Turun Sanomien artikkeli "Pakko saada muskelit"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Esis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dragon sanoi:

No kyllähän tuo melkoista lässytystä on kaikinpuolin.

Pakkotoisto.comin käyttäjäkunta ilmeisesti riitti mainiosti tämän laatuisen kyselytutkimuksen tekemiseen. Ei tossa Turun Sanomien artikkelissa mun mielestä millään tavalla leimata pakkotoisto.comia. Todetaan vaan, että kysely tehtiin täällä.
Nyt kaikki tuo mitä tuossa sanotaan, yhdistetään suoraan pakkotoisto.comiin. Ainakin noin jonkun taviksen silmissä. Myös vanhemmat saavat varmasti hengenahdistusta tuosta kun mainittiin lisäravinteista löytyneen doping-aineita, vaikka niitä on tosiaan löytynyt sen kerran-kaksi. Proteiinihormooni-ennakkoluulot sen kuin kasvavat.

hemmmo sanoi:
Eihän tuo artikkeli kuitenkaan ole se tutkimuksen tekijän kirjoittama. Ei nyt pitäisi mennä sekoittamaan tutkimuksen tekijää ja toimittajaa keskenään. Todennäköisesti toimittaja kysellyt vain tutkimuksen tekijältä tietoja ja saanut ne ja tulkinnut ne sitten omien vajavaisten tietojen mukaan ja kirjoittanut ne sensaatiohakuiseen muotoon.
Ei niin, mutta pitäisi varmistaa, että asia kirjoitetaan niin kuin se on. Liioitteluahan näissä aina on.

Olipas asiallinen artikkeli! Taidankin tässä lopettaa pakkomielteeni samantein. Johan tässä kuukausi ehdittiinkin "treenata". :david:

Se kannattaa, sillä sun täytyy ymmärtää, että kun bigorexia yllättää, tulet olemaan vitunmoisessa kusessa ja joudut helvettiin jossa itse pelsepuupi vetää sua olympiatangolla hanukkaan.

Mistä helvetistä ne on ton bigorexian repässy :hyper: :rolleyes:

edit: vois kyl tosiaan ottaa asiosta vähä enemmän selvää ja kertois ne positiivisetkin asiat, mitkä tuossa artikkelissa oli aika tehokkaasti eliminoitu

Mistä helvetistä ne on ton bigorexian repässy :hyper: :rolleyes:

edit: vois kyl tosiaan ottaa asiosta vähä enemmän selvää ja kertois ne positiivisetkin asiat, mitkä tuossa artikkelissa oli aika tehokkaasti eliminoitu

Kyllä mä ainakin oon bigorexiaa huomannut omassa kaveripiirissä :hyper:
Noh, kerros nyt mullekkin ne dopingin positiiviset puolet?

Toimittajat, noin yleensäkin, luulevat tietävänsä asioista. He myös kirjoittavat aina mahdollisimman provosoivasti, rahan perässähän nekin juoksentelee.

Onha se mahtava olo ku tietää kuin hirviä dopingin vetäjä minäki olen.
Siis oikein sydäntä lämmittää olla epärehellinen urheilija ja sehä onki niin että kaikki mielipiteet perustuu joko kokemukseen tai näkemykseen veikkaan toimittajalle tätä jälkimmäistä. :hyper:

Voisiko joku valistuneempi ja hyvällä kirjoitustaidolla varustettu lähettää vaikka Helsingin Sanomiin mielipideosastolle asiallisen kirjoituksen? Ellei siis ole tapahtunut jo aikaisemmin. Saattaisi parhaassa tapauksessa johtaa terveys-liitteeseen sopivalla taustalla olevan kirjoitukseen. (Todennäköisemmin ehkä NYT-liitteeseen sivunmittaiseen vitsijuttuun)

"PAKKO SAADA MUSKELIT..."

Tuossa jutussa on jotain hyvääkin asiaa mm. dopingin sivuvaikutuksista, mutta kovin synkästi ja puolueellisesti oli tuotu esille bodaus jonain sairautena joka sekoittaa pään ja tulevaisuudessa ehkä myös vie hautaan. Tämä oli päällimmäinen tunne mikä oli tarkoitettu jäämään lukijalle.
Tuon kuvan siitä saa, normaalisti lukemalla ja kuvitteellisesti jos olisin tuon aamiaispöydässä lukenut, niin seuraavalle sivulle lehden kääntäessäni, tuntuisi että ompa tuokin laji on epäpuhdasta ja henkisesti kieroutunutta. Tämä oli tekijän selkeä tarkoitus, vaikkakin kirjoitti asioilla jotka ovat varmasti osittain totta. Yleistämällä ja kertomalla VAIN negatiivisiä puolia otsikosta lähtien, saadaan vääristynyttä sensaatiotyylistä paskaa aikaiseksi.

Oliskohan ollu perjantain Hesari, missä oli hiukkasen paremmin ko. tutkimusta ja asiaa käsitelty. Siinä lisäksi mainittiin, ettei tutkimus todellakaan ole vielä valmis, vaan jatkuu vuodenvaihteen jälkeen siten, että tutkija lähtee kiertelemään saleja eri puolille Suomea haastattelemaan harrastajia.

Lisäksi tosta bigorexiasta, josta itsekin oon saanu kuulla ihan riittävästi juttua vuosien varrella, niin käsittääkseni koko termi on alunalkaen kehonrakentajien itsensä kehittelemä (biggerexia) ja viittaa juurikin siihen, että vaikka lihasta on paljon, niin lisälihas ei olisi pahasta. Nykyään siitä tuntuu tulleen vaan enemmänkin negatiivissävytteinen termi sille, jos joku haluaa käyttää hiukan enemmän ajatuksia siihen, mitä ja miten syö ja liikkuu.

Ikävää vaan, että yksi asiaa tuntematon toimittaja onnistuu saamaan hyvän harrastuksen kuulostamaan noin negatiiviselta.

Taas aika hauska artikkeli jolle sai nauraa kipeästi. Milloinkohan joku järkevä joka tietää asiasta jotakin tekee tästä artikkelin, ei ikinä.

Tilastotieteen raiskausta pahimmillaan. Laajennetaan luokkavälejä tai jätetään ne avoimiksi että saadaan mahdollisimman suuria prosenttilukuja. Mielestäni toimittajan, joka ei osaa tulkita tilastoja, ei tarvitse niistä kirjoittaa. Efen ja anabolisten ohella on aivan saatanan typerää niputtaa satunnaisesti ja joskus käyttänyt, samaksi luokaksi. Kerta perusteet olivat kansanterveydellisiä, mielestäni tutkitut ryhmät eivät edusta riskialtteinta ryhmää näille vaikutuksille. Lisäksi edustaako pakkis koko perusjoukkoa? Aika vitun typerästi ajateltu jos kyllä. Keski-ikä 24v? Mielestäni jonkinlainen ikä/roinaus olisi kiva saada tuon "nuoret" väitteen perusteeksi.

Lisäksi noilla selvitysryhmillä eli 1300 7,2%, joka on todennäköisesti sekakoosteinen joukko, on mielestäni aika kevyt lähteä tekemään päätelmiä yhtään mistään. Tuosta "otoksesta" johtopäätösten tekeminen ei anna edes pohjaa taustatietojen käyttämiselle tulkinnassa sillä alettaisiin jo puhua 15 vastaajan selvitysryhmistä.

Aineistossa ei tuossa ole vikaa, sitä en tarkoita. Tulkitsijalla on vain hieman lähtenyt homma lapasesta.

Vaikka artikkeli oli osin raflaavasti kirjoitettu, niin siinä tuotiin kuitenkin hyvin esiin lajin ongelmia, eli nuorten dopingin käyttö ja siihen liittyvät riskit. Siinä ei ole mitään pahaa, että joku 18 vuotiaan nuoren dopingin käyttäjän vanhempi lukee artikkelin ja pystyy puuttumaan oman lapsensa mahdollisiin ongelmiin. Itse lajia kymmenen vuotta harrastaneena olen huomannut lähinnä parin viimeisen vuoden aikana sen ikävän kehityksen, mitä tuokin artikkeli tuo esiin, eli nuorten aineiden käytön lisääntymisen, tai sitten nykyään 18-20 vuotiaat ovat geneettisesti eri planetaalta kuin kymmene vuotta sitten ;) Mutta tuskinpa ovat luonnollisesti paremmassa kunnossa, jos puolustusvoimien liikuntatutkimuksia on uskominen.

Se, mikä minua tuossa vituttaa on, että koko artikkeli on täynnä negatiivista asiaa. On keskitytty vain ja ainoastaan johonkin pieneen vähemmistöön ja hypätty kaikenlaisiin johtopäätöksiin. Lisäksi tuossa rinnastettiin perusteettomasti lisäravinteet ja hormonit.

Ikäänkuin punttailu ei muutenkin olisi väärinymmärretty laji. Ja kiva jos on hieman lihaksikkaampi natu, niin heti leimataan bigoreksiaa "sairastavaksi" roinaajaksi.

Vittu mä osallistuin tuohon tutkimukseen nimenomaan sen vuoksi, että saataisiin objektiivinen kuva tästä harrastuksesta ja harrastajista. En sen vuoksi että joku toimittaja voisi vetää omat populisoivat ja kärjistetyt johtopäätöksensä siitä.

Mulla EI ole bigoreksiaa. EN käytä hormoneita. Mutta - hyvä luoja ja kauhistus sentään - otan osan proteiineista pussista sen vuoksi, että liha on niin perkeleen kallista ja kiireessä hankala valmistaa.

:curs:

Ongelma vain on se, että jos rinnastetaan liian vahvasti lisäravinteet dopingiin, niin silloin koko terveellinen saliharrastus saa ruman leiman.

Tuo sertifikoitu salijuttu on aivan totaalinen läppä. Noin naiivia ja alkeellista juttua ei edes apinat viitsisi käyttää. Miten ihmeessä kukaan tervejärkinen luulee, että jos salin ovessa lukee "me olemme puhdas sali, täällä ei välitetä hormoneja", niin tämä jotenkin vaikuttaisi itse ongelmaan? Olen saanut vahvasti semmoisen kuvan, ettei koko ongelmaa edes haluta ratkaista, sitä vatvotaan kuin Twin peakissa murhaa konsanaan. Palloa pyöritellään kourassa ja heitellään instanssilta toiselle. ADT tietää, ettei dopingia saada koskaan pois, joten he keskittyvät lähinnä juoksemaan purkin kanssa jo vuosia lääkkeitä käyttäneiden perässä käräytellen näitä.

ADT tekee lähinnä enemmän haittaa urheilulle kuin hyvää. Kansakunnan itsetuntoa nostattavia urheilijoita pyritään polttamaan maanisella paniikilla. Esim nyt löytyi joku helvetin letku/ruiskukasa jostain roskiksesta. ADT ei jätä asiaa sikseen, vaan toitottaa että tämä on saatava selville kenen nämä ovat. Pidetään vain porrasvaloissa kaikki negatiiviset asiat ja tehdään kaikkemme että edes joku saadaan kärähtämään. Samaan aikaan ulkomailla nauretaan partaan kun suomalaiset polttavat omiaan.

Itse todellinen ongelmahan on nuo aloittavat 20 vuotiaat klopit jotka ovat kovin alttiita lääkkeiden käytölle. Näihin sitten koitetaan vaikuttaa juuri tuolla vammaisella salisertifikaatilla. Paljonkohan rahaa meni hukkaan tuonkin järjestelmän luomiseen?

Milloinkahan nämä puhtaan urheilun puolustajat ymmärtävät, että harrastelijatasolla oleva doping ei ole eikä tule olemaan yhteiskunnallinen probleema eikä siitä kehkeydy huumeisiin verrattavia välillisiä ongelmia. Dopingtyöstä pitäisi ohjata 90% varoista huumetyöhön ja sillä 10 prosentilla sitten vain valvoa kilpailuissa dopingin käyttöä.

Se, mikä minua tuossa vituttaa on, että koko artikkeli on täynnä negatiivista asiaa. On keskitytty vain ja ainoastaan johonkin pieneen vähemmistöön ja hypätty kaikenlaisiin johtopäätöksiin. Lisäksi tuossa rinnastettiin perusteettomasti lisäravinteet ja hormonit.

Juu tuo rinnastus pisti silmään, erityisesti kappaleessa otsikolla "Kriittisyyttä ravintolisiin" joka aloitetaan "Joka neljäs käyttäjä on kokenut aineiden haitat..". Tuon helposti ymmärtää niin että puhutaan lisäravinteiden haitoista, mun kaveri heittikin mulle ihan vakavissaan kun oli lukenut tuon artikkelin, että kannattaako sun syödä niitä protskuja kun kerran aiheuttaa aknea (on valittanut muutamista finneistä joskus). Mä olin :eek: .

Artikkelin loppuhan on sitten lisäravinteiden haukkumista ja käytetään termiä "aineet" vähän epämääräisesti. Lukija ei aina pysy kärryillä että puhutaanko dopingistä vaiko lisäravinteista. Sitten vielä noi asiantuntijalausunnot, että lisäravinteet saattaa sisältää hormoneja niin soppa on valmis. Mutta ehkä se oli tavoitteenakin....

Tämmöisiä tutkimuksia EI saisi antaa tuollaisten amatööritahojen julkaistavaksi. Hyvä tutkimus kusee totaalisesti kun lähdetään sensaatiohakuisesti liikkeelle. Tästäkään ei todennäköisesti tule jäämään käteen kuin vitutusta ja koko lajin huonompi asema jos jatkossa annetaan vielä noille säälittäville journalisteille vapaat kädet kirjoittaa omista fobioistaan.

Keskustelin jo Tuulin kanssa ja mua vituttaa ihan saatanasti, että vaikka olen antanut varsin suuren panoksen tähän, niin mua ei noteerata sillä tasolla, että saisin vaikuttaa minkälaista paskaa media julkaisee. Tuommoiselle alunperin pihalla olevalle toimittajalle pitäisi sanoa "sori, et ole pätevä tutkimaan tai tekemään tästä juttua". Jos periaatteena on tehdä tutkimus, niin se palvelee jo itsenään sen luomia tahoja. Jos taas tavoitteena on kurata koko alaa, niin siitä vain, antakaa seiskallekin se revittäväksi.

Jatkossa Pakkotoisto tuskin enää tulee auttamaan mitään tahoja ellei meno muutu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom