tulevaisuuden lapset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ADEBIS
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt kannattaisi varmaankin ajatella, ketä tuonne eduskuntaan äänestää seuraavalle kaudelle. Homma menee jo niin sairaaksi, että pelolla odotellaan seuraavaa siirtoa.

No nimenomaan, tämä taas helpotti kyllä äänestystä jatkossa. Musta lista selkiytyi huomattavasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä toi luonto-argumentti on kestämätön koska meidän luontokäsityksemme muuttuu koko ajan sitä mukaa kun tiede ja teknologia kehittyvät. Yleinen tietoisuus vaan valitettavasti tulee yleensä perässä kun on nämä eettis-moraaliset, poliittiset ja tunteelliset vaikuttimet. Mua kiinnostaisikin tietää, että mikä on tämä "luonto" johon vedotaan ikään kuin itsensä selittävänä, annettuna ja olemassaolevana "faktana", jonka lakeja vastaan ei voi eikä pidä taistella.

Mikä ihmeen "luonto" siis? Meillä on vain kulttuurisesti ja sosiaalisesti tuotettuja käsityksiä siitä, mitä tuo "luonto" voisi milloinkin olla.

Olen erittäin iloinen, että laki meni läpi siten, että mahdollisimman monella lapsella on yhteiskunnan hyväksymä oikeus syntyä rakastavaan kotiin.

Mun mielestä toi luonto-argumentti on kestämätön koska meidän luontokäsityksemme muuttuu koko ajan sitä mukaa kun tiede ja teknologia kehittyvät. Yleinen tietoisuus vaan valitettavasti tulee yleensä perässä kun on nämä eettis-moraaliset, poliittiset ja tunteelliset vaikuttimet. Mua kiinnostaisikin tietää, että mikä on tämä "luonto" johon vedotaan ikään kuin itsensä selittävänä, annettuna ja olemassaolevana "faktana", jonka lakeja vastaan ei voi eikä pidä taistella.

Mikä ihmeen "luonto" siis? Meillä on vain kulttuurisesti ja sosiaalisesti tuotettuja käsityksiä siitä, mitä tuo "luonto" voisi milloinkin olla.

Olen erittäin iloinen, että laki meni läpi siten, että mahdollisimman monella lapsella on yhteiskunnan hyväksymä oikeus syntyä rakastavaan kotiin.

Ja lisää yh-äitejä tää maa kaipaakin:david:

Näin on!

Yksi juttu, mitä täällä ei ole mainittuna on se, että osa näistä lain tarkoittamista naisista ovat kykeneväisiä hedelmöittymään, mutta koska ei ole miestä, he turvautuvat keinohedelmöitykseen. Mikäli tuo laki olisi mennyt läpi, nämä naiset olisivat varmasti lähteneet etsimään siementä "vapailta markkinoilta". Olisi se kuitenkin väärin miehiä kohtaan, jos joku nainen hakee heiltä vain hedelmöittymistä eivätkä he koskaan saisi tietää olevansa jonkun lapsen isiä.

Ymmärtääkseni yhteiskunta ei osallistu hedelmöityshoitojen kustannuksiin kovinkaan laajalti.

Kas, vaihteeksi eduskunta teki hyvän päätöksen.

Käytäntöhän on ollut jo ties kuinka kauan, että sinkut ja lesbot saavat ruiskuttaa itsensä hedelmällisiksi Suomessa. Olisi ollut aika kummallinen siirto jos se nyt yhtäkkiä olisi kielletty. Näitä surullisia isättömyydestä traumoja ja mielenhäiriöitä saaneita, moraaliltaan vinoutuneita yksinhuoltajien ja lepakoiden lapsia kun ei ole tainnut oikein juuri suurista manauksista huolimatta. Sen sijaan onnellisia hedelmöityshoidon kautta syntyneitä lapsia taitaa olla enemmistö niin heteropareilla kuin näillä vähemmistön edustajillakin. Tarkistanut en ole, mutta veikkaisinpa vahvasti, että päinvastaista todistavaa tutkimustakaan ei ole, kun näin selvillä äänilukemilla meni eduskunnassa homma läpi.

Ei voi kuin ihmetellä, että onko vastustajilla kannalleen tunteitaan lukuunottamatta ensimmäistäkään edes pintapuolista tarkastelua kestävää perustelua. Katsoessani luontoa, jossa kannibalismi on enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja viidakon laki tosiaankin kirjaimellisesti se viidakon laki, niin en voi kuin ihmetellä, että joku haluaa sitoa moraalikysymykset ja niiden ratkaisut sinne. Eivät ihmiset ennenkään ole sitä etiikkaa pensaasta etsineet eivätkä onneksi ole aloittaneet sitä vieläkään.

Kristittyjen kanta on tavanomaiseen tapaansa ihmeellinen. Kaikin puolin sitä kannatetaan lapsen oikeuksia siihen ja lapsen oikeuksia tähän yleensä samalla korostaen kuinka pahasta se abortti on eli rivienvälistä kannatetaan kaikenlaista teiniäitiydestä epämääräisiin orpokotijumituksiin. Sitten toivottuja lapsia ei sovi hankkia, kun suhteesta puuttuu kokonaan toinen osapuoli tai sillä toisella osapuolella ei jalkovälissä olekaan tarpeeksi ulokerikasta kikkiä. Kyllä isän mallille on itsestäänselvästi oma paikkansa, mutta väite, että se on niin välttämätön, että lapsen on parempi jäädä kokonaan syntymättä kuin olla ilman sitä mielestäni aika järkyttävä. Mutta tosiaan, mitäpä uutta tässä. Minulta on aina mennyt yli hilseen uskovien näkökannat tiettyihin asioihin, eikä muutosta näy tulevan...

Mitään ei ole taidettu sanoakaan edes käytännön syistä vielä. Tässähän oltiin kieltämässä hedelmöityshoitojen antamista, ei sen hankkimista. Kiellon jälkeen hoito olisi vaan haettu muualta, hesari epäili vahvojen muistikuvieni mukaan, että Viro olisi voinut olla suosittu paikka. Enpä tiedä klinikoiden tasosta pahemmin mitään, mutta mielikuvat ovat vahvasti sitä, että kaikenlaiset HIV-positiiviset narkkaribeduiinit voivat tulla hakemaan spermapankista porojaan vastaan käteistä, jolla sitten ostella bongin täytteet illaksi. Tätä jälkikasvua olisi sitten varmaan kivempi maailmaan saatella.

Anyway, ehkä monimutkainen eettinen ongelma joillekin, mutta minä näen vain onnelliset lapset, joilla on onnelliset vanhemmat eli win-win-tilanteen, jota vastaan minulla ei todellakaan ole mitään. Suomessa on muutenkin jo riittävän kehno syntyvyystilanne, ettei sitä tarvitse enää enempää huonompaan jamaan ajaa. On vaan hyvä, että valtiovaltakin liputtaa sen puolesta, että pienet suomalaiset ovat täysin tervetulleita jopa hiukan erikoisempiinkin perhemuotoihin. I rest my case.

Näin on!

Yksi juttu, mitä täällä ei ole mainittuna on se, että osa näistä lain tarkoittamista naisista ovat kykeneväisiä hedelmöittymään, mutta koska ei ole miestä, he turvautuvat keinohedelmöitykseen. Mikäli tuo laki olisi mennyt läpi, nämä naiset olisivat varmasti lähteneet etsimään siementä "vapailta markkinoilta". Olisi se kuitenkin väärin miehiä kohtaan, jos joku nainen hakee heiltä vain hedelmöittymistä eivätkä he koskaan saisi tietää olevansa jonkun lapsen isiä.

Ymmärtääkseni yhteiskunta ei osallistu hedelmöityshoitojen kustannuksiin kovinkaan laajalti.

Turvautukoot epätoivoisimmat yksinhuoltajaksi haluavat vaikka niihin vieraisiin miehiin. Tämä päätös antaa sellasen kuvan, että nyt meillä on uusi yleisesti hyväksytty perhemuoto, äiti ja koeputkilapsi. Ei sellaisesta pitäis yrittää tehdä mitenkään normaalia. Toisaalla syydetään rahaa ja voimavaroja äitien ja isien yhdessä pitämiseen (perheneuvolat, pariterapiat jne.), jotta lapsi saisi elää tasapainoisessa kodissa ja erolta vältyttäisiin. Toisaalla sitten oikein tekemällä tehdään yh-perheitä.

Olkoon mahdollista ja olkoon vaikka sitten luonnollistakin ja tasa-arvoista ja ties mitä, mutta väärin se on ja surullista ja helvetin huolestuttavaa. Mulla on oikeasti paha mieli siitä, että näin kävi. Nyt ei ole enää paluuta. Mihin tämä maa on oikeen menossa :itku: Mä pidän itseäni suvaitsevaisena ihmisenä, mutta pikkuhiljaa alkaa tulla erilaisuus korvista ulos. Helvetin helvetti, kun pitää kaikkea uutta ja erilaista (homoseksuaalit, maahanmuuttajat jne.) paapoa niin maan pirusti, että kohta ei ole enää mitään entisestä jäljellä. Miksi. Mä menen sänkyyni itkemään. Järki on karannut nyt jotenkin niin kauas tästä meiningistä. Kuka mua voi lohduttaa, äääitiiiii :itku:

Lesbothan on pelkästään lesbouden takia automaattisesti onnelliset ja hyvät vanhemmat..

Lesbothan on pelkästään lesbouden takia automaattisesti onnelliset ja hyvät vanhemmat..

Ei, vaan sen takia että lapsi ja perheen perustaminen on huolella harkittu arvovalinta eikä esimerkiksi yhden illan vahinko.

En tunne ainuttakaan sateenkaariperhettä jossa lapsi ei olisi haluttu ja rakastettu.

Jos taas itse olen jonain päivänä lasta saamassa yksinäni, niin mieluummin haluaisin pienen perheeni saavan alkunsa turvallisissa, valvotuissa olosuhteissa kuin huijaamalla jonkun miehenpuolikkaan mukaan baarista vain anastaakseni hänen pikku-uimareitaan. Näin lapseni olisi saanut alkunsa rehellisesti ja rakkaudella, eikä jotain miestä hyväksikäyttämällä.

mua kyllä ihmetyttää tässä keskustelussa pari asiaa. tämä luonnoton-juttu. mitä ihmeen luonnotonta? mistä tänne maailmaan oikein jotain luonnotonta tulisi? mitä se olisi? jos lintu tekee pesän tai majava padon, se on osa luontoa ja luonnollista. jos ihminen tekee kesämökin, hiukkaskiihdyttimen tai hedelmällisyysklinikan niin onko ne sitten jotenkin muualta tulleita ja osa jotain mulle käsittämätöntä ei luontoa. mitä se siis oikein on joka on ei luontoa?
ai niin se toinen ihmetyttävä asia. miten se, että joku saa hedelmöityshoitoa, kun niin kovasti lasta haluaa, on joltain toiselta pois?

mua kyllä ihmetyttää tässä keskustelussa pari asiaa. tämä luonnoton-juttu. mitä ihmeen luonnotonta? mistä tänne maailmaan oikein jotain luonnotonta tulisi? mitä se olisi? jos lintu tekee pesän tai majava padon, se on osa luontoa ja luonnollista. jos ihminen tekee kesämökin, hiukkaskiihdyttimen tai hedelmällisyysklinikan niin onko ne sitten jotenkin muualta tulleita ja osa jotain mulle käsittämätöntä ei luontoa. mitä se siis oikein on joka on ei luontoa?

Kaikki mitä ihminen tekee on siis luonnollista sillä perusteella, että ihminen on eläin ja siten osa luontoa? Toki. Mene sinä sanomaan sille tytölle, jota naapurin setä raiskasi kuusvuotiaasta, että se on ihan luonnollista, koska setä on luontokappale. Se siitä kaiken ihmiseen liittyvän luonnollisuudesta.

Luonnollisuudella varmaan tarkoitetaan sellasta oletettua tilaa, joka on luonnon muokkauksen (ei ihmisen käden) tulos. On luonnollista, että mies yhtyy naiseen ja siitä syntyy vauva. Ei ole luonnollista, että mies yhtyy mieheen ja heille tulee postissa vauva (vaikka sekin on pian mahdollista, ei se silti ole luonnollista). Lintu tekee pesän ja majava padon, se on luonnollista. Jos lintu tekeekin yhtenä päivänä padon, se on luonnotonta. Biologit tietänevät paremmin kuinka maailmantila muuttuu siinä vaiheessa, jos linnut alkavat huolettomasti rakentaa patoja. Jotain ikävää siitä varmasti seuraisi. Got the point?

Kaikki mitä ihminen tekee on siis luonnollista sillä perusteella, että ihminen on eläin ja siten osa luontoa? Toki. Mene sinä sanomaan sille tytölle, jota naapurin setä raiskasi kuusvuotiaasta, että se on ihan luonnollista, koska setä on luontokappale. Se siitä kaiken ihmiseen liittyvän luonnollisuudesta...
....Got the point?

natsit tekivät mitä tekivät ja naapurin setä mitä teki, silti ne ovat osa luontoa eivätkä pääse siitä pois. pointtia en saanut.

:lol2: Ei hyvää päivää....:wall: Jos mä sanon, että kuusi, niin tarkotanko numeroa kuusi vai puuta nimeltä kuusi?

Öö? Et tiedä itsekään? Kuusi puuta? :D

Mitä kohtaa sä et tajunnut? Jokuhan tuossa juuri aiemmin yritti perustella, että hiukkaskiihdyttimet, hedelmällisyysklinikat ja kaikki muu ihmisestä tuleva on luonnollista, koska ihminen on osa luontoa kuten lintukin pesäänsä rakentaessaan. Mä vaan havainnollistin, että ihan oikeasti on olemassa _luonnotonta_ ja väärääkin. Tuon teorian mukaan kun mikään maailmassa ei olisi luonnotonta. Ihminen voi tehdä väärin (kuten teki mun esimerkin setä ja kuten tekee meidän poliitikot) ja ihminen voi tehdä myös väärää (ei tuu mieleen heti esimerkkiä, kun en mä sitä hiukkaskiihdytintäkään nyt jaksa vastustaa).

En tunne ainuttakaan sateenkaariperhettä jossa lapsi ei olisi haluttu ja rakastettu.
Saanks mää tehdä sulle semmosen julman kepposen, että korvaan ton ällöttävän ja mitääntarkoittamattoman sanan toisella. :)

Itsekään en tunne ainuttakaan "sateenkaariperhettä", jossa se lapsi, jos sellainen on, ei olisi alunperin ollut haluttu ja rakastettu.

Sen sijaan tunnen muutaman "ihan normi homo/lespoperheen", jossa se alunperin haluttu ja rakastettu lapsi on jäänyt eron tullen aivan yhtä ajopuun asemaan kuin yleensäkin avioeroissa. Vähintään. Ja ne "luonnonvastaista" :) seksiä harrastavat ihmiset, joita minä tunnen (jotka eivät välttämättä ole samoja yksilöitä kuin sinun tuntemasi ihqut) ovat ihmisinä keskimäärin yhtä perseestä kuin tuntemani heterotkin. Sillä erotuksella, että homo- ja lesbokulttuuriin näyttää jostain syystä kuuluvan (mitä mä oon nähny) suurempi painotus tohon seksuaalisuuteen, irrationaalisuuteen, parinvaihtamiseen ja yleiseen itsensä etsimiseen. Yhtä lailla ne perseeseen nussijat ja lättäpillun leikkijätkin eroo. Ja siinä erovaiheessa meno näyttäs olevan jopa railakkaampaa ja julmempaa kuin heteroilla.

pat sanoi:
Mitä kohtaa sä et tajunnut?
Nonni, ehdin jo poistaa viestin ja sä ehdit vastata.:D Siis...sanalla luonnollinen voidaan viitata siihen, että jokin asia on luonnonmukainen TAI, että joku asia on esim.tavanmukainen. Mun mielestä sä nyt sekoitit noi jutut keskenään..

Reino puhuu asiaa niin kuin aina.

Oma mielipide on se, että yksinhuoltajuutta ei ainakaan tule suosia, jo pelkästään sen vaikeuden vuoksi. Taloudelliset ongelmat, äidin töissä käyminen ja yksinäisyys, puhumattakaan siitä, ettei sitä isää ole oikeasti paikalla neuvomassa elämän tosiasioita ja kuskaamassa harkkoihin.

Mä olen teininä kasvanut yksinhuoltajaperheessä, ja se ei ollut herkkua. Ketään ei ollut kotona,

ikinä.

Reino puhuu asiaa niin kuin aina.

Oma mielipide on se, että yksinhuoltajuutta ei ainakaan tule suosia, jo pelkästään sen vaikeuden vuoksi. Taloudelliset ongelmat, äidin töissä käyminen ja yksinäisyys, puhumattakaan siitä, ettei sitä isää ole oikeasti paikalla neuvomassa elämän tosiasioita ja kuskaamassa harkkoihin.

Mä olen teininä kasvanut yksinhuoltajaperheessä, ja se ei ollut herkkua. Ketään ei ollut kotona,

ikinä.

Tämän voisi noteerata aika tuntuvasti, sillä Big Evil puhuu omista kokemuksistaan. Mikseivät nämä naiset voisi vain yksinkertaisesti hankkia miestä ennen lapsia.

Adebis: lähinnä tarkoitin, että jos lapsella olisi yksi vanhempi niin hyvä, jos kaksi niin vielä parempi. Ehkä sanailin tuon hieman huonosti mutta toivottavasti tämä selvensi.

Eikö luontoa ja biologiaa raiskattu pahasti jo siinä vaiheessa, kun hedelmöityshoidot sallittiin ylipäänsä? Luonnonvalinta kun säätelee lisääntymiskykyä ja lisääntymiskyvyttömyyttä heteropareillakin.

Näinhän se menee. Jos luonnonmukaisuudesta ja luonnonvalinnan noudattamisesta pidettäisiin kiinni, niin aika monet normaalina pidetyt lääketieteelliset toimenpiteet olisivat kiellettyjä.

Mitä sitä esimerkiksi turhaan korjaamaan heikkoa näköä silmälaseilla/piilinisseillä/leikkaamalla kun luonto on selvästi moisten ihmisten kohdalla tarkoittanut että he kuolevat nuorina. Ja näin ollen on pienempi todennäköisyys että huono geeniperimä pääsee leviämään...

Kaikki muut kuin naimisissa olevat heterot maksavat hoitonsa itse yksityisellä.

Hyvä laki. Ei kaikki vaan löydä sitä kumppania ja silti voivat perustaa perheen. Ja tarjota lapselle jopa parempaa kuin joku keskimääräinen heteroperhe. Ja mitä hittoa se seksi koko asiaan edes kuuluu. Mutta miespareille ja miehille myös oikeus samoin kriteerein, jos se kerran muillakin on.

Miettikää miten hyvä olis jos kaikki lapset tehtäisiinkin toivottuina ja aina vain yhdelle vanhemmalle. Ei riitoja avioeroissa, nuo on sun mukulat ja nää mun. Vastuutaan ei voisi väistellä ja sitten testamentilla määrätä lapsen huoltajuuden kuolemantapauksessa.

Ja jos mies hakee ainoan arvonsa siittämiskyvystä, niin voi ressukka parkaa...:rolleyes: Mulla on näitä siittiöitä! Lälläs lää! Anna ensin, niin voit saada lapsen ja pese vielä nuo kalsarit...:urjo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom