tulevaisuuden lapset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ADEBIS
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt ymmärrän pointtisi. Perustat käsityksesi jonkun asian totuudesta uskonnollistyppiseen tunteeseen. Tällainen totuus ei tietysti tarvitse mitään perusteluja. Samalla periaatteella joku toinen tietää, että Jumala on olemassa.
Mie jotenkin arvasin, että nimenomaan sä tartut tähän. Mainio tulkinta, jatka ihmeessä. :thumbs: (Siitä ei niin tarvi välittää, että olen kyllä perustellut kantani, mutta sä jo tiesitkin tämän, koska et siihen sanonut halaistua sanaa.)

Sä varmaan rupeat nyt lähettämään mulle sähköpostina jotain körttiläiskirjeitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
=Tupla-J;1261282]Mie jotenkin arvasin, että nimenomaan sä tartut tähän. Mainio tulkinta, jatka ihmeessä. :thumbs:
Ei tästä oikeastaan tarvitse jatkaa. Tilanne on aika yksiselitteinen.

Sä varmaan rupeat nyt lähettämään mulle sähköpostina jotain körttiläiskirjeitä?

En kyllä ajatellut. Ei ne liittyisi tähän asiaan millään tavalla.

Pistetäänköhän tässä terveet ja hedelmällisyytensä muulla tavoin menettäneet samalle viivalle?

Eli jos henkilöllä X on mällit pakkasessa, joilla voisi hedelmöittää mahdollisen kumppanin Y, niin onkohan se taloudellisesti sama kustannus kuin yksinäinen neiti Z tekee saman tempun? Silloin yksinäisyys/homoseksuallinen suuntautuminen voidaan ajatella olevan sairaus joka johtaa lapsettomuuteen. Sitä siis hoidetaan hedelmöityshoidoilla.

Se ei voi olla molempien naisten geenien tuotos, eikä täten ole "naisparin lapsi". Se ei ole heidän jatkeensa, mikä lapsen tulisi olla. Onhan se toki epäreilua, että esim. lesbopari ei voi saada omaa lasta ainakaan sanan siinä merkityksessä kuin tahdon asian ymmärtää, mutta sen etuoikeuden on luonto katsonut asiakseen varata yksinomaan heteropareille. Perhe, joka tappaa joko yhden tai molempien osapuoltensa mahdollisuuden saada geeneilleen jatkoa, ei ole minun silmissäni millään tasolla onnistunut.

Tämäkin on taas aivan irrelevantti asia. Se onko se lapsi vain parisuhteen toisen osapuolien geenien tuotos on asia joka ei kuulu sulle eikä mulle. Sikäli kun se ei ilmeisestikään ole ongelma kys. naisparille, niin miksi sen pitäisi olla ongelma sinulle?

Olettaen, että mitään tästä ei tapahtuisi jos en tarjoaisi, olisi kyseessä kaupankäynti. Huono kauppa, vieläpä.

Niinpä. Mutta tämäkään juttu ei kuulu muille kuin asianomaisille. Eikä tuo "kaikki on bisnestä" -ajattelu ole kovin järkevä tapa suhtautua ihmisten väliseen kanssakäymiseen. Hyvähän ne evoluutiobiologiset faktat on pitää mielessä, mutta IMO niiden liika kelaaminen vie asiasta sen huvin.

Näin se on. Siksi mun täytyykin tyytyä kylvämään moraalista ylemmyyttäni omasta norsunluutornistani käsin. Kaikkea toimintaani en voi pitkälle viedylläkään semanttisella päättelyllä perustella, vaan joskus toimin ns. perstuntumalla enkä edes kehtaa hävetä sitä. :) Mun moraalini tässä lähinnä määrittää se geenien jatko. Sen oikeellisuuden objektivismi lienee merkityksetöntä.

Eli lopputulokseksi meidän keskustelusta tuli taas vaihteeksi se että "let's agree to disagree". Eipä siinä mitään. Täähän on jo tuttua. :)

Sen enempää ottamatta kantaa puoleen ja toiseen, olisi kiva tietää että mikä perustelu vastapuolen argumenttien kumoamiselle tuo "mitä se sulta on pois?" oikein on? Ei toimivaa yhteiskuntaa voida rakentaa niin, että kukin pohtii vain niitä asioita jotka koskettavat vain itseä henkilökohtaisesti.

Mun mielestä pedofilia voitaisiin laillistaa, mitä se multa on pois kun ei ole itsellä lapsia eikä varmaan tulekaan :jahas: .

Ja en todellakaan laske homoja seksuaalirikollisiksi, joten turha riidan toivossa tulkita tätä(kään) tahallaan väärin.

Sen enempää ottamatta kantaa puoleen ja toiseen, olisi kiva tietää että mikä perustelu vastapuolen argumenttien kumoamiselle tuo "mitä se sulta on pois?" oikein on? Ei toimivaa yhteiskuntaa voida rakentaa niin, että kukin pohtii vain niitä asioita jotka koskettavat vain itseä henkilökohtaisesti.

Ihmisoikeudet. Oletko kuullut niistä? Jostain syystä länsimainen sivistysyhteiskunta pohjautuu niille aika pitkälti ja jostain syystä se toimii. Yhteiskunnan rakentaminen ei sitäpaitsi mitenkään kärsi siitä että ihmiset saavat lapsia. Se on useimpien mielestä perusedellytys (you know, lapsissa on tulevaisuus) koko touhulle.

Mun mielestä pedofilia voitaisiin laillistaa, mitä se multa on pois kun ei ole itsellä lapsia eikä varmaan tulekaan :jahas: .

Ja en todellakaan laske homoja seksuaalirikollisiksi, joten turha riidan toivossa tulkita tätä(kään) tahallaan väärin.

Eli ihan muuten vaan nostit vain tämän TODELLA kuluneen ja typerän vertailun esille. :jahas:

Ihmisoikeudet. Oletko kuullut niistä? Jostain syystä länsimainen sivistysyhteiskunta pohjautuu niille aika pitkälti ja jostain syystä se toimii.

Eli sulla meni yli korkeelta ja kovaa tuo mun pointti. Siis: mielestäni "mitä se sulta on pois?" on paska perustelu ihan mille tahansa. En voi käsittää mistä vedit tuon ihmisoikeusasian esiin, varsinkin kun nimen omaan esitin tämän kannanottoni KESKUSTELUN RAKENTEESEEN, en ottaakseni kantaa itse aiheeseen. "Mitä se sulta on pois" on ihan yhtä järkevä argumentti kuin "mitä se sulle kuuluu" tai "muuta Ruotsiin jos ei kiinnosta". Mun pointti oli, että myös niillä saa olla mielipide, joilla ei ole henkilökohtaista motiivia asian ajamiseen.

Toimiva yhteiskunta rakentuu siis mielestäni niin, että myös muiden kuin itsen asioista ja hyvinvoinnista kannetaan huolta. Mielipiteet taas eroavat paljonkin siinä, mikä on kenellekin hyväksi, ja kaikenlaisia mielipiteitä on hyvä kuulla ennen kuin aletaan julistaa absoluuttista totuutta.

Siis tämä :
Mun mielestä pedofilia voitaisiin laillistaa, mitä se multa on pois kun ei ole itsellä lapsia eikä varmaan tulekaan .
oli kärjistetty esimerkki siitä, miten toimimatonta välinpitämättömyys muiden kuin oman itsen oikeuksista on.

edit. ja toistan vielä, että mun mielestä joidenkin argumentti, että lapsen saaminen on naisen tarve ja oikeus, on räikeän epätasa-arvoinen.

=Ultimecia;1261392]Sen enempää ottamatta kantaa puoleen ja toiseen, olisi kiva tietää että mikä perustelu vastapuolen argumenttien kumoamiselle tuo "mitä se sulta on pois?" oikein on?
Se on huono perustelu. Samoin kuin esimerkiksi tällainen perustelu hedelmöityshoitoja vastaan: "Jos ei mälli toimi, niin sitten ei lasta kuulu saada, vaikka lääketiede voisi asiaan auttaa, koska lapsen saaminen ei ole perusoikeus."

Perhe, joka tappaa joko yhden tai molempien osapuoltensa mahdollisuuden saada geeneilleen jatkoa, ei ole minun silmissäni millään tasolla onnistunut.

Ooh. Sitten vain toivomaan, ettet itse ammu blankoja tai satu rakastumaan naiseen, joka ei muni. Jos ymmärsin reunaehtosi oikein, niin adoptio tai keinohedelmöitys ei ole tällöin optio.

Arvaanko oikein, että sanot, että sitten ei hankita lapsia? Se on ehkä helppo sanoa nyt. Ja nyt on myös helppo sanoa, ettei mieli tule koskaan muuttumaan.

-k

Ooh. Sitten vain toivomaan, ettet itse ammu blankoja tai satu rakastumaan naiseen, joka ei muni. Jos ymmärsin reunaehtosi oikein, niin adoptio tai keinohedelmöitys ei ole tällöin optio.
Tää ois se tänhetkinen kanta. Sitä en tiiä kusenko periaatteelleni jos pilkka osuu omaan nilkkaan. Jää nähtäväksi, ehkä.

Eli sulla meni yli korkeelta ja kovaa tuo mun pointti. Siis: mielestäni "mitä se sulta on pois?" on paska perustelu ihan mille tahansa. En voi käsittää mistä vedit tuon ihmisoikeusasian esiin, varsinkin kun nimen omaan esitin tämän kannanottoni KESKUSTELUN RAKENTEESEEN, en ottaakseni kantaa itse aiheeseen.

Minun kantani oli se, että sikäli kun hedelmöityshoitojen salliminen ei loukkaa kenenkään ihmisoikeuksia (siinä missä niiden kieltäminen loukkaa), niin en näe mitään syytä vastustaa niitä. Kyse oli siis muusta kuin pelkästä "mitä se sulta on pois" -argumentista.

Toimiva yhteiskunta rakentuu siis mielestäni niin, että myös muiden kuin itsen asioista ja hyvinvoinnista kannetaan huolta. Mielipiteet taas eroavat paljonkin siinä, mikä on kenellekin hyväksi, ja kaikenlaisia mielipiteitä on hyvä kuulla ennen kuin aletaan julistaa absoluuttista totuutta.

Aivan totta. Samaa mieltä olen minäkin. Mutta jos sinä olet tätä mieltä, niin tuskin sitten olet hedelmöityshoitoja vastaan?

edit. ja toistan vielä, että mun mielestä joidenkin argumentti, että lapsen saaminen on naisen tarve ja oikeus, on räikeän epätasa-arvoinen.

Miksi olisi? Onko kyse siitä, että miesparit eivät voi hommata lasta? Jos on, niin en minä ainakaan vastusta homoadoptiota tai sijaissynnyttäjän käyttöä. Kaksi miestä voi kasvattaa lapsen siinä missä kaksi naista tai nainen ja mies.

Aivan totta. Samaa mieltä olen minäkin. Mutta jos sinä olet tätä mieltä, niin tuskin sitten olet hedelmöityshoitoja vastaan?.

Olenkin todennut, että vaikka en jotain ns. kannatakaan, se ei merkitse että vastustaisin asiaa. Ja tosiaan en lukenut sun postista tuota nais-juttua, se oli jossain aiemmin. Olen kanssasi tästä siinä mielessä samaa mieltä, että mikäli lääketieteen keinoin on pakko vaikuttaa syntyvyyteen, tulisi miehillä ja naisilla olla tasaveroiset mahdollisuudet omaan jälkeläiseen.

edit. ja noissa aiemmissa posteissani olen yrittänyt myös ilmaista, että en välttämättä kannata hedelmöityshoitoja kenellekään -- mielestäni jokaisen hoitoa haluavan tarpeet tulisi punnita omana tapauksenaan. Tämä taas lienee aikalailla mahdotonta.

Olen kanssasi tästä siinä mielessä samaa mieltä, että mikäli lääketieteen keinoin on pakko vaikuttaa syntyvyyteen, tulisi miehillä ja naisilla olla tasaveroiset mahdollisuudet omaan jälkeläiseen.
.

Miesparien kohdalla tuossa on mielestäni se perustavanlaatuinen ero, että miesparin halutessa lapsen, joka on geneettisesti jommankumman "oma" niin mukaan täytyy aika perustavanlaatuisesti ja pitkäksi aikaa, suurilla riskeillä, sekoittaa kolmas osapuoli, koska miehellä kohtua ei toistaiseksi ole. Vuokrakohdun käyttö kun on minusta kuitenkin sille "vuokranantajalle" vähän suurempi projekti kuin siittiöiden luovuttajan tumputus mukiin. Siksi näen ongelmallisena miesparien/yksineläjien oikeuden hedelmöityshoitoihin - omaan biologiseen lapseen. Hedelmöityshoidon saaja kun olisi silloin kuitenkin nainen.. lähinnä mietin että mistä niitä vuokrakohtuja oikein järjestettäisiin. Lähinnä näen, että nykyisen lain henki on juurikin vähentää sellaiseen toimintaan liittyviä riskejä, jota jo tapahtuu huolimatta siitä, mitä laissa sanotaan (hedelmöityshoidoilla vältetään "luomukeinojen" varjopuolia, joita jo edellisessä postauksessani luettelin).

Adoptio-oikeus pitäisi kyllä minusta kuulua myös miehille ilman vakituista parisuhdetta naiseen.

Mä odotan sitä päivää kun yksinäiset miehet saavat valtion kustannuksella vuokra-kohdun. Ei tarvitsis enää kuunnella valittavaa muijaa. Milloin tämä tapahtuu, tasa-arvon puolesta?

Ihmisoikeudet. Oletko kuullut niistä? Jostain syystä länsimainen sivistysyhteiskunta pohjautuu niille aika pitkälti ja jostain syystä se toimii.

Haluaisitko kertoa, mistä nämä ihmisoikeudet ovat peräisin? Ovatko ne aina olleet jossain olemassa, vain odottamassa löytäjäänsä, niinkuin Amerikan manner Kolumbusta? Enpä usko, sillä ne näyttävät viime vuosikymmenien aikana lisääntyneen kuin kanit.

Jonkun asian vaatiminen ihmisoikeuksiin vetoamalla on määritelmällisesti tautologista, sillä ihmisoikeudet ovat luettelo asioista, joihin on päätetty kaikilla olevan oikeus. Vähän niinkuin sanoisi, että Suomi on kaksikielinen maa, koska niin on lakiin kirjoitetta, ja lakiin on kirjoitettu niin, koska Suomi on kaksikielinen maa.

Haluaisitko kertoa, mistä nämä ihmisoikeudet ovat peräisin? Ovatko ne aina olleet jossain olemassa, vain odottamassa löytäjäänsä, niinkuin Amerikan manner Kolumbusta? Enpä usko, sillä ne näyttävät viime vuosikymmenien aikana lisääntyneen kuin kanit.

Ihmisoikeudet ovat sopimusasia. Kuten esim. sekin, että saanko minä murhata sinut vaiko en. Minusta on ihan hieno asia, että ihmisoikeuksia on ja että minä en saa purkaa turhautumistani sinuun.

Jonkun asian vaatiminen ihmisoikeuksiin vetoamalla on määritelmällisesti tautologista, sillä ihmisoikeudet ovat luettelo asioista, joihin on päätetty kaikilla olevan oikeus. Vähän niinkuin sanoisi, että Suomi on kaksikielinen maa, koska niin on lakiin kirjoitetta, ja lakiin on kirjoitettu niin, koska Suomi on kaksikielinen maa.

Totta. Mutta sikäli kun ihmisoikeudet ovat useista syistä IMO se tähänastisista ehdotuksista pätevin pohja lainsäädännölle, niin ... Jos sinulla on jotain parempaa tarjota, niin vinkkaa toki. Tai jos sinulla on pätevä peruste sille, miksi ihmisoikeudet ovat perseestä (yleisesti/tässä nimenomaisessa tapauksessa), niin kerro toki siitäkin lisää. Kuuntelen.

Mutta sikäli kun ihmisoikeudet ovat useista syistä IMO se tähänastisista ehdotuksista pätevin pohja lainsäädännölle, niin ... Jos sinulla on jotain parempaa tarjota, niin vinkkaa toki. Tai jos sinulla on pätevä peruste sille, miksi ihmisoikeudet ovat perseestä (yleisesti/tässä nimenomaisessa tapauksessa), niin kerro toki siitäkin lisää. Kuuntelen.
Ihmisoikeudet ovat vain sanamuoto, joka on täytynyt keksiä, koska enää ei sovi vedota Jumalan tahtoon. Ennen sanottiin, että et saa tappaa, koska muuten joudut helvetin lieskoihin käristymään. Tänään sanotaan, että et saa tappaa, koska se loukkaisi uhrin ihmisoikeuksia. Minusta riittäisi jos sanotaan, että tappaminen on kielletty, koska pidemmän päälle sellainen yhteiskunta, jossa tappaminen olisi sallittua, ei olisi enemmistön kannalta kovinkaan mukava paikka. Mutta ymmärrän kyllä, että enemmistölle näin monimutkainen ajattelu on ylivoimaista, jolloin joudutaan turvautumaan ihmisoikeuksien tai Jumalan kaltaisiin retorisiin satuhahmoihin.

En vielä tiedä, kuinka lisääntymisteknologian vapaa saatavuus tai sen rajoittaminen vaikuttaa yhteiskunnan kokonaisonnellisuuteen. Selvää kuitenkin lienee, että esim. kovin vanhoille, päihteiden väärinkäyttäjille tai psyykkisesti selvästi häiriintyneille naisille ei kannata lapsia tuottaa. Lesbot ja yksinäiset hankkikoon minun puolestani lapsia, kunhan touhua tai sen seurauksia ei kustanneta minun rahoistani.

Oikeuksista meuhkaamisella on pidemmän päälle ikäviä psykologisia lieveilmiöitä. Moni on jo nykyään sotkenut negatiivisten ja positiivisten oikeuksien merkityksen. Esimerkiksi kettutytöt ja globalisaationvastustajat kuvittelevat, että sananvapaus tarkoittaa samaa kuin oikeus tulla kuulluksi.

Oikeuksien korostamisen ikävät vaikutukset on puettu sanoiksi aika hyvin tässä kirjoituksessa:
http://www.lewrockwell.com/spectator/spec284.html

Joo sä oot ihan oikeessa tossa, mäkin kirjotin hieman ajattelemattomasti aikasemmin kysyessäni, mitä helvettiä lesbojen hedelmöityshoidot teille kuuluu. Oikea kysymys olisi ollut, että mitä helvettiä se kuuluu kenellekään muulle kuin keinohedelmöityspäätöksen tekijöille (= vanhemmat/vanhempi).
Ja yhtään järkevää perustelua sille, miksi päätös siitä, saako joku hankkia lapsen vai ei kuuluisi muulle kuin henkilölle itselleen, ei tässä keskustelussa ole esiin tullut.

...ja ero tohon pedofiliakysymykseen on siis juuri siinä, että pedofilia koskettaa varmasti muitakin (=uhria omaisineen) kuin hyväksikäyttöpäätöksen tekijää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom