tupakkatuotteiden myynnin lopettaminen

Alkoholin ja tupakan kanssa sama ongelma.

Alkoholin osalta löytyy niitä tuplauunoja jotka vetää pari korillista kaljaa tai useamman kossun viikossa, ja löytyy niitä jotka nauttivat pullon viiniä/muutaman drinkin/pari tuoppia sillointällöin.

Tupakkaa jotkut vetävät askin päivässä, kun taas jotkut saattavat polttaa yhden sikarin kuukaudessa. Kahviakin jotkut litkivät pannun päivässä, johon itse en fyysisen pahoinvoinnin vuoksi pystyisi. Ei sekään varmasti terveellistä ole.

En näe satunnaisessa tupakoinnissa (esim. sikareiden tupruttelu juhlan kunniaksi) mitään pahaa. Mutta en ymmärrä miksi sitä savua pitää joka tilanteeseen tunkea.

totta, mutta alkoholin käyttäjistä kevyesti suurinosa voidaan laskea ns kohtuu käyttäjiin, juovat viikonloppuisin tai silloin tällöin. tupakassa tällaista kohtuu käytön rajaa ei ole juuri koskaan. vain harvat pystyvät säännösteleen tupakointia. mulla ei ainakaan onnistu sellainen että poltetaanpas tänään vain yksi tupakka. oluen osalta pystyn helpostikin ajattelemaan että juonpa yhden tuopin vaikken mistään yhden maistelemisesta erityisesti pidäkään, mutta ei mulla tule pakottavaa tarvetta myöhemmin saada toista tuoppia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
totta, mutta alkoholin käyttäjistä kevyesti suurinosa voidaan laskea ns kohtuu käyttäjiin.....
Suomessa on 300 000 - 500 000 alkoholin suurkuluttajaa, joten ihan kevyesti suurin osa ei ole kohtuukäyttäjiä. Mutta ei viinaa silti pitäisi kieltää (eikä saantia edes rajoittaa) juoppojen takia. Alkoholisti saa kyllä viinansa ja tupakoitsija tupakkansa maksoivat ne mitä tahansa tai olivat sitten kuinka vaikeita hankkia vaan. Kyllähän nuuskankin käyttö lisääntyi aivan huimasti kun myyntikielto tuli voimaan, äskettäinhän jäi kiinnikin iso välitysketju. Taisivat välittää arvion mukaan 400 000 rasiaa.

kuten jo aiemmin sanottu niin tupakan ja viinan vertaaminen keskenään on typerää. kyse on täysin eri asioista. kyllä sinä sen voit itsekin myöntää että se kessuttelu tippuisi aivan murto-osaan nykyisestä jos sitä ei mistään(kioskeista,kaupoista yms...paikoista saisi). toki voit vängätä vastaankin :)

eihän asbestin purkutöitäkään saa tehdä kuin ammatti miehet nykyään. aika oleellisesti on omatoimiset asbestin purutkin vähentyneet kun se on kielletty tai siihen joutuu luvat hankkimaan. se on yhtä vaarallista touhua kuin tupakointi ilman kunnon suoja välineitä :). kyllä ne kiellot jossain voi toimiakin.

Onhan alkoholi ja viina vähän hankalia verrata keskenään, mutta, kuten itsekin sanoit, tupakka on addiktoivampi aine kuin alkoholi. Sen myötä uskallan väittää että koukkuun jääneet hommaavat jostain ne tarvitsemansa röökit. Kauppa siis siirtyisi pimeille markkinoille. Niinhän kävi myös alkoholin kieltolain aikana; ei kaikkea alkoholia silloin itse valmistettu.

Asbestiduunit on siinä mielessä huono vertaus että en usko sen olevan addiktoiva aine. En ainakaan ole kuullut asbestiriippuvuudesta :)

Homma täytyy hoitaa nyt niin, että tupakan hintaa nostetaan n.100% tuo prosenttiosuus mikä menee yli entisen hinnan annetaan valtiolle ja sit valtio vois vähän keventää verotusta ihmisille ku ne saa tosta sitä rahaa kuitenkin vuodessa ihan hyvin. Samoin viinan hintaa se 100% ylöspäin ja taas sama juttu ne rahat valtiolle ja sitte taas saadaan veroa alaspäin, koska ne suurkuluttajat ostaa kuitenkin.

ps. älkää ottako juttua ihan tosissaan

En näe satunnaisessa tupakoinnissa (esim. sikareiden tupruttelu juhlan kunniaksi) mitään pahaa. Mutta en ymmärrä miksi sitä savua pitää joka tilanteeseen tunkea.

Mä en lähtis rinnastamaan sikarinpolttoa ja tupakointia millään lailla.

Annetaan perinteitä kunnioittaen arvan ratkaista tupakoinnin laillisuudesta. Baaritupakoinnin voisi kieltää jo heti suoraan.
Onhan alkoholi ja viina vähän hankalia verrata keskenään
ei kai? ps. ;)

Kai tupakan kieltämiseen riittää normaali enemmistä eduskunnassa?

On se kyllä paska, jos sikaritkin kiellettäisiin, mutta jos tulee kielto, niin sen täytyy olla totaalikielto.

Taitaa suurin syy siihen ettei alkoholia kielletä olla, että Altialta ja Alkolaisilta lähtisi duunit alta.

Ainoa syy siihen, että tupakka on suosittua lienee teinien halu tehdä kaikkea kiellettyä sekä sen vahva addiktoituvuus, joka tekee kapinoivasta teinistä addiktin. Harvemmin kukaan enää aikuisena ja tasapainoisempana alkaa polttamaan...

Tuskin voisi asiaa enää paremmin sanoa. Harva kai tupakointia aloitellessaan ymmärtää tai välittää sitä, että siitä tulee vielä ongelma myöhemmin. Tupakoinnin lopettaminen on ärsyttävää touhua, sekä itselle että ympäristölle.

Annetaan perinteitä kunnioittaen arvan ratkaista tupakoinnin laillisuudesta. Baaritupakoinnin voisi kieltää jo heti suoraan.

Ite taas oon sitä mieltä että muuten vois kieltää kuhan baarissa sais polttaa. Aamulla on muutenki jysäri niin ei haittaa vaikka rykii siihen päälle vielä keuhkotki pihalle :D . Ja jos vaan baarissa sais polttaa niin sehän ois jokaisen oma valinta meneekö sinne vai jääkö kotia.

Tupakoinnin lopettaminen on ärsyttävää touhua, sekä itselle että ympäristölle.
Vähäsen on :offtopic: mutta menkööt. On pakko mainita tosta lopettamsen vaikeudesta jne.
Esim. minä en vaan jää tupakkaan fyysisesti koukkuun. Muitakin tapauksia tiedän. Itse poltin nuorempana n. 4v vakituisesti, kunnes yhtenä päivänä lopetin seinään. Sen jälkeen ei edes mieli tehnyt. Ei edes seuraavana päivänä. Se koukku mikä mulla oli, oli lähinnä henkinen. Tupakoinnin sijasta pitikin nyt keksiä muuta tekemistä koulun välitunnilla.

Olin välissä kolme vuotta polttamatta. Nyt vähän aikaa sitten aloin kuitenkin lähinnä huvikseni polttamaan, kun tuli vähän samanlainen tilanne, että piti keksiä joku "sijaistoiminnan muoto". :D No joo, päätin alussa, että lopetan kahden kuukauden päästä. Ja siihen myös lopetin. Taaskaan ei ole tehnyt sen jälkeen mieli. Olen siis sosiaalinen polttaja, mutta minkäänlaista fyysistä riippuvuutta siihen ei näytä kehittyvän. Tän sosiaalisen polttajan ominaisuuden muuten huomaa siinäkin, että olen antanut itselleni luvan polttaa kännissä. Ikinä ei ole sen takia lapasesta lähtenyt.

No mitä mä ajoin tällä takaa? En oo ihan varma itsekään, mutta varmaan sitä, että tupakka kyllä aiheuttaa riippuvuuden, mutta suurin osa siitä riippuvuudesta on henkistä riippuvuutta. Ja se on juuri se mistä on vaikeampi päästä eroon.

Valtion tulee rajoittaa yksilönvapautta vain siinä tapauksessa, että teosta seuraa muille kansalaisille kohtuutonta haittaa. Tupakointi ei nähdäkseni aiheuta muulle yhteiskunnalle haittaa kohonneiden terveydenhuoltokustannusten ja alentuneen työtehon lisäksi.

Kyllä mua haittaa myös, että metsiä hakataan tupakan takia.

empä usko. Kuka(ainakaan uus käyttäjä) ostaa pimeänä paskan makusta tuotetta, joka ei tuota mielihyvää.

Miksiköhän sitten kaupasta joku viitsii ostaa tupakkaa? Joskus se eka aski on ostettava ja harvoin tupakanpoltto alkaa sillä, että marssii lähinpään Siperian Walintaan ja ostaa punasta mallua askin pari.

Kyllä sitä tupakkaa joku ensimmäisellä kerralla tarjoaan tai sitä pyydetään. Tupakanpolttoon "lipsutaan" riippuvaiseksi. Harva on päättänyt, että haluaa välttämättä nikotiiniriippuvuuden. Jos mää tän kerran maistan...

Miksiköhän sitten kaupasta joku viitsii ostaa tupakkaa? Joskus se eka aski on ostettava ja harvoin tupakanpoltto alkaa sillä, että marssii lähinpään Siperian Walintaan ja ostaa punasta mallua askin pari.

Jäis aika monelta tupakat ostamatta, jos sitä ei saa kaupoista. Ja miksi tupakkaa ostetaan? Syitä on varmaan monia. Yksi on ainaki, että siihen ollaan riippuvaisia. Ja kuinka moni ei olis riiippuvainen, jos tupakkaa ei olis kaupoissa.

empä usko. Kuka(ainakaan uus käyttäjä) ostaa pimeänä paskan makusta tuotetta, joka ei tuota mielihyvää.

Pikaisella googlettamisella selvisi että 1/3 maailman tupakkatuotteista päätyy pimeille markkinoille.

No mitä mä ajoin tällä takaa? En oo ihan varma itsekään, mutta varmaan sitä, että tupakka kyllä aiheuttaa riippuvuuden, mutta suurin osa siitä riippuvuudesta on henkistä riippuvuutta. Ja se on juuri se mistä on vaikeampi päästä eroon.

Jep, tämä on kyllä ihan totta.

Nimim. Tupakan polttoa n. 10 vuotta ja loppu ku seinään täysin ongelmattomasti vuosi sitten (yhen pikkutopan poltin kesällä, kun v*tutti).

tupakka kyllä aiheuttaa riippuvuuden, mutta suurin osa siitä riippuvuudesta on henkistä riippuvuutta. Ja se on juuri se mistä on vaikeampi päästä eroon.

On ihmisiä (kuten allekirjoittanut) jotka ei addiktoidu millekään oikein mitenkään päin. Näille lopettamisetkin on silloin aika helppoja. Toiset jää koukkuun ihan mihin hyvänsä, ja silloin myös helposti tupakkaan. Jos ei siihen, niin johonkin muuhun. Siis aika yksilöllinen ominaisuus, joka ei tietääkseni ole mitään sukua esim. tahdonvoimalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom