tupakkatuotteiden myynnin lopettaminen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jäis aika monelta tupakat ostamatta, jos sitä ei saa kaupoista. Ja miksi tupakkaa ostetaan? Syitä on varmaan monia. Yksi on ainaki, että siihen ollaan riippuvaisia. Ja kuinka moni ei olis riiippuvainen, jos tupakkaa ei olis kaupoissa.

Mä väitän, että edelleen tupakkaa myytäisiin melkoisia määriä ja uusia käyttäjiä tulisi ihan samalla tavalla lisää (ei ehkä ihan samassa mittakaavassa kuitenkaan). Käsittääkseni tässä on kuitenkin kyse, että kielletäänkö tupakan myyminen. Itse tupakointia ei olla laittomaksi lyömässä. Eli norttihuulessa saisi edelleen mennä pitkin katuja, mutta sitä norttia ei saa ärrältä.

Tälla tavoin saadaan tupakan aiheuttamat haittakulut pysymään suht ennallaan, mutta verotulot loppuvat siihen paikkaan. Toki piiiiiiiiiiiitkällä aika-akselilla voitaisiin saada parannusta tupakoinnin merkittävänä vähentymisenä. Vaatii kuitenkin aikamoisen muutoksen tavoissa ja se ei ihan hetkessä tapahdu.

Vaikka alkoholi on huono verrokki niin yle teemalta tuli tällä viikolla mielenkiintoinen ohjelma. Ohjelmassa osoiteltiin mm. raittiusliikkeen suuntaan, kun ihmeteltiin suomalaisten nykyisiä juomatapoja. Pahoin pelkään, että tässä asiassa voisi käydä samalla tavalla.

Toiset jää koukkuun ihan mihin hyvänsä, ja silloin myös helposti tupakkaan. Jos ei siihen, niin johonkin muuhun. Siis aika yksilöllinen ominaisuus, joka ei tietääkseni ole mitään sukua esim. tahdonvoimalle.
Juu, siis tätähän en ajanut takaa. Tietysti jotkut jää siihen ihan "oikeastikin" koukkuun. Tarkoitus oli sanoa, että uskoisin näissäkin tapauksissa kuitenkin sen henkisen puolen olevan suurempi este.

No, paha mun on kuitenkaan mitään varmaksi sanoa, koska en ole vieroitusoireista joutunut kärsimään. Perustan kyllä käsityksen enemmän siihen mitä olen muiden tupakoinnin lopettaneiden kanssa puhunut.

Tuskin alkoholituotteita lähdetään koskaan kieltämään, nyt varsinkaan kun ollaan saamassa tänne Suomeenkin sitä keskieurooppalaista sivistynyttä viinikulttuuria. :david: Ja onhan toi tupakkatuotteiden totaalisen myyntikiellon toteutuminen kuitenkin melko epätoden-näköistä. Jotain rajotuksia voi varmaan tulla, vaikka tupakkatuotteiden ravintolamyynnissä.

Suomessa on 300 000 - 500 000 alkoholin suurkuluttajaa, joten ihan kevyesti suurin osa ei ole kohtuukäyttäjiä. .

nii ja montako kohtuu käyttäjää alkoholissa? varmaan 2miljoonaa.uskoakseni 300-500tuhatta suurkuluttajaakin on liioiteltu luku. suurkäyttäjän rajahan vissiin menee jo jossain 20olut pullossa viikossa. mun mielestä se ei ole vielä suur kulutusta.

Voisko Lipposen kieltää ensi vuoden alkuun mennessä?

Ei kai, mutta ensi vuoden eduskuntavaaleihin Lipponen ei enää lähde ehdokkaaksi. Sen takia puhemies ei varmaan välitäkään enää siitä mitä suustaan päästää :)

Tupakkatuotteet pannaan tai ainakin verotus huippuunsa. Sakkoja ja kuritushuonetta niile runkuille, jotka käyvät ostamassa röökiä nuorille/lapsille!

Ei ole. Ainakin Ranskassa, Briteissä ja Irlannissa röökiä verotetaan kovemmin kuin Suomessa.

Tiedän. Olen asunut Briteissä ja matkustellut molemmissa edellä mainituissa maista. Briteissä veti aika moni sätkiä, kallista sekin. Suurin osa kuitenkin omista tutuista poltteli salakuljetettua röökiä. Meillä virtaa tuolta idästä melkoisia määriä tupakkia jo tällä hetkellä ja veikkaan, että jokainen verkonkiristys vaan pahentaa tilannetta.

Muistaakseni kolmesta tupakkakontista voi jäädä kaksi kiinni tullissa ja silti toiminta on kannattavaa. Tämä oli jossain tv-ohjelmassa mainittuna. Eli riski kannattaa..

ymmärrän kyllä että totaali kieltäminen ei aina toimi, mutta eikö muinainen alkoholin kieltolaki ja tupakan kieltäminen ole hiukan eri asia. Eli viinaa haluaa suurin osa kansasta juoda eli kieltämisestä ei tule mitään, mutta taas tupakkaa suurinosa kansasta ei halua polttaa, joten miten ns. pimeän tupakan myynti räjähtäisi?

Opetetaan kansa pikkuhiljaa sellaisille tavoille että tupakkaa ei polteta, ja samalla vaivihkaa vedetään tupakkatuotteet markkinoilta pois...

ministeri hyssälä ei ole täys kiellon kannalla. tupakan hintaa kuitenkin tulisi korottaa hänen mielestään, koska se ei ole noussut samassa suhteessa kuin ihmisten tulot eli on yleistä hinta kehitystä jäljessä kuulemma.

on puhuttu myös ettei tupakoiden haittoja pystytä korvaamaan tämän hetkisillä verotuloilla jota tupakasta sadaan. miksi tupakalle ei laiteta sitten sellaista hintaa jotta se korvaisi nuo mahdolliset haitat?

tässä hyssälän mietteitä asiasta. lähde: talossanomat.fi

Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä (kesk.) epäilee puhemies Paavo Lipposen (sd.) ehdottaman tupakanmyyntikiellon realistisuutta. Hän arvelee, että näin torjuttaisiin yhtä ongelmaa ja saataisiin tilalle toinen eli salakuljetus.

- Katsotaan mihin suuntaan Eurooppa menee. Suomihan ei ole tässäkään asiassa mikään erillinen saareke, joten rajoilta tulisi kuitenkin tupakkaa, Hyssälä muistuttaa.

Hyssälä sanoo olevansa kaikkien tupakoinnin vähentämiseen tähtäävien toimien kannalla. Hän epäilee kuitenkin, mahtaisiko täyskielto sittenkään olla oikea tie tässä asiassa.

- Suomi on ollut yksi Euroopan edelläkävijöitä muun muassa ravintolatupakoinnin rajoittamisessa. Sen sijaan myyntipisteissä on edelleen paljon toivomisen varaa, alaikäisten on liian helppo ostaa sekä tupakkatuotteita että alkoholia. Henkilökuntaa olisi koulutettava nykyistä paremmin. Jos laki ei tässä kohtaa toimi, vika on kyllä myyntitiskillä.

Kansanterveyslaitoksen pääjohtajan Pekka Puskan esitystä tupakkaveron korottamisesta Hyssälä pitää realistisempana.

- Varmasti tupakan hinta on jäänyt jälkeen, kun veroa ei ole pitkää aikaan korotettu. Veroasiat kuitenkin kuuluvat valtiovarainministeriölle, Hyssälä sanoo.

Puskan ehdotus tupakkatuotteiden myynnin luvanvaraistamisesta puolestaan lisäisi lähinnä yrittäjien kustannuksia. Mitään erityistä hyötyä Hyssälä ei siinä hetimmiten näe.

- Ideana kai olisi, että viranomaiset voisivat valvoa myyntiä paremmin. Omavalvonnan täytyy kuitenkin toimia, eihän viranomainen voi tulla joka luukulle valvomaan.

Kirjoittaja: STT

Vähäsen on :offtopic: mutta menkööt. On pakko mainita tosta lopettamsen vaikeudesta jne.
Esim. minä en vaan jää tupakkaan fyysisesti koukkuun. Muitakin tapauksia tiedän. Itse poltin nuorempana n. 4v vakituisesti, kunnes yhtenä päivänä lopetin seinään. Sen jälkeen ei edes mieli tehnyt. Ei edes seuraavana päivänä. Se koukku mikä mulla oli, oli lähinnä henkinen. Tupakoinnin sijasta pitikin nyt keksiä muuta tekemistä koulun välitunnilla.

Olin välissä kolme vuotta polttamatta. Nyt vähän aikaa sitten aloin kuitenkin lähinnä huvikseni polttamaan, kun tuli vähän samanlainen tilanne, että piti keksiä joku "sijaistoiminnan muoto". :D No joo, päätin alussa, että lopetan kahden kuukauden päästä. Ja siihen myös lopetin. Taaskaan ei ole tehnyt sen jälkeen mieli. Olen siis sosiaalinen polttaja, mutta minkäänlaista fyysistä riippuvuutta siihen ei näytä kehittyvän. Tän sosiaalisen polttajan ominaisuuden muuten huomaa siinäkin, että olen antanut itselleni luvan polttaa kännissä. Ikinä ei ole sen takia lapasesta lähtenyt.

No mitä mä ajoin tällä takaa? En oo ihan varma itsekään, mutta varmaan sitä, että tupakka kyllä aiheuttaa riippuvuuden, mutta suurin osa siitä riippuvuudesta on henkistä riippuvuutta. Ja se on juuri se mistä on vaikeampi päästä eroon.

Osittain samaa mieltä. Tosin se nikotiinin aiheuttama riippuvuus on kyllä suurimmalle osalle ihan todellinen fyysinen tila, joskin aina se henkinen riippuvuus on paljon isompi ja toisaalta se osa henkisestä riippuvuudesta tulee siitä, että uskotellaan itselle että ollaan fyysisesti riippuvaisia.

Ja kaiken maailman :anssi: siitä, että tupakka rauhottaa ja parantaa keskittymiskykyä jne. Rauhottaa varmasti, kun luulottelee itselleen että "nyt on pakko saada rööki, en muuten pysty keskittymään".

Ite poltin 14v. ja nyt melkeen polttamatta yli 1,5v.

Itse asiaan sanoisin, että mielummin verotulot kuin pimeä kauppa, en vaan jaksa uskoa, että pitkälläkään aikavälillä tuo tupakointia vähentäisi. Tosin sitähän ei tiedetä ellei kokeilla.

Periaatteellisella tasolla tuo kuulostaa taas täysin ylimitoitetulta ja jopa käsittämättömältä lausahdukselta. Ajatuksellisesti kaunis idea, mutta sana "kielto" tuo siihen jälleen kerran ikävän sykäyksen.

Samapa tuo jos kieltäisivät tupakin... Mulla nousis tulot sitten..

User Name

nii ja montako kohtuu käyttäjää alkoholissa? varmaan 2miljoonaa.uskoakseni 300-500tuhatta suurkuluttajaakin on liioiteltu luku. suurkäyttäjän rajahan vissiin menee jo jossain 20olut pullossa viikossa. mun mielestä se ei ole vielä suur kulutusta.

Korjaan huonoa ilmaisuani, toki siis valtaosa käyttäjistä on kohtuukäyttäjiä mutta suurkuluttajien osuus on silti todella merkittävä. Alkoholinkäytön suositusraja on tuo n.24 pulloa / pv miehillä mutta samaa rajaa ei käsittääkseni pidetä vielä suurkulutuksen rajana. Joka tapauksessa viina tappaa suoraan 2500 ihmistä vuosittain, on osallisena 70% väkivaltarikoksista, liki 30% kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa ja esimerkiksi vuonna 2000 oli 8900 ihmistä työkyvyttömyyseläkkeellä viinan takia.
Tupakan vuoksi ei uskoakseni tapeta tai ajeta kolareita aivan näin paljoa. Tarkoitukseni ei silti ole vähätellä tupakan haittoja tai sen aiheuttamia sairauksia ja kuluja.

Ei ole realistista olettaa, että kaikissa tupakan ja alkoholin myyntipisteissä oltaisiin yhtä tarkkoja kuin esim Alkon kassalla. Siellä kysytään paperit heti jos yhtään on epäilystä alaikäisyydestä eikä myydä juopuneille.

Lakien täytyy olla sellaisia, että niitä pystytään noudattamaan. Mielummin väitän, että jos laeista huolimatta on ongelmia, niin vika on niissä.

E: Kohtuu käyttäjiä ovat kaikki > 17v - absolutistit. Oikea luku voi olla lähempänä 3 miljoonaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom