Kerran Elämässä Projekti I: Säikeiset pakarat
Mulla on tässä meneillään ensimmäinen näistä Kerran elämässä projekteista. Molemmat prokkikset liittyy vahvasti kehon rakentamiseen. Tää eka on jo todella lähellä toteutumistaan ja mulla on erittäin kova luotto, että se nyt myös onnistuu. Rasvattomuutta tässä on tullut tavoiteltua jokaisella kisadieetillä, mutta mahdotonta se vielä ainakin on ollut. Ei todellakaan helppo etappi saavuttaa. Pakaroiden ja alaselän alue on vielä jäänyt karsimatta joka kerta. EM-kisoihin edetessä oli jo hyvin lähellä, että homma menee putkeen, mutta ei. Se vaatii muutoksia dieettiin ja vaatii myös erittäin paljon oman kropan tuntemusta. Mitään persekuvia en laita ainakaan keskeneräisestä työstä, lavalla sitten näkyy, mitä näkyy.
Muutenkin huomaa, miten tavoitteet muuttuu, kun kroppa muuttuu. Aikoinaan 2008, kun aloitin ekan kisapäivyrin pidon Fastin musclefoorumilla, niin kamppaili vain sitä vastaan, että ilkeää ylipäätään kivuta lavalle. Silloin jo SM-kisat tuntui todella kaukaiselta jutulta. Silloin näki myös ekoja kuvia arvokisojen rivistöistä. Foorumilaiset teilasivat, ettei kukaan suomalainen kisaaja pärjäisi tuolla ollenkaan. Taso oli niin järkyttävän kova. Myös itse olin sitä mieltä, ettei EM- ja MM tasoilla oisi minulla mitään mahista kilpailla KOSKAAN. Siitä toki haaveilin ja sitä varten treenasin ja myös johonkin lehteen mainitsin ulkomaan kisoja haaveeksi. Mutta ajat muuttui...
Noista ajoista meni pari vuotta, niin tuli SM-voitto. Noista ajoista meni viisi vuotta, niin tuli EM-kisoista neljäs sija. Asia, joka oli silloin mahdoton, olikin yhtäkkiä todellista. Voitte vaan uskoa, miten kauan meni, että edes pystyi käsittelemään omaa hyvää suoritusta ja suhteuttamaan, miten hyvä se oikeasti olikaan. Mutta siltikin suhtaudun vieläkin itse asioihin lähes samalla tavalla kuin ennenkin. Kriteerit itseäni kohtaan ovat vain koventuneet. Edelleen miettii, julkeaako sinne lavalle edes kiivetä, riittäkö kunto? SM-kisat on myös itselleni edelleen isot kisat. Ne on merkittävimmät kilpailut Suomessa ja niillä on painoarvoa myös jatkoa ajatellen. Niihin kannattaa todellakin antaa oma täydellinen panos.
Kerran elämässä projekti II alkaa lähiaikoina. Se on minulle aikalailla yhtä haastava, kuin tämä ykkönenkin. En todellakaan tiedä onnistuuko sekään, mutta siksi niitä nimitänkin tässä tuollaisilla nimillä. Siitä sitten enempi juttua, kun on sen aika...