallan väittää, että niillä on myös pelastettu paljon. Minun mielestäni on typerää olettaa, että jollakin alalla aina voisi nousu jatkua palkoissa ja eduissa. Ihna samoin muuallakin välillä menee heikommin ja sitten jossain vaiheessa alkaa nousu.

Vai kuka luulee, että lamastakin olisi selvitty, jos kaikilla olisi ollut paperimiesten asenne? Ja nyt kuitenkin taas menee kokonaisuutena katsoen todella hyvin.

IsoDino sanoi:
Ei palkkaa makseta, eikä pidäkkään maksaa opiskeluvuosien ja tittelien mukaan, vaan työn mukaan.
Samaa mieltä. Mutta kuitenkin...
IsoDino sanoi:
Minä teen paperialan töitä ja tienaan sen mitä liitto on minulle neuvotellut.
...saat korkeaa palkkaa koska liitollasi on ollut historian saatossa aseet kiristää se sinulle, et sen vuoksi että ansaitsisit sen.

IsoDino sanoi:
Laatutietoa suoraan Turusta! :hyper: :hyper:

Mistäs sitten ottaisin turkulaisena siteeraukseni, ellen niistä tiedotusvälineistä, joita seuraan?

Tiedoksesi, että minulle ei tule Lapin Kansa eikä Keskisuomalainen, joten niitä en myöskään siteeraa.

lej sanoi:
Minun mielestäni on typerää olettaa, että jollakin alalla aina voisi nousu jatkua palkoissa ja eduissa.

Emme pyydä sen enempää palkankorotuksia kuin muutkaan alat, tavoitteemme on ollut tupon mukainen palkankorotuksissa.

Jortsu sanoi:
Samaa mieltä. Mutta kuitenkin... ...saat korkeaa palkkaa koska liitollasi on ollut historian saatossa aseet kiristää se sinulle, et sen vuoksi että ansaitsisit sen.

Palkat maksetaan liittojen välisillä sopimuksilla, ei sen mukaan mitä kukin jonkin mielestä saisi ansaita. En saa myöskään korkeata palkkaa, vaan n. Suomen keskiansion mukaan.

IsoDino sanoi:
Paperimiehen työ on toisissa kohteissa hyvinkin vaativaa ja työn oppimiseen menee monta vuotta. Ja esim. koneenhoitajaksi (esim. jollakin isolla paperikoneella) pääsee vain "ylenemällä" ja osoittamalla ammatin vaativuuden osaamisen ja vastuun ottamisen.
Vaarallisuus on todettu jo moneen kertaan. Paperiteollisuudessa kuolee joka vuosi vähintään yksi ihminen ja välillä montakin. Vuoden -85 jälkeen paperiteollisuudessa on kuollut lähes 60 ihmistä eli hyvin voimme todeta työn vaarallisuuden. Tämän lisäksi on suunnaton määrä vakavia loukkantumisia ja ns. tavallisia työtapaturmia.

-juoksupojasta johtajaksi-käytäntö on monella muullakin alalla. Vaikkei muuta niin rakenuukselle mennään lautapojaksi ja kokemuksen karttuessa tehdään timpurintöitä. Tai vaikkapa varastotöissä, josta kerääjä-trukkikuski-virheselvittäjä-vuorovastaava -työnkuvaketju on hyvinkin tavallinen.

-tuleeko paperitehtaalla enemmän ruumiita ja rampoja kuin muilla teollisuudenaloilla tai vaikkapa vetoisilla telakoilla? Jos näin on, ole hyvä ja laita faktaa kehiin myös muista teollisuudenaloista ja niiden vaarattomuudesta/vaarallisuudesta.

Suomi eli pitkään metsätalouden varassa; "puu pulasta pelastaa" totesi jo Kekkonenkin aikoinaan. Paperiliitto on sen aikoinaan tajunnut ja erityisaseman avulla tapahtunut etujen ja kovien palkkojen kiristäminen on saavuttanut päätepisteensä. Suomi ei seiso enää pelkästään paperijaloilla. Ja maailmanmarkkinahintojen romahtaminen yhdistettynä valuuttojen rajuihinkin heilahteluihin aiheuttaa nykyään valtavat kustannussäästöpaineet.

Mutta läski-Ahonen sulkee silmänsä näiltä tekijöiltä. On niin kiva vittuilla ja leikkiä isoa johtajaa; toivottavasti paperiliittolaiset osaavat myös tarvittaessa jälkikäteen kritisoida tämän päivän tehtyjä ratkaisuja ... ja ratkaisujen tekijöitä! ;)

Sillä sitähän saa mitä tilaa!

IsoDino sanoi:
Emme pyydä sen enempää palkankorotuksia kuin muutkaan alat, tavoitteemme on ollut tupon mukainen palkankorotuksissa.

Miten joku voi oikeesti olla näin naiivi? Äläkä nyt takerru pelkästään noihin palkkoihin..

Hauska threadi :)

jarre55 sanoi:
Ja maailmanmarkkinahintojen romahtaminen yhdistettynä valuuttojen rajuihinkin heilahteluihin aiheuttaa nykyään valtavat kustannussäästöpaineet.
Mutta läski-Ahonen sulkee silmänsä näiltä tekijöiltä. On niin kiva vittuilla ja leikkiä isoa johtajaa; toivottavasti paperiliittolaiset osaavat myös tarvittaessa jälkikäteen kritisoida tämän päivän tehtyjä ratkaisuja ... ja ratkaisujen tekijöitä! ;)
Eikös jokainen yritys ole tuoteuttanut näitä säästötoimenpiteitä omalta osaltaan vähennyksillä ja tälläkin hetkellä käytävillä YT-neuvotteluilla?
Itse kritisoisin Ahosta tällä hetkellä siitä, että turhan paljon oli paperilliitonpuolelta henkselien paukuttelua jota Hr Tähtinen harrasti myöskin, aina on vaikeampi lähteä neuvottelemaan mitä enemmän ollaan uhottu etukäteen.
Ps. Neuvottelut ovat ohitse tältä päivältä ja työnantajapuoli on ilmoittanut jatkavansa työsulkua kahdella viikolla lisää, eli yhteensä neljä viikkoa. Keinot on kovat, että saadaa painetta perjantain neuvotteluihin. :evil:

Soittivat paperitehtaalta juuri. Työnantajan työsulku ei koske meidän ulkomaisessa omistuksessa olevaa tehdasta

Taistelkooto nää liiton jäärät nyt vaan rauhassa hyvän sopimuksen, meikäpoika käärii sillä aikaa hyvät rahat taskuun :kippis1:

jarre55 sanoi:
-juoksupojasta johtajaksi-käytäntö on monella muullakin alalla. Vaikkei muuta niin rakenuukselle mennään lautapojaksi ja kokemuksen karttuessa tehdään timpurintöitä. Tai vaikkapa varastotöissä, josta kerääjä-trukkikuski-virheselvittäjä-vuorovastaava -työnkuvaketju on hyvinkin tavallinen.

-tuleeko paperitehtaalla enemmän ruumiita ja rampoja kuin muilla teollisuudenaloilla tai vaikkapa vetoisilla telakoilla? Jos näin on, ole hyvä ja laita faktaa kehiin myös muista teollisuudenaloista ja niiden vaarattomuudesta/vaarallisuudesta.

Suomi eli pitkään metsätalouden varassa; "puu pulasta pelastaa" totesi jo Kekkonenkin aikoinaan. Paperiliitto on sen aikoinaan tajunnut ja erityisaseman avulla tapahtunut etujen ja kovien palkkojen kiristäminen on saavuttanut päätepisteensä. Suomi ei seiso enää pelkästään paperijaloilla. Ja maailmanmarkkinahintojen romahtaminen yhdistettynä valuuttojen rajuihinkin heilahteluihin aiheuttaa nykyään valtavat kustannussäästöpaineet.

Sillä sitähän saa mitä tilaa!

Turun oma :david: :D

Helvetti joku (valtion johto?) voisi jo kohta puuttua tuohon "pikkupoikien" uhitteluun. :curs: Vituttaa niin oman palkkani, paperiteollisuuden kuin koko Suomen taloudenkin puolesta tuo paperitehtaiden täysin turha seisottaminen parin allekirjoituksen takia. Koko nykyinen järjestelmä on aivan perseestä, luulisi että olisi joku muukin keino sopia näistä asioista kuin 40 miljoonan euron (lähde: Paperiliitto) tappioiden aiheuttaminen päivittäin. 4 viikon työsulun toteutuessa se tietäisi yli MILJARDIN euron tappioita!

Voi PERKELE

Gascoigne sanoi:
Soittivat paperitehtaalta juuri. Työnantajan työsulku ei koske meidän ulkomaisessa omistuksessa olevaa tehdasta

Taistelkooto nää liiton jäärät nyt vaan rauhassa hyvän sopimuksen, meikäpoika käärii sillä aikaa hyvät rahat taskuun :kippis1:
Kuulutkos sä liittoon? Jos kuulut niin paperiliitto myöskin julistaa lakon työsulun ajaksi, joten ei siinä tapauksessa töihin tai mun ladan peräkontissa on sullekkin paikka varattuna. :lol2:

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom