Tulisen ruuan ystäville!

Omskakas

Delgado fan club
VIP
Kauan odotettu ja kaivattu Habanero Tabasco on rantautunut Suomeen ja saatavilla useammastakin liikkeestä. Sitä löytyy ainakin Stockmannin herkkuosastoilta ja Keskisen kaupasta. Kyseessä on soosi, joka voittaa tavallisen Tabascon reilusti niin maussa kuin tulisuudessakin (vihreästä tiskivedestä ei edes puhuta). Voin lämpimästi suositella sitä kaikille tulisen ruuan ystäville. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos tästä. :worship:

Oho, pitääpä alkaa katsella kauppojen hyllyjä. Mietinkin just viime viikolla, että tulisipa tuota Suomeenkin myyntiin.

Habanerohan on chileistä kaikkein tulisin! Kun normaali chilin tulisuus arvo on 2-5 habanerolla se on täydet 10 joten kannattaa kiinnittää huomiota kun sitä menee ruokaansa lisäilemään ;) En tiedä kiinnostaako tämmöinen löpinä mutta piti hieman viisastella :D:D

metalchef87 sanoi:
Habanerohan on chileistä kaikkein tulisin! Kun normaali chilin tulisuus arvo on 2-5 habanerolla se on täydet 10 joten kannattaa kiinnittää huomiota kun sitä menee ruokaansa lisäilemään ;) En tiedä kiinnostaako tämmöinen löpinä mutta piti hieman viisastella :D:D

Jos vertaa vaikka jalapenoa (arvo 5) habaneroon (arvo 10), voi todellinen tulisuusero olla jotakuinkin 100-kertainen. Että sillä mielellä niitä tuoreita habaneroja maistelemaan. :) Mutta kysehän on siis maustekastikkeesta, jossa habaneroa on toki laimennettu oheismausteilla. Puoli teelusikallista ko. kastiketta kerralla suuhun sai kyllä suussa kohtalaisen voimakkaan poltteen aikaan. :eek: Ruuan kanssa toimi huomattavasti paremmin.

Ei ehkä ihan mun juttuni, mä kun tykkään just tosta "vihreästä tiskivedestä" :D Ei oo jotenkin niin etikkaista mitä toi tavallinen. Tuli vaan tässä mieleen, että miksei noita löydy yhtään isommissa puteleissa?

Omskakas sanoi:
Puoli teelusikallista ko. kastiketta kerralla suuhun sai kyllä suussa kohtalaisen voimakkaan poltteen aikaan. :eek: Ruuan kanssa toimi huomattavasti paremmin.
Ehkä sitä on taas heti aamusta virkeä, kun tuommoista heittää teelusikallisen naamaan. :D

Heh, tuo vihreä tiskivesi on aika turhaa. Sitä pystyy juomaan vaikka puoli purkillista kerralla eikä tunnu missään. Ei siis polta tai mitään.

Jos joskus maistatte ihan tuoretta habaneroa niin kannattaa muistaa että kapsaisiini (poltteen aiheuttava aine) on rasvaliukoinen eli vaikka juot 10 litraa vettä ei se vähennä tulisuuden tunnetta!

Emmah sanoi:
Ei ehkä ihan mun juttuni, mä kun tykkään just tosta "vihreästä tiskivedestä" :D Ei oo jotenkin niin etikkaista mitä toi tavallinen. Tuli vaan tässä mieleen, että miksei noita löydy yhtään isommissa puteleissa?

Löytyy kyllä. Aina gallonaan asti, muttei valitettavasti Suomesta.

Vielä mikä pitäisi saada Suomeen olisi tämä Chipotle savuchilikastike. Ostakaa nyt arvon pakkislaiset tätä kauppoihin tullutta uutuutta, jotta kauppiaat taas laajentavat valikoimaansa. :)

Edit: pistetty parempi linkki chipotle-kastikkeeseen

Tulisin tällä hetkellä luotettavasti mitattu chililajike on Red Savina Habanero (Capsicum chinense), jonka tulisuudeksi on korkeimmillaan mitattu 577 000 scovillea.
Tabasco on 9 scovillea.

E:Scovillen sijasta chililajikkeiden tulisuuden osoittamiseen käytetään usein asteikkoa 0–10, joka ei ole kuitenkaan lineaarinen vaan 10-lukeman chili voi olla 2 kertaa niin tulinen kuin lukeman 9 chili

Tabascot ovat yleensä melko etikkaisen makuisia, tai sitten varsinaista makua ei ole, vaan pelkkä polte. Enconan kastikkeisiin kannattaa myös tutustua, jos sattuu löytämään jostain. Tampereelta ainakin löytyy Punnitse&Säästä -liikkeistä. Etikan haju voi olla melko voimakaskin, mutta maku on sitten asia erikseen, sieltä pystyy helposti erottamaan tuon habaneron herkän arominkin, ennenkuin polte hyökkää kimppuun :D Nyt testissä myös habanero-mango-passio-kastike. Sopii riisin kanssa yhteen ihan mielettömän hyvin.

Joona sanoi:
Tabascot ovat yleensä melko etikkaisen makuisia, tai sitten varsinaista makua ei ole, vaan pelkkä polte. Enconan kastikkeisiin kannattaa myös tutustua, jos sattuu löytämään jostain. Tampereelta ainakin löytyy Punnitse&Säästä -liikkeistä. Etikan haju voi olla melko voimakaskin, mutta maku on sitten asia erikseen, sieltä pystyy helposti erottamaan tuon habaneron herkän arominkin, ennenkuin polte hyökkää kimppuun :D Nyt testissä myös habanero-mango-passio-kastike. Sopii riisin kanssa yhteen ihan mielettömän hyvin.

Enconan kastikkeita olen kuullut muidenkin suosittelevan. Pitää ehdottomasti maistaa, kun käsiini sellaista saan.

Habaneron aromi on minusta muuten kaikkea muuta kuin 'herkkä'. Ruokaan ei paljoa edes tarvitse laittaa tuoretta habaneroa, kun sen raikkaan hedelmäinen maku jo puskee läpi. MmmMmmmMMmm... :D

Emmah sanoi:

Vihreä tiskivesi iskee muhunkin ihan täysillä! Etenkin pizzan päälle pitää "tiskivettä" saada, ai ai... :kuola:

Njää. Kyllähän nuo Tabascot menee, mutta on turhan etikkaisen makuisia. Yleensä käytän ihan chilirouhetta tai Bali Kitchen Erittäin tulinen chilikastike:tta. Siinä on vähän valkosipuliakin. Se valkosipulitabasco on kyllä mielestäni parasta tabascoa, "tiskivesi" on myös hyvää pizzan päällä.

Valkosipulitabasco on kyllä ehdottomasti parasta mitä olen maistanut, tosin tuota habanerotabascoa pitää ostaa heti kun osuu silmään jossain kaupassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom