..tun huumehörhöt!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja msi80
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Tässäkin keskustelussa verrataan usein laittomia huumeita ja alkoholia keskenään ja tuodaan esiin sitä, kuinka alkoholi on yksi pahimmista huumeista. Olen täysin samaa mieltä siitä, että alkoholi on todella addiktoiva päihdeaine. Kaksinaismoralismi todellakin kukoistaa Suomessa ja nuorempana se ärsytti minua niin paljon, että olin valmis puoltamaan mietojen huumeiden laillistamista. Nyt olen kuitenkin sitä mieltä, että metoja huumeita ei tulisi laillistaa, sillä suomalaiset eivät osaa käyttää oikein edes niitä päihdeaineita, jotka nyt ovat laillisia. Osattaisiinko mietoja huumeita todellakin käyttää fiksummin kuin alkoholia?

Ja vaikka Kyllästynyt... ei halunnutkaan puolustella heroiinia, on kyllä pakko kommentoida muutamaa kommenttia:
Johtuu laittomuudesta, jos aine olisi laillista niin sen vahvuus/puhtaus olisi tiedossa ja oikeaan annosteluun olisi asianmukaiset ohjeet.
On kyllä melkoisen naiivia ajattelua. Osittain voi tietysti pitää paikkansakin, mutta suomalaisen "perseet olalle kun vituttaa" -tyylinen päihdekulttuuri huomioiden ylilyöntejä voi aika helposti sattua vaikka ohjeet olisivat kuinka hyvät.

Paskaa, entisiä heroinisteja on ties kuinka paljon, itsekin tunnen muutaman. Ja kyllä niitä näkee lehdissä ja tv:ssäkin kertomassa tarinaansa.
Tämä on kyllä totta, hengissä voi selvitä. Varmaan olet kuitenkin samaa mieltä siitä, että kovin hyvässä kunnossa nuo entiset heroinistit eivät ole.

Vielä ihan mielenkiinnosta yksi kysymys: montako sellaista (mietojen) huumeiden käyttäjää tunnette, joka on ollut vaikkapa 40 vuotta kohtuukäyttäjä ja on sitä edelleen ilman ongelmia? Mahdollisilla ongelmilla en nyt tarkoita ongelmia lain kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite oon pienen elämäni aikana noita narkkeja katellu enemmän ja vähemmän, kun satun päihteellisesti aika vilkkaalla paikkakunnalla asumaan. Oon kyllä vahvasti sitä mieltä, että jopa miedot huumeet tekee käyttäjästä narkkarin ja ketään niistäkään en arvosta paskan vertaa! Ainoa käyttömuoto, minkä jotenkin hyväksyn on todella satunnainen polttelu esim. kerran kuussa. Itse en sitäkään harrasta.

Täällä nyt on vaan millon ketäkin hakannu jonkun ala-asteikäsen tai ajanu autolla kaverin isovanhempien päälle ym... Niin ei kauheesti jaksa niille armoo jakaa! Tää mun mielipide!

Suomalaiset osaa kyllä mielialalääkkeittenkin käytön. Eniten myydyin lääke suomessa on mielialalääke, toisena tulee muistaakseni burana.

On tässäkin nyt jotain mätää, et noita lääkkeitä käytetään noin paljon. Ja se miks noita käytetään niin paljon, johtuu myös varmaa siitä, että niitä saa niin helposti(?). Hakeeko nuoret mielialalääkkeitä sitten ihan normaali vitutukseenkin, ilmeisesti.

Nämäkin henkilöt ovat Protskun mielestä sitten pohjasakkaa? Tai ainakin täysiä narkkareita, jos sattuu ottamaan napin ilman ressua

moppe sanoi:
Täällä nyt on vaan millon ketäkin hakannu jonkun ala-asteikäsen tai ajanu autolla kaverin isovanhempien päälle ym... Niin ei kauheesti jaksa niille armoo jakaa! Tää mun mielipide!

Hyvä ja perusteltu mielipide. Tässä viestiketjussa on muuten nyt jo 250 viestiä ja 95% kirjoittajista vastustaa huumeita ja narkkareita. Loput 5% sitten räksyttää koottuja selityksiä oman käyttönsä puolustamiseksi. Narkkarit saunan taakse, asia loppuun käsitelty.

:david:

Kyllästynyt... sanoi:
"Heroiinista on helpompi ottaa yliannostus kuin alkoholista."

Johtuu laittomuudesta, jos aine olisi laillista niin sen vahvuus/puhtaus olisi tiedossa ja oikeaan annosteluun olisi asianmukaiset ohjeet.

Pointtini oli se, että oli lainsäädäntö mikä hyvänsä, niin heroiinista on helpompi ottaa se tappava annos kuin alkoholista. Heroiinissa se tappavan annoksen koko ei kuitenkaan ole mikään valtavan suuri, joten pieni arviointivirhe voi tappaa.

Alkoholia saat lipittää jo huolella ennen kuin siihen kerta-annoksen takia kuolet. Toki sekin on mahdollista, vedät litran tiukkaa huikalla alas ja henki pois. Vaan kumpiko on todennäköisempää?

protsku sanoi:
Hyvä ja perusteltu mielipide. Tässä viestiketjussa on muuten nyt jo 250 viestiä ja 95% kirjoittajista vastustaa huumeita ja narkkareita. Loput 5% sitten räksyttää koottuja selityksiä oman käyttönsä puolustamiseksi. Narkkarit saunan taakse, asia loppuun käsitelty. :david:
Voi ristus sentään! Ottamatta kantaa itse aiheeseen, niin ihmettelen kyllä millä tavalla sait Moppen kirjoituksesta hyvin perustellun. Luepa se uudestaan ja kerro mulle millä siinä perustellaan ja mitä.

protsku sanoi:
Postini idea oli siinä että virallisen hoito-organisaation tarjoaman katkon ja a-klinikan lisäksi on aa- ja na-palavereita joissa tarjotaan vertaistukea. Halusin myös korostaa sitä että tunnen kymmeniä ihmisiä jotka eivät ole löytäneet raittiutta a-klinikalta vaan vasta palavereista.

No miten tämä liittyi minun kirjoitukseeni? En käsittääkseni väheksynyt aa-ryhmiä yms, vaan sanoin että sekä alkoholistit kuin muidenkin päihdyttävien aineiden ongelmakäyttäjät voivat tarvita hoitoa erilaisissa laitoksissa/ryhmissä/tms.

Kiva kuitenkin, että kerroit monelle varmasti uutta tietoa edellä mainituista ryhmistä. :)

Sumu sanoi:
Pointtini oli se, että oli lainsäädäntö mikä hyvänsä, niin heroiinista on helpompi ottaa se tappava annos kuin alkoholista. Heroiinissa se tappavan annoksen koko ei kuitenkaan ole mikään valtavan suuri, joten pieni arviointivirhe voi tappaa.

Niin, eiköhän se käyttötapa olisi jotain muuta kuin suonensisäinen laillisen heroiinin kohdalla (useimmissa tapauksissa). Jotta peli olisi reilua, pitäisi varmaan verrata alkoholin suonensisäiseen käyttöön sellaisesessa tilanteessa, jossa käytetyn aineen vahvuus ei ole tiedossa :)

Tiukkis sanoi:
Nyt olen kuitenkin sitä mieltä, että metoja huumeita ei tulisi laillistaa, sillä suomalaiset eivät osaa käyttää oikein edes niitä päihdeaineita, jotka nyt ovat laillisia. Osattaisiinko mietoja huumeita todellakin käyttää fiksummin kuin alkoholia?

Minä näen tuon sillain, että parempi sillä pilvellä olisi vetää overit kuin viinalla. Ihan siitä syystä, että kun viinaa vetää tarpeeksi niin osa ihmisistä tulee väkivaltaiseksi, kannabiksella ei käytännössä kukaan tule väkivaltaiseksi. Ja toisaalta alkoholin yliannokseen voi kuolla kannabiksen yliannokseen ei. Ja pitkäaikainenkaan kannabiksen käyttö ei juurikaan tuhoa aivoja toisin kuten alkoholin käyttö. Toki kannabiksen käyttö vaikuttaa aivoihin, mutta ne vaikutukset ei ole pysyviä, vaan aivot palautuvat siitä kun käyttö lopetetaan. Alkoholi sen sijaan tappaa aivosoluja ja ne eivät koskaan uusiudu.

Tämä on kyllä totta, hengissä voi selvitä. Varmaan olet kuitenkin samaa mieltä siitä, että kovin hyvässä kunnossa nuo entiset heroinistit eivät ole.

Tässä on pieni yleinen väärinkäsitys. Heroiini ei itsessään rappeuta elimistöä kovinkaan pahasti. Sen sijaan yleensä narkkaaminen elämäntapana rappeuttaa. Esim jos henkilö liikkuu rikollispiireissä 5 vuotta ja kaikki rahat menee heroiinin hankkimiseen ja saa kerran kuussa turpaan diileriltä ja toisen kerran turpaan ryöstettävältä eikä rahaa riitä ruokaan ja joutuu elämään roskiksessa, niin ei tuohon enää heroiinin rappeuttavaa vaikutusta tarvita tekemään ihmisestä risaisen ja kuluneen näköistä. Mun käsittääkseni aikalailla lääketieteellinen fakta, että heroiini ei vaikuta juurikaan muualle elimistössä kuin hermostoon. Siis koukuttaa kyllä voimakkaasti, mutta ei varsinaisesti tuhoa mitään elimiä tms.

Vielä ihan mielenkiinnosta yksi kysymys: montako sellaista (mietojen) huumeiden käyttäjää tunnette, joka on ollut vaikkapa 40 vuotta kohtuukäyttäjä ja on sitä edelleen ilman ongelmia? Mahdollisilla ongelmilla en nyt tarkoita ongelmia lain kanssa.

Paha kysymys, sillä Suomessa ei tainnut pahemmin kannabista liikkua vielä 40 vuotta sitten. Ainakaan niin suurissa määrin, että joku tämän palstan lukijoista sattuisi edes kohtalaisella todennäköisyydellä tuntemaan sellaisen.

Mutta yleisesti tässä ketjussa on kaksi yleista harhakäsitystä pistänyt silmään. Ensinnäkin kun puhutaan narkkareista, niin annetaan kuva ikäänkuin ne huumeet olisivat heille juuri se ongelma numero yksi. Itse kyllä väitän että niistä narkkareista ei juuri kukaan olisi ns. tavallinen työssäkäyvä/opiskelija, vaikka he eivät olisi koskaan edes kokeilleet huumeita. Siis yleensä narkkarit ovat moniongelmaisia ihmisiä, jotka sitten ajautuvat huumeiden käyttöön. Toki tuollaisille henkilöille huumeet aiheuttavat lisää ongelmia, mutta se huumeiden käytön käsistä karkaaminen on ainoastaan ilmenemismuoto elämänhallinnan puutteelle. Samat henkilöt kyllä luultavasti hankkisivat itselleen myös ongelmia alkoholilla, mikäli laittomia huumeita ei olisi saatavilla.
Toinen harhakäsitys on se kun ihmiset ovat nähneet muutaman rappionistin, niin he ajattelevat kaikkien huumeidenkäyttäjien olevan sellasia. Ei se niin ole. Eihän lähellekkään kaikkien huumeiden käyttö edes näy päällepäin ja moni tajuaa pitää turpansa kiinni siitä väärässä seurassa. Esimerkiksi amfetamiinin kohtuukäyttöä on aivan mahdoton päätellä tuntemattomasta henkilöstä. Yleensä pireissään ollaan vaan pirteämpiä ja puheliaampia eikä mitään sekavuutta tai humalatilaa ole havaittavissa. Siis ne varsinaiset narkkarit on vain se näkyvä osa siitä huumeiden käyttäjien todella laajasta kirjosta. Se siisti ja fiksu porukka pysyy hiljaa ja näkymättömissä ja heistä ei kukaan ajattele heidän olevan huumeiden käyttäjiä.

protsku sanoi:
Hyvä ja perusteltu mielipide. Tässä viestiketjussa on muuten nyt jo 250 viestiä ja 95% kirjoittajista vastustaa huumeita ja narkkareita. Loput 5% sitten räksyttää koottuja selityksiä oman käyttönsä puolustamiseksi. Narkkarit saunan taakse, asia loppuun käsitelty.

:david:

Tästä postista päivän :david:-palkinto.

En itsekään hyväksy narkomaanien ja alkoholistien yhteiskunnalle aiheuttamia menoeriä, mutta en kyllä jaksa ymmärtää sitä, että kaikki huumeidenkäyttäjät leimataan narkomaaneiksi. Siis ihan niinkuin tässä viestiketjussa useimmat tekevät.

Mielestäni narkomaani = huumausaineiden ongelmakäyttäjä, vahvasti riippuvainen huumaavista aineista
----> kaikki huumaavien aineiden käyttäjät eivät ole narkomaaneja.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että täällä kyllä räksytetään ihan olemattomia perusteluja huumeiden käytön hienoudesta ja siitä miksi joku henkilö X niitä käyttää. Tähän mennessä en muista kuin yhden henkilön, joka olisi tässä threadissa tunnustanut käyttävänsä huumausaineita ja kirjoittanut JÄRKEVIÄ kommentteja omasta käytöstään.

Tiedoksi: ei, minä en todellakaan käytä mitään laittomia päihteitä.

Nat_Ural sanoi:
Niin, eiköhän se käyttötapa olisi jotain muuta kuin suonensisäinen laillisen heroiinin kohdalla (useimmissa tapauksissa). Jotta peli olisi reilua, pitäisi varmaan verrata alkoholin suonensisäiseen käyttöön sellaisesessa tilanteessa, jossa käytetyn aineen vahvuus ei ole tiedossa :)

Saivartelua kuomaseni, saivartelua ;)

Sumu sanoi:
täällä kyllä räksytetään ihan olemattomia perusteluja huumeiden käytön hienoudesta ja siitä miksi joku henkilö X niitä käyttää. Tähän mennessä en muista kuin yhden henkilön, joka olisi tässä threadissa tunnustanut käyttävänsä huumausaineita ja kirjoittanut JÄRKEVIÄ kommentteja omasta käytöstään.

Moni on varmasti sitä mieltä ettei pidä erityisen järkevänä tunnustaa omaa käyttöään edes nimimerkin takaa.

Sumu sanoi:
Tiedoksi: ei, minä en todellakaan käytä mitään laittomia päihteitä.

No harvanpa poliisin sitä olisi järkeä tunnustaakaan. Sen enempää kuin roinaamistakaan. Minäkään en ole koskaan kasvattanut laittomasti pilveä opiskelijaboksini komerossa, enkä etenkään ole polttanut sitä. Ikinä. Pois se minusta.

hemmmo sanoi:
Paha kysymys, sillä Suomessa ei tainnut pahemmin kannabista liikkua vielä 40 vuotta sitten. Ainakaan niin suurissa määrin, että joku tämän palstan lukijoista sattuisi edes kohtalaisella todennäköisyydellä tuntemaan sellaisen.
Pienennetäänpä sitten aikarajaa :) 70-luvulla kannabista ainakin liikkui Suomessakin, joten varmasti joku tuntee yli 20 vuotta kannabista käyttäneitä. Ovatko vielä kohtuukäyttäjiä ja onko kaikki ok?

"Hyvä ja perusteltu mielipide. Tässä viestiketjussa on muuten nyt jo 250 viestiä ja 95% kirjoittajista vastustaa huumeita ja narkkareita. Loput 5% sitten räksyttää koottuja selityksiä oman käyttönsä puolustamiseksi. Narkkarit saunan taakse, asia loppuun käsitelty."

Et viitsisi vähän lukea ja ottaa opiksesi? Noista vastustajista oikeastaan kaikki ovat esittäneet perusteluiksi jotain valheita ja vääriä tietoja, jos ovat ollenkaan vaivautuneet perustelemaan... :rolleyes:

"Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että täällä kyllä räksytetään ihan olemattomia perusteluja huumeiden käytön hienoudesta ja siitä miksi joku henkilö X niitä käyttää. "

Miksen itse huomannut pahemmin mitn ylistystä missään ? Se hasis-piikitys-mikälie stoori jossain vaiheessa nyt oli ihan ilmiselvästi paskaa läppää vain.

Kyllästynyt... sanoi:
Miksen itse huomannut pahemmin mitn ylistystä missään ? Se hasis-piikitys-mikälie stoori jossain vaiheessa nyt oli ihan ilmiselvästi paskaa läppää vain.

Paskaa? En nyt sanoisi. Hienostunutta ja kohtuullisen älykästä vittuilua mielestäni..

uga sanoi:
Paskaa? En nyt sanoisi. Hienostunutta ja kohtuullisen älykästä vittuilua mielestäni..

Mutta sellaista tekstiä on moraalitonta kirjoittaa mihinkään muualle kuin hUUmeista edes jotain tajuavien forumeille, täällä ainakin tuntuu olevan niin käsittämättömän tyhmää väkeä että ottavat sen tekstin tositarinana :kakka:

hemmmo sanoi:
Mutta yleisesti tässä ketjussa on kaksi yleista harhakäsitystä pistänyt silmään. Ensinnäkin kun puhutaan narkkareista, niin annetaan kuva ikäänkuin ne huumeet olisivat heille juuri se ongelma numero yksi. Itse kyllä väitän että niistä narkkareista ei juuri kukaan olisi ns. tavallinen työssäkäyvä/opiskelija, vaikka he eivät olisi koskaan edes kokeilleet huumeita. Siis yleensä narkkarit ovat moniongelmaisia ihmisiä, jotka sitten ajautuvat huumeiden käyttöön. Toki tuollaisille henkilöille huumeet aiheuttavat lisää ongelmia, mutta se huumeiden käytön käsistä karkaaminen on ainoastaan ilmenemismuoto elämänhallinnan puutteelle. Samat henkilöt kyllä luultavasti hankkisivat itselleen myös ongelmia alkoholilla, mikäli laittomia huumeita ei olisi saatavilla.
Toinen harhakäsitys on se kun ihmiset ovat nähneet muutaman rappionistin, niin he ajattelevat kaikkien huumeidenkäyttäjien olevan sellasia. Ei se niin ole. Eihän lähellekkään kaikkien huumeiden käyttö edes näy päällepäin ja moni tajuaa pitää turpansa kiinni siitä väärässä seurassa. Esimerkiksi amfetamiinin kohtuukäyttöä on aivan mahdoton päätellä tuntemattomasta henkilöstä. Yleensä pireissään ollaan vaan pirteämpiä ja puheliaampia eikä mitään sekavuutta tai humalatilaa ole havaittavissa. Siis ne varsinaiset narkkarit on vain se näkyvä osa siitä huumeiden käyttäjien todella laajasta kirjosta. Se siisti ja fiksu porukka pysyy hiljaa ja näkymättömissä ja heistä ei kukaan ajattele heidän olevan huumeiden käyttäjiä.

TOTTA. Harmi vaan, että suuri osa ihmisistä ei näytä näitä asioita tajuavan.

Kyllästynyt... sanoi:
täällä ainakin tuntuu olevan niin käsittämättömän tyhmää väkeä että ottavat sen tekstin tositarinana :kakka:

No tuskinpa, jos ovat seuranneet palstaa hieman pidempään kuin sinä. Siinä viestissä ei ollut mitään vahingossa, ei edes (tai etenkään) nimet.

Tätäkin threadia seuraa parhaillaan ~30 palstalaista. Ovatko he kaikki käsittämättömän tyhmiä? Tokkopa. Jonkinlaista älykkyyttä sekin on että asia edes kiinnostaa, oli mielipiteiden takana sitten miten vähän tai paljon faktoja ja järkeä hyvänsä.

Suomessa on liikaa nukkuvien puolueeseen kuuluvaa jengiä, jota ei kiinnosta pätkääkään yhtään mikään yhteiskunnallisesti merkittävä.

hemmmo sanoi:
Tässä on pieni yleinen väärinkäsitys. Heroiini ei itsessään rappeuta elimistöä kovinkaan pahasti. Sen sijaan yleensä narkkaaminen elämäntapana rappeuttaa.
...

Joo, eihän se itse heroiini muuta aiheuta kun "pikkusia" pysyviä muutoksia aivojen välittäjäaineissa ja lopulta tarvitaan sitä annosta vaan päästäkseen edes normaalitilaan :rolleyes: Kyllä mun mielestä siihen heroiinin käyttöön liittyy myös oma alakulttuuri ja se elämäntapa. Ja jos unohdetaan rikollisuus yms. niin suurempana riskinä on myös veriteitse tarttuvat taudit sekä infektiot.

Hankaluus tässä keskustelussa tietysti on se, että puhutaanko nyt huumeittein satunnaiskäytöstä vai jatkuvasta käytöstä. Kuten hemmo sanoi, harvakseltaan käyttäviä ei välttämättä erota muista.

En kyllä yleistäisi tuota täysin, että narkkareilla ei olisi muutenkaan tullut hyvää tulevaisuutta. Syyt aineiden aloittamiseen on niin erilaisia. Ehkä osalla voi ollakin niin, mutta ei läheskään kaikilla. Tai ne muut ongelmat voivat olla sellasia, mille voisi tehdä jotain. (Esim. Herkkä ihminen ei kestä vastoinkäymisiä ja helpottaa oloa päihteillä....)

Itse en kannata huumeita ... ja oikeastaan en viinaakaan. On sitä tämänkin pienen iän aikana törmännyt niin moneen surulliseen tarinaan johon päihteet liittyy :(

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom