Tätä mantraahan meille hoetaan pienestä pitäen. Sinäkin voisit kuitenkin yllättyä, jos näkisit tutkittua tietoa siitä miten perhetausta vaikuttaa 2000-luvun Suomessa nuorten opiskeluun. Mutu-veikkaukseni on, että enemmän kuin 1980-luvulla, sillä luokkaerot ovat nykyään jyrkempiä. Ja jos sosiaaliluokkien erot yhä kasvavat, luulen että kehitys jatkuu. Esim. Raimo Sailas (ei, mulla ei ole lähdettä) on todennut, että tuo tasa-arvoargumentti ontuu siksi, että käytännössä hyviin kouluihin hakeutuvat kuitenkin varakkaiden lapset. Pakko kai tämä on tulevaisuudessa huomioida myös koulutuspolitiikassa ja opiskelun tukemisessa.
Perhetausta vaikuttaa varmasti opiskeluihin. Ensinnäkin pienestä pitäen opittuja asenteita on vaikea muuttaa, ja jos lapsi on pienestä pitäen kuullut 'herrat vs. duunarit' narinaa niin todennäköisesti omakin mielipide kallistuu vasemmalle.
On eri asia käydä Jakomäen ala-astetta monikulttuurisessa ympäristössä ja yrittää tehdä keittiössä koulutehtäviä kun työtön isukki pieree sohvalla olut kädessä 24/7, kuin että olisi kasvanut esim. kahden korkeakoulutetun ihmisen skidinä omakotialueella Espoossa ja pienestä pitäen nähnyt ihan toisenlaisen aikuisen mallin.
Jotkut ihmiset jaksavat silti ponnistaa huonoistakin lähtökohdista ja pyrkiä omiin tavoitteisiinsa, ja toisaalta jotkut kultainen lusikka suussa syntyneet, joille annetaan kaikki tarjottimella, eivät koskaan opi tekemään mitään tavoitteidensa eteen.
Perhetaustan lisäksi myös kaveripiiri vaikuttanee opiskeluihin ja sitä kautta myös myöhempään elämään. Eräs viisaus sanoo että jos haluat tietää miehen tulot, tsekkaa hänen 10 parhaan kaverinsa tulot ja saat siitä keskiarvon. Vaikka vertaus on ärsyttävän materialistinen, se on silti mielestäni myös tavallaan realistinen. Sama pätee mielestäni myös työtehtäviin. En voi yleistää, mutta harvoin SOL-siivoojat hengaavat vaikkapa pankkien salkunhoitajien kanssa, tai pitkäaikaistyöttömät alkoholistit lakimiesten kanssa.
Mun mielestä ihmiset kuitenkin pyrkivät tietylle tasolle. Joillekin se taso on Lukio + RUK + HKKK ja mielenkiintoiset kehittämis- ja johtotehtävät kansainvälisessä ympäristössä, joillekin se taso on Keravan ammattikoulu + 40 vuotta putkiasentajana (ei välttämättä yhtään paska valinta), joillekin se taso on sossun tuki + perjantaipullo. Jotkut ovat tyytyväisiä valintaansa ja jotkut eivät.
Mua motivoi tosi paljon erilaiset pienet tarinat ihmisistä, jotka jaksavat yrittää eivätkä vaan jälkikäteen harmittele että olisin minäkin. Tämä palsta on hieno esimerkki siitä, että kovalla duunilla ja 24/7 työllä on päästy todella pitkälle roina.da.ru:sta. Toinen motivoiva esimerkki on Hulkki, jotkut tietysti ajattelevat että hullu mies kun kuluttaa koko nuoruutensa nenä kirjassa tai salilla. Samat arvostelijat valittavat 20 vuoden päästä Miken M5 bemarikokoelmasta tai Hulkin optiomiljoonista ja siitä että mies vaan raapii persettä johtajan penkillä eikä tiedä mistään mitään.
Khrm
jottei tämä perjantai-illan ajatuksenvirta ihan ohittaisi threadin aihetta, tiivistetään sanoma yhteen lauseeseen: Eivät ne tuloerot synny tyhjästä.