Tulisen ruuan ystäville!

Onko esim. Insanity soossissa mitään makua vai vaan poltetta? Ja tietty jos jotain maukkaita miedompia kastikkeita on niin ilolla nekin huomioidaan, ainahan niitä voi terästää.

Helvetin tulinen ja imho. pahan makuinen. Oli semmonen palaneen fariinisokerin tms. maku josta en tykännyt ollenkaan.

Testaa cajohns10, se on maukas ja *tulinen*. Kyllä pelkästä chilistäkin saa tehtyä soosin joka ns. potkii ja menee sinne 100k+ kerhoon. Briteistä tilattu naga morich soosi oli kans buenoa kamaa, lähinnä chilipyrettä ja maistui kyllä juuri oikealle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Insanity sauce ei tosiaan ihan sellaisenaan sovi etenkään pöytämausteeksi mutta kun laittaa normaaliin ketsuppipulloon teelusikallisen tai pari insanityä ja teelusikallisen nestesavua niin aijai kun tulee ehkä parasta ikinä :)

Onnistuu myös tuoreilla murskatuilla habaneroilla.

Insanity sauce ei tosiaan ihan sellaisenaan sovi etenkään pöytämausteeksi mutta kun laittaa normaaliin ketsuppipulloon teelusikallisen tai pari insanityä ja teelusikallisen nestesavua niin aijai kun tulee ehkä parasta ikinä :)

Tuollaisessa setissä insanity varmaan toimiikin ja maku ei pääse dominoimaan liikaa. Itse käytin insanityn ranskalaisten ja lihapullien kanssa dippinä niin kokemus oli aika karmaiseva jokaisella syöntikerralla.

Eilen sain ja tuli testattua paria tuotetta.

Sipsit
Blair's death rain parmesan habanero: Pussin kyljessä lukee medium, vaimolle yksi pala oli liikaa eikä todellakaan maistanut enää. Minulle se oli kohtalaisen vahvaa, miellyttävän makuista ja todellakin ihan naposteltavaa leffan ohella. Nopealla temmolla kun naposteli niin tulisuus iskee kovaankin tyyppiin. Suosittelen ehdottomasti tulisista pitäville, ei ole liian tulista ja pussin kokokin on just hyvä "bodareille" 57g

Blair's death rain habanero: Pussin kyljessä lukee XxX hot, vaimo ei edes kokeillut pienen pientä palaakaan. Itsekin myönnän, tää oli liian tulista. Ei mitää leffanaposteltavaa, kun tätä ei voi todellakaa napostella ainakaan mun sietokyvyllä. Puoliska/yks pala ja kannattaa rauhottua pariksi minuutiksi. Pussista pystyi syömään n. 5-7 palaa ja loppu säästyikin tälle illalle. Hinta on aika halpa joten kannattaa ehkä kokeilla kerran elämässä, mutta mun suosikkia siitä ei tuu.. 57g

Sipseistä on vielä 1 pussi parmesan habaneroa, onneksi. Se oli herkkua ja sitten sen lisäksi cajunia joka on luokkaa hot, ehkä se on just paras tai sitten ei. Säästän vielä kun se on iso pussi.

Kastikkeet:

Blair's original death sauce: Tätä odottelin ja luokitus 6/10 arvelin että se on meikäläisen sietokyvyn ylärajoilla. Noh avasin pullon varovasti ja maiston hitusen raakana ennen pizzan maustamista. Yllätys olikin melkoinen, ei se NIIN tulista ollutkaan mutta erittäin hyvää. Ekaksi laitoin pizzaan hyvin vähän ja aloitin varovasti kun kokemusta ei todellakaan ollut. Pikkuhiljaa löysin sopivan annostuksen ja kulinaristinen nautinto oli taattu. Tulisuus iski mitä nopeammin söi ja mitä enemmän oli syönyt. Maku oli paras mitä olen maistanut, tosin mähän en ole maistanut tähän asti kuin jotain kauppojen mössöjä joten en ehkä ole häävi sanomaan. Jos nyt habanero tabascoon vertaa (eli siihen "vahvaan") niin tämä on kyllä ehkä paljonkin vahvempaa ja lisäksi paljon paremman makuista eikä kovinkaan etikkaista tai sitä ei ainakaa maista.

Toinenki kastike odottaa testausta eli Blair's salsa de la muerte joka onkin luokkaa 8/10 eli se varmasti alkaa olla jo oikeasti mun tavaraa tai ehkä jo ihan ylärajoilla.

Ja kun nyt kauppaan vertaisi niin kaupan sipsit ei ole mistään kotoisin verrattuna edes tuohon parmesan habanero versioon ja oma sietokyky n. 1tl habanero tabascoa raakana kurkusta alas ei ole temppu eikä mikään. Jos nyt haluaa johonki verrata.

Näyttää heinän puutarhalla olevan vuoden viimeiset tuoreet chilit myynnissä. Noi on kyllä laatua, jos tulisemmasta tykkää. Näppärähän tekee vaikka sit oman habanerosoosin tms. Huomattavasti parempaa kamaa kuin mitä normaalisti kaupasta löytää sekä maun että poltteen puolesta.

Tilasin tuolta Salosta Habaneroja. Laatikkoon menee 2 ja puoli KILOA! Voiko niitä pakastaa kokonaisina semmoisenaan? Tuosta on loppuelämäksi.

PS aiheuttaako chilit pahanhajuista hengitystä?

Tilasin tuolta Salosta Habaneroja. Laatikkoon menee 2 ja puoli KILOA! Voiko niitä pakastaa kokonaisina semmoisenaan? Tuosta on loppuelämäksi.

Voi pakastaa sellasenaan. Oma kokemus on, että pysyy hyvänä semmoisen 8-12kk pakkasessa. Sen jälkeen maku on ainakin minun suuhun huonontunut. Kannattaa pestä ja kuutioida chilit ja pakastaa vaikka muovisiin jääpalarasioihin. Saa heittää suoraan pakkasesta ruuansekaan kuution. Mukavan helppoa. Kuivaaminen on ehkä paras tapa säilöä pieneen tilaan ja pitkäksi aikaa.

Chilivodka on aika bueno juttu mihin voi haaskata tuoreita :)

Voi pakastaa sellasenaan. Oma kokemus on, että pysyy hyvänä semmoisen 8-12kk pakkasessa. Sen jälkeen maku on ainakin minun suuhun huonontunut. Kannattaa pestä ja kuutioida chilit ja pakastaa vaikka muovisiin jääpalarasioihin. Saa heittää suoraan pakkasesta ruuansekaan kuution. Mukavan helppoa. Kuivaaminen on ehkä paras tapa säilöä pieneen tilaan ja pitkäksi aikaa.

Chilivodka on aika bueno juttu mihin voi haaskata tuoreita :)
Kiitoksia.

Kaippa sitä ainakin puolet pitäisi kuivata jos kerran pakastimessa säilyvyys ei ole maailman paras. Uskoisin, että tuo määrä ei ole vuodessa syöty.

No niin nyt on päästy testailemaan soosseja ja sipsejä. Blair's Habanero Chipseillä aloittelin ja kyllä niitä tais mennä puolen pussia, ihan ok makuisia, odotin vaan että ois ollut huomattavasti tulisempia. El Yucateco Green Habanero Sauce ja Blair's Salsa De La Muerte oli vuorossa seuraavaksi, noista toi ensimmäinen maistui minulle paremmin mutta hyviä soosseja olivat kumpainenkin.

EDIT: Ja pitihän sitten myös sitä insanity soossia testata. Huh huh. pari tippaa kielelle riitti kyllä minulle, aika tulista on

Pieni satsi. En ees tiennyt, että Habat on noin suuria. Puolet ehkä laitettu pakkaseen ja siitäkin tuli kaksi pakestepussia melkein ihan täyteen.

attachment.php

Tälläinen tuli eilen vetästyä tuolla Tampereen Napolissa. Oli kyllä hemmetin hyvää ja ainakin mun makuun riittävän tulista. Jos joku "ammattilainen" on ton käynyt syömässä, niin voisi kommentoida kuinka tulista tuo "oikeasti" on.

Toro Vesuvio
Härkää, kaktusta, habaneroa, ananasta ja mozzarellaa 9,90 €

HUOM! Habanero-chili, tulisuusaste 10 (+)

Chililajikkeiden tulisuuden osoittamiseen käytetään usein asteikkoa 0–10, joka ei ole kuitenkaan lineaarinen vaan 10-lukeman chili voi
olla 2 kertaa niin tulinen kuin lukeman 9 chili. Tulisuus voi vaihdella
runsaasti samasta kasvista poimittujen hedelmien välillä, joten tämä
asteikko on vain suuntaa antava. Tapasco on muuten tulisuusasteikolla mitattuna 9.

Habanero-pizzat nautitaan vain omalla vastuulla!

Tapasco on muuten tulisuusasteikolla mitattuna 9.

:anssi: jos tällä tarkoitetaan Tabasco-kastiketta.
Se etikkainen tomaattikeitto ei ole tulista nähnytkään.

Se etikkainen tomaattikeitto ei ole tulista nähnytkään.
Paitsi habanero-tabascona, mutta se ei silti poista sitä etikkaa siitä...

Mikä vastaava kastike ei ole etikkainen? Suositelkaas jotain? Tulisuus sais olla tuon habanero-tabascon luokkaa..

Pitsojen päälle yms. tulee laitettua tuota Sambal Oelekia. Antaa sopivasti lisää makua. Makunsa puolesta voittaa kyllä nuo etikkaliemet.

Red devil-olutmakkarat (en muista valmistajaa, noita saa ainakin Tammiston Jättijaosta Vantaalta sekä oluthuone Kaislasta Helsingin Kaisaniemestä) ovat muuten ihan kivoja "pikkupurtavia" pienellä polttelun kutkutuksella. Ei siis todellakaan tulista, mutta sellaista pientä lämmitystä.

Habanero tabascon kanssa samaa luokkaa olisi varmaan Amazonin Habanero sauce, mutta mielestäni Tabasco habanero pieksee sen ihan 6-0 kaikkien ominaisuuksiensa perusteella. Itselleni tuo on juuri sopivan tulista ja sopivan vähän etikkaista jokapäiväisen leipäni päälle :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom