Tupakoinnin lopettaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
Viikon lomamatkalla en polttanut ollenkaan, eikä käynyt rööki pahemmin edes mielessäkään. Se olikin plääni, nyt kun ei ens viikolla töissä tulis aloitettua.. Se onkin se kompastuskivi ollut. Ensin satunnaisesti vaan, mutta siinä sitä sit taas oltais. :jahas: Ja tietysti illanvietot on aivan oma houkutuksensa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kertokaas kokemuksia tupakoinin lopettamisesta nuuskan avulla?

Myös CHAMPIX lääkkeen käyttäjien kommentit olis tervetulleita , itellä on moiset lääkkeet hyllyssä , mutta en ole viellä rohjennut aloittamaan kuuria.

Onko lääkkeistä tullut minkälaisia sivuvaikutuksia/ ongelmia

Itelläkin kiinnostaisi tuo nyt kun voisi helposti saada nuuskaa kun asun lähellä ruotsia. Suunnittelin sellaista, että puolet tupakeista pois ja tilalle muuan nuuskauskerta. Ja siitä sitten pikkuhiljaa vähentelee tupakkaa ja hiukan lisää nuuskaa ja lopulta jättää tupakan pois kokonaan... ja sitten ollaankin nuuska koukussa :D.

Noh, mitähän tosta nyt kertoisi. Ite aloitin vähän ennen lopettamispäätöstä pussinuuskaa tunkemaan huuleen. En tiedä sitten, miten kovasti olen nikotiinikoukussa, kun päivän saattaa olla ilman tupakkatuotteita eikä mitään vieroitusoireita tule. Ehkä tärkeintä itselläni oli se, että piti korvata tupakointi tapana jollain. Esimerkiksi alussa oli älyttömän tyhmä olo, kun sai kaljatölkin käteen eikä toisessa kädessä ollutkaan röökiä. Eniten se silti on siitä tahdonvoimasta kiinni. Olin päättänyt, että 3kymppisenä tupakoinnin lopetan ja valitsin hetkeksi kesäloman loppumisen, koska tiesin, että silloin vituttaa joka tapauksessa, niin menee se röökivitutus siinä samalla. Omalle luonteenlaadulle sopii paremmin, että lopetan kuin seinään, eikä vähitellen. Pussinuuskaa menee tällä hetkellä ehkä 1/3 purkki päivässä ja mukilla sitten enemmän, eikä tällä hetkellä tunnu siltä, että olisi tarvetta lopettaa.

N. 13 vuotta kerkesin enemmän tai vähemmän savutella ja nyt olen ollut vähän reilun vuoden polttamatta, eikä mieli kyllä teekään aloittaa. Kaikkihan tietää, miten pahalta se ensimmäinen rööki taas maistuisi. Tsemppiä vaan kaikille lopettaville! :thumbs:

PS. Sarjapainoihin sai kyllä nopeasti lisätä 5-10kg parantuneen hapenottokyvyn johdosta. :)

Polttakaa ykkösiä, niin ei ole nikotiinista haittaa. Keventää kokoajan kevyempiin, niin pian huomaatte, ettei tee nikotiinia mieli ollenkaan. Siinä on sitten edessä vain se tavan tappaminen.

Ykkösessä on 6 kertaa vähemmän nikotiinia kuin Mallun lightissa, miettikää miten paljon kevyempää se on kuin joku Nortti.

Röökissä pahinta on se tapa, siihen ei auta nikotiinipurkat, nuuskat, inhalaattorit, siihen auttaa vain oma vitun pää.

No meikä menee röökille nyt. En kerkee kuolemaan kuitenkaan kun aloitin niin myöhään :D

Ompas tää hirveetä, vähintään aski päivässä menny nyt 5vuoden ajan ja eilen päätin ku oli muutenki nii hirvee darra et lopetan röökin polton.

Tänää en oo viel yhtäkää polttanu mut kyllä alkaa oleenki meinaa jo paha olo jnejne, tuntuu et laatta lentäis kohta.. Tiä si mistä johtuu, keskittyyn ei pysty kyl mihkää ja tämmöstä.

Kunpa ei olis ikinä alottanukkaa -.-

Ompas tää hirveetä, vähintään aski päivässä menny nyt 5vuoden ajan ja eilen päätin ku oli muutenki nii hirvee darra et lopetan röökin polton.

Tänää en oo viel yhtäkää polttanu mut kyllä alkaa oleenki meinaa jo paha olo jnejne, tuntuu et laatta lentäis kohta.. Tiä si mistä johtuu, keskittyyn ei pysty kyl mihkää ja tämmöstä.

Kunpa ei olis ikinä alottanukkaa -.-

Kannattaa asennoitua siihen, että eka kuukausi on yhtä kyrpää koko ajan. Korvaustuotteet auttaa toki jonkin verran, mutta ei ne tuskaa poista. Tsemppiä silti, kyllä se lopettaminen kuitenkin kannattaa.

Polttakaa ykkösiä, niin ei ole nikotiinista haittaa. Keventää kokoajan kevyempiin, niin pian huomaatte, ettei tee nikotiinia mieli ollenkaan. Siinä on sitten edessä vain se tavan tappaminen.
Ei mene noin. Ihminenhän hankkii nikotiinia vähintään oman riippuvuutensa vaatimiin tarpeisiin.
Näitä kevyitä imetään posket lommolla, jotta saadaan omaa koukkutarvetta vastaava määrä. Toimii tuo tietenkin silloin, jos tupakointimääriä oikeasti vähennetään hiljalleen. Silloin sen voi tehdä omalla merkillä.

Itse olin totaalisen koukussa juuri nikotiiniin ja sehän vaikuttaa ihmisiin eri tavoin, eli jokaisella on oma riippuvuusasteensa. Siirsin riippuvuuden korvaustuotteisiin joten aluksi piti pyristellä vain tavasta irti. Opitusta tavasta voi oppia pois.

Sitten vähensin asteittain korvaustuotteiden määrää. Niin hitaasti, että kroppa ei sitä tajuaisi, ainakaan niin selvästi. Vuosi siinäkin meni kärvistellessä.

Tässä hyvä juttuja.

Moniko polttaa sen nikotiinin takia ja moniko vain polttamisen takia kun se on tapa ja nautinto? Ykkösiin tottuu nopeaan ja meikä ei pysty polttamaan punaista malluakaan enää, liian vahvaa.
Ei ole enää mitään väliä paljonko niksaa on. Ensimmäiset 6 vuotta ei voinut polttaa muuta kuin punaista, ihmetteli aina kuinka ne isot miehet veti ykköstä, eikä voineet polttaa kunnon tupakkaa, sehän kun on niitä naisten röökejä;) Nykyisin menee enää muutama hassu ykkönen päivässä ja en pysty enää punaista tai mitään vahvempia kunnolla polttamaan. Niin se vaan mies muuttuu..

Moniko polttaa sen nikotiinin takia ja moniko vain polttamisen takia kun se on tapa ja nautinto?
Siinä hyvä kysymys. Jos minä olisin polttanut vain tavan takia vuosia, olisin lopettanut sata kertaa aikaisemmin. Omat tavat ja tottumukset ovat helvetin nopeasti muutettavissa. Kunnon fyysinen nikotiinikoukku onkin ihan jotain muuta.

Siinä hyvä kysymys. Jos minä olisin polttanut vain tavan takia vuosia, olisin lopettanut sata kertaa aikaisemmin. Omat tavat ja tottumukset ovat helvetin nopeasti muutettavissa. Kunnon fyysinen nikotiinikoukku onkin ihan jotain muuta.

ööh, no ite oon taas aivan täysin eri mieltä.

niksat tulee joo, mutta ne on helvetin nopeasti nujerrettavissa. viimesetkin fyysiset oireet lakkaavat melkosen nopeasti..mutta sen tavan kanssa on sit koko loppuelämän kestävä ongelma..joudut aina muistuttamaan itsellesi oluen ja kahvin äärellä että "ai niin, enhän mä enää polta"..ja ne ei tule loppumaan varmaan ikinä.

niksat tulee joo, mutta ne on helvetin nopeasti nujerrettavissa. viimesetkin fyysiset oireet lakkaavat melkosen nopeasti..mutta sen tavan kanssa on sit koko loppuelämän kestävä ongelma..joudut aina muistuttamaan itsellesi oluen ja kahvin äärellä että "ai niin, enhän mä enää polta"..ja ne ei tule loppumaan varmaan ikinä.
Aivan, nikotiiniriippuvuus on pientä verrattuna siihen jos vuosia on vetänyt röökin määrätyssä tilanteessa. Jos pelkkä nikotiini olisi koukuttavaa tupakoinnissa, niin kyllä säästyisi henkiä aivan helvetisti. Eihän kukaan polttaisi enää jos purkkaa jyystämällä saisi korvattua polttamisen. Mutta kun se ei ole sama asia heivaa nikorette huiviin seksin jälkeen, kuin mennä partsille vetämään savut.

Aivan, nikotiiniriippuvuus on pientä verrattuna siihen jos vuosia on vetänyt röökin määrätyssä tilanteessa. Jos pelkkä nikotiini olisi koukuttavaa tupakoinnissa, niin kyllä säästyisi henkiä aivan helvetisti. Eihän kukaan polttaisi enää jos purkkaa jyystämällä saisi korvattua polttamisen. Mutta kun se ei ole sama asia heivaa nikorette huiviin seksin jälkeen, kuin mennä partsille vetämään savut.

Totta turiset. Mulla on nykyään vaikeinta olla polttamatta "sosiaalisesti" eli silloin kun olen kavereiden kanssa ja kaikki muut menevät röökille. Eli vaikka nikotiinia ei tekisi edes yhtään mieli niin silti houkuttaisi mennä partsille sauhuille. On se kumma miten röökilakossa mieleen nousee aina romanttinen mielikuva mystisestä, älykkäästä Humprey Karttusesta. Yhdentoista tupakoidun vuoden jälkeen on jotenkin alaston olo, kun spaddu ei kuulu enää habitukseen.

Autolla ajaminen ilman kessua on kyllä ihan perseestä. Ennen pitkätkin reissut meni kivasti poltellessa, mutta nykyään kun on tullut lopetettua, ei huvita ainakaan yksin lähteä mihinkään. Kalastaminen ja metsästys ilman tupakkia on sama kun jättäisi haulikon/virvelin kotiin. Ryyppääminen on menettänyt viimeisenkin hohdon ilman kessuttelua. Pitkät työpäivät ovat aivan infernaalisia ilman savuja. Jos olisin joku rekkakuski, en olisi varmaan pystynyt lopettamaan. Ei ole lopettamisen jälkeen elämänlaatu tuntunut parantuvan, vaikka sitä joka paikassa toitotetaan. Taidan aloittaa uudestaan perkele! T: ilman savuja 2 vuotta

Niin, minähän puhuin vain itsestäni. Yleisellä tasolla kirjoittelinkin, että "nikotiini vaikuttaa ihmisiin eri tavoin, eli jokaisella on oma riippuvuusasteensa." Mielestäni riippuvuuksia on kahdenlaisia: pelkkä tapariippuvuus lievällä nikotiinikoukulla ja sitten tapariippuvuus eri asteisen (kovan) nikotiinikoukun kanssa. Minulla oli kova nikotiinikoukku ja sen lisäksi tietysti tapatupakat.

Jos on pelkkä tapariippuvuus, niin se vaatii sitä päätä. Tutut tilanteet ja rutiinit täytyy vain voida muuttaa.

Polttakaa ykkösiä, niin ei ole nikotiinista haittaa. Ykkösessä on 6 kertaa vähemmän nikotiinia kuin Mallun lightissa, miettikää miten paljon kevyempää se on kuin joku Nortti.

Lainaus stumppi.fi:stä

Totta vai tarua: Kevytsavukkeet ovat vähemmän epäterveellisiä.

Tarua. Kevytsavukkeista tulee häkää, tervaa ja muita haitallisia aineita hengityksen mukana elimistöön jopa enemmän kuin tavallisista savukkeista. Kevytsavukkeen polttajat vetävät henkeensä yli kaksi kertaa enemmän tervaa ja häkää kuin mitä savukkeen vähittäismyyntipakkauksessa ilmoitetaan. Valmistajien ilmoittamat tervan ja nikotiinin määrät eivät perustu todellisiin tupakointitapoihin. Tutkimusten mukaan kevytsavukkeiden polttajat vetävät itse asiassa pidempiä ja syvempiä henkäyksiä tiheämmässä tahdissa sekä käyttävät savun tehokkaammin kuin mihin tupakkavalmistajien koeasetelmat perustuvat.

Aiemmin jo jupisin "lopetin ja siirryin nuuskaan, nyt olen vapaa" asetelmasta täällä, niin musta Mike tää sun kommenttis on myöskin omaa tupakointiasi puolustelevaa ja sama kuin jos kuvitteelliseen "Nyt loppui viinan juominen" - threadiin kirjoittaisit että "Juokaa pojat keskiolutta, siinä on kahdeksan kertaa vähemmän alkoholia kuin kossussa jolloin tavallaan sä et edes juo silloin alkoholia jos juot kaljaa" (toki tiedän ettet näin kirjoittaisi koska et juo alkoholia mutta siis teoreettisena esimerkkinä)

Tiivistäen, jos thread on tupakoinnin lopettamisesta en voi tajuta että fiksuna miehenä ratkaisuehdotuksesi on kevytsavukkeet. Varsinkin kun tätä lukee myös hyvin nuoret ja vaikutuksille/auktoriteetille alttiit tupakoivat junnut.

Mike tais kirjoittaa NIKOTIINISTA ei noista muista. Kukaan ei ole vastuussa muiden tupakoinnista. Jos joku sattuisi olemaan niin vajaamielinen, että aloittaa tupakoimaan tai ei lopeta, koska joku toinen tupakoi niin silloin ihminen on jo niin vajaa, että ihan sama vaikka tappais itsensä tupakoinnilla.

Mä kokeilen taaa olla polttamatta ja onhan se varma, että fyysiset oireet, jotka tulee nikotiinin puutteesta hoituu kyllä korvikkeilla vaan tuo pään sisällä oleva tapa on paljon hankalampi hoitaa. Meillä kun voi töissäkin poltella aika huoletta niin ei tule edes mitään pakollista parin tunnin väliä taukoja odotellessa. Joskus sitä vaan tajuaa olevansa heikko, huono, selkärangaton ihminen vailla itsekuria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom