Tupakoinnin lopettaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nikotiinista ei ole mitään ongelmaa kun vetelee noita ykkösiä, joissa ei ole mitään, mutta miten vitussa pääsisi eroon siitä sosiaalisesta ja ajankuluksi polttamisesta? Mulla voi sunnuntaisin mennä pitkälle iltaan, ennenkuin vetäsen röökin jos vain oon himassa ja teen jotain. Mutta ootas kun olet jossain venttaamassa jotain, silloin tekee aivan helvetisti mieli röökiä, ei nikotiinin takia vaan sen polttamisen ilon takia. Siihen ei taida olla mitään lääkettä, nikotiini ei itselle aiheuta mitään ongelmia. Olin tuossa muutaman päivän polttelematta, niin ei siinä varsinaisesti nikootiinia tehnyt mieli, mutta voi jeesus kun näki muiden polttelevan herkullista savuketta jossain dösäpysäkillä, niin kyllä sitä ikävä tuli. Se on vain muuttunut semmoiseksi elämän pieneksi nautinnoksi, paheeksi, joka varmana ei edistä terveyttä. Olisikin jotain antabusnappeja, joista tulis aivan törkeen paha olo röökistä. Aamulla semmoinen huiviin ja sitten katselee muualle kun muut polttaa eikä voi vetää itse, tai muuten lähtee taju.

No kaippa taitelijilalla saa olla joku pahe kun en viinaakaan koskaan juo tai enää myrkytä kroppaa horkalla. No anyways, rööki on noista kolmesta se pahin.

Nikotiinista ei ole mitään ongelmaa kun vetelee noita ykkösiä, joissa ei ole mitään, mutta miten vitussa pääsisi eroon siitä sosiaalisesta ja ajankuluksi polttamisesta? Mulla voi sunnuntaisin mennä pitkälle iltaan, ennenkuin vetäsen röökin jos vain oon himassa ja teen jotain. Mutta ootas kun olet jossain venttaamassa jotain, silloin tekee aivan helvetisti mieli röökiä, ei nikotiinin takia vaan sen polttamisen ilon takia. Siihen ei taida olla mitään lääkettä, nikotiini ei itselle aiheuta mitään ongelmia. Olin tuossa muutaman päivän polttelematta, niin ei siinä varsinaisesti nikootiinia tehnyt mieli, mutta voi jeesus kun näki muiden polttelevan herkullista savuketta jossain dösäpysäkillä, niin kyllä sitä ikävä tuli. Se on vain muuttunut semmoiseksi elämän pieneksi nautinnoksi, paheeksi, joka varmana ei edistä terveyttä. Olisikin jotain antabusnappeja, joista tulis aivan törkeen paha olo röökistä. Aamulla semmoinen huiviin ja sitten katselee muualle kun muut polttaa eikä voi vetää itse, tai muuten lähtee taju.

No kaippa taitelijilalla saa olla joku pahe kun en viinaakaan koskaan juo tai enää myrkytä kroppaa horkalla. No anyways, rööki on noista kolmesta se pahin.

Juu, se on kieltämättä pahin homma se tapa ja tottumus. Sitä kun on vuosikaudet ollut jonkinlaisena rutiinina, että siinä ja siinä tilanteessa tulee rööki poltettua. Sitten, kun et enää voikaan sitä röökiä vetää niin monet kerrat tulee varsin outo olo.

Mä olen tämän vuoden ollut melkein kokonaan polttamatta, muutaman kerran on kännissä lipsunut, mutta onneksi ei tule usein juotua alkoholia niin ei sitten tule usein lipsuttuakaan ;)

Outo olo tosiaankin tulee. Kaikki matkat joka paikkaan pitää vetää hirveetä munaravia ja luppoaikaa pitää välttää kaikintavoin. Sitten se viimeinen kiusauksen portti kun ollaan jossain työkeikalla, kuvattu siisti setti kuvia, kamat kasattu, kahvi kouraan ja malli vetää röökiksi. Mitäs siinä sitten teet? Meitsillä on kaksi pappaa heittänyt lusikan nurkkaan keuhkosyövän takia, tosin toinen joi lipeävettä sodassa ja sai siitä aikamoiset pesäkkeet ja toinen veteli sodassa mahorkkaa hulluna ja sodasta päästyään piippu kärysi. 49v ja kaput. Ennusteet ovat siis varsin kohdallaan meitsillä, en tosin ole polttanut kuin 5 vuotta koko elämäni aikana, kerkeekö tässä edes kuolemaan röökiin enää ennen jotain eturauhassyöpää.

Keuhkoahtaumatauti eli COPD on yleistyvä kansantauti. Miehistä 10-13 prosenttia ja naisista 3-5 prosenttia sairastaa sitä. Suomessa eriasteista keuhkoahtaumaa sairastaa noin 300 000-400 000 henkilöä. Keuhkoahtaumataudin ylivoimaisesti suurin riskitekijä on tupakointi. Se on syynä 80-90 prosenttiin tautitapauksista. Tupakoitsijoista noin 15-20 prosenttia sairastuu keuhkoahtaumatautiin. Joka toinen säännöllinen tupakoitsija sairastuu krooniseen keuhkoputkitulehdukseen. Se kehittyy joka viidennellä potilaalla keuhkoahtaumataudiksi.

Keuhkoahtauma on yleistyvä kansantauti - haasteena oireiden tunnistaminen
Keuhkoahtaumatauti

Olisikin jotain antabusnappeja, joista tulis aivan törkeen paha olo röökistä. Aamulla semmoinen huiviin ja sitten katselee muualle kun muut polttaa eikä voi vetää itse, tai muuten lähtee taju.
Champix poistaa juuri sen hyvänolon tunteen jonka tupakoinnista saa. Erään käyttäjän mukaan, voi oksennuskin tulla, jos väkisin yrittää polttaa. En sitten kevyistä tupakoista tiedä. Siitä luki Pfizerin "taustatietoa"-pdf- tiedostossa, jota en nyt löydä. Tässä kuitenkin jotain:

http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/champix/H-699-PI-fi.pdf

Champix toimii vaikuttamalla samoihin reseptoreihin, joihin nikotiini kiinnittyy. Suurin osa tupakoinnin lopettamiseen liittyvistä ongelmista eivät ole sosiaalisia, vaan puhtaan lääketieteellisiä. Nikotiini on erinomainen huume (ja aika vaaratonkin, mutta se mekanismi, jolla se kehoon saadaan, on niin ongelmallinen) ja se aiheuttaa huomattavan voimakasta fyysistä riippuvuutta, josta eroon pääseminen on vaikeaa.

Disclaimer: olen ollut Champixin kanssa aika tavalla tekemisissä jo ennen sen markkinoille tuloa, ja se todella on merkittävästi helpottaa tupakoinnin lopettamista (mutta senkin tehokkuus on alle 20 % tapauksista). En tee työtä Pfizerille tällä hetkellä.

Toi on ihan tosi. Meikäki jos hommailee jotain ni ei mitää, mut jos joutuu varttumaa jotain/jossain ni vittu et menee tupakkaa. Tai jos joku muu imee sitä ni sit on pakko itekki.

Toi on ihan tosi. Meikäki jos hommailee jotain ni ei mitää, mut jos joutuu varttumaa jotain/jossain ni vittu et menee tupakkaa. Tai jos joku muu imee sitä ni sit on pakko itekki.
Ja mulla on oikeasti todella vaikeaa olla polttamatta kuvauskeikoilla kun ajaa pitkiä matkoja autolla. Kun pysähdyt vähäksi aikaa huoltikselle hakemaan kahvia, niin mikäs sen mukavampaa kuin poltella siinä spaddu ennenkuin lähtee jatkamaan. Sama sitten kuvauspaikalla ennen ja jälkeen. Kun zekataan mestoja valoille, niin siinä on kiva poltella menemään ja on mulla usein rööki huulessa kuvatessakin. Pitäis nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja poltella vain kun on jossain vastaavissa tilanteissa. Pitäiskö tehdä niin?

Pitäis ottaa joku kollektiivinen proggis, avataan joku blogi jonne jokainen voi kirjoittaa heti kun tekee mieli röökiä, jos yhden pääsee skippaamaan, niin sekin on aina kotiinpäin. Samoin sinne voisi avautua jos tuli poltettua. Olis blogikin valmiina, koska avataan röökiblogi? Miettikää sitä riemua kun saa kirjoittaa vain jos skippasi röökin, sitä sitten oikein vartavasten voisi tulla skippailtua, että pääsisi hehkuttamaan.

Mulle on taas tullut tavaksi polttaa lähes aina kun mahdollista. Töitäkin tehdessä silloin kun on työmaalla lupa polttaa, niin sytytän savukkeen ja poltan sen siinä töitä tehdessä. Se on hyvä kun on opetellut sellaiseksi ettei sitä tupakkaa tarvitse ottaa huulilta pois ennen kuin se on sammunut. Työkaverit siinä aina välillä kuittailee siitä, mutta eipä siinä mitään. Päivässä menee helposti 2-3 askia.

Taidan olla aika lailla poikkeustapaus siinä, että mun isä oppetti minut polttamaan. Olin silloin 10-11 vuotias. Saman se teki pikkuveljille. Aika jännää settiä.

Viellä maistuu hyvin enkä aio lopettaa.

Toisille ihmisille taas sanon aina ettei kannata edes harkita rupeavansa polttamaan. Aika turhaa touhua kun ajattelee.

Taidan olla aika lailla poikkeustapaus siinä, että mun isä oppetti minut polttamaan. Olin silloin 10-11 vuotias. Saman se teki pikkuveljille. Aika jännää settiä.

Jännää juu... ei kylläkään mitään kovin fiksua. Miksi ihmeessä opettaa pikkupojat polttamaan röökiä? Kyllä sen "taidon" jokainen pystyy itse opettelemaan, jos kiinnostusta löytyy.

Mä koitin tuota Champixia enkä saanut siitä mitään apua.
Rööki maistui ihan yhtä hyvältä kuin aikaisemminkin eikä mitään "antabus-reaktioitakaan" polttamisesta tullut.
Ainoa mitä huomasin, että aamutabletin jälkeen tuli yleensä pariksi tunniksi helvetin paha, oksettava, olo. Siis ilman, että olisin polttanut.
Tarttee kehitellä vissiin selkäranka ja lopettaa sen avulla.

Toisaalta työkaveri kehui aikanaan tuon maasta taivaisiin ja lopetti sen avulla kokonaan 15 vuoden kessuttelun jälkeen.

Tänne kanssa 1 kappaletta selkäranka.

Mulle kans.

Ärsyttää olla niin sosiaalisesti riippuvainen tupakasta. Yksin ollessa en juurikaan polta, varsinkin jos on tekemistä. Samoin tiettyjen ihmisten seurassa en ikinä polta eikä tee edes mieli. Kuitenkin joka päivä koulussa olen sellaisten ihmisten kanssa, joiden on pakko päästä joka välitunti tupakalle ja tietysti menen mukaan. Joku jo sanoikin, että tupakkapaikalla on parhaat jutut :) Töissä ollessa ainoa keino päästä edes hetkeksi rauhoittumaan kiireisen työpäivän keskellä oli mennä röökille...

Olin pari kuukautta ihan kokonaan polttamatta onnettomuuden jälkeen, mutta kun mitään edistystä jalassa ei tapahtunut, turhauduin ja aloin taas polttamaan kun pääsin takaisin omaan kotiin ja kavereiden keskelle :jahas: Nyt pitäisi keksiä taas tarpeeksi hyvä syy lopettaa.

Toisaalta työkaveri kehui aikanaan tuon maasta taivaisiin ja lopetti sen avulla kokonaan 15 vuoden kessuttelun jälkeen.
Heh, onhan siinä varmasti myös psykologinenkin vaikutus. :D

Aiemmassa viestissä ollut pdf-tiedosto kertoi, että myös huomattavan suuri osa lumelääkettä saaneista lopetti.

Kyllä sanoisin että jokaisella ihmisellä nikotiinin vaikutukset aivoissa ovat hyvinkin samankaltaiset ja samalla tavalla nikotiinia käytettäessä syntyy uusia reseptoreita joita kehon omat kemikaalit eivät pysty täyttämään (kuten muissakin fyysisissä addiktioissa).

Toki yhden savukkeen polttaminen ei tätä ihmeemmin aiheuta, mutta on aika naiivia väittää, että kaikki mainitsemasi 99% olisi immuuneja nikotiinin vaikutuksille. Sama juttu kuin väittää oikeasti tupakkaan addiktoituneita (kyse on siis fyysisestä addiktiosta) kaipaavansa äidin rintaa imeässään tupakkaa.
Täytyy sanoa että ite en ainakaan koe olleeni ikinä koukussa tupakkaan. Hyvin vaihtelevaa ollut, kuinka paljon sitä on palanut, saatan esimerkiksi polttaa askin tupakkaa parissa kolmessa päivässä ja olla sen jälkeen 2 viikkoa polttamatta ilman minkäänlaista kärvistelyä. Yleensä sitten tullut ostettua aski jos jotain juomareissua ollut tiedossa.

Se on tietysti hyvä kysymys että miksi vitussa sitten edes poltan, ei kai siinä sen ihmeempä että nautinto se on siinä missä joku suklaapatukka. Viikonloppuna juuri kylläkin päätin että lopetan ite sen tupakan hankkimisen, rotsin povarissa kun aski on niin helposti sitä sitten sauhuttelee vaikkei tuntisi mitään tarvetta siihen. Mutta siis jos joku tarjoaa niin tuskinpa siitä kieltäydynkään.

Jännää juu... ei kylläkään mitään kovin fiksua. Miksi ihmeessä opettaa pikkupojat polttamaan röökiä? Kyllä sen "taidon" jokainen pystyy itse opettelemaan, jos kiinnostusta löytyy.
Niin siihen aikaan tupakoiminen oli jotenkin niin sanotusti sallitumpaa. Terveysriskeistä ei varoiteltu joka askissa, tupakkaa oli halpaa ja tupakkayhtiöt mainostivat tupakan sosiaalisia ja terveydellisiä vaikutuksia.. Kaipa se sitten ajatteli, että kun itsekkin poltti niin miksei sitten pojatkin.

En tiiä sitten. Nykyään ei toivottavasti ainakaan tietoisesti kukaan isä tee niin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom