Tiukkis sanoi:Tässäkin keskustelussa verrataan usein laittomia huumeita ja alkoholia keskenään ja tuodaan esiin sitä, kuinka alkoholi on yksi pahimmista huumeista. Olen täysin samaa mieltä siitä, että alkoholi on todella addiktoiva päihdeaine. Kaksinaismoralismi todellakin kukoistaa Suomessa ja nuorempana se ärsytti minua niin paljon, että olin valmis puoltamaan mietojen huumeiden laillistamista. Nyt olen kuitenkin sitä mieltä, että metoja huumeita ei tulisi laillistaa, sillä suomalaiset eivät osaa käyttää oikein edes niitä päihdeaineita, jotka nyt ovat laillisia. Osattaisiinko mietoja huumeita todellakin käyttää fiksummin kuin alkoholia?
Vielä ihan mielenkiinnosta yksi kysymys: montako sellaista (mietojen) huumeiden käyttäjää tunnette, joka on ollut vaikkapa 40 vuotta kohtuukäyttäjä ja on sitä edelleen ilman ongelmia? Mahdollisilla ongelmilla en nyt tarkoita ongelmia lain kanssa.
Sulla on ihan järkeviä mielipiteitä. Oon samaa mieltä siitä kuinka tyhmää on verrata eri päihteiden haittoja alkoholiin, mutta luulenpa että se on tehokkain tapa saada tällaisissa nettikeskusteluissa niille jyrkimmille mielipiteille vastinetta. Itse en laillistaisi mietoja huumeita suoraan kauppoihin ja kioskeihin vaan dekriminalisoisin käytön ja kasvatuksen, ja ehkä myyntiin alkon tapaiseen kauppaan, mutta en mitään Hollannin tapaisia coffeeshoppeja toisi kadulle.
Ja oon joskus miettiny laskisiko tupakan polttaminen jos sitä myytäisiin vain erillisissä tupakka liikkeissä, niin sekin saattaisi olla kokeilemisen arvoinen juttu. Myös Suomessa pitäisi muuttaa baarit savuttomiksi tai ainakin tehdä tupakoijille erillinen tila. Ei oo mukava käydä baarissa, kun aina kamppeet haisee tupakalle, kun olen tupakoimaton.
Sitä että osaisivatko Suomalaiset käyttää mietoja huumeita on vaikea arvioida, mutta ajattelen sen niin, että jos niiden käyttö tulisi alkoholin päälle niin sehän ei tietenkään olisi hyvä asia, mutta jos se ehkäisisi alkoholin käyttöä niin saattaisi olla eduksikin Suomen kansanterveydelle. Ja pitää muistaa sekin, että onko päihteet laillista vai ei ainakaan ratkaisevasti vähennä käyttöä. Vaan tiukka lainsäädäntö monesti eristää käyttäjiä yhteiskunnasta ja aiheuttaa yhteiskunnalle että käyttäjille erilaisia harmeja. Kaikki varmaan on lukenut tai kuullut kieltolaista, niin näen nykytilanteen vähän sen kaltaisena. Pitäisi myös muistaa dekriminalisoinnin aiheuttamat verotulot ja punnita niitä sen tuomiin haittoihin, jos sellaisia edes nykyistä enemmän tulisi.
Kannabiksen lääkekäytöstä sen verran, että toisin sen välittömästi apteekkeihin reseptilääkkeeksi. On ollu muuten apteekeissa myytävänä vuosisatamme alkuvuosina, mutta kriminalisointi maailmalla aiheutti sen minkä kaikki jo tiedämme. Sitten lääkärit voisivat kirjoittaa sitä tarvittaessa, esim. silmänpainetautiin, ms-tautiin, syövän hoidon haittavaikutusten estämiseksi, astmaan, aids-potilaille jne. Niihin samoihin vaivoihin joita mm. Kanadassa jo nyt hoidetaan kannabista avuksi käyttäen.
Itse en tunne yhtään 40-vuotiasta pössyttelijää. Mutta se johtuu siitä kuten joku jo mainitsikin, että Suomessa 60-80-luvuilla ei paljon kannabista käytetty. Mutta takuulla 20-vuoden päästä tällaisia ihmisiä löytyy, mutta jos on vielä sama lainsäädäntö (mitä vähän epäilen) niin ne ihmiset eivät käyttöään tee näkyväksi, koska ovat jo todennäköisesti työelämässä ja perustaneet perheen niin tuskin alkavat niitä enempää riskeeraamaan. Ja monet varmasti lopettaa, koska eivät halua riskeerata noita arvoja, mikä varmasti onkin ihan viisasta tällaisen lainsäädännön aikana.
Itse sanoisin, että kannabista käytetään Suomessa enemmän mitä koskaan ennen ja käytön kasvu verrattuna muihin eu-maihin johtuu varmaankin osittain lainsäädännöstä, koska nuorille se kiellettyn hedelmän ajatusmalli tuntuu houkuttelevalta.
Siinä on ylioppilaslehden artikkeli kyselemästäsi käyttäjästä,mutta ovathan tuollaiset silti aika poikkeuksia suomalaisessa kulttuurissa.
http://www.ylioppilaslehti.helsinki.fi/ylioppilaslehti/020507/hasis.html
Ps. Pidän aika hyvänä pakkiksen linjaa ettei huumekeskusteluja tämän threadin jälkeen sallita sillä ne menevät aina eipäs-juupas väittelyksi. Halusin sanoa mielipiteeni vielä kun voin ja voin jatkossa lukea rauhassa pakkista, jossa tällaista keskustelucheissaa ei enää sallita. Ja se varmaankin miellyttää kaikkia keskustelijoita tässä threadissa.
Pss. Ja täytyy sanoa, että vappuna ja koulujen päättymispäivänä tulen näkemään aika järjettömän määrän kännisiä ihmisiä. Ainoa ero koululaisilla on vaan se, että viinipullojen tilalla on viinapulloja. Pääsääntönä voidaan kumminkin pitää, että kun ihmiset käyttäisivät jatkossa vähemmän päihteitä ja pitäisivät huolta kunnostaan niin ei tarvitsi syytää niin mielettömästi rahaa terveydenhuoltoon niin silloin verotkin pysyisivät alhaisempana. Tässä oli sitten minun päihdepoliittiset kannanotot,the end.